
AUFMACHEN!
Het zijn roerige tijden in Wolfsburg en voorlopig zal dat nog wel even zo blijven. Vandaag werd bekend dat de popo verschillende kantoren van Volkswagen is binnen gevallen, met als doel het vinden van informatie die uitsluitsel biedt over het hoe en waarom achter dieselgate.
De opdracht tot de invallen is gegeven door de openbaar aanklager in Braunschweig. Naar verwachting gaan er dus nog wel wat koppen rollen binnen de organisatie, al maakte de aanklager eerder al duidelijk dat Martin Winterkorn lekker in z’n hangmat op de Bahama’s kan blijven liggen. Tegen de voormalig VW-topman zou geen zaak worden aangespannen.
Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.





Alleen nog explosies erbij en je hebt de perfecte Michael Bay film in handen.
@Edge: en een koppel tieten!
@poeperman: en wat muziek dat niet zo goed klinkt maar wel van een populaire band komt
@uncivilsum: nee joh gewoon deutsche schlager jaaaa
Ho, wacht even. Inval bij Volkswagen. Inval bij de FIFA, Platini en Blatter op non actief gezet, Max haalt zijn rijbewijs maar verliest zijn maagdelijkheid, Bernie verkoopt de F1 en eindelijk, precies dan, komt Alfa Romeo weer met een nieuwe Giulia…
Dat kan echt geen toeval zijn: de Giulia komt in een mooie wereld tot leven ;-).
@gtwillem: Nee das gewoon slechte planning want dat ding had er al eerder moeten zijn dan dit alles…
@gtwillem: Het is maar hoe je het bekijkt. De Giulia komt namelijk ook tot leven in een wereld die veel vervuilder is dan men eigenlijk had gedacht, dankzij die 11 miljoen VW’s die 40x meer NOx uitbraken dan de bedoeling is.
En dan te bedenken dat VW Alfa had willen overnemen. Dan was Alfa ten dode opgeschreven.
@berlinetta: Hoezo dat…
binnen 2 jaar 8 nieuwe Alfa modellen (gebaseerd op huidige VAG platforms), overal reclame met 50/50 deals vol in je face en bijtelling… nooit meer werken.nl
@gtwillem: Haha! En weetje, vw verdiend het ook nog. Ik hoop dat de politie de productie stil legt tot er meer opheldering is en het softwareprobleempje is verholpen.
@gtwillem: ik dacht serieus tijdens het lezen van je comment dat je zou eindigen met “Binnenkort lezen we dat het een groot sabotage-/omkopingsschandaal van Alfa Romeo is #alfagate #mafia”
@gtwillem: #COTD
*pakt popcorn…
@C6_R: Gifgas terwijl mensen dat niet weten, 6 Miljoen auto’s in Europa, valse (milieu) propaganda, razzia’s door de politie. It brings back memories…
@martinus:
ou, nou, nou
Merkel is heel goed bezig!
http://shoebat.com/wp-content/uploads/2015/01/Merkel_Burka.jpg
@desjonnies:
Over milieuvervuiling gesproken ..
Alarm fur die cobra 11: Das Abgasskandal
@henkhupelschoten: Of der untergang?
Braunschweig, dat kun je zo lekker Duits uitspreken. Het liefst terwijl je kaplaarzen draagt.
VW wordt hard en diep genomen zonder ook maar een druppeltje glijmiddel. En terecht, laat ze maar flink bloeden.
@berlinetta: rondrijden in een W124, Modern talking op de achtergrond, kaplaarzen zoals je zei, zo’n lange jas en zo’n ddr bril op. rijden in een mistige ochtend op de bundesstrasse. en dan met zo’n lekker diep brom snorren accent duits. heerlijk toch! zou het zo willen!
@berlinetta: Braunschweig is anders wel een leuke stad, stukken leuker dan Wolfsburg (wat qua deperimerendheid alle steden in het Ruhrgebiet verslaat).
Gelukkig hadden ze deze nog ergens staan, was bijzonder lullig geweest om de inval per Volkswagen TDI te doen namelijk !
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/10/Bild-Polizeifahrzeug_Peugeot_405_Break_Saarland.JPG
Het lijkt erop dat de gifbeker voor Volkswagen groep helemaal leeg moet..
Vreemd dat alle andere autofabrikanten nu wel “schoon” zijn, ik kan me niet voorstellen dat VW de enige is met vieze handen.
@erikw: het ligt er aan wat je daarmee bedoeld.
Ja ook andere fabrikanten overschrijden NoX normen. Maar ze hebben geen speciale software die testen herkent.
Daar is een simpele verklaring voor. VW heeft nogal lang lopen klungelen met pompverstuivers. De overstap naar common rail kwam bij vw nogal laat, en de ea 189 motor is daar niet vanaf het begin voor ontwikkeld. VW had deze software nodig om een acceptabele motorkarakteristiek in de ea 189 met een uitstoot binnen de normen te verenigen. Overnieuw beginnen met motorontwikkeling was geen optie, men had o dat moment een common rail diesel nodig omdat de amerikaanse normen met de pompverstuivers sowieso niet haalbaar waren en de europese normen ook steeds strenger werden en moeilijker haalbaar werden met pompverstuiver diesels.
mooi op tijd…… wedden dat ze niks vinden na 3 weken….
