• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eberspaecher haalt het geluid uit je auto

Auteur: Alwood, gepost 20 november 2009 om 21:54 – 40 Reacties

Hoogverraad in de automobieltechniek!


De wereld bestaat niet alleen maar uit mensen die hun simpel autootje als een Lamborghini willen laten klinken, blijkbaar zijn er ook mensen het geluid van een Tesla uit hun V8 willen. Helemaal stil dus.

Speciaal voor deze selecte groep mensen (ik kan me niet voorstellen dat het er veel zijn?) heeft Eberspaecher de ActiveSound/ActiveSilence. Omdat de markt dan wel opeens heel klein wordt hebben ze nog een functie toegevoegd. Het ‘apparaat’ kan ook je viercilinder uitlaatgeluid tot dat van een V8 ombouwen, en dat van een diesel naar een benzine enzovoort.

Het principe waar Eberspaecher gebruik van maakt is ‘antigeluid’. Geluid verplaatst zich in golven, door andere golven tegen de stroom in te duwen kan je de toon of sterkte veranderen. Op die manier kan je heel effectief het geluid dicht bij de bron aanpakken.

Maak je borst maar nat in de toekomst. Iedere keer weer zal je om moeten kijken voor nog een Aygo, omdat die toch echt lekker klonk. Doe mij dan maar een lekkere oude V8-met-stijgerpijp, daar komen ze met hun speakers en elektronica voorlopig nog niet aan.

Met dank aan Rebbels voor de tip!

Antigeluid-dingetje

Ook interessant!

  • Video: politie haalt zonder drama gestolen auto van de weg
    Video: politie haalt zonder drama gestolen auto van de weg
  • Video: Politie haalt 2 gestolen auto's van de weg bij achtervolging
    Video: Politie haalt 2 gestolen auto's van de weg bij achtervolging
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

sound, Techniek, tuning

Vorig bericht: « De hoe en wat van Lamborghini’s nieuwe topper
Volgend bericht: Hell yeah, de Audi S4 kan driften [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. fconderkantlat zegt

    20 november 2009 om 21:56

    mooie tegenstrijder van de soundracer ! xD :D

    Login om te reageren
  2. Flamingo zegt

    20 november 2009 om 21:56

    Wat ongelofelijk stom allemaal!

    Login om te reageren
  3. Duidelijk zegt

    20 november 2009 om 21:58

    Ik kan me voorstellen dat ze dit in een Maybach, RR, MB S ofzo willen toepassen… Omgekeerd is zielig (Dus V8 uit 4-cil diesel ofzo)

    Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    20 november 2009 om 22:00

    Een systeem waarmee bij 150 het uitlaat/motorgeluid minder aanwezig is… ja hoor doe mij er maar één.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      20 november 2009 om 22:02

      @w0o0dy: lol, dat werkt natuurlijk wel… hoewel bij mij bij die snelheden vooral resoneren voor geluid zorgt geloof ik ;)

      Login om te reageren
  5. sebastianchubasco zegt

    20 november 2009 om 22:03

    ik meen me te herinneren dat lotus een tijd geleden dit toegepast heeft op een concept voor vermindering van wagengewicht. denkwijze was dat daarmee ‘zwaar’ isolatiemateriaal kon worden weggelaten. ik geloof dat ze tegendraadse golven met speakers veroorzaakten…

    Login om te reageren
  6. Flamingo zegt

    20 november 2009 om 22:04

    @w0o0dy

    Wat heb je voor auto dan?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      20 november 2009 om 22:22

      @Flamingo: meerdere… waaronder een mx5. Maar ook een lease-diesel en daarop zou ik het wel kunnen gebruiken voor de late terugreis na een drukke dag bij een klant.

      Login om te reageren
  7. sebastianchubasco zegt

    20 november 2009 om 22:09

    @flamingo
    sommigen menen het een kappersauto te noemen… (waar ik me van distantieer overigens).

    Login om te reageren
  8. bozewolf zegt

    20 november 2009 om 22:10

    Dit is toffe technologie.

    Login om te reageren
  9. ZwerverRoodbaard zegt

    20 november 2009 om 22:15

    Is dit dan alleen het geluid wat aan de achterkant naar buiten gaat of ook al het geluid van je motor tot aan het einde? (Dus het gene wat je in de auto zou kunnen horen.)

    Login om te reageren
  10. Flamingo zegt

    20 november 2009 om 22:22

    @sebastianchubasco

    Heeft ie een R8?

    Login om te reageren
  11. HDM zegt

    20 november 2009 om 22:31

    Bij de APK keuring standaard op al die rotgolfjes en civics zetten, scheelt dat ook weer een stuk :D

    Login om te reageren
  12. Flamingo zegt

    20 november 2009 om 22:31

    @w0o0dy

    Hah. Dacht ik al. Niks aan te doen he.

