Een gun metal F40: alleen als je superrijk bent

Auteur: , 32 Reacties

Een autoliefhebber met een bijna ongelimiteerd vrij besteedbaar inkomen. Met die grote macht komt ook grote verantwoordelijkheid. En de sultan van Brunei is de Darth Vader onder de petrolheads.

Voor zover de meeste mensen weten is elke F40 uitgevoerd met het stuur aan de linkerkant en is ieder koolstofvezel paneel gehuld in dat flinterdunne laagje verf, in Rosso Corsa, en geen andere kleur. De F40 zoals hij bedoeld is volgens Ferrari. Maar ook Italiaanse styling-principes kunnen omzeild worden met een bak geld.

Voor Hassanal Bolkiah, zoals de sultan van Brunei heet is zelfs het meest brute en exclusieve niet goed genoeg. Vaak moet er het een en ander worden aangepast totdat er een nieuw model ontstaat, zoals de 456GT Venice. De sultan heeft zelfs een vloot Bentleys van een model dat eigenlijk helemaal niet bestaat.

En ook de legendarische F40 ontkwam niet aan de grillen van de rijke allemansvriend. De woestijnvorst nam Pininfarina in de arm voor het ombouwen van zijn wagens. En omdat Pininfarina een opdracht pas aanneemt vanaf een oplage van zes stuks bestelde de sultan er zeven met het stuur aan de rechterkant. Want wat heb je aan waanzinnig veel geld als je er niet waanzinnig mee doet?

Niemand weet echter precies hoe veel omgebouwde F40’s de sultan bezit. Er doen verhalen de ronde dat het er wel tien waren in vele kleuren, onder anderen een donkergroen, geel, rood, wit, gun metal en een zwart exemplaar. Dit laatste zwarte exemplaar is een F40 LM, de meest agressieve en circuitgerichte versie van de F40. Deze wagen werd in opdracht van de sultan kapotgemaakt met electrische ramen, lederen bekleding met rode details en airco.

De F40 in gun metal lak van de rijke Arabier werd uitgerust met het interieur van een Testarossa. Dit lieten de lieden van DK Engineering niet over hun kant gaan. Zij bouwden de wagen onlangs weer terug naar zijn originele specs en besteedden daar bijna €130.000 aan. Ze hielden het stuur aan de rechterzijde maar verwijderden alle leer en luxe. De lederen fauteuils werden vervangen voor F40 LM kuipjes en de carrosserie werd teruggebracht naar de originele kleur, Rosso Corsa.

En toch is een gun metal F40 waanzinnig dik. (via: Jalopnik)



32 reacties

Mooie combi! Toch blijf ik een zwak hebben voor een rode F40. Een andere kleur klopt op de een of andere manier gewoon niet.
Bij Ferrari weten ze hoe het hoort. Alle F40′s rood. Tenzij je de sultan van Brunei bent.

BBC DJ Chris Evans heeft een witte F40 en in Japan rijdt ook een witte rond.
http://www.autoblog.nl/…/video-witte-ferrari-f40-overgoten-met-japansaus-57
@jrk68: Dat witte kan nog net.
Haat mij, maar ik moet je weer hierop verbeteren: je link klopt niet ;)
@mercedesclk350:
Klopt, zo heb ik hem van Google gehaald, als je hem niet eerst opent, kopieert en plakt valt er een stukje weg.
Het was meer bedoelt als verwijzing voor Dave dat z’n openingszin wat ongelukkig gekozen was.
Geen haat, je opmerking is volkomen terecht….
@jrk68:
En hier nog een gele….
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTJFa7i7_gaqqcb8FjhZaAWCMR8-kPocj6us8k5QM9Im8ebrKKY1g
Je hebt hem nu vast wel door, die eerste zin klopt niet helemaal….
@jrk68: Gele vind ik zelf ook wel mooi eigenlijk. Toch blijf ik bij het feit dat rood gewoon het mooiste is.
@mercedesclk350: Dat is een mening, geen feit.
@frietjemet: Sorry, dat bedoelde ik.
@jrk68: en er is ook een f40 in de allermooiste kleur… blu pozzi!!!
@jrk68: Zijn volgens mij ook twee exemplaren die oorspronkelijk rood waren maar een respray hebben gehad, net als het Blu Pozzi exemplaar dat hier eerder ooit voorbij kwam op de site.
via iPhone app
@jrk68: volgens mij kon je hem af fabriek ook in het zwart en geek krijgen.
@jrk68: heb ook wel eens een gele gezien….
Brunei, een woestijn en een Arabier. Volgens mij weten jullie niet helemaal waar Brunei ligt.
@kraakensmaak: Hahaha, inderdaad, mijn god zeg!
@kraakensmaak:

