
Op zich is er weinig op tegen om je tamme auto wat sportieve looks te geven, maar een M-pakketje op de een-na-laagste 1 Serie uit de pikorde plakken, gaat dat niet wat ver?
Tot de komst van de 114i was de 116i BMW’s kleinste instapper: met 136 pk/220 Nm op de achterwielen uit een 1.6 turbo kom je in het dagelijkse verkeer absoluut niets te kort, maar een bommetje, dat is het allerminst. Zeker niet als je in ogenschouw neemt dat in dezelfde koets meer dan 300 pk mogelijk is, indien je voor de M135i gaat.
Een 116i is in het Nederlandse verkeer natuurlijk een stuk verstandiger, dat vond ook de eigenaar van dit exemplaar, en binnen zijn budget was er nu ook nog ruimte voor een M-pakket, met dikke bumpers en mooie grote velgen.
Ik weet dat we de discussie al eens eerder hebben gevoerd, maar had jij in zijn geval hetzelfde gedaan, of was je dan toch voor een kale, maar veel potentere 125i gegaan, met 218 pk en 310 Nm (in 6,4 tellen naar de 100, topsnelheid van 245 km/u)? Deze 116i heeft een nieuwprijs van 41.642 euro, en de 125i begint bij 39.500 euro, dus het kan…
Nadeel is dat je dan wel op lelijke velgen en met een basic interieur rond rijdt. En zo’n 116i oogt toch zeker wel lekker, zoals hij hier staat.
Check de spot, van dylanverschoor, op autojunk!
waarom niet
@sanjo120: juist wel vanwege de bijtellingscategorieën. Lekker zuinig en toch dik uiterlijk. En het is geen Clio 60 PK die eruit ziet als een RS
@sanjo120: de hele buurt hier in Rotterdam hangt zijn bmw 312i vol met M-badges, tupperware aangeheeld met plamuur, lossepols spuitbusverf over ducktape-reparaties, snoekduikvering, rare striping en nummerbordrammelende speaker-systeem.
Ach, de hele wereld is toch een groot plastic nep facebook circus.
@sanjo120: Ja, dat kan!
@sanjo120: Ja dat kan!
waarom niet?
Het staat 10x beter en de 116i heeft ook prima prestaties. Zolang hij er geen 1M stickers op plakt is alles toch goed?
Een 520i met M-pakket kan imho ook, een C180 met ///AMG pakket ook, een S60 d2 R-Design ook.
@RudyV: kvind 136pk ook niet weinig nee, prima zo. Als je maar geen Picanto 60pk met DTM spoilers gaat volhangen. Mijn voorkeur gaat echter toch naar een mooi blok.
@jzaero: Onder een 3-deurs Picanto hangt standaard een dubbele uitlaat, nogal over de top aangezien je bij de driecilinder toch flink door moet trappen wil daar een beetje gang in komen. Pas bij >4000 toeren wordt het blokje enigszins wakker, gelukkig dat het drie pittertje dan wel weer een leuk roffeltje op zet.
@RoT___: Is dat serieus zo? Vond al dat er veel sportversies rond reden, maar ik verdiep me dan ook niet echt in Kia en zeker niet in rugzakwagentjes.
Treurig hoor. Twee uitlaten is pas verantwoord bij 160pk plus, anders is het uiterlijk vertoon.
@robinio: 3-deurs heeft altijd een dubbele uitlaat, onafhankelijk van de uitvoering. Bij de 5-deurs zit hij keurig achter de bumper, stukken beter.
why not!
Tuurlijk ga je eerst voor de motor en dan voor de looks. Wolf in schaapskleren is gaaf, andersom rij je voor lul.
@alcantara: Dan rij je voor lul voor mensen die iets van auto’s weten. De meerderheid kijkt gewoon naar het logootje en hoe bruut hij eruitziet. De prestaties leiden ze daar dan uit af, of de looks en prestaties nu congruent zijn of niet, daar trekken de meeste zich weinig van aan..
Bovendien heeft niet iedereen de zin of het geld om veel te vaak een fortuin achter te laten bij het tankstation..
@Revvji:
Daar zit je er helemaal naast.
“Gewone” mensen letten helemaal niet op brute looks of badges.
De enige mensen die opvalt dat er een M-pakket op zit, zijn de mensen die zien/horen dat het een lullige 116i is.
@PeugeotGTI: Nee?
“Mensen” (laten we zeggen de ‘niet-kenners’) zien een ‘dikke’ bak met ‘opsmuk’ zoals grotere luchthappers en diffuser (gewoon een plastic randje achter) en grotere wieltjes. Die denken wauw, dat moet een vlugge bak zijn hihihi!!1….
En dat willen we natuurlijk allemaal… Dus dat pakket zie je errug vaak.
@PeugeotGTI: Lees de reactie van @kaasboerin hieronder eens, dan snap je het misschien beter.. Gewone mensen letten gewoon op badges en brute looks.
