• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Einde van een tijdperk, Ron Dennis weg bij McLaren

Auteur: nicolasr, gepost 15 november 2016 om 19:33 – 29 Reacties

Ron Dennis moet weg


Het hing al even in de lucht, maar nu is het bevestigd.

De man die 35 jaar lang aan het roer stond van een van de meest succesvolle raceteams ooit, McLaren, heeft de zak gekregen. Al had hij 25% van de aandelen, de overige aandeelhouders waren klaar met Ron en zeiden dat hij wat leuks met zijn tijd kon gaan doen. Dat heeft hij bevestigd in een statement. En begrijpelijkerwijs is Ron er niet blij mee, hij zei er in zijn verklaring het volgende over.

“‘I am disappointed that the representatives of TAG and Mumtalakat, the other main shareholders in McLaren, have forced through this decision to place me on gardening leave, despite the strong warnings from the rest of the management team about the potential consequences of their actions on the business.
‘The grounds they have stated are entirely spurious; my management style is the same as it has always been and is one that has enabled McLaren to become an automotive and technology group that has won 20 Formula One world championships and grown into an £850 million a year business.
‘Throughout that time I have worked closely with a series of talented colleagues to keep McLaren at the cutting edge of technology, to whom I will always be extremely grateful.
‘Ultimately it has become clear to me through this process that neither TAG nor Mumtalakat share my vision for McLaren and its true growth potential. But my first concern is to the business I have built and to its 3,500 employees.
‘I will continue to use my significant shareholding in both companies and my seats on both boards to protect the interests and value of McLaren and help shape its future.
‘In addition I intend to launch a new technology investment fund once my contractual commitments with McLaren expire.
‘This will capitalise on my expertise, my financial resources, together with external investment to pursue the many commercial opportunities I have been offered in recent years but have been unable to take up while being so committed to the existing business.’

Kortom, Ron is diep gekwetst dat hij uit het bedrijf is gezet en hij legt zich er niet bij neer. Is het niet bij McLaren, dan zal hij wel een nieuwe business starten die zijn oude bedrijf flink in de billen moet gaan bijten. De aandeelhouders die Ron op straat hebben gezet, hebben nog niet gereageerd op dit statement.

Wij gaan Ron in elk geval missen als directeur van McLaren. Want wat hij heeft gepresteerd is niet mals. Sowieso staat hij op nummer 13 in de Autoblog Hall of Fame, niet in de minste plaats vanwege de fabuleuze McLaren F1 die hij ons heeft geschonken.

Met dank aan iedereen voor de tips!

Ook interessant!

  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
  • Hoofdkwartier McLaren in Woking verkocht
  • Video: Mclaren 720S crasht vlak voor Mini
  • nieuwe McLaren Artura
    Video: McLaren Artura in de kreukels in Spanje

Nieuwste artikelen

  • Deze occasion met 1.8 heeft een enorme spoiler (met een goede reden)
  • Nieuwe Tesla Model Y is geen daverend succes
  • Vernieuwde Toyota bZ4X heeft eindelijk meegespoten wielkasten
  • Autoblog-lezer gebruikt Land Rover waar ‘ie voor bedoeld is
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, McLaren, Racing, Ron-Dennis

Vorig bericht: « De garage bij dit herenhuis in Veenendaal vereist wat werk
Volgend bericht: Ook legendes raken niet uitgesproken over Max »

Lees Interacties

Reacties

  1. denniss00 zegt

    15 november 2016 om 19:36

    Erg jammer. Meer kan ik er niet over zeggen… Was een heel goede man voor McLaren. En dat McLaren dan ook nog geen redenen heeft, vind ik al helemaal belachelijk. Bah.

    Login om te reageren
  2. weijs zegt

    15 november 2016 om 19:38

    Steve Jobs 2.0

    Login om te reageren
    • Jochen zegt

      16 november 2016 om 07:24

      @weijs: Gordon Murray ??

      Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    15 november 2016 om 19:42

    Zonde… En raar dat ze de beste man op straat zetten. Aardig is ie volgens mij niet, maar als je ziet waar McLaren nu staat doet hij z’n werk voortreffelijk. Maargoed, daarom moet je dus niet van die nare investeringsfondsen als aandeelhouders hebben…

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      15 november 2016 om 21:59

      @trustmeiamanengineer: Als hij zijn werk voortreffelijk had gedaan, had hij op tijd gezorgd voor een goede motor en een goede tweede coureur. Nu zijn ze een beetje aan het aanmodderen met een motor die niet doet wat ie zou moeten doen (races winnen) en een tweede coureur die er eigenlijk ook geen zin meer in heeft (hoewel ik zo langzamerhand denk dat dit ook voor de eerste coureur geldt). Soms is het beter om er even met de harde hand doorheen te bezemen en echt opnieuw te beginnen. Hoewel het voor Dennis natuurlijk wel wat zuur is, omdat ie ook aandeelhouder is.

