• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Voel je Mika Häkkinen met deze bijzondere Mercedes A160

Auteur: Dizono, gepost 27 april 2016 om 20:59 – 48 Reacties

Afbeelding Voel je Mika Häkkinen met deze bijzondere Mercedes A160Afbeelding Voel je Mika Häkkinen met deze bijzondere Mercedes A160Afbeelding Voel je Mika Häkkinen met deze bijzondere Mercedes A160Afbeelding Voel je Mika Häkkinen met deze bijzondere Mercedes A160Afbeelding Voel je Mika Häkkinen met deze bijzondere Mercedes A160Afbeelding Voel je Mika Häkkinen met deze bijzondere Mercedes A160Afbeelding Voel je Mika Häkkinen met deze bijzondere Mercedes A160Afbeelding Voel je Mika Häkkinen met deze bijzondere Mercedes A160

Mercedes A-Klasse
Wie kan zich deze nog herinneren?

Begin jaren ’90 besloot Mercedes dat de C-Klasse niet klein genoeg was en besloot men een Golf-concurrent te gaan ontwikkelen. Hoewel Mercedes tot dan toe vooral sedans aan de man bracht, gooide men het voor de A-Klasse over een andere boeg. Een kleine MPV-achtige, met sandwich-constructie van het chassis. Innovatief én veilig bij een botsing, maar toch kende de A-Klasse een behoorlijk slechte start. Tijdens een door een Zweeds magazine uitgevoerde elandtest sloeg de A-Klasse om en dat feit werd breed uitgemeten in het nieuws. Mercedes loste het snel en adequaat op, maar het imago van de A-Klasse had al direct een flinke deuk opgelopen.

In 1998, een jaar na de introductie van de A-Klasse, kent Mercedes op een heel ander vlak groot succes: ze worden met Mika Häkkinen wereldkampioen in de Formule 1. De koele Fin weet de helft van alle races te winnen en pakt en passant nog eens drie podiumplekken mee. Ook het constructeurskampioenschap wordt door McLaren-Mercedes gewonnen, een verdienste waarin ook tweede coureur David Coulthard aandeel in heeft.

Deze twee alinea’s lijken in eerste instantie weinig met elkaar van doen te hebben, maar wie naar de foto’s van deze A160 kijkt, kan niet anders dan concluderen dat Mercedes ze blijkbaar toch heeft weten samen te brengen. In 1999 wordt het succesvolle Formule 1-verhaal namelijk aangegrepen om de A-Klasse wat extra onder de aandacht te brengen, eigenlijk net zoals Mercedes dat eind vorig jaar met deze A45 deed. Precies 250 exemplaren van de A160 Edition F1 worden er gemaakt, waarbij de klant zelf kan kiezen of hij er emblemen met de naam Häkkinen of Coulthard opplakt.

Volgens de advertentie zijn beide emblemen aanwezig en kun je dus zelf kiezen. Hoewel er vast een enkeling fan zal zijn van Schotse tweede violisten, zal de meerderheid het liefst de naam van Mika op zijn auto hebben prijken. Of je je nog steeds Häkkinen voelt als je het gaspedaal vloert is maar de vraag, Mercedes liet de A160 motorisch ongemoeid. En nee, ze monteerden helaas ook geen twee motoren. Een schamele 102 pk is het resultaat, al zorgt een AMG-uitlaat voor een sportief roffeltje. Dit exemplaar mag zo mee voor 4500 euro, al heeft de auto wat onderhoud nodig. Voor een extra 1450 euro knapt de verkopende partij dat voor je op en rijdt je er opvallend bij in dit collectors item.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

a-klasse, David Coulthard, Formule 1, grijs, Mercedes, Mika Häkkinen

Vorig bericht: « Elon Musk broedt al op kleinere Tesla
Volgend bericht: Deze auto verklaart waarom Lil Kleine drank en drugs doet »

Lees Interacties

Reacties

  1. tdu2zonda zegt

    27 april 2016 om 21:03

    Ik herinner hem omdat ik er jaren geleden een schaalmodel van had, vraag me niet waarom :P
    Op een of andere manier vond ik hem wel gaaf toen ik 5 jaar oud was haha

    Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    27 april 2016 om 21:05

    Ik dacht altijd dat deze de A190 meekreeg? In Enschede heeft er een hele tijd een gereden. Die kwam ik wel eens tegen. Jammer dat ie niet de full livery meekreeg.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      27 april 2016 om 21:30

      @E34M5Touring: de A190 was nog niet uit toen deze kwam meen ik, volgens mij kwam die pas met de facelift.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        27 april 2016 om 21:33

        @Dizono: Ja je hebt gelijk. Was in de war met deze. http://static.autoblog.nl/images/wp2014/mercedes-a38.jpg
        Dat is die twin engine waar jullie nog aan refereren. Thanks!

