
Dankzij een “uitgelekte” folder kunnen we jullie nu alvast kennis laten maken met de opgefriste Citroen C4 Picasso en Grand C4 Picasso die over iets meer dan een maand in Parijs officieel onthuld zullen worden. Zoek de 10 verschillen zou ik zeggen!
Het meest in het oogspringen (uiteraard) de LEDjes in de voorbumper, en de koplampen van de Picasso zijn (eindelijk) verlost van die lelijke oranje streep onderin. Verder zien we uiteraard nieuwe voor- en achterbumpers, nieuwe achterlichten en nieuwe velgen. Ook het interieur zal ongetwijfeld voorzien zijn van (nog?) hoogwaardiger materiaal. Maar het grootste nieuws zal waarschijnlijk te vinden zijn onder de motorkap, waar Citroen natuurlijk nog zuinigere en schonere motoren gemonteerd heeft.
Stiekem ben ik wel blij dat Citroen geen hele rare dingen heeft gedaan met de C4 Picasso, want zelfs na 4 jaar is het nog steeds een hele frisse en (in mijn ogen) mooie verschijning. In dit segment althans. Wisten jullie trouwens dat de “oer” Xsara Picasso ook nog steeds leverbaar is? Dat model werd notabene in 2000 geïntroduceerd! Zodra het geweld rondom de autoshow van Parijs losbarst zullen we jullie vermoeien met alle details van de gefacelifte C4 Picasso en Grand C4 Picasso. (via: jokeforblog.blogspot.com)
Mijn oom heeft net z’n C4 Picasso 7-persoons de deur uit gedaan. Gevaarlijke auto, vond hij. Hij had de 2.0 met gerobotiseerde handbak. Kon op een heuvel niet wegrijden zonder dat de auto een halve meter naar beneden zakte ivm elektronische handrem. Níet de ideale vakantieauto!
@Jochempie: iedereen die Jeremy Clarkson kent weet dat het de bedoeling is van een Volvo XC90 te kopen dan. De ideale gezinswagen. xD
@Jochempie: volgens mij is er dan iets mis met de rijkwaliteiten van je oom ;) Het fijne van zo’n elektrische handrem is namelijk dat als je gasgeeft de handrem er vanaf vanaf gaat. Je KAN dus niet achteruit rollen…
@robbie: dat vermoeden had ik ook, maar de combinatie van semi-automaat en handrem zorgt ervoor dat de handrem loslaat voordat de semi-automaat de “koppeling” voldoende laat opkomen. Gebeurt ook met name als de vouwkar achter de volgepakte auto hangt.
Volgens mij is de oplossing de “voetremproef”. Wegrijden met zowel de handrem, de voetrem als het gaspedaal. Maar dat kan de bedoeling nooit zijn.
@Jochempie: de semi automaat van citroen is zo i zo niks wij hebben hem ook in de C2 van ons mam
elke keer dat hij schakelt schiet je hoofd op het stuur leuk als je is sportief wil rijden maar als je in de stad rijd dus veel van trap 1 naar trap 2 gaat en weer terug dan is het erg vervelend
@the-budel-guy: Klopt, dat heeft m’n oom ook. Last van nekpijn bij het schakelen. En dat valt niet te combineren met z’n reumatiek.
@the-budel-guy: het “probleem” met zo’n transmissie is dat je ermee om moet KUNNEN (en willen) gaan. Mensen “zien” het als een volwaardige automaat, maar dat is het niet.
Het is een handgeschakelde versnellingsbak met een gerobotiseerde koppeling. Als je weet HOE je ermee moet rijden dan is het prima, maar je moet niet denken dat je in een automaat rijdt (plankgas geven).
Eigenlijk zouden dealers bij aflevering (of proefrit) mensen moeten leren/uitleggen “hoe” ze met zo’n transmissie moeten rijden. Dan zouden er een stuk minder klagende mensen zijn. Rij zelf regelmatig met een C3 die voorzien is van Sensodrive en kan daar prima (zonder klappen) mee overweg.