      Login om te reageren
      • r32t zegt

        16 november 2016 om 08:27

        @roppp: Wat een ontzettend dom bericht, er is naast het F1 team nog een hele andere business voor McLaren. Ipv janken over een ondermaatste motor en een gepensioneerde coureur, lees eerst eens het hele bericht van Dennis zelf.

        Login om te reageren
      • dawwg zegt

        21 november 2016 om 20:46

        @roppp: Geen enkel bedrijf bestaat 25 jaar zonder wat tegenslag. Ron Dennis heeft verdomd veel bereikt en de motordans blijft altijd een gok. Het is jammer dat de F1 zo’n kneiterharde commerciele centenkwestie geworden is, dat je bijna wel moet samenwerken met die bloedzuiger-fondsen als je geen multi-miljarden fabrieks-backing hebt; en die doen uitsluitend aan spreadsheet-management …. :(

        Login om te reageren
  4. clarkson zegt

    15 november 2016 om 19:45

    Belachelijk. Maar je moet niet alleen de pluspunten opsommen zoals hij nu doet.

    Probeer jezelf dan maar weer te bewijzen richting de aandeelhouders. Of nodig te maken zoals steve jobs ooit heeft gedaan.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    15 november 2016 om 19:46

    Kan me voorstellen dat het goed pijn doet!

    Login om te reageren
  6. wildewesten zegt

    15 november 2016 om 19:49

    Revanche komt er aan zo te lezen

    Login om te reageren
  7. janmetdelangeachternaam zegt

    15 november 2016 om 19:51

    Best raar eigenlijk als je kijkt wat voor een gigantische aanwinst het is geweest voor het bedrijf

    Login om te reageren
  8. freeze zegt

    15 november 2016 om 19:54

    Weggestuurd door de Arabieren die hijzelf binnen heeft gehaald. Zonde!

    Login om te reageren
  9. bofkont zegt

    15 november 2016 om 20:00

    Ach zo gaat dat nu eenmaal , voetbal wereldje toch precies het zelfde alleen nog vele malen sneller.
    Geen prestaties trap onder je hol, en logisch!! er moet geld verdiend worden, het verleden doet er niet meer toe.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      21 november 2016 om 20:53

      @bofkont: LOL; juist bij F1 is historie, pedigree en verleden wel superbelangrijk, niet in de minste plaats omdat een winnende F1 auto maken een high-tec klus is van honderden engineers; niet een paar getalenteerde jochies die op een veld simpelweg 90 minuten achter een bal aanrennen …

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        21 november 2016 om 21:26

        @dawwg: Dat ben ik zeker met je eens, maar het geld regeert, geen resultaten bye bye, zo werkt helaas de echte wereld.

        Login om te reageren
  10. ericc zegt

    15 november 2016 om 20:22

    Ben benieuwd wie in zijn plaats komt. Deze persoon heeft zware schoenen te vullen.

    Login om te reageren
  11. Edge zegt

    15 november 2016 om 20:28

    Heel veel zal het in de praktijk toch niet uitmaken, want zijn contract loopt medio januari 2017 sowieso al af.
    Echt verrassend vind ik het niet. Mansour Ojjeh (TAG, 25%) en Ron Dennis (25%) kunnen al langer niet goed met elkaar door een deur en ook bij Mumtalakat (50%) zijn ze niet heel erg blij met Ron Dennis. Zoals Autoblog al eerder berichtte komt dat deels door de tegenvallende resultaten van McLaren F1, maar er speelt nog meer.
    McLaren ingewijden melden dat het F1 team steeds meer personeel telt, waarbij de groei voornamelijk komt door een vriendjescultuur binnen Honda. Honda stelt een paar engineers aan die bij McLaren gestald worden voor het motorenwerk, die huren hun vriendjes in, en die vriendjes huren hun vriendjes weer in. Zo krijg je natuurlijk veel meer personeel dan nodig en zowel Ojjeh als Mumtalakat heeft het idee dat Dennis de controle enigszins kwijt aan het raken is.
    Maar, dat is niet de druppel geweest voor Ojjeh en Mumtalakat. Dat was namelijk een overnamepoging die Dennis onlangs presenteerde. Dennis voelde ook wel aan dat hij niet echt met Ojjeh en de Mumtalakat kon opschieten, dus wat deed hij nou? Hij verzamelde een groep Chinese investeerders die een overnamebod van 1,6 miljard pond deden. Het idee was natuurlijk dat de Chinezen de toko zouden financieren, en dat Dennis zonder bemoeienis van Ojjeh of Mumtalakat op het pluche kon blijven zitten. Ojjeh en de Mumtalakat wilden hun speeltje niet kwijt, wezen het bod af, en startten een procedure om Dennis op straat te zetten.

    En of hij het nou goed of slecht deed, Ron is wel een legende binnen de Formule 1. Alleen daarom al is het hartstikke jammer dat hij als eindbaas verdwijnt.

