• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Je eigen tankstation kopen? Dit bedrijf verkoopt er ruim 300 in Nederland

Auteur: Bas Leesberg, gepost 6 november 2024 om 14:28 – 16 Reacties

Nooit meer in de rij voor een tankje peut of voor een laadbeurt.

Wie droomde er vroeger niet van een eigen softijsmachine? Ongelimiteerd oublieetjes draaien en er bakken met spikkels overheen jassen. Nee, ben ik echt de enige? Waar je tegenwoordig wel eens trek in kunt hebben, is een privé tank- of laadstation. Die droom kan voor een behoorlijk vermogend persoon werkelijkheid worden.

BP houdt het in Nederland voor gezien. Dat weet het AD te melden. Alle 310 tankstations en 25 groepjes laadpalen gaan de deur uit. Volgens BP zijn de groeimogelijkheden in Nederland te beperkt. Het zou teveel geld kosten om te groeien. Oftewel, we kunnen het geld dat we in Nederland verbrassen beter in een ander, groter land stoppen.

Een eigen tankstation kopen wordt lastig

Aan het einde van volgend jaar hoopt BP van de tank- en laadstations af te zijn. De 335 peutcentra worden gezamenlijk verkocht. Mocht je er dus eentje willen, dan moet je ze allemaal ophoesten. Wat dat precies gaat kosten, wil BP niet vertellen. ‘Dat is commercieel gevoelige en daarmee vertrouwelijke informatie’, zegt een woordvoerder. Wat het bedrag ook mag zijn, je krijgt er 920 tankstationmedewerkers en 100 man aan kantoor- en buitendienstcollega’s bij die ook ieder uitbetaald moeten worden.

Even serieus: het zou best vreemd zijn als het groen-geel-witte blad er plotseling niet meer is. Het bedrijf is hier al sinds 1971. Of het BP-logo ook echt weggaat, is nog maar de vraag. Het Britse bedrijf achter BP geeft aan, mits ze daar toestemming voor geven, dat de merknaam BP kan worden overgedragen aan de nieuwe eigenaar.

Wie geduldig is kan wel zijn eigen tankstation kopen

Zie je je droom door dit artikel in duigen vallen? Wees niet getreurd en wacht nog even af. Na vijftien jaar bezit worden de huurlicenties van de tankstations in Nederland geveild. De huurrechten van het pompstation langs de A4 bij Hoofddorp kregen bijvoorbeeld in 2020 een nieuwe eigenaar. Tegen 2035 (als er dan nog zoiets bestaat als een tankstation…) mag iedereen weer bieden op de huurakte. Gebruik de komende tijd nog maar om te sparen. Shell heeft voor dit tankstation destijds gekocht voor ruim 27 miljoen euro. Slik.

Foto: MILLTEK Golf R gespot door @julian06

Ook interessant!

  • Aanbod tankstations in Nederland halveert!
    Aanbod tankstations in Nederland halveert!
  • Video: u arriveert zo bij het tankstation, mag dat?
  • Gespot - Een unieke Toyota in Nederland
  • Gespot - De duurste huurauto van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

bp, nederland, tanken, tankstation

Vorig bericht: « Zo ontzettend veel geld is Audi verloren door de fabriek in Brussel
Volgend bericht: Waarom de Fiat 500 Hybrid geen Abarth-versie krijgt »

Lees Interacties

Reacties

  1. aadzor zegt

    6 november 2024 om 14:54

    Snel! Freebees pasje zoeken….

    Login om te reageren
  2. Cuprafan123 zegt

    6 november 2024 om 15:12

    R.I.P BP Ultimate 98…

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      6 november 2024 om 15:37

      Ik ga de Ultimate 98 voor de Ducati wel missen.

      Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      7 november 2024 om 09:24

      Is V-power een waardig alternatief of had Ultimate 98 iets speciaals?

      Login om te reageren
  3. Allison Burgers zegt

    6 november 2024 om 15:34

    Benieuwd welke naam hier straks op de dorpspomp staat. De shop is jaren geleden al verdwenen.