        Login om te reageren
        • anders zegt

          27 april 2016 om 22:57

          @E34M5Touring: Je bedoelt dat de A190 in Enschede rondreed? In Twente (Delden) heb ik de “full livery variant” ook vaak aangetroffen (als forens naar zijn werk), dus hij rijdt ergens in de buurt rond ;-)

          Login om te reageren
    • E550 zegt

      28 april 2016 om 09:50

      @E34M5Touring: zo’n 10 jaar geleden reed er ook 1 in Zeist. Blijkbaar reden er meerdere exemplaren rond in NL.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        28 april 2016 om 11:00

        @e550: Of die man reed er stad en land mee af :-) ;-)

        Login om te reageren
      • carlolaatst zegt

        28 april 2016 om 11:40

        @e550: In Zeist? Dan heb je mijn moeder’s auto gezien want zij reed inderdaad in een Hakkinen Edition. :) De auto staat tegenwoordig bij Baan Twente.

        Login om te reageren
  3. gerjan zegt

    27 april 2016 om 21:05

    Hier in de buurt van Emmen rijd er ook eentje rond. Je rijd idd wel iets bijzonders. Maar of deze uitvoering ooit is in prijs gaat stijgen…

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      27 april 2016 om 21:34

      @gerjan: Ik ben niet echt een taalnazi. Sterker nog, ik schrijf ongetwijfeld ook lang niet altijd even goed. Maar sinds wanneer is ‘eens’ veranderd in ‘is’? Ik lees het steeds vaker op internet. “Ik heb is in een M5 gereden.” “Maar of deze uitvoering ooit is in prijs gaat stijgen.” Ik snap dat nooit zo goed..

      Login om te reageren
      • sr20det zegt

        27 april 2016 om 22:44

        @viezefreddyw: Dat is gewoon zo’n dingetje waar je op gaat letten als je het eenmaal doorhebt.. Net zoiets als dat ‘beter als/dan’ verhaal.

        Nee beter he

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          28 april 2016 om 07:56

          @sr20det: Ja, dat snap ik allemaal wel. Maar het is gewoon verloedering van de Nederlandse taal. Als iemand een reactie schrijft en vergeet een t achter d te doen of wat dan ook, dat snap ik dan nog wel. Ikzelf ben ook niet de allersterkste hierin. Maar we mogen met zijn allen wel een beetje ons best doen om de juiste woorden te gebruiken op de juiste manier, toch?

          Login om te reageren
          • bmwtouring zegt

            28 april 2016 om 08:25

            @viezefreddyw: Inderdaad. Dus ook niet “popo”, dealerT, breek!, en noem maar op. Ook verloedering van de Nederlandse taal.

            Login om te reageren
            • baardmijt zegt

              28 april 2016 om 15:17

              @bmwtouring: Dat is discutabel. Je kunt het ook als verrijking zien.

              Login om te reageren
      • bmwtouring zegt

        28 april 2016 om 08:21

        @viezefreddyw: Dat stoort me nog niet zo heel erg. Het gebruik van kleuterwoorden als “popo” stoort mij persoonlijk meer. ( en ja ik weet dat deze weer niet door de censuur komt…)

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          28 april 2016 om 09:54

          @bmwtouring: de censuurpopo is je gunstig gezind, zo lijkt het.

          Login om te reageren
          • bmwtouring zegt

            28 april 2016 om 15:24

            @Dizono: :0)

            Login om te reageren
  4. misterdrogba zegt

    27 april 2016 om 21:06

    Iets lager op de poten aub.. Lijkt me wel een geinig dingetje.

    Login om te reageren
  5. Forza zegt

    27 april 2016 om 21:07

    Pas nog een zien rijden. Best fout, maar dan wel origineel fout. Leuk!

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    27 april 2016 om 21:13

    Bijna vergeten dat akkefietje met die Elandtest…

    Maar de adequate aanpak van Mercedes om heg probleem te tackelen is wel altijd bijgebleven. Was toch een behoorlijke operatie.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      27 april 2016 om 21:54

      @moveyourmind: ik rij een a-klasse uit 2005 (2e model) en werkelijk iedereen die iets over mijn auto zei toen ik deze net had begon over het omvallen. Van ouders tot ooms en tantes tot mijn werkgever. Een oudtante bood zelfs aan om de auto van mij over te kopen voor hetzelfde geld als waar ik deze voor had gekocht, want het was toch echt niet veilig met een kleine op komst!

      Ondanks dat het een groot succes was, zijn mensen het niet vergeten.

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        27 april 2016 om 22:07

        @lekbak: ik ben van m’n stoel gevallen. Dacht dat jij een W124 reed??