Moet je gewoon eens aan iemand vertellen dat je een 116i/d hebt, het enige dat ze gaan onthouden is dat je een BMW rijdt, met alle assumpties van dien. Net hetzelfde als ze het logo zien of iets dat er sportief uitziet. Die zien een sportieve bodykit, geen M-pakket, en die horen een motor (of liever een uitlaat), geen benzine/diesel/cc’s..
@Revvji: volgens mij zit er kwa verbruik bijna niets tussen de 116 en 125. Allebei viercilinders en verschillen nietveel kwa inhoud.
@lambo4all: Klopt, scheelt een litertje volgens Autowiki. Ik woon echter in België en daar maakt is 400cc verschil al veel uit voor wegenbelasting. Ook zal de verzekering voor een jonge kerel niet van de poes zijn met 200+ pk.
Maar ik bedoelde eigenlijk vooral dat een dikkere motor in de praktijk zeer vaak veel duurder uitkomt.
@alcantara: Dat is jouw mening, en een beetje de cultuur hier. Hier in Nederland gaat het om prestaties hoewel je die eigenlijk nergens echt volledig gebruikt. Hoewel je in andere landen de meest goedkope, oude auto’s ziet rijden met dikke velgen etc. Dit is omdat het daar wel mooi is en iedereen zijn wagen een eigen twist wel geven. (Dit verklaard trouwens ook waarom Audi zo ‘hot’ is hier). Hier wil men niet opvallen in andere landen vaak wel..
@alcantara: Jij snapt het tenminste!
Je ziet het tegenwoordig ook heel veel met die Volvo R-Designs..
All show, no go!!
@2800cc: maar dat is omdat de volvo’s zonder R design wel erg saai zijn, met R design ziet het er dan nog een beetje leuk uit (zeker eerste generatie C30)
Zolang er geen M-logo op geplakt wordt of de welbekende M-roosters op de zijkant vind ik het er helemaal prima uitzien..
@Brutus: Bij een M-pakket komen er altijd M logo’s aan te pas of je moet ze zelf gaan verwijderen.
@alcantara: sorry reactie hoorde bij @racertje, M roosters heb je idd niet maar wel M’s op het stuur, dorpels, pook etc.
@alcantara: In dat geval.. Kan het niet. Het bumperpakketje alleen is prima, verder geen poespas, anders is het meer geluid, dan vooruit..
@Brutus: Logo’s maken niet zoveel geluid hoor ;)
@alcantara: Dat zit bij een M pakket inbegrepen ja. Dit maakt je auto wat sportiever en geeft het wat sportievere looks, daarom neem je ook zo’n pakket. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor een Audi S-line, krijg je ook badges opgeplakt en meer niet. Wat is er mis met je auto er leuk uit laten zien? Jaloers dat sommige mensen dit wel kunnen ofzo?
Zoals Sanjo al aangeeft, het is prima, zo lang er maar geen M emblemen aan te pas komen…
Geef mij maar liever een vol aangeklede kleinere motorisering, dan rijden in een zwaardere motorisering en geen luxe. In nederland kan je toch niet knallen en alles dat op de markt is rijd prima. Mijn punto muesli werkt ook naar behoren al moet je boenderen wel uit je hoofd zetten. Dit scheelt weer in de fanmail uit leeuwarden en scheelt eurotjes in de portemonnee aan dieselkosten.
@morty:
´In Nederland kan je toch niet knallen´
Wat is dat nou weer voor onzin.. jij gaat zeker met de trein?
@rijbewijzer:
Te snel gelezen, wou er nog achter zetten of een muesli auto whahaha ik weet genoeg, je hoeft jezelf niet aan te praten dat je een goede aankoop hebt gedaan hoor.. Vraag me wel af wat je hier doet als je muesli auto`s meer jouw ding zijn
@rijbewijzer: Niet iedereen zoekt hetzelfde in een auto, ook liefhebbers hebben andere smaken. Zolang ik geen geld te veel heb, komt er bij mij ook geen veelverbruiker op de oprit. Maar wat ik hier op AB doe? Dromen bvb. Dat maakt me toch geen mindere liefhebber omdat ik er niet zo veel geld wil aan geven?
Autorijden is gewoon een pokkedure hobby.. Al zeker als je zelf niet kan sleutelen, want dan blijven ook spotgoedkope “projectjes” buiten bereik. Geld uitgeven is vrijwel altijd risicovol, dus probeer ik dat voorlopig te beperken tot kleinere uitgaven aan minder kostelijke hobby’s..
Nog steeds ‘out of this world’ lelijk…
@kapiteinaudi: bijna net zo lelijk als een audi a3.
@620henk: Véééééél lelijker dan de A3 zul je bedoelen.
