
Simpele vraag vandaag. Welk merk koop jij nooit meer? En waarom?
Vorige week stelde ik de vraag of je al wist wat je volgende auto gaat worden. Daar kwamen veel antwoorden op en veel mensen hadden hun keuze eigenlijk ook al gemaakt. En het viel me op dat er veel mensen waren die een andere auto van hun huidige merk willen hebben.
Is op zich ook logisch. Als het merk en model je bevalt, de opvolger is niet ineens een wanstaltig gedrocht op wielen en de dealer is ook nog eens een fijne vriend, dan is er weinig reden om voor een ander merk te kiezen. Maar soms gebeurt dat wel.
Daarom dus de vraag; welk merk koop jij nooit meer?
Welk merk koop jij nooit meer?
Ik moet zelf behoorlijk lang nadenken over mijn eigen vraag, merk ik. Ik heb namelijk best wel wat verschillende merken gehad en ik ben er niet vanaf gestapt omdat het me an sich niet meer beviel ofzo. Het is meer dat er merken zijn die ik überhaupt niet zo snel zou kopen, omdat ik er weinig mee heb.
Neem Opel. Heel fijne auto’s, maar wat mij betreft een beetje vlees noch vis tegenwoordig. Of Hyundai. op de Ioniq 5 na zijn het ook een beetje truttenschudders. Of BYD. Dat hoeft voor mo sowieso niet. Je snapt me wel, hoop ik.
Maar een merk dat ik zelf heb gereden dat ik nooit meer koop? Ik denk dat het dan maar Renault zou worden dan. Mijn allereerste auto was een Clio RSi. Een heerlijk gooi en smijt wagentje van nog geen 950 kilo met 110 pk. Erg leuk uiterlijk, echt een bommetje.
De jaren erna is Renault wat mij betreft ook een beetje middel of the road geworden, op de Sport en RS-modellen na natuurlijk. En tegenwoordig is het helemaal niks bijzonders meer, wat ondergetekende betreft. Nee, echt spannend is het allemaal niet.
Al hebben we de nieuwe 5 die wel weer heel leuk is, dat wel. Alleen heeft die de verkeerde aandrijving. Als er eentje komt met een dikke V6 erin, ga ik misschien toch weer overstag.
Goed, hopen dat jij het er beter vanaf brengt. Welk merk koop jij nooit meer? En belangrijker, waarom is dat?
Laat het weten in de comments!
Renault
en waarom vraagt de kop van het artikel… maar ik kan het raden, denk ik :)
Ik ook (niet)
Eerste wat in me opkomt!
Met als tweede Mercedes.
Ik heb al veel merken versleten. Ze kennen helaas allemaal hun zwakke broeders. Skoda, Ford, VW, Opel, BMW, Mercedes, allemaal wel iets, ergens, in een of meerdere modellen. Het is wat het is.
Maar, de Laguna III zou ik zo weer kopen. Uitstekende ROB-kosten op gedraaid en reed verdraaid lekker.
Zeker het exemplaar op de foto is ‘bulletproof’ volgens mij :-)
Volgens mij is dat namelijk die ex-gendarmerie met bepantsering en 3.5V6.(VQ35-blokje, mjam).
Hele goede ervaringen met een Clio diesel en daarmee probleemloos 150k mee gereden, echter daarna met een caravan achter een Megane gereden en nooit meer Renault voor mij.
Overigens gaat niets boven de Peugeot 5008. Ik heb nog nooit iemand gesproken die daar geen vreemde software problemen mee heeft gehad.
Franse merken, heb er niks mee…
Tevens ook Alfa Romeo sinds mn 159….
Hahaha toevallig, sinds ik een paar jaar geleden een 159 heb gehad koop ik ook echt nooit meer een Alfa. Ik had een netjes bijgehouden 159 SW TBi met weinig km’s… maar alles ging eraan kapot.
VW. Never nooit meer, wat een rommel en wat een vreselijke dealerorganisatie. De enige auto die ik korter dan een half jaar in bezit had.
