• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?

Auteur: machielvdd, gepost 17 december 2021 om 11:12 – 24 Reacties

Ford maakt vandaag de prijzen bekend van de opgefriste Focus. De auto deed het best goed dit jaar, maar zal dat zo blijven?

De C-segment hatchback was altijd een van de populairste autotypes in Nederland. Die tijden zijn een beetje voorbij, maar de Ford Focus doet nog altijd leuk mee. Ondanks het Aziatische uiterlijk deed de Ford Focus het in 2021 beter dan zijn gedoodverfde rivaal, de Volkswagen Golf. Of misschien kwam dat juist door het Aziatische uiterlijk.

De Focus heeft de potentie om volgend jaar weer de verkooptopper te worden in zijn segment. De auto heeft namelijk een facelift gekregen en dat betekent meestal dat de verkopen weer een boost krijgen. Mits de prijs goed is. Maar daar komen we zo op.

Eerst: what’s new? Het zal de meeste mensen niet opvallen, maar de Ford Focus heeft nieuwe koplampen, een nieuwe grille en een nieuwe voorbumper gekregen. Oftewel: een compleet nieuwe neus. De auto ziet er nu weer een stukje strakker en agressiever uit.

Dat is ook meteen de belangrijkste wijziging. Verder zijn er nog wat kleine upgrades links en rechts. Zo zijn de mild hybrid-versies nu met automaat leverbaar en in het interieur is er een nieuw (optioneel) 12,3 inch scherm te vinden.

  • Ford Focus facelift
  • Ford Focus facelift

Prijzen vernieuwde Ford Focus

Bij een vernieuwde Ford Focus horen ook vernieuwde prijzen. Die maakt Ford vandaag bekend. De Focus is er vanaf €28.240. Daarmee is de instapper twee mille duurder dan voorheen. Voor dat bedrag heb je de 1.0 Ecoboost met precies 100 pk.

Aan de andere kant van het spectrum vinden we de Ford Focus ST met een 280 pk sterke 2.3. Die heb je vanaf €56.595. Deze hot hatch is nu ook in ‘Mean Green’ te krijgen, de kleur die je op de foto’s ziet. Dan moet je wel €1.450 bijlappen.

Ford Focus facelift

Concurrentie

Voor de vergelijking van de prijzen gaan we even terug naar de instapper. Als je naar de concurrentie kijkt (die veelal nog 2021 prijzen communiceren en nog niet de 2022 prijzen) wordt in een oogopslag duidelijk dat Ford geen prijspakker heeft met de vernieuwde Focus. Veel directe concurrenten hebben namelijk een lagere vanafprijs, ook de gloednieuwe Peugeot 308 en Opel Astra. Die zijn alleen al interessant vanwege hun looks. En qua value-for-money zijn de Kia en de Toyota de betere opties. De Focus kan het dus nog weleens lastig gaan krijgen volgend jaar.

  • Kia Ceed 1.0 T-GDI ComfortLine (120 pk): €23.295
  • Toyota Corolla Comfort 1.2 Turbo (115 pk): €26.395
  • Opel Astra 1.2 Turbo (110 pk): €26.699
  • Peugeot 308 Active Pack Business 1.2 PureTech (110 pk): €27.790
  • Mazda 3 e-Skyactiv-G (122 pk): €27.990
  • Ford Focus 1.0 EcoBoost Connected (100 pk): €28.240
  • Volkswagen Golf 1.0 TSI (110 pk): €31.490

Je kunt de vernieuwde Ford Focus nu alvast configureren en bestellen. De auto wordt in februari in de showrooms verwacht.

Ook interessant!

  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Ford Focus facelift
    Ford Focus facelift, nieuwe neus en 48V
  • Ford Focus ST Edition
    Ford Focus ST Edition is doekje voor het bloeden

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bespaar je nooit op banden!
  • Bekend van Top Gear: koop de Ferrari van Clarkson!
  • Als je Tesla boycot, moet je deze auto zéker boycotten
  • Elektrische AMG krijgt nep V8-geluid (en zo klinkt dat)
FacebookTweetPinLinkedIn

focus, focus-st, Ford, geld

Vorig bericht: « Blijft Max Verstappen de rest van zijn carrière bij Red Bull?
Volgend bericht: Hoera, schadevrije jaren makkelijker te overdragen »

Lees Interacties

Reacties

  1. fordnut zegt

    17 december 2021 om 11:19

    Volgens mij volgen de Aziatische merken de Ford design stijl en niet andersom.

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    17 december 2021 om 11:32

    Niks mis mee. Nu nog een RS.