@kapiteinaudi: Tja als Fanboy zal je ook niks anders zeggen…Ik moet zeggen dat ik hem eerst ook lelijk vond, en sommige aspecten nog steeds. Maar nu ik hem zoveel zie rijden ben ik er al redelijk aan gewend. Van mij mogen ze de grill/koplampen wat aanpassen en dan is het een top wagen. Qua prestaties en rijeigenschappen tja eigenlijk moet je het dan niet eens met een Audi gaan vergelijken want die kunnen er gewoon niet aan tippen..
@kapiteinaudi: De A3 is inderdaad een stuk beter, weliswaar saai, maar wel gewoon lekker strak. Beter dan dit treurig kijkende monstertje.
@kapiteinaudi: En nu is dit kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=2xwecTp91-o
Daarna graag jouw toelichting nog is.. :)
@kaasboerin: 1-serie is nog steeds lelijk, zelfs na het kijken van het filmpje.
@kapiteinaudi:
Je valt in herhaling, dementie op jouw leeftijd is best zorgelijk. Al heb je wel gelijk met het uiterlijk van de 1….
@jrk68:
Kaasboerin vraagt naar zijn, eventuele veranderde, toelichting. Doet hij door middel van zijn eerdere reactie te bevestigen. En dan ga jij klagen dat ie in herhaling valt? Beetje flauw, niet waar?
@kapiteinaudi: Weet zeker dat je hem niet gekeken hebt,, anders had je je naam + logo onderhand al veranderd.
@kapiteinaudi:![]()
Lekker puh!
@kaasboerin: Heerlijk filmpje. Bewijst andermaal dat Audi’s vooral voor poseurs zijn en BMW in eerste instantie voor mensen die van autorijden houden. Tja, 4 nullen op de grille en nummer 5 zit achter het stuur.
@RacerX:
Het filmpje bewijst alleen maar, naar mening v.d. presentator, dat de BMW 1 meer scheurijzer is dan Audi A3. Het enige wat bewezen wordt is dat Audi RS3 kopers een ander eisenpakket hebben dan BMW 1M kopers.
Jouw reactie daar in tegen bewijst dat BMW fanboys nog al moeilijk om kunnen gaan met andermans meningen.
@Rob: Lololol..
Ik verbeter je.. Geen eisenpakket..
Ja, dat er een RS sticker op zit.. Ding verliest op alle vlakken van een cheapie 1 serie..
Gewoon een handtas dus.
@kaasboerin:
Een Aston Martin DBS verliest waarschijnlijk ook op alle fronten van een cheapie Nissan GT-R. Dus mensen die een DBS bezitten hebben ook geen eisenpakket?
Leer er nou eens mee leven dat niet iedereen geilt op snelle BMW’s.
@Rob: Oké dude..
Aston is begeerlijker door een GT-R..
En daardoor is elke review/nuchtere consumentenadvies hierbij tot stront verklaard..
Veel plezier met je budget-Colt, prutser.
door=dan.
@kaasboerin:
Oke, en sommigen mensen vinden Audi begeerlijker dan een BMW. Wat is daar nou zo lastig aan te begrijpen?
En jij veel plezier in je 13-in-een-dozijn BMW, oogkleppen fanboy
@Rob: Ik stuur je een review en je noemt me direct een fanboy..
Zoek een comment die duidt op ‘fanboyisme’ en je krijgt €10,-..
Toch weer een volle tank in die Colt van je.
@kaasboerin:
Ach ach, jij noemt mij een prutser, ik jou een fanboy.
Je mag mij best een prutser noemen, ik ga niet de moeite doen om mezelf te verdedigen of daar tegen in te gaan. Helemaal niet anoniem op het internet.
Maar als jij het nodig vind om te bewijzen dat je GEEN fanboy bent, moet je dat vooral doen. Maar zoek dan een andere manier daarvoor i.p.v. een beetje met modder te gooien. Hiermee bevestig je mijn mening van “oogkleppen fanboy” alleen maar.
@Rob: DBS en GTR zijn hele verschillende auto’s, die koop je ook met andere redenen. Deze auto’s zijn er voor hetzelfde publiek, hetzelfde segment alleen is de BMW een niet echte M de Audi wel een RS en de BMW gewoon stukken goedkoper, dus veel meer waar voor je geld…
@Rob: Volgens mij heb jij niet goed gekeken. Hij was inderdaad overdonderd hoe goed deze niet M-car is. Hij verslaat de Audi in het normale rijden, bij Audi klopt het gevoel gewoon niet. Ook heeft de Audi, zoals de meeste Audi’s, last van teveel onderstuur. Het enige punt dat de Audi beter was is met slechtweer condities, en dan alsnog kwam die BMW(met RWD) erg dichtbij met veel grip. Ja de Audi RS3 is een heel klein beetje sneller in een rondje rijden tegen de niet M-car en is sneller in het accelereren naar de 30km p/u. Op alle andere aspecten is het gewoon niks..
@drivingpleasure:
Je hoort mij ook niet de Audi verdedigen. Ik geloof best dat de BMW meer waar voor je geld is dan de Audi.