Audi, twee gehad; een A4 cabrio en een A6 Allroad. Veel storingen, van een dak dat haperde bij de A4 tot een kermis aan waarschuwingslampjes bij de A6. Die laatste is ook de enige auto die mij ooit heeft laten staan. Okay, mijn 964 met een lege accu ook.
Alles wat enigszins met Pon te maken heeft.
Zeg nooit nooit, maar nu: Peugeot en daarmee ook meteen alle andere bijbehorende troepmerken. Met veel plezier rondgereden in 205, 405, 605, 406, 406 Coupe toen Piet Geluk in Dodewaard nog bestond. Iets mindere ervaring met andere dealers, maar kan altijd een keertje. Toen kwam de horror. Een jong gebruikte Duitser 308 THP. Samen met BMW ontwikkeld blok, op dat moment nog weinig raars bekend, reed gewoon lekker, dus goede deal. Ook best eventjes van de auto genoten. Tot ongeveer anderhalf jaar en 40.000 km later, de auto had nog geen 50.000 op de teller in totaal. Noodloop, reset, noodloop reset spelletje bij de dealer. Uiteindelijk de conclusie dat de distributie niet goed liep. Intussen ook de stuurhoeksensor kapot, geen bekrachtiging. De auto was net een paar maanden uit de garantie, coulance 0. Voor beide het volle bedrag mogen betalen bij de dealer. 3 kwart jaar later weer gedoe met de distributie. Dus logisch dat dezelfde waardeloze dealer weer volle centen wilde. Contact gezocht met Peugeot NL, hun reactie: ‘grijze import meneer, kunnen wij geen garantie op bieden’. Peugeot moederbedrijf: landelijke aangelegenheid, bemoeien wij ons niet mee. Peugeot Duitsland: auto is nu Nederlands. Kortom: kastje, meet muur. Uiteindelijk na ERG veel gedoe wat coulance gehad, alleen materiaal. Nog steeds 600 euro betaald. Toen was de stuurhoeksensor bij 86.000 weer kapot. En je raadt het nooit, bij 92.000km distributie weer kuren. Intussen erkend probleem, maar grijs import, dus ik kon stikken. Via vrienden een adresje die met 1 blik onder de kap wees op een lekke olieslang van de turbo, totaal gemist door de dealer. Slang en distributie gefikst voor nog geen 200 euro, want bleek dat de software update die bij de aangepaste distributie hoorde niet ingeladen was. De dealer gaf weer 1200 euro op om het op te lossen… Toen net over de ton weer de stuurhoeksensor eruit knalde heb ik de auto eruit gegooid. Mijn vriendin heeft nog daarna een Puretech rampenbak als voorloper gehad met niets dan ellende, dus ze hebben er ook blijkbaar niets van geleerd.
Een leuke 205 GTI, 309 GTI, 405 MI16 of 406 coupe 3.0 met handbak zou nog wel leuk zijn als hobby auto, maar die zijn intussen stevig in prijs gestegen en / of afgetrapt, dus zoals het er nu uitziet geen Peugeot of aanverwant merk meer in Huize Muis.
Tldr: Peugeot want niets dan ellende met het modernere spul, met een waardeloze dealerorganisatie en een zeker zo waardeloze organisatie achter de dealers, ze staan totaal niet achter hun product.
Peugeot das fahrende klo ……..
Poah, da’s nogal wat. Zo jammer van de Peugeots tegenwoordig. Sprak laatst een kerel aan met een gloednieuwe 508. echt een prachtbak.
Kerel had er alleen maar ellende en gezeur mee.
Ik rijd nu al zo’n 4 a 5 jaar m’n 307. Nagenoeg geen problemen! Een keer een accu en de normale slijtage zaken, voor de rest geen gezeur of gezeik. Beetje roest op de bodem, maar goed te behandelen.
Ook een Alfa 156 2.5 V6 gehad. Daar ga ik het verder maar niet over hebben………
Benieuwd naar je ervaringen met de 605.