Duidelijk een nieuwe blogger die nog ingewerkt moet raken.
via Android app
@kraakensmaak: wel een oliestaatje maar zeker geen woestijn!
Ieder zijn ding, maar geef mij de originele versie maar ipv deze!
@ropp: waar haal jij eigenlijk jouw buitengewoon originele naam vandaan!???
Een Ferrari F40 en de 288 GTO zijn in zijn klasse de meest tijdloze Ferrari ’s vind ik. Ik ben het er mee eens dat een F50 onderschat is, maar hoe zal ik het zeggen een F50 zal in de schaduw blijven van de F40 bij mij althans.
Doe mij maar gewoon een rode.
Bij mijn weten zijn F40’s ook verkocht in Blu Pozzi. Laat dat nou net Enzo Ferrari’s favoriete kleur zijn geweest.
Dus als ik het goed begrijp is de kleur nu weer rood. Jammer want ik vind het best gaaf. Ook in zwart vind ik het een bruut ding. Rood doet het altijd goed maar dat zijn er genoeg. Wel terecht dat het luxe interieur weer origineel is
En de mooiste F40 in blu pozzi
Notabene hier op autoblog voorbij gekomen…

http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/16/video-the-ferrari-is-in-the-detail-f40-blu-pozzi
Eigenlijk zonde. Een official Pininfarina Sanctioned F40 terug bouwen naar fabriekspecificatie. Ondanks dat de F40 een van de meest spectaculaire auto’s ooit gebouwd is, is het niet echt een zeldzame auto. Er zijn er meer dan 1.000 van gebouwd. Dat is 5 keer zoveel als alle Zonda’s bij elkaar.

Als het een bouwprojectje was van een stel amerikanen ofzo, onmiddelijk terugbouwen. Maar dit was dus eigenlijk een soort F40 DeLuxe. Temeer dat F40’s altijd halve circuitauto’s waren, vind ik het wel een aardige conversie. En die klaar staat hem schitterend.
Echt bizar als je kijkt op de site van talacrest wat ze daar te koop hebben staan, voor miljoenen aan klassieke ferrari’s.
@ej20g: @Michiel1:

Dat Blu Pozzi exemplaar van die Germaan is een respray, dus niet vanaf fabriek zo geleverd.
‘Hoeveel’ schrijft men aan elkaar.
Zonda’s zijn nu eenmaal minder gewild, ze hebben geen eigen ontworpen motor zoals Ferrari, maar een ingekochte motor van mercedes, daarnaast zijn hun carrosseriën ook minder fraai.
via iPhone app
@grandmasterb: dat is niet helemaal waar. Sterker nog: het is complete onzin.

Zonda’s zijn een stukje duurder als je er nu eentje wilt hebben (moet je wel genoegen nemen met een occasion). Dat de motor geen eigen ontwerp is, maar speciaal door AMG gebouwd werd voor Pagani doet daar niets aan af. Zo had de McLaren F1 had een BMW motor, en die is bijna net zo zeldzaam als de Zonda en als je er nu een wilt bemachtigen, moet je een zéér goed gevulde portomonnee hebben. Dan de Koenigsegg CC8/X. Daar zit een opgevoerde Ford motor in…

En de meest brute auto in zijn stal…….de witte daf 33.
Op het eerste gezicht dacht ik dat het een replica was, haha

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).