• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een 2,3 liter turbo (320+ pk) voor volgende Focus RS?

Auteur: sir_smokalot, gepost 16 februari 2012 om 22:34 – 29 Reacties

Mag t een cilindertje minder zijn?


Van alle Amerikaanse fabrikanten neemt Ford de downsizingtrend wellicht het meest serieus. De huidige Focus RS heeft nog een heerlijke vijfcilinder aan boord, maar die gaat het niet redden. Om de RS te downsizen naar de 2.0 viercilinder die ook in de ST ligt gaat Ford blijkbaar ook te ver.. Het compromis: een nieuwe 2.3 liter turbogeblazen viercilinder, die minimaal 320 pk levert.

Nu vraag je je wellicht af: als Mercedes (als de geruchten kloppen) 350 pk uit een 2 liter kan halen, dan kan Ford het toch ook? (of was het nou 380 pk?) Ja, wellicht, maar het ene bedrijf is het andere niet. En bovendien, voor Ford is de wereld een stuk groter dan Europa. In de VS verkopen ze verreweg het meest, en, wat willen de geruchten, misschien gaan ze de Ford Mustang ook met het nieuwe blok uitrusten.

In dat geval wens ik de PR-machine van Ford heel veel succes. Voor een Amerikaan is er maar 1 Mustang, en dat is de V8. Over de V6 wordt al een beetje badinerend gedaan, want dat is toch een beetje de poor man’s Mustang (met bijbehorende cheapo, holle, ontploffende aandrijfas op hoge snelheid). Moeten ze vooral met een vierpitter aan komen zetten.

Hoe dan ook, bovenstaand verhaal heeft nog een hoog speculatief gehalte. Immers, die RS duurt nog eventjes, maar we denken wel dat hij dichterbij de 400 dan de 300 pk zal zitten. Maar goed, 380 pk is ook 320+ pk immers… Bron van de geruchten is een interview in Top Gear Magazine met een Ford engineer. Prikkelt de verbeelding toch een beetje zoiets. Overigens was er ooit een Mustang met een 2.3 liter viercilinder, de SVO, in de mid-jaren ’80, wat een dikke flop werd.

Dezelfde steen ligt er nog, nu maar hopen dat Ford zich er niet nog eens aan stoot. (via TTAC)

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
  • Ford Focus ST Edition
    Ford Focus ST Edition is doekje voor het bloeden
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

focus, focus-rs, Ford, mustang, Techniek

Vorig bericht: « U wilt hier parkeren, mag dat?
Volgend bericht: Project Kahn verplaatst werkterrein naar Audi [Q7] »

Lees Interacties

Reacties

  1. dennisr zegt

    16 februari 2012 om 22:37

    De jaren 80 mustang was toch sowieso een flop? lag dat wel aan de motor?

    verder zal deze Focus niet zo mooi zijn als zijn voorganger, helaas..

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 februari 2012 om 06:53

      @dennisr:

      dat konden de Jappen in de jaren 80 veeeeeeel beter ..
      voor die tijd bestond er zoiets als “concurrentie” niet eens op dat continent ..

      Login om te reageren
  2. kevin512 zegt

    16 februari 2012 om 22:41

    Wel mooi wat vermogen

    Login om te reageren
  3. The_12oach zegt

    16 februari 2012 om 22:41

    Focus kan ik nog wel mee leven met gemak. Maar een Mustang met een 4-pitter. DOE HET ONS NIET AAN! Verpest nou niet nog een model.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      16 februari 2012 om 22:44

      @The_12oach: gloeiende gloeiende.. dat stukje had ik niet eens gelezen :lol: een ramp zou het zijn.. echter, kan je dan voor weinig dat ding importeren en er alsnog een V8 in drukken? hoe zou zoiets gaan..

      nee het hoort niet.. en het zou gewoon een schande zijn voor DE Mustang.. Ford zal zoiets wel inzien toch?

      Login om te reageren
      • crackdavid zegt

        16 februari 2012 om 23:11

        @dennisr: Dan ben je alleen maar duurder uit. Een V8 is los natuurlijk ook niet goedkoop en dan komen daar nog de kosten bij voor verdere aanpassingen, die ongetwijfeld nodig zijn.

        Login om te reageren
      • fortuna zegt

        17 februari 2012 om 21:11

        @dennisr: kunnen ze beter een 2.3 turbo in leggen en iets aan de wegligging doen.

        Login om te reageren
  4. Jokkebrok zegt

    16 februari 2012 om 22:42

    Klinkt zeer interessant!

    Login om te reageren
  5. spylegion zegt

    16 februari 2012 om 22:45

    Op de voorwielen???

    Login om te reageren
    • bosje zegt

      16 februari 2012 om 23:03

      @spylegion: jep, die RS wel. Maar ik geloof eigenlijk niet dat er eerder 400pk dan 300pk in zal zitten, dat is toch wel echt te veel van het goede.

      Login om te reageren
      • amgboss zegt

        16 februari 2012 om 23:06

        @bosje:Denk het ook,bovendien mustang downsizen..

