• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische Superbike is snelste ter wereld (+400 km/u!!)

Auteur: willeme, gepost 27 juni 2021 om 13:58 – 11 Reacties

Elektrische Superbike

Zo’n elektrische superbike is altijd handig als je snel een shoarmaschotel moet leveren.

We hebben het vaak over auto’s die meer en meer voorzien worden van elektromotoren. Maar we vergeten dat ook motorfietsen uiteindelijk minder leuk zullen worden. In veel gevallen is de motorfiets meer een hobby-object (alhoewel onze hoofdredacteur vaak forenst op twee wielen).

Maar ook hier moet je de ontwikkeling van de techniek zijn werk laten doen. Alternatieve aandrijflijnen zullen ooit gemeengoed zijn bij tweewielers. Er zijn overigens al elektrische motorfietsen te koop, alhoewel de meeste een vrij hoog kukident-gehalte hebben. Het is wachten op een elektrische motorfiets die je echt wíl hebben.

Elektrische Superbike

Elektrische Superbike

Deze WMC250EV van White Motorcycle Concepts is zo’n apparaat. Nu is deze elektrische superbike niet bedoeld voor consumentenverkoop. Het doel is namelijk om de snelheidsrecord op het land met een tweewielige motorfiets te verbeteren. Dat staat nu nog op 407 km/u (lichten we zo nog even toe).

  • Elektrische Superbike
  • Elektrische Superbike
  • Elektrische Superbike
  • Elektrische Superbike

Je zou denken dat ze er een elektromotor met 500 pk ofzo in hebben gezet, maar dat valt dus heel erg mee. Op het voorwiel zijn er twee motoren, beide met 20 kW. Op de achteras zijn er eveneens twee motoren, beide goed voor 30 kW. Dan gaan we even snel rekenen: 20 + 20 + 30 + 30 = 100 kW. Dat is dus precies 136 pk. Niet dat dat weinig is voor een motorfiets, maar dankzij de loodzware accu’s weegt deze recordfiets meer dan 300 kg. Een BMW K1600GT met zes-in-lijn motor is lichter en sterker, om even een voorbeeld te noemen.

Elektrische Superbike

Luchtweerstand

De WMC250EV moet het verschil gaan maken met de aerodynamica. Motorfietsen zijn over het algemeen niet heel erg aërodynamisch vormgegeven. Daar is nu verandering in gekomen. Het gaat verder dan enkel en alleen een iets andere kuip of plaatwerkdeel. De elektromotoren zijn erg klein (in de naaf geplaatst) en de accu’s zijn in dit geval vrij compact en zo laag mogelijk geplaatst.

  • Elektrische Superbike
  • Elektrische Superbike

Er is dus veel meer ruimte om mee te spelen voor de ontwerpers. Na het nemen van wonderlijke champignons (waarschijnlijk) zijn ze aangekomen met het ontwerp van de WMC250EV. Althans, daar gaan we even vanuit. Het middengedeetle is namelijk helemaal open. Volgens White Motorcycle zorgt deze bouwwijze ervoor dat de weerstand vermindert met 70%.

Het komende jaar wordt de fiets uitontwikkeld en gaat directeur Robert White van White Motorcylces met de WMC250EV een recordpoging doen. Dat staat op 407 km/u (één kant) en voor het officiële record geldt dat 394,4 km/u. Om eventuele voordelen van de wind ongedaan te maken, moet er beide kanten op gereden worden.

Wanneer de poging ondernomen gaat worden, is nog niet bekend.

Ook interessant!

  • Gespot - De foutste S 63 AMG ter wereld?
  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • minst betrouwbare Land Cruiser
    Dit is de minst betrouwbare Land Cruiser ter wereld
  • Dit is de snelste auto ter wereld, maar dan agressiever

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, motoren, record

Vorig bericht: « Video: achteruit rijden is een kunst
Volgend bericht: Günther Steiner geeft Nikita Mazespin een hilarisch cadeau »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    27 juni 2021 om 15:45

    Go Power Rangers!

    Login om te reageren
  2. tjorque zegt

    27 juni 2021 om 16:21

    Ik ben helemaal voor elektrische auto’s…
    Maar elektrisch motorrijden ga ik niet voor mijn plezier doen.
    Voor werkverplaatsingen zie ik elektrisch motorrijden nog wel zitten maar mijn motor voor de fun… nope die moet blijven knallen.
    Liefst op korte termijn met e-fuel.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      27 juni 2021 om 16:36

      400 km/h is niet snel genoeg?

      Login om te reageren
      • ktm690sm zegt

        27 juni 2021 om 17:45

        @SimonMc: want motorrijden gaat om topsnelheid?

        Login om te reageren
    • b00m3rang zegt

      27 juni 2021 om 18:15

      Ik denk dat een electrische all terrein bike/crossmotor heeel leuk is om over de heide enzo te gassen. Je valt niemand lastig, ook niet de slangetjes en muisjes en de vogeltjes en je hebt bergen koppel. Alleen de range moet je rekening mee houden maarja.

      Login om te reageren
  3. mrcabdrivert zegt

    27 juni 2021 om 16:38

    *of bezorging van andere ‘bepaalde’ pakketjes.

    Login om te reageren
  4. frederikvc zegt

    27 juni 2021 om 16:49

    En ook de lelijkste

    Login om te reageren
  5. frederik zegt

    27 juni 2021 om 16:51

    Zij liever dan ik.

    Login om te reageren
  6. Gulli zegt

    28 juni 2021 om 08:38

    “Ik had je niet gezien” kan met elektrische motoren mooi worden aangevuld met “…en ik had je ook niet gehoord.”
    Loud pipes save lives, het is gewoon zo dat mensen je soms eerder horen aankomen dan dat ze je zien.
    Overigens kanslozen die er een herrie-uitlaat onder hangen met als enkel doel om zoveel mogelijk pokkeherrie te maken mogen ze van mij direct opknopen, dat dan weer wel.

    Login om te reageren
  7. RAW zegt

    28 juni 2021 om 09:07

    Lijkt mij nogal ongeloofwaardig, 400 km/u met maar 136 pk. De vorm van een motorfiets is nu eenmaal slecht voor de luchtweerstand, ook al neem je zulke drastische aerodynamische maatregelen. Voor het huidige record van EV motoren van 408 km/u (Max Biaggi op de Voxan Wattman) was 326 pk nodig, maar was de stroomlijn wel erg beperkt. Maar wellicht gaan ze me verrassen ,,,

    Login om te reageren
  8. sam11 zegt

    28 juni 2021 om 20:53

    Het lijkt mij vrij onmogelijk dat de brandstof motor verdwijnt. Er zijn ontwikkelingen richting schone brandstof. In mijn straat heb je bijna altijd twee lege parkeerplaatsen. Daar staat een laadpaal voor twee auto’s. Soms staat er een taxi fout geparkeerd. Het moet snel voor het klimaat. Maar met alleen elektrisch rijden ben je er nog lang niet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North