Het ging mij er om dat sommigen mensen (BMW aanhangers) blijkbaar niet kunnen begrijpen dan ieder mens een verschillende smaak/mening/voorkeur heeft.
@Rob:
Koop vooral een RS3 als een (ondersturend) 4wd chassis en image in je eisenpakket zitten. Lijkt me overduidelijk dat in dit geval de BMW gewoon de betere is, iets dat Chris onderstreept. Daarnaast durft Audi ook nog eens significant meer geld te vragen voor wat bij benadering eenzelfde klasse auto is. Erg veel objectieve argumenten om voor de Audi te gaan zijn er dan niet meer, hoewel ik het vijfpitter turbo concept wel erg leuk vind.
Misschien moet je ook even kijken naar de definitie van ‘in eerste instantie’ en ‘vooral’, waarmee ik bepaalde groepen fanboys trachtte uit te sluiten. Ben ik een fanboy? Een beetje, maar ik ben daarom juist kritisch op alles wat BMW maakt in plaats van dat ik het naar binnen schrok als zoete koek. De M135i is echter gewoon een leuk speeltje in de geest van het merk, alleen de sound engineering in de cockpit is gewoon om te janken…
@RacerX:
Nogmaals, ik zit hier de Audi RS3 niet te verdedigen. Daar gaat het mij niet om.
Ik wil alleen een beetje tegengas geven aan al die mensen die de topmodellen van Audi steevast uitmaken voor slechtsturende patserbakken. En die mensen blijken meestal fanatieke BMW fans te zijn.
Ik snap die haat en nijd naar Audi niet zo. Qua karakter verschillen Audi’s en BMW’s veel en de kopers dus ook. Waarom kunnen, met name de BMW fans, niet begrijpen dat sommige mensen het karakter van een RS Audi prefereren boven een M BMW?
@Rob: Tuurlijk, je verhaal heeft een kern van waarheid. Ik vind persoonlijk alleen dat Audi een beetje inspiratieloos te werk gaat. Dan vind ik BMW en Mercedes een veel sterkere identiteit hebben. Ik ben dan ook geen Audi liefhebber en vind het gewoon leuk om af en toe reacties uit te lokken met een lompe opmerking her en der. Soms happen mensen ook nog… ;)
@Rob: Natuurlijk mag iedereen zijn eigen smaak hebben, maar voor het karakter van een auto moet je nou eenmaal niet bij Audi zijn. Veel mensen kopen het omdat er een heel goed marketing team achter zit, en omdat ze de stikseltjes(het interieur) zo mooi vinden(krijg ik elke keer weer te horen in eigen kring namelijk). Voor het karakter hoef je daar niet aan te kloppen want de rijeigenschappen zijn gewoon een stuk minder, de kwaliteit van het product (zoals uit een aantal onderzoeken is gebleken) is gewoon een stuk minder. Maar hoe jij de auto beleeft dat is geheel aan jou (wel beïnvloed door de marketing natuurlijk).
Ik vind van niet.
Als het een lease auto is en deze in een gunstigere bijtelling valt. Ja dat kan dan! Maar persoonlijk had ik voor de 125 gekozen ja.
Maar waarom je deze lelijke slechter rijdende 1 serie met een basismotor halen, als je voor minder geld ook de betere E81/E82 kunt halen met M-pakket én dikke motor?
Ik neem aan dat de bijtelling een rol heeft gespeeld bij de keuze van de auto. Zijn weinig mensen die deze auto prive kopen…
Moet kunnen, staat m beter dan zonder
Ik zou ook voor een aangeklede 116 gaan tov een 125 kaal. Prima keuze dus,
Als je dan een 116 met m sport pakket neemt moet je alleen wel je 116i logo laten zitten. Dat doen ze helaas bijna nooit.
Schaap in wolfs kleren!!
Liever een mooie auto…
@norge: Lol wat moet je dan met die caddy en hyundai van je ? ;)
@bofkont: Juist.
@norge: Geintje beste Norge ;)
Over persoonlijke smaak valt nu eenmaal niet te twisten.
Een M-pakket maakt deze 1serie 3 keer zo mooi dan zonder m-pakket, als er dan een minder potent blok in ligt neem ik dat maar voor lief.
Vooral in dit blauw vind ik hem extra lekker!
Nee, dat kan niet!
Waarom niet, scheelt de petjes over 10 jaar een hoop kosten. Misschien dan maar gelijk een 114i met M pakket….
Ik zou voor de middenweg gaan. M-pakket vind ik overdreven en een kale 125i lijkt me ook niks. Dus zou gaan voor een “half aangeklede” 118i gaan.
7,4s naar de 100 is niks om voor te schamen lijkt me zo.
Hahaha wat een pannekoek die 116i koper. Ik was dan voor een 125i zonder M-pakket gegaan. Waarom? Omdat na een beetje sparen je later een M-pakket en velgen kunt monteren en later een grotere motor gaat niet!!!