Ik heb 3 V6-en waarvan 1 loop/sloopauto omdat de onderdelenvoorziening matig is.
Nog plusminus 125 stuks op NL kenteken waarvan ongeveer 35 met APK.
Zonder twijfel opel, van alle perenkisten die ik gereden heb waren dat de allerergste eerst een corsa waar als ik remde alle kerst verlichting behalve t remlicht aanging en nog een astra die meer olie verbruikte dan dat ik bij kon houden met bijvullen.
Aston Martin.
Ik zou het wel willen hoor, maar ik denk niet meer dat het er nog van komt.
Daar sluit ik me bij aan 😆
Aston Martin
Ik had een V8 vantage roadster. Mooie auto maar duur in onderhoud. Grootste probleem is er vanaf komen. Meer dan een jaar te koop gestaan om m uiteindelijk voor te weinig van de hand te doen.
Volkswagen/VAG: alles van de laatste 15-20 jaar toch. De oude roesten maar krijg je technisch niet kapot.
Stellantis: ik heb veel kennissen in de autowereld overal van Fiat tot Ram en Maserati hoor ik enkel horror verhalen sinds de merken samen gesmolten zijn. Vaak zijn de dealers machteloos. De kwaliteit is waardeloos en stellantis doet er alles aan om niets te moeten vervangen, zelfs al zijn het problemen die zich op elk model voordoen, die dus gekend zijn.
Tesla: “de Romeinse groet”, apartheid in zuid Afrika en Israël steunen, je gedragen als een peuter zijn niet zaken die ik wil financieren.
Chinese wagens: ik zie ze nog steeds als een Europese wagen van temu, zowel op ethisch, esthetisch en kwalitatief vlak heb ik er geen vertrouwen op. Ook op gebied van wisselstukken hoor ik hier horror verhalen.
Heb je ook eigen ervaringen of alleen maar horen zeggen? Als ik moet uitgaan van horen zeggen kan ik beter de benenwagen nemen, want elk merk heeft wel eens wat.
Ik heb verschillende dealers,verkopers en monteurs in mijn vriendengroep en familiekring en ben zelf ook actief in de autowereld.
Hyundai. Pffff wat een ellende op wielen. Maar eerlijk heb alleen kleine modellen ervan als huur of leenauto gehad. Misschien zijn de grote modellen wel veel beter. Heb wel eens gehoord dat het transport vanuit Korea duurder is dan de kostprijs van de auto.
@sanderkomnogeensergens: ben wel benieuwd welk model dan. Mijn ouders rijden al 7 jaar Hyundai en zijn er stiktevreden over, ook de dealerervaring. Goed, gaat wel over een betrekkelijk kleine dealer in Assen (in Groningen doet van Mossel het en dat voelt als massa is kassa) maar daar kent iedereen je bij naam als klant en krijg je voor elke scheet goede en eerlijke service. Ik denk dat die tot het laatste moment Hyundai gaan rijden.
Maar goed, gaat over recente auto’s dus wellicht dat het vroeger dikke zooi was 😅
Leenauto’s en huurauto’s, goed verhaal man. Hoeveel duizenden kilometers heb je erin gemaakt en het onderhoud betaald. Oh wacht.
Ik koop niks van Stellantis.
Vertel!!!
Peugeot.
Wat is dat, ‘Frans comfort’? Het heeft in ieder geval geen leeuwenkop op de grille.
Hun pepermolens zijn goed.
😂 🤣
Fantastisch zelfs!
Echt? Bij ons was die na zes maanden kapot.
Ram eens z’n 5008 over een drempel, voel je niets van..