Als je begrijpt hoe “het systeem”/de techniek werkt dan kan je er prima mee rijden. Met het systeem zelf is opzich niks verkeerd het “probleem” zit hem vooral in de mensen die achter het stuur zitten, die kunnen niet overweg met de techniek.
En of dat nou onwil, onkunde of iets anders is wil ik graag in het midden laten ;)
@robbie: wij hebben er met je jaren mee leren rijden maar als je het eff vergeet of je er niet aan denkt is het een knap iritant iets maar dat zal wel met alle semi bakke zijn
@robbie:
Ja daar heb je wel gelijk in, heb er zelf ook een aantal keer mee gereden. Het ligt er erg aan hoe je het gas doseert. Op een gegevenmoment weet je hoe je er vloeiend mee kunt rijden. Maar dat neemt niet weg dat ik toch geen fan ben van dit systeem. Ik vind het dan ook echt niet te vergelijken met een “echte” automaat
Mooi? Dat ei is juist een van de meest afzichtelijke auto’s op de weg. Nog niet zo erg als de Multipla, maar komt zeker in de buurt.
Wow, wat prachtige auto is het toch.
Dit moet echt de meest onzichtbare facelift ooit zijn… Zoals Marijke Helwegen die haar lippen op laat spuiten; het verschil zie je gewoon niet meer :S
blijft een mooie auto en die LED in de bumper misstaan helemaal niet.
Die knik aan de B-stijl lijkt mij ook iets minder zichtbaar. En ze kunnen het zich niet permitteren om de Xsara Picasso uit het gamma te halen, want dat is hun prijskraker (ja hoor, zonder budgetwagen staan ze nergens!)
@Timmie: Citroën verkoopt toch alleen maar budgetwagens? Goed, de C6 is nogal prijzig, maar alle Citroëns zijn duidelijk met een beperkt budget ontworpen.
Het front van de 5p en 7p-variant is nu precies hetzelfde, beide lijken ze heel erg op de huidige neus van de 5p. Ik vond het juist wel wat hebben dat de 5p een ‘sportievere’ neus had dan de 7p.
Planète Auto had flink ongelijk. Impressies, nooit vertrouwen.
@Timmie: Die knik was al zo subtiel hoor.
@Jochempie: Ik kan me er wat bij voorstellen, de koppeling grijpt inderdaad vrij laat aan, als je het snel wilt doen gaat het weer met een schok. Ik ben eerlijk gezegd ook geen fan van Sensodrive/EB6V, maar je kunt er prima mee omgaan.
Ik vond die ‘lelijke oranje streep’ juist mooi.
@Jochempie: Als oompie altijd een halve meter achteruit rolt, dan is oompie een gevaarlijke chauffeur. Ik gebruik NOOIT mijn handrem op een helling, en ik rol max 10 cm.
@Esprit_de_Flandre: Who gives a crap what you think?
@Jochempie om 17:15: Geldt dat niet ook de andere kant op? ;)
@Esprit_de_Flandre: ik ook. Ik vond het mooi doorlopen vanuit de chromen strip van de grille. Hoe dan ook nog altijd een fraaie MPV die alleen van de zijkant een wat vreemde neus heeft. Ontwerp wel wat gejat van de Mazda5 maar dan iets aparter en vooral tijdlozer, chiquer en dikker
Wie koopt er nou zo’n hok :( Ziet er niet uit.
Bah!
@Guido: Vertel eens, welke MPV ziet er zoveel beter uit? Ik vind dit voor een MPV een heel geslaagde verschijning.
UPDATE Nog wat extra foto’s geplaatst ;)
Het zal jullie niet verbazen als ik zeg dat ik niet echt warm loop voor Franse knutselmobielen, maar heb toch wel enige sympathie voor het merk Citroën. Vooral de DS3 , C2 en C6 zijn een goede modellen…..moet deze eerst in het echt zien , dus tot die tijd : iemand nog een stokbroodje ?