@VeniVidiVici: Later een andere motor erin kan prima, hoor. Er rijden ook E30s met een V12 uit de E32 750i… Wel even de remmerij aanpassen en even netjes de RDW verwittigen, natuurlijk.
@VeniVidiVici: Ja maar als je hem in de lease neemt, wordt je niet blij.. ei…
@Marcel: Als het daarom gaat dan moet die kerel maar een Prius nemen i.p.v. een BMW!!
Mijn god wat is ie lelijk
Liever wieldoppen en een sterke motor dan velgen en een kleine motor!
Ow, en iedereen die roept dat hij het voor de bijtelling heeft gedaan snapt het niet. Dan moet hij dus bijtelling betalen op het bedrag van 41642 euro van deze 116i en anders bijtelling op 39500 van de kale 125i. En op het achteraf gemonteerde M-pakket en velgen betaal je geen bijtelling. En er zijn maar genoeg carstylers die M-pakketjes leveren.
@VeniVidiVici: Okee kleine aanvulling… Tenzij de 116i in een andere bijtellingspercentage valt,maar over welk verschil t.o.v. de 125i qua maandlast praat je dan nog…
@VeniVidiVici:
De 116i is volgens mij 20% en de 125i 25%. Dus een verschil van 25% in maandelijkse bijtellingskosten. Is behoorlijk aantrekkelijk…
@jack_abarth: 5% verschil bedoel je ;-)
@VeniVidiVici:
Nee het verschil onderling is 25%.
Ik probeer jou te overtuigen, dus vertel ik het zo rooskleurig mogelijk ;)
@jack_abarth: Haha ja i’ve got the picture :-)
@jack_abarth: Jij was de geslepen verkoper zeker bij die 116i koper natuurlijk haha
@VeniVidiVici:
Zojuist een telefoontje ontvangen vanuit Audi met de vraag of ik nog een paar te dure golfjes voor ze wil verkopen :P
@jack_abarth: Dan is elk te dure verkochte Golfje een dubbele autoverkoop voor VAG gezien het lijstje populaire auto’s qua diefstal. Kom op, doe je best haha :-)
@VeniVidiVici: Ga je eerst maar eens verdiepen in de bijtellingsregels en de kosten want volgens mij weet je totaal niet waar je het over hebt …
Daarnaast … HAHAHA .. sorry hoor, maar als je een BMW van 40K hebt, ga je niet bij de eerste de beste Sjonnie tuning een set imitatie bumpers halen. Past voor geen meter en alsjeblieft zeg … een originele set achteraf monteren gaat je (ook met gebruikte delen, reken op 10K als je alles goed wilt doen dus met interieur, zwarte hemel, passens sportstuur met airbag, spuiten etc.) een klein fortuin kosten, lekker op je leaser die ja na een x aantal maanden toch weer moet inleveren … ik zit liever in een 118i met lekkere sportstoelen en een dik stuurtje dan een standaard 125i … zeker hier in NL waar je gestraft wordt voor alles wat leuk is.
@e21e30: Verdiepen in de bijtellingsregels haha… Leg het me maar uit dan wiseguy…
Wil wel maar kan niet auto is het nu.
Echt een schaap in wolfskleren hahaha.
Maar uiteraard ieder zijn eigen keuzes.
Weinig verschil met de 125i eigenlijk. Dat is ook een ik wel wel, maar ik kan niet auto dankzij de drukte op onze wegen en de vele snelheidscontroles.
@moveyourmind: True, maar ik moet mijn 318i aardig de toeren injagen op de korte invoegstrook bij de A8 hiero.
,s ochtens met -5 voelt dat gewoon niet zo prettig aan voor het blokje.
Is voor mij al een goede reden om wat vluggers aan te schaffen vroeg of laat.
@kaasboerin: invoegen en inhalen wordt inderdaad een stuk makkelijker met flink wat vermogen en koppel. Maar soms is het ook wel een heel klein beetje frustrerend dat de auto wel heel graag wil, maar je nog niet lekker door kunt rijden omdat het nu eenmaal druk op onze wegen is. Gelukkig is mijn 9-5 geen auto die continu uitdaagt om het gas diep in te trappen.
@moveyourmind: wat voor 9-5 rijd je dan? Heb een tijdje (veel te kort…) in een ’02 9-5 turbo Aero gereden en die vroeg er wel degelijk om! :-)
@benzinehoofd: Ook een Aero. Natuurlijk gebruik ik dat ding waarvoor hij gemaakt is. En de verleiding is bijna niet te weerstaan als je die diepe roffel hoort bij het optrekken. Maar eenmaal op snelheid en de cruise control er op is het ook een fijne rustige reiswagen.
@kaasboerin: Scheelt dat de 116i door het turboblok prima van onderin oppakt. De ongeblazen blokken moesten het inderdaad meer van de toeren hebben. Bij een koude motor dan maar met een lagere snelheid invoegen, geen zin in een flinke marteling van de mechaniek.
