• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische Fiat 500 uit Zweden kost 37.000 euro

Auteur: Dennis, gepost 16 april 2009 om 10:01 – 29 Reacties

Fiat 500 elektrisch


Het Zweedse bedrijf AutoAdapt heeft zijn eerste elektrische Fiat 500 gebouwd. Samen met het bedrijf Alelion Batteries en autobouwer Fiat wordt gekeken of meerdere elektrische Fiat modellen in serie kunnen worden geproduceerd.

AutoAdapt is van plan om dit jaar 100 elektrische Fiat 500 auto’s te bouwen en dit aantal zal volgend jaar worden opgevoerd naar 300 exemplaren. Fiat levert kale 500 modellen, dat wil zeggen, zonder aandrijflijn en AutoAdapt installeert de lithium ion accu’s, de elektrische motor en de overige elektronica. Er is keus uit drie varianten: 100, 150 en 200 kilometer actieradius. Volgens Alelion Batteries zijn de accu’s getest om tenminsten 22.000 keer te kunnen worden opgeladen zonder verlies in prestatieniveau. Bovendien werken de accu’s ook uitstekend onder koude omstandigheden; Zweden is immers niet het warmste land.

Als de belofte van Alelion klopt, hoef je je over de kwaliteit van de accu’s dus niet zo’n zorgen te maken. Een stuk minder handig is het bereik van 100 tot maximaal 200 kilometer, maar aan de andere kant is een Fiat 500 niet bepaald het type auto waarmee je continu lange afstanden aflegt.

Goedkoop is het opgeladen autootje niet. Hij gaat ongeveer 400.000 Zweedse kronen kosten, wat omgerekend bijna 37.000 euro is. Overige Fiat modellen waarop men hetzelfde kunstje wil toepassen zijn de Punto, Grande Punto en de Panda. (via: alltommotor.se)

Ook interessant!

  • Abarth 695 Esseesse is het zoveelste gelimiteerde bommetje
  • Aankoopadvies: Sprintkanon voor 25.000 euro
    Aankoopadvies: Sprintkanon voor 25.000 euro
  • 2.500.000 kilo zout
    Afgelopen nacht 2.500.000 kilo zout gestrooid
  • Mahindra XUV-700
    Nieuwe crossover kost slechts 13.500 euro

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

500, Elektrisch, Fiat

Vorig bericht: « Inloggen op autoblog? Het kan!
Volgend bericht: Video: vrouw dolt politie tijdens “aparte” achtervolging »

Lees Interacties

Reacties

  1. hanz zegt

    16 april 2009 om 10:07

    goed idee!

    je zag al zoiets bij de nieuwe mini en nu de fiat.

    ik vind de prijs alleen nog wat aan de hoge kant.

    een normale fiat 500 kost de helft en voor het restant bedrag kan je nog heel wat benzine kopen.zeker met zo’n zuinige wagen.

    Login om te reageren
  2. RC zegt

    16 april 2009 om 10:09

    Nu wachten op meer concurrentie, dan zal die prijs (hopelijk) vanzelf wel dalen….

    Login om te reageren
  3. Peushovel zegt

    16 april 2009 om 10:12

    Ik ben nu wel benieuwd wat je per kilometer betaald.

    In al die verhaaltjes over elektrische karretjes wordt er nergens gesproken wat dan de kosten zijn van het opladen van de accu’s.

    Login om te reageren
  4. Benjamin1 zegt

    16 april 2009 om 10:17

    Hoeveel mensen wonen er nou 200 km van hun werk vandaan. Als je daar op kunt laden is het voor veel mensen wel mogelijk zo te rijden.

    Login om te reageren
  5. Vorsprung durch Technik zegt

    16 april 2009 om 10:21

    Geef mij maar een Abarth :D . Maar er is denk ik wel een markt voor.

    Login om te reageren
  6. enveekaa zegt

    16 april 2009 om 10:30

    37k? nog redelijk aan de hoge kant om het aantrekkelijk te maken voor de consument en/of leasetijder.

    Login om te reageren
  7. JanJansen zegt

    16 april 2009 om 10:34

    Een kleine berekening:

    Ik rij momenteel 30.000km per jaar
    gemiddeld 1:17 = 1764 liter
    a 0.969 euro = 1710 euro
    + 808 euro wegenbelasting = 2518 euro
    Stel dat ik elke 6 jaar een andere auto koop.
    Dan bespaar ik in die tijd 6 * 2518 euro = 15.108 euro
    Dan kost de basis auto tov een diesel 37000 – 15100 = ongeveer 22000 euro
    Onderhoudskosten en stroom heb ik even weggelaten omdat ik niet weet hoeveel dat is.