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    6 november 2024 om 15:54

    Toch benieuwd, stel, Tango neemt de Nederlandse vestigingen van BP over. Worden die dan allemaal gevuld met Tango brandstof? En zo ja, is die dan van lagere kwaliteit? Sowieso is dit wel een interessante. De brandstoftest van Autoblog laatst vond ik wel interessant, dit zou een mooi deel twee kunnen zijn. De kwaliteit van de verschillende merken brandstof testen.

    Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      6 november 2024 om 16:09

      Vanuit Nederland halen alle merken tankstations hun brandstof uit dezelfde regionale brandstof depots. Dus of het nu om Texaco, Q8, Esso, Sako, BP of Shell gaat, de brandstof komt allemaal vanuit een bepaalde regio. Deze basisbrandstof voldoet aan de bovengenoemde Europese kwaliteitsnorm.

      Login om te reageren
      • b088y zegt

        6 november 2024 om 19:00

        Klopt, echter daarna krijgen de brandstoffen nog wel de additieve, waardoor er wel kwalitatietsverschillen zijn.
        Er zijn trouwens ook Major raffinaderijen die locaties rechtstreeks bevoorraden

        Login om te reageren
  5. schuimbekje3 zegt

    6 november 2024 om 19:09

    Ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant als BP geen winst kan maken in nederland, en hoezo groeien? Heeft iemand teveel aandeel gesnoven? Het aantal pompstations in ELK eu land staat bijna vast. Hoe wil je groeien? En 72ct/kwh? Alleen shell en Allego zijn duurder.

    Aan de andere kant, bp en de engelse regering zijn wel de oorzaak van veel problemen in azie, zoals de huidige situatie in iran. Mis de 98 nu al maar heb nog altijd aral.

    Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      6 november 2024 om 21:24

      Nou ja qua shop hebben ze meerdere concepten geprobeerd: Eerst waren daar de Wild Bean Cafe’s, toen een aantal Mark en Spencer Winkels en nu AH to go. Misschien valt dat toch tegen.

      Login om te reageren
    • thjvanvlerken zegt

      6 november 2024 om 22:28

      Aral is BP en zit in Duitsland.

      Login om te reageren
  6. octaan64 zegt

    6 november 2024 om 20:02

    Foto van het tankstation klopt niet bij het verhaal.
    Dat is de oostzijde van de A4.
    De westzijde was eerst ook jarenlang een Shell station in privé eigendom en werd later een BP met dezelfde eigenaar. Een jaar of 3 geleden moest het station geveild worden.
    Een privé ondernemer kan nooit opbieden tegen een oliemaatschappij.
    Het werd toen een Total met Total zelf als eigenaar.
    Vervolgens deed Total vorig jaar, net als nu BP, het hele netwerk van de hand.
    En nu is het in eigendom van CircleK.
    Als het netwerk van BP is verkocht, is Shell het enige “grote traditionele” brandstofmerk wat nog zijn eigen netwerk heeft in NL.

    Login om te reageren
    • mikespek zegt

      6 november 2024 om 23:00

      Esso is nog een traditioneel brandstof merk wat nog ruim in Nederland te vinden is.

      Login om te reageren
      • b088y zegt

        7 november 2024 om 04:05

        Esso is een brand ExxonMobil welke alleen op de gevel staat, het achterliggende netwerk is van EG. Als brandstofdeal afloopt staat er (mogelijk) een andere naam op de gevel.

        Login om te reageren
      • octaan64 zegt

        7 november 2024 om 08:14

        Nope, het Esso netwerk in NL is eigendom van Euro Garages oftewel de familie Mosh uit de UK.

        Login om te reageren
  7. shellplc zegt

    6 november 2024 om 23:52

    Wil nog wel eens zien of de Ultimate brandstoffen zo maar verdwijnen, volgens mij worden de meeste Total stations nog gewoon onder dezelfde naam uitgebaat en zijn daar de excellium brandstoffen nog gewoon verkrijgbaar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North