Opel
Skoda en nooit meer bij de dealer voor onderhoud. Wat een emotieloze bende is dat zeg
Dat staat toch gelijk aan het merk : emotie loos
In de basis zeg ik ook nooit nooit, maar ik hanteer wel een criterium:
– Heb je een bepaald type auto wel eens asociale strapatsen uit zien halen in een Turkse bruidsoptocht? –> no go
Ik zeg steeds tegen mezelf. Nooit geen Bmw meer. En toch doe ik het weer. Ik leer niet bij, maar het belachelijk duur onderhoud en onbetrouwbaarheid zijn wel weer aanwezig. Andere merk is Peugeot. Is de fijnst sturende auto die ik gehad heb, maar wat een miserie. Dat echt nooit meer.
Dan klopt het wat je zegt aangezien “nooit geen” hetzelfde is als altijd 😉
Alfa Romeo was voor mij de perfecte partner tot dat die je in een borderline bui met de broek op de enkels zette. Maar er was ten minste passie en emotie.
Nee nee nee. OPEL. Lekker stilvallen in het midden van de autostrade bijvoorbeeld. Of bij willekeur een remklauw die bleef hangen. 1 week voor verkoop nog de brandstofpomp defect, een laatste rotstreek van dat ding.
Je stapte er perfect gelukkig in en kwam er weer chronisch depressief uit.
Ik word nog liever dood teruggevonden in een Multipla dan ik ooit nog eens Opel moet bezitten.
Geen Frans , Italiaans , niks van VAG of stellantis. Bij wat nog overblijft moet je ook goed je huiswerk doen
Dus je kunt niks rijden
Japans bijvoorbeeld?
Redelijk BMW trouw maar daar moet je ook goed opletten welke motorisering je koopt. Heel lang gelden 12k voor een vervang motor moeten aftikken bij mijn 540i
Renault. Reden hiervoor was mijn Renault Vel Satis. Alles wat maar kapot kon gaan, ging ook effectief kapot. Daarna nooit meer aangedurfd om een Renault te kopen.
Renault (Espace, 2002): stil langs de weg met kapotte turbo, vervolgens defecte gasmassameter (of zoiets) en daarna nog een keer een electronisch dashboard met een totale kermis aan lichtjes en vreemde tekens. Toen was het wel voldoende. Ingeruild op een mitsubishi grandis.
Nooit meer, geen enkele nog. Nooit? Alles van Stellantis. Kwaliteit is gewoon ondermaats. Ze moeten eerst heel veel goedmaken daar wil ik eens iets van ze overwegen.
Nu ben ik wel benieuwd. Hoeveel Stellantis auto’s heb je gehad sinds 2021 en daar tig duizenden kilometers mee gereden om tot dit oordeel te komen. En dan niet mooie praatjes ophangen van: mijn ouders, familie, collega’s, de man die naast mij zat aan de bar etc. of het vergelijken met die oude gebakjes van je. Ook niet komen met ja ik bedoel Opel ofzo en die valt nu onder die groep, dan moet je onderscheid maken.
Oh jij kent de 1.2 puretech motoren nog niet?
Dan ken je de falende boordladers van hun ev’s ook niet?
Allemaal fantastisch dus tel uit je verlies 😉
Tenzij ze fors van koers wijzigen… Citroen.
Vroeger stronteigenwijs… nu schaap in de zoveelste kudde.
Vroeger bijna alles met het oog aërodynamica, comfort en vernieuwend zijn…
Nu mee blaten met de SUV hype.
Ma goed zowat alle automerken zijn in hetzelfde bedje ziek.
Toyota / Volvo
Mijn lease Corolla 1.4 benzine uit 2004 had al na de anderhalf jaar en 25.000km een probleem dat het blok soms spontaan ging haperen. Moest ik tijdens het rijden de motor afzetten en opnieuw starten. Wat heb ik de 308 die ik 3 maand als leenauto heb gehad gemist. Toen ie 2.5 jaar oud was een nieuwe baas gekregen waar ik een paar Mondeo’s heb gehad. Goede auto’s, enige minpunt was de 1.8 TDCi van Ford in de laatste Mondeo. Die was minder dan de 2.0 Peugeot Diesel in de eerste.