    Login om te reageren
  13. Vanquish zegt

    20 november 2009 om 22:47

    Dit is wel degelijk een gaaf systeem, in tegenstelling tot die kansloze V8 en V10 imitatie. Antigeluid is nog relatief nieuw en kan een hoop irritante geluiden wegfilteren. Geen lelijke diesel geluiden meer :D

    Login om te reageren
  14. Alwood zegt

    20 november 2009 om 22:50

    Enkel de pomp in veel diesels en de injectie maakt nog wel lawaai… Zo mooi als een V8/V10/V12 worden ze nooit ;)

    Login om te reageren
  15. koreantaxiproductions zegt

    20 november 2009 om 23:16

    @ Vanquish! hell yeah, standaard in Golf Diesels inbouwen zou ik zeggen. en in vrachtwagens!

    Login om te reageren
  16. Michiel_vd_Brink zegt

    20 november 2009 om 23:16

    Met deze techniek wordt al decennia lang geëxperimenteerd en tot nu toe is het niemand gelukt om een goed werkend systeem op de markt te krijgen. Geluidsgolven bleken altijd veel te complex, divers en variabel om continu op het juiste moment in tegenfase te reproduceren. Geluid doden met geluid lukt in ideale situaties prima; iets wat sommigen van jullie vast wel eens hebben geleerd en gezien/gehoord bij Natuurkunde op de middelbare school, maar helaas is het in de dagelijkse praktijk een heel ander verhaal…
    Als de tegenfase net niet helemaal synchroon loopt met het uitlaatgeluid, dan versterken de twee geluidsgolven elkaar tot maximaal het dubbele geluidsniveau. Vandaar de mogelijkheid om een V8-geluid uit een viercilinder te halen. Helaas zal het niet echt als een brute V8 klinken, maar gewoon als een twee keer zo luide vierpitter…
    Ik ben werkelijk heel erg benieuwd wie nu als eerste in staat zal zijn een perfect werkend en betrouwbaar tegenfase-systeem te ontwikkelen.

    Login om te reageren
  17. vla zegt

    21 november 2009 om 00:23

    Absoluut briljant! Ik heb liever “naturel” motorgeluid, maar dit is wel een geniaal apparaat, àls het werkt…

    @Michiel vd Brink:
    Het dubbele? Lijkt me nogal absurd, als je twee golflengtes op je pc over mekaar legt, krijg je gewoon twee keer hetzelfde, niet luider. Een golf zich al aan het voortplanten is, kan niet meer aangepast worden, enkel tegengewerkt.
    En een diesel zal wel degelijk kunnen klinken als een V8 denk ik: haal deels het geroffel weg, breng er een V8 kletter bij. Alleen is de vraag natuurlijk of dat te synchroniseren valt, wat ik me ook afvraag…

    Login om te reageren
    • rebbels zegt

      21 november 2009 om 00:41

      @vla: en de rest die wel interesse heeft:

      in de VW Speed(Duits tuningmagazine) van deze maand hebben ze deze techniek getest waarbij het complete systeem ingebouwd is in een Audi A4 Cabrio 2.0 Turbo.

      Het is ook nog eens universeel en dus in elke auto in te bouwen, klein, groot, V4, V6, V8, V12, benzine, diesel, etc.etc.

      Ik overdrijf niet als ik zeg dat ze er lyrisch over waren.

      Het blad is te krijgen bij de betere boekhandel, koop hem of lees hem daar door en sta versteld.

      Mvg,

      Remon

      Login om te reageren
      • vla zegt

        21 november 2009 om 00:44

        @rebbels:
        Is daar nog ruimte in over, in zo’n A4? ;)
        Schreven ze trouwens ook iets over “affectie”? Ik weet het, een tot op de draad versleten en subjectieve term maar in deze context wil ik het toch niet missen…
        En ach, ik wacht wel tot het verfilmd wordt. :mrgreen:

        Login om te reageren
        • rebbels zegt

          21 november 2009 om 18:45

          @vla: Ja het lijkt heel wat als ik zeg compleet systeem maar het stelt niet zoveel voor haha..

          En ze zijn wel op slag verliefd geworden op het systeem omdat het gewoon zo realistisch klinkt.

          Voor de wat oudere auto is het misschien een uitkomst om met anti-geluid te werken voor wat meer rust in en om de auto en voor de auto’s van tegenwoordig is het ook een uitkomst omdat die aan zoveel geluidsnormen moeten voldoen zodat er standaard bijna geen geluid meer uit de uitlaat komt.

          En die film moeten we nog even op wachten, ik hou Youtube in de gaten..

          Mvg,

          Remon

          Login om te reageren
  18. Donstil zegt

    21 november 2009 om 00:32

    Ik kan me wel vinden in deze techniek en ook in de reactie van w00dy.

    Ik rij een cooperS allenmaal erg leuk en snel natuurlijk maar het uitlaat geluid bij 150+ hoefd van mij echt niet. Heb 100x liever een goed stuk muziek.

    Login om te reageren
  19. Michiel_vd_Brink zegt

    21 november 2009 om 00:33

    @ vla: Verdiep jezelf er maar eens in op Wikipedia.