@Jochempie: Who gives a crap dat jou oompie niet kan rijden?
@Esprit_de_Flandre: apparently, you do.
@Citrofiel: dat hoop ik wel, het blijft immers allemaal irrelevant :)
Zo te zien hebben de korte en de lange nu dezelfde voorbumper (dat was tot nu toe niet het geval) en die separaat te openen achterruit is volgens mij ook nieuw (maar dat kan ik mis hebben).
De vijfpersoons vind ik nog altijd een beetje een raar ding om te zien; niet lelijk, wel raar. De zevenzits vind ik wel nog steeds een erg mooie auto.
de ideaale gezinswagen ! ik vind hem veel weghebben van de ford s max maar deze is wel mooier :D
Spannende veranderingen moet ik eerlijk toegeven
De 7-zits is nog mooi, die 5-zits is gewoon lelijk..
De facelift kan je kort over zijn… als je hem zal zien staan op de straat zal je totaal niet zien dat het een “nieuw model” is…
Jeuh! Ledjes voor de Petjes!
Man ik ben nu alweer flauw van die extra streepjes standby lampjes…
Tja smaken verschillen maar wij hebben zelf een C4 grand picasso en we zijn er zeer tevreden over!! :D Wij hebben een 2.0 Sensodrive/EB6V en die schakelt zeel alert bij als je schakelt met de flippers!! Maar als je hem in de automaat stand zet dan kan hij soms nukkig overschakelen idd ;) Maar wij zijn over het algemeen zeer tevreden over onze auto!! Zeer comfortabel!! :D
Superauto’s! Vooral de “Grand”.
het nog steeds een hele frisse en (in mijn ogen) mooie verschijning…..leuk robbie, wel gevaarlijk om je smaak zo te etaleren, denk aan je toekomstige ‘artikelen’.
Je moet van het weg gedrag houden. Dat doe ik niet, maar slim zijn ze, mooi ook en waar voor je geld krijg je zeker.
Voor een Mpv echt een mooie auto idd! En het schakelen in A stand kan nogal vervelend zijn als je plank gas geeft. Gewoon bij het opschakelen even je voet van het gas liften en geen probleem!
@Jochempie: Kijk jongen, het is niet mijn bedoeling om jou oompie te beledigen, maar als jij beweert dat deze auto onveilig is, dan mag ik het tegendeel beweren. Die gerobotiseerde handbak op zich en de auto in het geheel is gekeurd door officiële instanties, en veilig bevonden. Een handremstart op een helling is standaard stuff in een rijexamen, en je MOET het kunnen of je bent gebuisd. Met deze auto moet het dus ook lukken. Oompie pakt het dus blijkbaar verkeerd aan…
@Esprit_de_Flandre: volgens jou is het tegendeel van een onveilige auto dat mijn oom het verkeerd aanpakt?
Volgens mij is het tegendeel van een onveilige auto een veilige auto.
Knul.
@Jochempie: Tjonge, je oom kan gewoon niet rijden, leef ermee. Wie gaat er dan ook met een aanhangsel op vakantie? Het enige dat achter je auto mag hangen is een snellere auto of motor ;)
@jochempie
C4 Picasso met EB6V heeft Hill start assist.
Als je de rem flink indrukt voor je wilt wegrijden houd de rem hem drie seconden vast heb je geeneens een handrem nodig. Sorry toch driver error
@Robbie
Idd volledig mee eens als je iets gas lift bij het schakelen voel je niks en gaat het schakelen bijna traploos wij gaven altijd rij-instructies bij proefritten en gingen zelfs mee rijden om het te laten zien
@Jochempie: Als het niet aan de auto ligt, dan ligt het aan de chauffeur. Heb ik ook met tegenzin moeten toegeven toen ik twee jaar terug mijn autootje in de prak reed.