Toen zelf auto’s gekocht en 2 Volvo’s gehad. V70 2.4d 175ps gekocht met een jaar oud en voor zijn 5e verjaardag aan de dealer verkocht omdat ie na nieuwe EGR koeler / valve en gereviseerde turbo nog steeds af en toe een nieuwe turbo slang nodig had. Daarna bijna vier jaar XC70 D4 2.0 en die had erg veel zin in olie (schraapveren, bekend probleem).
Inmiddels mijn tweede X5; tot dusver geen problemen en het rijdt zo lekker…
mer inmiddels 2x BMW
Alles uit Frankrijk. Met tegenzin een jaar een Peugeot 5008 gehad en wat een ellende was dat zeg. En gezien de vele storingen bij collega’s met een Renault durf ik dat ook niet aan.
Volkswagen.
De Pon dealerorganisatie is borderline crimineel.
Nooit meer.
Nooit meer als in zelf gehad eigenlijk niks. Mijn Renault was onder de streep de minst betrouwbare, maar ik bespaarde dan ook flink op onderhoud. Gezien de relatieve verloedering die ik dat arme ding heb aangedaan is die 1.6 van staal gebleken. En er staan een paar obscure Renaults op het lijstje ‘hebb0n’.
Uit secundaire ervaring: Peugeot, en/of Citroën. Helemaal bij Peugeot is het kiezen van een motor sinds pak ‘m beet 2006 een soort mijnenveld en opblazen is geen metafoor. Van VTI tot THP tot PurePech, allemaal drama. Dus nee dank u.
Heb frans,italiaans en duits gereden. Denk toch dat groten deels aan de bestuurder ligt.
Opel. Matige bouwkwaliteit, goedkope plastics en dealers die denken premium te verkopen met dito onderhoudsprijzen. Kocht er tegen beter weten in ooit een voor de vrouw maar hopeloos. Nooit meer.
Alles wat geen Ford Mustang is want dat is de enige auto die ik nog wil.
Rover.
Daewoo, denk ik. Dat merk wordt niet meer geleverd….
De meest betrouwbare die ik heb gehad? Clio (4) 1.5 dci en Mitsubishi Grandis benzine (nog beter, maar ergonomisch minder)
Jeep Grand Cherokee. Een draaikolk in de tank(5.7 V8) en voor dik 10.000 euro aan reparaties toen airco/kachel niet goed werkte. Hele dashboard moest eruit. Unit zelf koste incl vullen geloof ik ca 2k.. maar ze waren er ruim een week mee zoet met in en uitbouw en de storingen die er bij optraden daarna.
Een ander auto die ik niet snel meer zou.kopen. Volvo. Nieuwe gekocht maar bij 17k moest er een nieuwe versnellingsbak in.. Daarna weer Japans (Lexus) gaan rijden.. Nul problemen 2 x 300.000 km meegereden .
Duits premium
Ford. Vreselijke auto’s. Niets krijg je cadeau van de Amerikanen. Alles afgemeten: het zit erop maar vraag niet hoe het werkt. Alles dubbelplastic. Van een bonkige Mondeo, een doodsaaie Fiesta en Focus in het verleden gereden tot recent nog een lekkende gloednieuwe Focus (regenbuitje, interieur nat). Gelukkig alles huur en lease. Maar geen Ford meer.
Het Ford wat jij noemt is Duits, niet Amerikaans.
Renault… Een occasie gekocht van 6000 euro, die me na 6 jaar in totaal bijna 20000 gekost heeft. 3 keer de waterpomp kapot ook…
Ik heb erg veel problemen gehad met Ford. Slecht lopen, bokken, spontaan afslaan, ze kregen het niet goed. Motor 3x helemaal uit elkaar geweest, alles vervangen en gereviseerd, etc.. liep nog niet goed. Weg er mee, snel ingeruild.