@gokartmozart: http://www.crazy-media.de/bilder/film/der-untergang/screen1.jpg zo iets?
Tjonge, opa Martin zal blij zijn dat hij er vanaf is…..
Aan de ene kant torenhoge claims en aan de andere kant verkoop stops. Het enige voordeel dat ze hebben is dat veel VAG aanhanger een Apple achtige loyaliteit hebben. Maar ik zou er niet gek van op kijken als binnen 5 jaar Audi etc. in Chinese handen komt.
@healey: dat zal een gunstig effect op het design hebben…
@e1000bmw523i: Chinese eigenaren zijn niet per sé slecht. Kijk naar Volvo. Mag gewoon zijn eigen gang gaan mits er af en toe een L versie met extra beenruimte wordt uitgebracht.
@Edge: dat bedoel ik ook…
’t is niet dat ze aan hun proefstuk zijn met frauderen.
Onderstaand plaatje is een origineel stuk(nr.) van volkswagen om de EGR te verminderen.
En dit word al jaren geplaatst door verschillende garages.
http://images.forum-auto.com/mesimages/229453/jointEGR.jpg
@phdg: het is dat ik geen diesel rijdt. Maar het eerste wat ik zou doen is die storingsklep onklaar maken.
Volkswagen had gewoon van meet af aan de common rail moeten licenseren..
Toendertijd (dan praten we wel over begin jaren ’90) was VW OVERTUIGD (en heel journalistiek Holland huppelde daar vrolijk jaknikkend achteraan) dat hun pompverstuiver techniek beter was dan common rail. Een uitvinding die zijn daglicht zag in de (zo uit mijn hoofd even) FIAT Croma. Die common rail motoren waren veeel stiller, draaiden hogere toeren en stonden nog maar aan het begin van hun ontwikkeling in mogelijkheden. achja, das war einmal..
@nord: De fiat croma had directe diesel inspuiting . common rail werd pas op de alfa 156 in 1997 geïntroduceerd.
@nord:
100% correct, ik heb ooit een stuk gelezen dat men Peugeot vroeg waarom ze minder snel en zuinig waren dan VW.
Peugeot beantwoordde dat hun Diesels veel minder vervuilden en al ontwikkeld waren voor toekomstige strengere milieu eisen.
De man gaf meer dan 10 jaar voor Dieselgate al aan dat Volkswagen problemen qua uitstoot normen zou krijgen !
De man die de pompverstuiver heeft ontwikkeld werkte overigens bij AUDI en had bij MAK scheepsdiesel fabrikant gewerkt als motorontwerper
Man was ab-so-luut niet te volgen voor gewone technici en stervelingen, zo bar en bijzonder begaafd was de man.
@desjonnies: de pompverstuiver was dan ook een buitengewoon sterk product. Persoonlijk vind ik die een veel lekkerdere loopcultuur hebben. Maar de betrouwbaarheid is een feit. Beetje jammer van de uitstoot.
Overigens zijn die mak motoren ook beste machines. Kan je ook nog zelf aan sleutelen. In tegenstelling tot caterpillar waar je de monteur met de laptop kan laten komen.
@lekbak: Alhoewel CAT wel een interessant systeem heeft dat ergens het midden is tussen commonrail en pompverstuivers…
http://starsdiesel.com/upimages/201081763743964.jpg
@phdg: dat wist ik dan weer niet. Ik geef dagelijks een 3512 op zijn kloten. Ook een erg goede motor. Maatje van me heeft er pas één gereviseerd na 80.000 uur. Verstuivers nieuw kostte 35000 euro! Dan mag het ook wel bijzonder zijn.
@lekbak: en dan te moeten weten dat Pon de onderdeelprijzen van CAT standaard tenminste 3x over de kop gooit ?
Kan ik deze dag voordragen als nationale feestdag?
Onder het mom van Wereldnatuurbescherming ofzo?
@norge: Bel WNF en Greenpeace ff, zou ik zeggen…
@norge: heb alvast wat extra containers popcorn mais besteld in de US of A ?
Dus de Polizei doet inval bij Volkswagen. Terwijl ze zelf met volkswagens rijden. Meer ironisch kan het niet zijn.
@dailydriver: Nog ironischer als je je bedenkt dat de politie er allang van wist…
Ze spelen gewoon onder één hoedje met Pon. Die langzaamaanacties waren gewoon een uitgebreide test met Volkswagens met de software-update. Als straks alle VW’s daarmee uitgerust zijn kan je maar beter de politie alvast bellen vóórdat er wat gebeurd, dan komen ze misschien nog nét binnen de wettelijke aanrijdtijd.