    Ik denk dat ik nog even wacht met zo’n elektrowaggie omdat ik soms 250km per dag rij. Bovendien zet ik mijn vraagtekens bij deze levensduur van de accu, staat de komma verkeerd?
    Maar zeker een leuke ontwikkeling, hopelijk krijgen ze veel orders en zien we binnenkort de eerste test op AB.

    Login om te reageren
  8. RomeoS zegt

    16 april 2009 om 11:13

    Leuke ontwikkeling! Maar zoals bovenstaande reacties ook al weergeven, eigenlijk nutteloos met zo’n actieradius en prijs.

    Toch nog even wachten op een innovatievere oplossing mbt. de capaciteit van accu’s en laat ze maar wat concurreren, dat zorgt wel voor een reëlere prijs.

    Login om te reageren
  9. Dennism6 zegt

    16 april 2009 om 11:23

    Goedzo AB. :D

    Handig, dat je dan direct met je autojunk-acc in logt.

    Login om te reageren
  10. Dennism6 zegt

    16 april 2009 om 11:42

    Ehm, m`n reactie staat een beetje verkeerd geloof ik.. :P

    Login om te reageren
  11. Daantje zegt

    16 april 2009 om 11:47

    Dit gaat leuk worden, steeds meer mensen zullen volledig electrisch gaan rijden en de helft zal vergeten zijn auto op te laden.. ;)

    Maar zolang het geen oude nokia accu’s met ontploffings gevaar zijn is er niks aan de hand..

    Login om te reageren
  12. Roy zegt

    16 april 2009 om 11:50

    37000 Euro is nog wel aan de hoge kant. Maar dit is wel een beperkte oplage van 100 stuks. Bij massaproductie zou de prijs nog wel een stuk kunnen dalen. Misschien naar 25000 tot 30000 euro, dan is het gelijk ook concurrerend met fosiele brandstoffen.

    Login om te reageren
  13. KoosSpeeTerreur zegt

    16 april 2009 om 11:51

    In nog geen 37.000 jaar!

    Login om te reageren
  14. AMGJunk zegt

    16 april 2009 om 11:52

    Prijs is indd redelijk hoog in vergelijking tot normale 500’s.
    Maar aangezien de prijs om het beestje op te laden aanzienlijk lager is, dan dat je telkens nieuwe benz/diesel er in moet gooien, haal je de prijs er al redelijk snel uit denk ik.
    Uiteraard afhankelijk van hoeveel je rijdt, maar 200 km op brandstof is een STUK duurder dan 200km op elektriciteit.

    Ook een prima actie radius, want wie gaat er nou meer dan 200km in een fiat 500 rijden?

    Login om te reageren
  15. sonnyG zegt

    16 april 2009 om 12:04

    belachelijk duur !

    Login om te reageren
  16. L-Fred zegt

    16 april 2009 om 12:20

    Jee, wat een prijs voor zo’n karretje!!

    Login om te reageren
  17. Rick436 zegt

    16 april 2009 om 12:34

    Valt wel mee, je betaald geen brandstof, wel wat stroom maar dan recharge je hem gewoon snachts :P (Nachtstroom)

    Login om te reageren
  18. bleegh zegt

    16 april 2009 om 12:47

    iemand gedacht aan de immense afschrijving op dit apparaat, je gaat er geen cent meer voor krijgen na 4 jaar dan bij een gewone 500

    Login om te reageren
  19. Knilles zegt

    16 april 2009 om 13:26

    Ben vooral benieuwd hoe lang het opladen duurt, hoeveel dit kost en of het opladen gewoon thuis kan met 230V en normaal Amperage.

    Login om te reageren
  20. Jannn zegt

    16 april 2009 om 13:45

    Geen uitstoot co2 door het voortuig zelf maar de som van vragen die ik eens beantwoord wil zien zijn:

    – Totaal energie en materialen gebruikt bij productie accu’s?
    – Totaal co2 uitstoot voor de opwekking van de gebruikte stroom
    – Levensduur accu in de praktijk.
    – Gebruik energie en stoffen die vrijkomen bij uiteindelijke verwerking accu.
    – Overige variabelen.
    ————————————————————————————–
    TOTAAL: Milieu belasting voortuig.

    Dit afgewogen tegen de totale co2 uitstoot die vrijkomt als deze Fiat 500 op benzine had gereden inclusief de productie van deze brandstof. Want ik zet grote vraagtekens bij de uiteindelijke milieu winst/verlies onder streep geboekt door de huidige generatie electrische voertuigen ipv brandstof.