Heb de nodige oto’s gehad, van zeer uiteenlopend pluimage. In algemene zin is gebleken : alle waar is naar z’n geld. Een paar opvallende zaken :
– de Lada Niva bleek ondanks een goede reputatie vwb mechanische betrouwbaarheid . . . niet erg betrouwbaar. Met 20K km op de klok moest de versnellingsbak al gerepareerd worden.
– Engelse oto’s blijken inderdaad wel eens last te hebben van elektrische gremlins. In mijn geval bij 25K km al een bovenste dode punt sensor van de KV6 motor (Rover). Vervelend als je vrijwel nieuwe wagen niet meer wil starten. Na vervanging van die sensor heeft-ie het overigens 100K km probleemloos gedaan.
– de bijna 20 jaar oude Astra G, die minder dan EUR 2K had gekost, bleek gedurende 3 jaar en bijna 100.000 (!) km bovengemiddeld betrouwbaar.
– de >20 jaar oude Daewoo van EUR 1250 (met heel weinig kilometers op de klok) bleek na rechtzetten van wat achterstallig onderhoud – de wagen had 7 jaar stilgestaan – ook een uiterst betrouwbare metgezel.
Kortom : er is niet altijd een peil te trekken op algemene reputaties van merken/modellen. Vandaar, dat ik – behalve misschien Lada’s – geen oto’s uit de weg ga.
Land Rover. Defenders en Discovery gehad maar kwalitatief is het echt troep. Alles gaat stuk, ook als je er weinig mee in het terrein komt. Overgestapt naar de Toyota Landcruiser en dat was echt een verademing qua degelijkheid en betrouwbaarheid. Nu al jaren zeer tevreden in verschillende Lexus modellen (3xGS en 1xRX).
Vooralsnog nooit meer een BMW van na 2012. Ben aan mijn derde bezig (2 E30 niet meegerekend) en dit wordt mijn laatste, fantastisch als het allemaal werkt en goed is, maar betrouwbaarheid is ver te zoeken en de onderhoudskosten en de service van de dealer is om te janken. Het verbaast me dan ook niks dat er elke maand weer een nieuwe BMW specialist bij komt.
De twee alfa’s die ik heb gehad, een GT 3.2 en Giulietta QV waren bijna bulletproof vergeleken met mijn 135i en 640i (beide N55). Nooit meer.
Maar ja wat dan wel?
Iets met een B38/48/58…
Omdat er zo verl verleidingen zijn en ik toch niet alles kan rijden, heb ik mezelf voorgenomen om alleen nog maar Jaguars te rijden.
Kakelverse exemplaren of wat traditionelere ? 👀
Alles wat door Pon wordt geïmporteerd. Ik weiger iets van die gierige honden te kopen.
Jeep :
Eerst een Grand Cherokee gehad uit de tijd met de samenwerking met Mercedes. Toen was ik er al even klaar mee. Vervolgens, na een paar keer een Wrangler als huurauto te hebben gehad tijdens vakanties, toch weer de stap genomen en een Wrangler Hybride aangeschaft, waarvan ik na nog geen anderhalf jaar weer afscheid heb genomen.
Bij allebei de modellen technische problemen gehad. Wel telkens onder garantie dus geen gigantische kosten, maar gewoon het vertrouwen weg en ook een hoop gedoe.
Jaguar.
Prachtige auto, rijdt heerlijk, snel, luxe, rijbereik is eigenlijk nooit een probleem. Ideale auto, als hij het doet. Inmiddels staat de auto sinds 19 maart bij Kimman (dealer). Na 8 maanden was het accupakket voor de derde keer gerepareerd, maar is daar ook een motor defect geraakt. 8.000 euro.
13 maanden inmiddels……
Dus nooit meer een Jaguar.
Nooit meer iets van Kimman.
Merk maakt mij vrij weinig uit, maar geen fwd voor mij. Rwd of rwd-biased awd, dat rijd gewoon lekker.
Wel eens een golf gti oid gehad maar wat rijd dat verschrikkelijk saai zeg. En met dat blok zo ver in de neus stuurt het echt dramatisch. Hoe snel dan ook, blijft echt saai.