    Login om te reageren
  12. LaLancia zegt

    15 november 2016 om 21:19

    Wat zou Zijne Godheid Max hier eigenlijk van vinden?

    Login om te reageren
  13. stfu zegt

    15 november 2016 om 21:23

    Is het huidige McLaren team trouwens dezelfde als toen met Hakkinen? Ik heb laatste 14 jaar het nauwelijks nog gevolgd. Ik dacht dat Mercedes de Mclaren van toen was. Maar dat was ooit Brawn GP?

    Login om te reageren
    • offroad zegt

      15 november 2016 om 21:54

      @stfu:

      Klopt. McLaren is nog altijd dezelfde. Mercedes heeft destijds Brawn GP overgenomen.

      Login om te reageren
      • bassx zegt

        15 november 2016 om 23:13

        @offroad: McLaren is nog steeds het oude team van Bruce McLaren. Mercedes was tijdens de Hakkinen periode motor leverancier van McLaren, maar het was eigenlijk een limor motor dat gerebadged werd als Mercedes motor. Sinds Mercedes zelf weer mee doet in F1 krijgen klanten een minder snelle motor van limor dan het Mercedes team en dit wilde Ron niet. Dit kan het inmiddels oude limor doen omdat het Britse bedrijf volledig in handen is van Mercedes. Daarom besloot Ron de handen ineen te slaan met Honda zodat zij een motor voor McLaren ging bouwen die volledig vermogen levert. Het huidige Mercedes F1 team is ook het oude Tyrrell team is dat ook bekend stond onder de naam BAR (Honda) en BrawnGP (Mercedes) en het hoofdkantoor is nog steeds in Engeland. Dat maakt het geheel eigenlijk des te meer verwarrend natuurlijk omdat zowel het Mercedes F1 team van Britse komaf is als de motor die erin ligt maar er toch wordt geracet onder de Duitse vlag. Beetje zelfde dat RBR onder de Oostenrijkse vlag racet maar eigenlijk het Britse Stewart GP, Ford en Jaguar F1 team is.

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      15 november 2016 om 23:00

      @stfu: Ja. Het Mercedes wat we nu zien was voorheen Brawn, Honda, BAR en Tyrrell. Het McLaren van nu is nog steeds het McLaren van toen. Ten tijde van Hakkinen waren McLaren en Mercedes wel dikke maatjes, zo verregaand dat McLaren gewoon de volledige fabriekssteun van Mercedes kreeg. Een beetje zoals Red Bull dat de afgelopen jaren met Renault had, en McLaren dat nu met Honda heeft. Op straatautogebied leidde dat bijvoorbeeld tot een kekke limited edition McLaren A-klasse, die je naar keuze kon bestickeren met de namen van Coulthard of Hakkinen, en uiteraard de SLR McLaren. Toen Brawn eind 2009 werd overgenomen door Mercedes, kwam een einde aan de fabriekssteun van McLaren en werd de Britse renstal weer een echte privateer.

      Login om te reageren
  14. leaper035t zegt

    15 november 2016 om 21:56

    Revenge Ron!

    Login om te reageren
  15. tkoote zegt

    15 november 2016 om 22:43

    Lijkt wel de voetballerij – het team wint niet, dan de manager eruit (ook al had dat in dit vergelijk Boullier moeten zijn). Ben al zo lang ik me kan herinneren een McLaren supporter en dit nieuws doet me toch een beetje pijn. Dennis had al eens afstand van het F1 team genomen om de straatautotak op poten te zetten (en we weten allemaal hoe dat is gelopen) en is daarna terug gekomen om het in goede vanen te leiden. Echter door de komt van Capito was al min of meer duidelijk dat Dennis geen lang leven meer zou hebben bij het team. Maar toch erg zonde, wat de beweegredenen ook zijn geweest, deze man is een icoon voor het merk en de autosport. Gun hem dan op zijn minst een afscheid met opgeheven hoofd (door de voordeur bij wijze van spreken).

    Login om te reageren
  16. seicilindri zegt

    15 november 2016 om 23:14

    Ik zal hem niet missen.
    Ja het was iemand die McLaren vooruit heeft gebracht maar tegelijkertijd ook een arrogant type die het idee had dat hij god zelf was
    Eigenlijk juist door hem heb ik het ’t McLaren team nooit gegund .
    Nu kan ik tenminste weer objectief naar ze kujken

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      16 november 2016 om 07:33

      @seicilindri: Je ent duidelijk een insider bijMcLaren,wat voor lulkoek kan je me nog meer vertellen?

      Login om te reageren
      • seicilindri zegt

        16 november 2016 om 08:21

        @toniominestrone: Kijk zo’n antwoord getuigd van niveau. U beleid zijn geloof ?

        Login om te reageren
  17. mrrallycross zegt

    15 november 2016 om 23:45

    Misschien kan Ferrari hem iets aanbieden?

    Login om te reageren
  18. goodolddays zegt

    16 november 2016 om 09:15

    Deze man is een held.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North