        Login om te reageren
  6. toyotafortuner zegt

    16 februari 2012 om 22:59

    @dennisr: (22:37) heb ff op wikipedia gecheckt en ja het kwam deels door de motor die koppel tekort kwam, volgens eigenaren, maar het kwam vooral door de prijs die erg hoog was. Men kon er gewoon een V8 versie voor het geld kopen
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Mustang_SVO (over de motor)
    En http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Mustang_(third_generation)
    OT: Lepelen in die Focus RS! En niet in de Mustang!
    Een Mustang [b]MOET[/b] een V8!

    Login om te reageren
  7. highperformance zegt

    16 februari 2012 om 23:29

    Jammer van het heerlijke geluid…. alles moet maar wijken voor meer winst. Kan me niet voorstellen dat 1 cilinder minder zoveel zuiniger is.

    Login om te reageren
  8. JanJansen zegt

    16 februari 2012 om 23:36

    En dan te bedenken dat die blokken ook in een caterham passen. Van mij mogen ze in productie;-)

    Login om te reageren
  9. Alwood zegt

    17 februari 2012 om 00:10

    2,3 liters hebben op een of andere manier toch iets magisch… :P zie het wel zitten! awd zou ook een goed idee zijn. Ach, ik neem die mustang turbo wel.

    Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    17 februari 2012 om 06:07

    Mustang met een 2.3 4 cil rijdt 1 op 8 ..
    Mustang met een V6 rijdt 1 op 14 ..
    Mustang met een V8 rijdt 1 op 12 ..

    en met de pr-machine van Ford is nix mis hoor ..
    tenzij het vooral niet hun bedoeling was om van de nog maar net geintroduceerde V6 in de F-150 een gigantisch verkoop succes voor 2011 te maken ..

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      17 februari 2012 om 13:02

      @lincoln: Een Mustang die 1:14 haalt met een V6, daar geloof ik niets van. Pure BS. Ik heb een aantal keer in een Mustang V6 (4.0L) gereden en dat ding komt eerder in de buurt van 1:8 !

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        17 februari 2012 om 13:16

        @dawwg: Hij bedoelt dat je minder hoeft te ’trappen’ met meer vermogen. De opgaven af-fabriek zeggen (mij) niet zoveel.

        Login om te reageren
      • lincoln zegt

        17 februari 2012 om 16:50

        @dawwg:

        leuk joh .. een 96er zeker ..

        Login om te reageren
  11. norge zegt

    17 februari 2012 om 06:42

    Een Mustang met 4 pitten ? Leuk voor de mensen met een 6 cilinder, die worden ineens premium.

    Login om te reageren
  12. Haakie zegt

    17 februari 2012 om 10:05

    De Mazda 3 en 6 MPS hebben een 2.3 liter Turbo onder de klep liggen. Dat blok is in samenwerking met Ford ontwikkeld. Er is al eerder sprake geweest dat dat blok de RS aan drijven maar toen werd er gekozen voor een blok van Volvo. Het zou me niets verbazen dat de DISI toch in een Ford komt te liggen.

    Login om te reageren
  13. mrs250 zegt

    17 februari 2012 om 11:18

    Ach, of het nou een 4 of een 5-cilinder zal worden, Ford weet hier ongetwijfeld weer een heerlijke rijdersauto van te maken. Ik denk dat kopers van een RS minder geven om hetgeen ze in de kroeg kunnen vertellen over het aantal cilinders en liever laten zien wat hij kan.

    Want laten we wel zijn, tuurlijk kan je met een RS opscheppen, maar het grote publiek zegt het niks. Voor hetzelfde geld koop je auto’s waarmee je veel meer ‘prestige’ koopt.

    Amerikanen zullen dat nooit begrijpen.

    Login om te reageren
  14. cossie300 zegt

    17 februari 2012 om 14:58

    320 pk ? zolang ze dat op de voorwielen brengen mogen ze er gerust 50 wegnemen . Dat kan toch niet allemaal tesamen op de grond overgezet worden met fwd . Bij 25 graden celsius , droge baan en met serieuse banden heb je al je handen vol , bij een beetje natte asfalt …

    Login om te reageren
    • fortuna zegt

      17 februari 2012 om 21:11

      @cossie300: Kenner! (btw, meen ik niet!)

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        17 februari 2012 om 23:18

        @fortuna: duidelijk nog niet met een huidige rs gereden op nat asfalt…

        Login om te reageren
  15. Tonnie zegt

    17 februari 2012 om 17:58

    Zolang ‘ie maar hard gaat!

    Login om te reageren
  16. utr1984 zegt

    17 februari 2012 om 19:10

    Mazda heeft een 2.3… Zullen ze daarmee aan de slag gaan?

    Login om te reageren
  17. six-trey zegt

    17 februari 2012 om 19:20

    Dan heb je meteen de Ford Mustang en de Ford Shetland Pony. Al zou het wel vet zijn als ze een europeese Mustang (Capri) zouden bouwen met een 2.3l. Alleen is RWD dan een must!

    Login om te reageren
  18. Anoniem zegt

    19 februari 2012 om 18:43

    Mensen, die Focus RS heeft gewoon een Volvo T5 motor en dan opgevoerd, Een getunde V70R haalt makkelijk 350pk en meer..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North