    Login om te reageren
  3. nootdorp015 zegt

    17 december 2021 om 11:56

    Nooit begrepen waarom ze de uitlaten rechts plaatsen ipv links

    Login om te reageren
    • donjunior zegt

      17 december 2021 om 12:19

      Lijkt me een afgeleide te zijn van de plaatsing van de motor.
      Als bij Ford de uitlaatzijde rechts zit dan gaan ze niet overdwars een uitlaattraject monteren omdat dan de uitlaat links eindigt. Nooit begrepen waarom mensen dit niet begrijpen

      Login om te reageren
      • bernoulli zegt

        17 december 2021 om 12:39

        Leuke theorie…

        Alleen loopt het uitlaattraject precies onder het midden van de auto. Dus maakt links of rechts geen fluit meer uit.

        Login om te reageren
        • detroitv8 zegt

          17 december 2021 om 14:23

          @bernoulli: waarom zou de plaatsing van de einddemper überhaupt een issue zijn?

          Login om te reageren
    • sntial zegt

      17 december 2021 om 12:23

      Idem Hyundai en Jeep Renegade/Fiat 500X

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 december 2021 om 17:40

      Links is eigenlijk logischer, want verder van de stoep en fietsers. Wat precies de reden kan zijn dat ze bij een Ford rechts zitten, die ontwikkelen de motoren namelijk in Engeland.

      Login om te reageren
    • joost1234 zegt

      17 december 2021 om 18:29

      @nootdorp015: waarom links?

      Login om te reageren
    • Van Epschoten zegt

      17 december 2021 om 19:25

      @nootdorp015: minder bermvervuiling op het vaste land in Europa? Of op die manier kan de brandstoftank iets meer naar rechts voor betere gewichtsverdeling. Ding moet gewoon ergens naartoe. Wordt pas in de eindfase van een ontwerp bekeken.

      Login om te reageren
  4. dree16v zegt

    17 december 2021 om 12:12

    Die groene ST is wel gaaf zeg.

    Login om te reageren
  5. flutterby zegt

    17 december 2021 om 12:21

    Als station blijft het toch een mooie auto

    Login om te reageren
  6. JW zegt

    17 december 2021 om 13:09

    Bijna 70.000 gulden en 100pk

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      17 december 2021 om 14:12

      @jwst1979: gossie…reken je ook je loon nog altijd om naar guldens. Het is intussen 20 jaar geleden dat we er voor het laatst mee betaald hebben.

      Login om te reageren
      • JW zegt

        17 december 2021 om 15:57

        @boomhauwer: haha, bijna etenstijd.

        Login om te reageren
        • JW zegt

          18 december 2021 om 12:09

          @jwst1979: nu de pks nog

          Login om te reageren
      • Van Epschoten zegt

        17 december 2021 om 19:26

        @boomhauwer: kwartje is nog niet gevallen. Gelukkig maar, kan ik die weer in mijn zak steken.

        Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      17 december 2021 om 14:59

      Nee.

      https://www.inflatiecalculator.nl/

      Login om te reageren
    • potjak zegt

      18 december 2021 om 10:27

      @jwst1979: in de guldentijd… toen 1800 gulden netto per maand nog Jan Modaal was… en een auto 16 maand salarissen kostte. He wacht, als je het zo bekijkt is een auto in verhouding tot het huidig modaal salaris helemaal niet duurder geworden…

      Login om te reageren
  7. karhengst zegt

    17 december 2021 om 16:11

    De 1-Serie kan ook gewoon tussen de concurrentie worden gezet. Zo zonder z’n USP en met een al even generieke styling wijkt enkel nog de prijs wat af.

    Login om te reageren
  8. mustang750supersnake zegt

    17 december 2021 om 23:17

    nog zo’n kl.te scherm op t dashboard…..meteen klaar.
    kan dr nou niemand nog n fatsoendelijk dash ontwerpen zònder die schermen?
    wat is er mis met knoppen???

    Login om te reageren
  9. MarcoM zegt

    17 december 2021 om 23:41

    Laatst in een RS gereden, maar ik moet zeggen dat het strak op de weg ligt en je echt veel rijplezier ermee hebt. Jammergenoeg heeft het niet de wow factor als de Focus die toen uitkwam in metallic oranje met de Volvo motor, die was in combinatie met de 5 cilinder roffel iets meer mijn ding. Ben benieuwd hoe de nieuwe het gaat doen.

    Login om te reageren
  10. pier zegt

    18 december 2021 om 13:42

    Ik had behoorlijke verwachtingen van het facelift interieur maar dat valt erg tegen. Lelijk groot scherm en aan de rest lijkt weinig gedaan, terwijl de harde plastics wel een upgrade konden gebruiken. Jammer.

    Login om te reageren
  11. dekoek zegt

    28 december 2021 om 06:32

    Ze mogen hem houden, net als de Fiesta vind ik het geen geslaagde facelift.. 2 k duurder prijst de Focus zichzelf uit de markt. rijden momenteel de pre facelift Active station, maar dat zal hierna toch Kia of Toyota worden denk ik.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North