Waarom niet? Het exterieur is veel mooier. Ik heb de achterbumper en uitlaten van een M5 laten monteren, veel mooier dan de gapende gaten van het originele model.
‘Dikke motor eerst, dan opties’ … Wat een onzin zeg.
136pk is RUIMSCHOOTS voldoende voor heel vlot mee te gaan in het verkeer. De meeste rijden hier vast met moeite met 100pk onder de motorkap in een Seat Ibiza of Golf.
125i is niet zo evident voor jonge kerels. Extra verzekering, hogere wegentaks, … Je moet echt wel dom zijn als je een zwaar uitgeruste 116i zou inruilen voor een 125i. Het verkeer gaat toch stapvoets, overal controles op snelheid, … Ik zou dan toch wel liever lekker comfortabel in men lederen zetels zitten met de kontverwarming aan.
@voytekbe: Een 125i koop je niet alleen om hard mee te rijden.
De 125i heeft veel meer souplesse en rust om op dezelfde snelheid te komen dan een 116i.
En daarbij waar ik woon kun je nog heerlijk knallen als je dat zou willen, amper controles nooit files en genoeg achteraf weggetjes.
@bofkont: Ach man alsof je met 136pk niet vlot kan rijden?
Ik heb een tijdje gereden met een 318tD compact uit 2004 vroeger, 115pk en ik kan eerlijk zeggen dat van al men auto’s ik het meeste plezier heb gehad met die wagen.
Voor de 2% van de levensduur van je auto die je gebruik zou maken van het extra vermogen… hele goede investering…
@bofkont: 116i komt prima op snelheid. Al is de sportstand wel een aanrader, blokje is dan net even lekkerder bij de les.
@RoT___: Oh dat geloof ik absoluut wel hoor.
@voytekbe: overal controle op snelheid? Gast ik welke wereld leef jij? Na 3x weet je toch wel waar ee gecontroleerd wordt of niet? Gebruik je verstand (flitsmeister, ff internet, oogje voor VAG-auto’s in de berm) en je kan bijna over gewoon 100 rijden waar je 80 mag. Of 140 waar je 120 mag.
En voor je het gaat vragen. Laatste half jaar 1 boete, 54kmh in 50km zone.
Liever een 125 dan dit.Wil je M pakket spaar je gewoon door.
Als je toch al voor een einser gaat maakt de rest niet zoveel meer uit.
@Tommy2: Hoezo? Of je een 114i of 135i rijdt maakt namelijk nogal wat uit in het rijplezier.
@alcantara:
Hoezo? Of wordt rijplezier tegenwoordig gemeten aan de hand van pk’s?
Volgens mij is rijplezier een subjectief iets dat verschilt van persoon tot persoon.
Een BMW M is niet exclusief genoeg, dus waarom niet.
gewoon een 125 kopen, en dan na een paar jaar 2e hands voor ene prikkie wat leuke opties erbij scoren.
Ik heb zelf een BMW 120i uit 2008 met een M-pakket erop. Ook die auto heeft ruim 40.500 euro nieuw gekost… Hoewel een 120i 170pk heeft en in 7,7 seconden naar de 100 km/h gaat dus wel weer een stukje sneller is dan een 116i.
Verder vind ik het prima kunnen. Ik vind een standaard 1-serie een beetje aan de saaie kant omdat je ze overal ziet. Met een M-pakket erop is het daarin tegen weer een wat dikkere/uniekere auto om te zien.
Kan aan sommige reacties wel merken dat er hoop pubers zitten die totaal nog een rijervaring hebben … je hebt in Nederland helemaal niets aan vermogen … als je niet in de file staat, wordt je wel geflitst of liggen er van die drempels op straat. Ik heb voor dagelijks gebruik een 118i van de vorige generatie, ook met M pakket af-fabriek, High Executive en een zooi losse opties. Ik sta de helft van de tijd in de file, de andere helft kan ik niet meer dan met het verkeer mee rijden … ik geniet liever van alle luxe die ik nu heb dan die enkele keer dat ik de “dike” motor misschien een keer zou kunnen gebruiken … 143 PK op dat gewicht is meer dan genoeg om snel mee te kunnen komen. In het weekend pak ik de 325i (E30) wel weer …
DOEN!
En dan chippen. AC Schnitzer gaat al naar de 200 pk.
Uberhaupt geen 1-serie kopen. En al zeker niet voor zo een bedrag. Daar is wel wat leuker en zeker mooiers voor te versieren.
Goeie keus…kleur is ook top! precies zoals mijn configuratie eruit zag…
Helaas is het B label en is het lease bedrag 150 euro hoger dan een Golf VII met dezelfde nieuwprijs, ik moest dus wel voor de Golf gaan (wel een hele dikke) maar diep van binnen had ik liever deze gehad.