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          28 april 2016 om 02:59

          @camber24: ik heb die a-klasse nodig voor mijn werk als schipper. Een w124 is niet geschikt om aan boord van een schip te zetten, althans niet in mijn geval.

          En aangezien ik een kind en studerende partner moet betalen zonder enige hulp van de overheid is er geen geld meer voor leuke dingen. De w124 is dus de deur uit. De 190 heb ik nog voor haar, en omdat die zo goedkoop is (en ik in de dure tijd heb gekocht en de afschrijving niet wil slikken). De w123 staat in de opslag maar blijft omdat het de eerste auto is, dus de w124 moest weg. Nog een yamaha tdm of diversion 600 kopen? Want die moeten ook weg…
          Gelukkig deelt mijn vriendin nog een w124 met haar broers. Helemaal zonder hoef ik dus nog niet.

          Login om te reageren
          • camber24 zegt

            28 april 2016 om 07:58

            @lekbak: Oeh, das wel erg vervelen dat je je grote liefde dan door de roverheid moet missen. Gelukkig heb je het deels nog via je vriendin.

            Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        28 april 2016 om 07:00

        @lekbak: Tja, dat het mis ging net die elandtest komt natuurlijk uitgebreid in het nieuws, dat het opgelost is is een krantenartikel van drie regels en een keer een stukje in een autoblad geweest.

        Mijzelf staat in ieder geval de daadkrachtige handelswijze bij waarmee ze het hebben opgelost. En dat de A-klasse qua veiligheid een echte Benz is. Op de IAA stond bij de introductie een exemplaar dat ze gebruikt hadden voor een crashtest, waarvan de kooi praktisch niet vervormd was. In die tijd was dat voor een compacte auto al bijzonder, de A was zelfs sterker gebouwd dan een hele hoop grotere auto’s.

        Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      28 april 2016 om 06:26

      @moveyourmind:(off topic) komt er een man bij het Merc. magazijn, die wilde een velg kopen. Maar de voorraad van deze velgen, was na het eland incident, in opdracht van M.B. vernietigd(te smalle velg). Die auto was van voor het incident, maar was nooit door de eigenaar naar de dealer gebracht, en terug naar de fabriek geweest, voor de (gratis) terugroep actie, waarbij de auto werd aangepast met oa inbouw van esp, en montage andere bredere velgen. Dat gebeurt als je goedkoop (en vanaf nieuw) onderhoud zelf, of bij kwikfit doet, dan mis je terugroep acties.(on topic) deze exterieur sticker-set kon je destijds gewoon bij de dealer bestellen.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        28 april 2016 om 07:23

        @audicoupe84: ‘Slim’ om niet naar de dealer te gaan bij een (vrij nieuwe auto). Zeker omdat het onderhoud de eerste jaren óók als je naar de dealer gaat goed te overzien is.

        Login om te reageren
  7. martijn11 zegt

    27 april 2016 om 21:14

    Doe mij de a45 maar

    Login om te reageren
  8. romeoalfa zegt

    27 april 2016 om 21:19

    Zo’n type A-klasse staat ook vaak op de parkeerplaats van mijn school. Ik dacht altijd dat de eigenaar het als een grapje had bedoeld.

    Login om te reageren
  9. dwersbongel zegt

    27 april 2016 om 21:19

    Leuk collectors item voor een kleine prijs en interessant artikel! Top!

    Login om te reageren
  10. toyotafortuner zegt

    27 april 2016 om 21:21

    Ik kende hem alleen via oud huisspotter @appeltje die hem ruim 5 jaar gelee spotte: http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/22/gespot-nog-meer-beperkte-oplagen.

    Leuk wagentje, wel jammer dat het alleen maar show is.

    Login om te reageren
  11. stephane8200 zegt

    27 april 2016 om 21:21

    Vriend van me werkte bij MBNL op de marketing-afdeling rond ’99. Hij had er eentje meegenomen een keer. Wat ik me daarvan herinner is wat je hier ziet. Qua rijden weinig indrukwekkends van te herinneren. Leuk om een keer in gereden te hebben om het er dan bijna 17 jaar later nog eens te kunnen zeggen. Dat dus ;)

    Login om te reageren
  12. siemi zegt

    27 april 2016 om 21:22

    Ik heb er ook een voor verkoop gehad vorig jaar. Tenminste. Er zat een Hakkinen edition schakelpook in.

    Login om te reageren
  13. maxhunter zegt

    27 april 2016 om 21:25

    Ik dacht dat deze uitvoering alleen als zeldzame A210 geleverd werd destijds. Weer wat geleerd vandaag.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      27 april 2016 om 21:30

      @maxhunter: ik had ook in m’n hoofd dat dit een A190 of idd A210 ofzo was..