    Login om te reageren
  21. Rick436 zegt

    16 april 2009 om 14:26

    Beter voor het millieu dan die Babus 112 Ultimate.

    Login om te reageren
  22. Wom zegt

    16 april 2009 om 14:48

    Ben benieuwd wanneer de binnen stad een electric-vehicle-only-zone wordt.
    Ik verwacht niet dat dat langer dan 15 jaar is de evoz. Wellicht binnen 5 jaar dat de binnenstad alleen nog maar door elektrische vrachtwagen aangeleverd mogen worden.
    Maar of elektrisch rijden schoner/beter voor het milieu is…Elektriciteit opwekken, opladen auto, allemaal rendement verlies van de energie. En dan nog de accu,maken, onderhouden,lekken,etc.
    Maar goed samen met “schonere” banden, openbaar vervoer op de elektriciteit, worden de steden een stuk schoner.

    Login om te reageren
  23. Laurens zegt

    16 april 2009 om 15:51

    Kaal kost de basis 500 misschien zo’n 10.000 (voor belasting). Beetje veel geld dan voor een milieu besparing van 10 Euro op jaarbasis.

    OT: wie zal op EV gebied gaan vragen om een parlementaire enquete? Dit begint groter te worden dan de kredietcrisis.

    Login om te reageren
  24. VivelaFRANCE zegt

    16 april 2009 om 16:13

    Cool! Geniaal, die wil ik wel hebben!

    @ Jannn

    Daar ben ik het niet met je eens, het klopt dat het nog steeds niet klimaatneutraal is, maar het is wel een stuk beter dan een benzine-auto. Een accu is misschien niet goed voor het milieu, maar kan na zijn levensduur (tientallen jaren?) worden gerecycled. Ook de bouw van de auto is niet milieuvriendelijk, maar dat is bij een benzine-auto ook niet het geval. Het belangrijkste punt waarop een elektrische auto milieuvriendelijker zuiniger is, is qua verbruik. Het klopt dat elektriciteit soms niet milieuvriendelijk wordt opgewekt en de Fiat zal dan ook niet milieuvriendelijk zijn. Maar het kan wel. Als je energie opwekt via de wind of het water, of gewoon kernenergie gebruikt, zal deze übercoole 500 vrijwel CO2-neutraal zijn.

    Login om te reageren
  25. Citrofiel zegt

    16 april 2009 om 16:19

    Het is een techniek die qua verkopen nog in de kinderschoenen staat, waar al wel veel aan ontwikkeld is. Natuurlijk is de prijs dan hoog. Die zal echter ongetwijfeld gaan dalen de komende decennia.

    Login om te reageren
  26. Laurens zegt

    16 april 2009 om 16:39

    @citrofiel

    kijk eens wat een electrische vorkheftruck kost, wordt al in massa geproduceerd en is technisch zeer vergelijkbaar. Iemand?

    Login om te reageren
  27. blokker5 zegt

    16 april 2009 om 17:00

    @dennis
    Ik wist niet dat je zweeds zo goed was?:p

    OT: ik ben vooral benieuwd naar de oplaadtijd. Van mijn part mogen ze er nog twee keer zoveel accu’s in rammen…

    Login om te reageren
  28. bmw cabrio zegt

    16 april 2009 om 17:27

    Ookal is het opwekken van stroom wellicht best schadelijk; het staat buiten kijf dat zo’n 500 in de stad zowel letterlijk als fuguurlijk een verademing is.. Met andere woorden, er komen geen uitlaatgassen uit, dus die kun je ook niet inademen.. Vergelijk deze fiat maar eens met een Tesla ofzo, natuurlijk totaal niet vergelijkbaar.. maar de prijs begint er al een stuk meer op te lijken!!

    Login om te reageren
  29. Jannn zegt

    17 april 2009 om 08:53

    @ VivalaFRANCE

    Hoe kun je het niet met mij eens te zijn? Ik stel dat ik eerst concrete cijfers wil zien voordat ik mijn oordeel vel over de winnaar van het duel electrisch versus petrol wat betreft de uiteindelijke belasting voor het milieu. Op dit moment zie ik alleen een grote politiek correcte “greenwash”ingmachine. En geen enkele harde cijfer. De ontwikkeling en komst van allernatieven voor de huidige motoren draag ik zeer zeker een warm hart toe want er komt een moment dat de plas olie een keer opgedroogd is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North