Goh, het bevestigt gewoon dat BMW een merk is dat ook populair is bij ricers. Tuperware om een auto er “beter” te doen uitzien is nogal infantiel, want ofwel betekent het dat een BMW zonder die waar er niet goed uitziet (en dan perst BMW je nog meer uit dan al het geval was, en wie ben je dan om daar in te trappen), ofwel dat de mensen die er voor kiezen geen gevoel voor matiging en balans kennen. Mooi zal het slechts zelden zijn, maar het past perfect bij een bepaal klantenprofiel.
@BaRa: ik rij geen bmw voor het uiterlijk, meer voor de rij eigenschappen
Diegenen die zwetsen over bijtelling in deze discussie, hebben geen recht van spreken.
Een M-pakket op je leaseslet slaat nergens op, je krijgt toch geen band met die auto als ie niet van jou is.
Echte autoliefhebbers hebben een eigen auto.
Ook als ze al een leaseslet op de oprit hebben staan.
@PeugeotGTI: Niet iedereen kan een peugeot GTI betalen…
Tuurlijk kan dat. Als je dat nou mooi vind. Lekker om tegenaan te schoppen, dat snap ik natuurlijk wel, want, op een 116i PROEST hahaha, loser,poser en al die andere rommel. Hier rijdt iedereen de M135i, van Gazelle. Of de RS3 van Piaggio. Mag in de handen knijpen als je baas je zo’n ding doet ipv een Honda Insight met Type R pakket.
Ook een 1 serie rijdt als een bmw, dat is het belangrijkste
zelfs met de 1.6i kan dit bakje more than a lot of us can handle…
de wegligging van de 1 reeks is subliem!
Zo hou je nog wat centen over voor een chip als je garantie periode voorbij is :)
Ja… wtf! dit is mijn auto!!
4 maanden geleden gekocht… no shit…
Leuk he op een forum mensen afkraken…kansloos natuurlijk maar wel leuk.
als ik meer geld had had ik wel een E30 voor de deur staan maar dat kan helaas niet…ben heel blij met een lease bak die me geen reet kost :).
wel een M3 E30 natuurlijk!
En btw… Deze is sneller zijn mijn 118i van de vorige 1 serie… Heerlijke auto voor lange afstanden, maar ook met bochtenwerk weet hij wel raad. Leren bekleding, stoelverwarming, automaat, M sportstuur, en een lekker dik uiterlijk.. Ik vinnum mooi. Anders had ik hem ook niet gekocht ;)
ja. staat gewoon lekker!
Geef mij maar gewoon die 116i, zonder M-pakket. Dan hang ik de overgebleven centjes wel aan opties binnenin, daar heb je meer aan onder het rijden.. Die 125i heb ik niet nodig, want dan ben ik binnen de kortste keren m’n rijbewijs kwijt of hangt ie tegen een boom..
En als er dan nog wat af kan, dan nog een setje velgen en/of een chip.
@Revvji: want met een 116i kun je niet harder rijden dan toelaatbaar en kun je je niet om een boom heen vouwen?
Prima overigens, daar is het m pakketje toch voor? Ik deed ’t niet anders op m’n C220CDI die hing ook vol met AMG onderdelen, zonder de plak logo’s uiteraard.
@C220AMG: Jawel, maar volgens mij vraagt die 125i er veel meer naar. En als je minder moeite hoeft te doen om gek te doen, dan doe je het sneller, lijkt me.. En dubbel zoveel pk’s zorgt ervoor dat ie wel een stuk sneller uitbreekt, denk ik?
Het is trouwens ook maar een gevoel (ik heb enkel nog maar met een nieuwe 116d gereden), dus ik kan er gerust ook naast zitten ;)
Wat een trieste sloeber ben je dan zeg. Je koopt toch ook geen rijtjeshuis en plakt er een foto voor van een villa!!
@mightymike: als je een nieuwe 1serie rijdt ben je geen trieste sloeber
@mightymike: Heb je misschien nog een goede vergelijking? Want dit slaat echt nergens op..
Jammer dat hij niet de M-sport remmen erbij heeft besteld, dan is het een echte schaap in wolfskleren.
Dit moet zeker kunnen! Al zou ik persoonlijk minimaal de 118i kopen. Maar zeker dik hoor deze 1er!!
Ter illustratie: de Zafira OPC die een paar uur later op autoblog staat: 0-100km/h in 8,9s
116i: 0-100km/h in 8,5s
Conclusie: tuurlijk kan daar een M-paketje op.
(+1 als je het eens bent)
Leuk autootje hoor. Mijn 320ci is “nog” trager in accelereren maar ook deze is sneller dan 75% auto’s in het verkeer. Verder is de nieuwe 1 serie een stuk aangescherpt, en helemaal met een M sportpakket zal het behoorlijk bochtjes kunnen pakken.
Ongelofelijk hoeveel onzinnige reacties er geplaatst worden op AB. Je hoeft maar wat te roepen en er is altijd wel iemand die het beter weet.