      Vind deze A-klasse nog altijd tof! In de (zelf mee uitgezochte) facelift A170cdi m’n rijlessen en uiteindelijk rijexamen gedaan.

      Login om te reageren
      • maxhunter zegt

        27 april 2016 om 22:03

        @ukbob: heb nog even gegoogled maar we zijn in de war met de A210 evolution

        Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    27 april 2016 om 21:29

    Dat interieur is wel erg rood

    Login om te reageren
  15. talladega zegt

    27 april 2016 om 21:36

    Collega van mij had er begin van de eeuw een, ook een Häkkinen versie met de hoerige rode interieur.
    Vond het eigenlijk wel een geinig karretje.
    In hetzelfde kleurenschema kon je ook nog een Vito en een Actros bestellen, voor de echte verstokte rokers.

    Login om te reageren
  16. thomasthomas zegt

    27 april 2016 om 21:38

    Hij is er ook in David Coulthard Edition precies hetzelfde en ook niets speciaals met zijn 1.6.

    Login om te reageren
  17. Arnoud zegt

    27 april 2016 om 21:43

    Volgens mij kregen Mika en David er zelf allebei een met zowel een motor in het vooronder als achterin.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      27 april 2016 om 21:46

      @Original_Arnoud:
      Leer lezen..

      Login om te reageren
  18. gieltj zegt

    27 april 2016 om 21:45

    Laatst nog 1 in amersfoort zien staan.. weet alleen niet of het een echte was

    Login om te reageren
  19. sulobb zegt

    28 april 2016 om 04:23

    Eventjes uit nieuwsgierigheid ‘Klaas de Poel’ ingetikt in Google en dan op de site dit gezien; http://www.klaasdepoel.com/mercedes-showroom/mb/w210-e270-cdi-avantgarde-119000-km-leder-rollo-dak-comand/c68089f86ed5b5953c4ba8bcf5448acb/
    Ben geen grote fan van de W210, maar wat ziet deze er toch heerlijk uit.

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      28 april 2016 om 04:26

      @sulobb: De 2 w203 AMG’s ook trouwens :o

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      28 april 2016 om 07:57

      @sulobb: klaas de poel is een van de grotere namen in de Mercedes youngtimer en oldtimer wereld. Erg duur, maar wel altijd frisse en vaak bijzondere exemplaren. Ik heb ook nog nooit ernstige klachten gehoord over hem (anders dan dat hij prijzig is maar dat kan je zo zien) dus volgens mij is het ook een oprecht en goed bedrijf.

      Login om te reageren
      • sulobb zegt

        28 april 2016 om 16:29

        @lekbak: Voor de relatief lage km-stand en de uitstraling van de auto’s snap ik dat. Het is een investeerder en liefhebber, dus die prijzen vind ik vrij normaal (ook elders gelijkaardig). Bovendien vind ik het zo beter, want bij lage prijzen zal men ook deze nette wagens in zeer korte tijd doen rijpen voor de sloop. Enkel liefhebbers verdienen in met zorg bewaarde youngtimers te rijden. Bedankt voor de info/reactie trouwens.

        Login om te reageren
  20. Onehp zegt

    28 april 2016 om 04:41

    Onze buur heeft er eentje. Groot contrast tussen de stripes en de staat van het ding, roestig, deukjes, velgen vol krassen en versleten china bandjes. Van een testrit jaaaren geleden met een standaard modelletje (toen het model nieuw was) onthoud ik ook dat ie hard geveerd was wat zeker nog eens twee keer erger is met deze te grote velgen en prutsbanden. En dat stuur was een zwenghengel, je moet er een eeuwigheid aan staan draaien om van richting te veranderen… Nee dank u.

    Het laatste model verhoogde A-klasse als huurwagen was dan weer een stuk beter. De huidige doet me niks. Een krappere Mercedes Golf voor te veel geld.

    Tot zover mijn A-klasse vooroordelen.

    Login om te reageren
  21. carlogeenen zegt

    28 april 2016 om 10:57

    Dit had ik nooit verwacht. Ik lees altijd met veel plezier Autoblog maar ik heb nu toch even een accountje aangemaakt om te kunnen reageren.
    Ik heb deze auto namelijk aan Klaas geleverd. Inderdaad wetende dat er slechts 250 van geproduceerd zijn wereldwijd. Maar goed, het publiek dat zo’n auto zoekt is ook tamelijk klein.
    Eigenlijk jammer, want iets zeldzamers ga je niet snel vinden voor dit geld en bijbehorende vaste lasten.
    En, last but not least. Je kunt eindelijk zeggen dat je een auto met Full Options hebt!
    Iedereen roept het, praktisch niemand heeft het. Maar deze heeft daadwerkelijk alles wat destijds leverbaar was.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North