    Hier wordt interferentie in beeld weergegeven: http://nl.wikipedia.org/wiki/Interferentie_(natuurkunde)
    Antigeluid: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antigeluid
    Tegenfase: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tegenfase

    Login om te reageren
  20. Frankypanky zegt

    21 november 2009 om 00:34

    Als je een Tesla-geluid uit je Lambo wilt hebben, waarom koop die persoon dan geen Tesla???
    :roll:

    De Tesla is duur, maar nog altijd goedkoper dan de goedkoopste Lamborghini, Ferrari of welke exoot dan ook!

    Het omgekeerde daartegen…

    Login om te reageren
  21. Michiel_vd_Brink zegt

    21 november 2009 om 00:36

    Vla, check this.
    img src=”http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8a/Interference_of_two_waves.png” width=”450″>

    Login om te reageren
    • vla zegt

      21 november 2009 om 00:42

      @Michiel_vd_Brink:
      Whoops, that shut me up!
      Of je hebt gewoon keihard de artikelen veranderd! :P ;)

      Login om te reageren
  22. Simpson zegt

    21 november 2009 om 10:09

    zou je hiermee je VW-diesel ook als een echte trekker kunnen laten klinken? :mrgreen:

    OT: voor de kilometervreter in een lawaaibak lijkt dit me ideaal.
    mensen die veel bellen in de auto, of voor van die gemeentewagentjes,
    geen herrie als die de bladeren komen harken.

    Laat groenlinks dit maar niet horen overigens, straks gaan ze nog auto’s verbieden om in de stad te parkeren wanneer ze dit niet hebben geinstalleerd :-)

    Login om te reageren
  23. MartijnGizmo zegt

    21 november 2009 om 10:47

    Die driepitter van een Aygo klinkt trouwens best aardig als iemand er hard mee wegrijdt… :D

    Login om te reageren
  24. mashell zegt

    21 november 2009 om 10:52

    Waar kan ik dit bestellen? Zo’n motor stoort toch behoorlijk de kwaliteit van de autoinstallatie.

    Login om te reageren
  25. HZW zegt

    21 november 2009 om 11:20

    Levens gevaarlijk stille auto’s, zeker voor visueel gehandicapten en spelende kinderen.

    Login om te reageren
  26. JH zegt

    21 november 2009 om 11:40

    Eerst producteauto waar het toegepast gaat worden is een Audi dus ik gok op de nieuwe A8…

    Login om te reageren
  27. Melvivio zegt

    21 november 2009 om 11:57

    Zoiets. Echt een top-model helemaal stil krijgen tot de 250 in volle rust. Gaaf, en dan waneer je wel eens lekker geluid wil, je het gewoon weer aan kan zetten en zo de machtige 6.0W12 in het vooronder kan horen!

    Zie potentie voor dit systeem Echt wel! De rest is zoals velen hier al aangeven redelijk hopeloos en stom.

    Login om te reageren
  28. Alessio zegt

    21 november 2009 om 12:17

    Zoals eerder gezegd denk ik dat er wel een markt voor is..
    Denk maar aan mensen die voor hun werk lange reizen moeten maken of wie met de auto op reis gaat. Kan me perfect inbeelden dat je dat irriterende 4pitter dieselgeluid eens wil dempen

    Login om te reageren
  29. Rob zegt

    21 november 2009 om 13:51

    Een beetje als sommige koptelefoons in (kleine)vliegtuigen dus. Die gebruiken ook tegengeluid om het geronk van de motor weg te filteren. Werkt goed, maar helemaal weg is het geluid niet

    Login om te reageren
  30. adinsx zegt

    21 november 2009 om 22:49

    Pff.. wat een oud nieuws hebben jullie tegenwoordig.

    http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Eberspcher-brengt-muziek-in-de-uitlaat.htm

    Op de site van Auto&Motor TECHNIEK staat een technisch betere omschrijving.

    Login om te reageren
  31. Y. zegt

    22 november 2009 om 12:23

    Geluid is uit. Stil is chill.

    Login om te reageren
  32. Cantago zegt

    22 november 2009 om 19:53

    Als ik omkijk naar een Aigo, dan verdient die Aigo niet echt respect;) Als ik een Aigo hoor, ik kijk om, en ik zie een Ferrari, dan gaat mn hart wel iets sneller kloppen! Maarja, dat stopt snel weer als hij gas geeft en er geen beter geluid uit komt… Dit wordt dus niks.

    Login om te reageren
  33. phantom zegt

    22 november 2009 om 19:54

    Wat zit iedereen nou te zeiken van zielig dit zielig dat; Je bent gewoon zelf zielig!! het is gewoon vet om je 4cil diesel naar een 8cil te krijgen!

    Login om te reageren
  34. Mr. Dj M. zegt

    23 november 2009 om 18:30

    Ik ben benieuwd hoe goed het werkt, maar het is zeker positief en wellicht inderdaad gewichtsbesparend! en als het ook rijwindgeluiden beperkt, dan zijn we helemaal goed op weg!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North