We hebben te maken met leraren (die de taalfouten eruit plukken), deskundigen (die alles denken te weten), ervaringsdeskundige(die gek genoeg alles hebben meegemaakt), auto-eigenaren (die in feite nog 15-jarige pubers zijn) en nog vele andere niet nader te noemen figuren.
We kunnen er vergif op innemen dat ook hieruit een reeks reacties zal voortvloeien.
@natos: Want daar is het je tenslotte om te doen.
ik ga dan liever voor een mooi rustig interieur, een m-pakket is mooi voor het oog, maar als je gebruik maakt van je auto kan je toch niks van de buitenkant zien en gebruiken, dus liever fijne stoelen en een automaat en een goede audio installatie en eventueel een navi
Wij hebben twee weken geleden de auto van mijn vrouw, een 116i met M-pakket opgehaald bij de dealer. De keuze bij ons was een volgeladen 1-serie met een mooi interieur en exterieur of een kale(re) 118 of 125. De keuze was makkelijk zeker met de huidige brandstof prijzen. De 116i heeft ons allerminst het idee gegeven dat we met een onderbemeten auto onderweg zijn.
Mijn antwoord op de stelling: ja het kan!
Past goed in de jaren 90 animatie serie ‘de bluffers’
Ieder het zijne (m/v) ik zou hem zo niet hoeven.
Liever een M1-M die er uit ziet als een ‘beetje sportieve’ 116i. Vind ik peroonlijk meer humor.
Tja, het kan, dat bewijst de foto… BMW zal het alleen maar toejuichen natuurlijk, dus als echte BMW “fan”, doe je het natuurlijk ook gewoon.
Persoonlijk zou ik het dan weer niet doen. Beetje teveel show en te weinig go. Vind dat je dat sowieso veel ziet tegenwoordig, (motorisch) instapmodellen met sportbumpers, 17+ inch velgen, diffuser… zou ik toch eerder net een iets dikker blokje nemen en iets normaler uitgedost.
Beetje nette velgen en interieur en het is prima wat mij betreft :)
Overigens kost een M-sport pakket voor een 118i nog geen 4000 euro. Met 18 inch velgen iets over de 4000… denk dat het M pakket op deze auto nog de minste “verkwisting” is. Een helemaal kale 116i kost 27990. D’r zit dus voor zo’n 14000 euro aan opties op O.o (Zo’n 50% van de basisprijs…). Voor 30991 euro koop je een kale 118i (met 170pk ipv 136). Maar, de aap komt uit de mouw als je naar de bijtelling kijkt: 20% voor de 116i vs 25% voor de 118i. Zal dus wel geleased zijn. En dan kunnen we denk ik concluderen dat de eigenaar wel graag “het mannetje” (man/vrouw) wil zijn, maar liever niet teveel wil betalen en eigenlijk de snelheid van de auto niet zo heel belangrijk vindt.
Maar ja, zijn/haar auto, zijn/haar keus. Wat je ook vindt van iemand’s autokeuze, je er druk over maken is altijd triester :)
Ziet er goed uit! mooie foto…
1M geluid uit je boxen en het plaatje is compleet!
Een kale 125i sucks too…. Elke dag erger je je aan die hoge auto op te kleine velgen en die standaard bumpers en H7 lampen is zooooo 1999.
Aan de andere kant is een 116i met M-Pakket zoiets als Syllie van der Vaart zonder geile sex.
Mot die gene zelf wete
Of het kan of niet kan, daar heeft iedereen wel een mening over, maar nu heb ik toevallig een 116i met m-pakket in Estoril blauw en wilde toch even mijn beweegreden om deze uitvoering te kiezen met jullie delen.
Ik zocht een auto in de 20% bijtelling(ja echt) met een beetje pit, de meeste 20% zijn 100pk(bijvoorbeeld de 114i)motoren en dat is wat mij betreft te tam. De kleur was doorslaggevend, die was als eerste gekozen, maar dus alleen icm met Mpakket, wat weer een ander voordeel gaf, want persoonlijk vond ik de 1-serie een beetje een vrouwenauto en met het m-pakket wordt hij toch wat mannelijker! Verder ben ik van mening dat een Mpakket net als de S-line van Audi meer een pakket is met designdetails(dikker stuur, aluminium voetsteun, ik heb ook de blauwe remklauwen) wat de auto echt mooier maakt en geen M-performance wat weer meer met prestaties te maken heeft. Verder kan je inderdaad niet makkelijk een grotere motor in de auto gooien voor betere prestaties, maar inmiddels gechiptuned en van 136 naar ca 180pk in 500 euro! Hij was al niet traag, maar nu is het wat mij betreft prima in orde.
Trouwens zijn de 118i of 125i inderdaad 25%bijtelling(de 116i icm mpakket per 2013 ook), de 116i icm mpakket was in 2012 nog 20%. Dit betekent dat de aanschaf van een “kale”125i of 116i met mpakket misschien wel bijna gelijk liggen, maar door de 5% minder bijtelling betaal je per saldo maandelijks 20% minder bijtelling.