• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de snelste auto ter wereld, maar dan agressiever

Auteur: machielvdd, gepost 28 mei 2021 om 17:19 – 8 Reacties

De SSC Tuatara Striker is er voor degenen die de snelste auto ter wereld wat braafjes vinden.

SSC heeft bij lange na niet de naamsbekendheid die Bugatti heeft, maar ze bouwden al wel tot twee keer toe de snelste productieauto ter wereld. Rondom dat laatste record is veel te doen geweest en niet direct in positieve zin. Maar dat heeft SSC wel weer meer naamsbekendheid bezorgd. Negatieve publiciteit is immers ook publiciteit, volgens het welbekende PR-credo.

De auto waar het allemaal om draaide bij het nieuwe record was de SSC Tuatara. Die kennen we al heel lang. Het duurde namelijk eindeloos voor het überhaupt tot een recordpoging kwam. De Tuatara werd al in 2011 voor het eerst gepresenteerd.

Het heeft even geduurd, maar de SSC Tuatara is nu dus de snelste productieauto ter wereld. De eerste claim is weliswaar met de grond gelijkgemaakt, maar bij een latere poging is alsnog het record verbroken. De auto deed in twee richtingen een ’top speed run’ en bereikte een gemiddelde van 455,3 km/u. Genoeg om de 447,19 km/u van de Agera te overtreffen. Hoewel het verschil een stuk kleiner was dan SSC ons aanvankelijk wilde doen geloven.

Nu SSC het record eindelijk in handen heeft is de tijd rijp voor de volgende stap. SSC presenteert nu twee nieuwe varianten van de Tuatara. Dat hoort er ten slotte ook bij als hypercarfabrikant.

  • SSC Tuatara Striker
  • SSC Tuatara Striker
  • SSC Tuatara Striker
  • SSC Tuatara Striker
  • SSC Tuatara Striker

De eerste versie is de Tuatara Striker. Dankzij gewijzigde aerodynamica is de downforce drie keer zo groot geworden. Dat is in ieder geval wat SSC claimt. Bij 260 km/u zou er maar liefst 500 kg aan neerwaartse druk gegenereerd worden. Dit is onder andere mogelijk omdat de Tuatara nu in plaats van twee vinnen een serieuze spoiler heeft. Op een hogere topsnelheid hoef je niet te rekenen. In plaats daarvan is de Striker meer gericht op circuitwerk.

De Striker is nog wel gewoon straatlegaal, maar dat geldt niet voor de andere versie: de Tuatara Agressor. Deze versie is uitsluitend bedoeld voor het circuit. Dit opent uiteraard meer mogelijkheden. Klanten kunnen het daarom zo gek maken als ze willen met deze auto. Als je 1.750 pk bijvoorbeeld wat mager vindt, kan SSC desgewenst 2.200 pk uit de twinturbo V8 persen.

Van de Agressor geeft SSC helaas geen plaatjes. Je moet het zien als een Striker die je zelf verder kunt personaliseren. Van de Agressor zullen er maar 10 stuks gebouwd worden. Van de ‘normale’ SSC Tuatara zullen er, inclusief de Striker, 100 gebouwd worden. Mits SSC nog zoveel gegadigden weet te vinden na het hele debacle.

Ook interessant!

  • Helaas, je kunt de snelste auto ter wereld niet meer kopen
  • Dit moet de nieuwe snelste auto ter wereld worden
  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Video - SSC Tuatara flink beschadigd tijdens transport

Nieuwste artikelen

  • Video: politieagent veroorzaakt bijna een aanrijding
  • Primeur: AUDI E5 Sportback voor het eerst in levende lijve gespot
  • Zoveel elektrische auto’s zijn er in jouw gemeente
  • Oei: volledig elektrische Audi RS6 C9 wordt een zwaargewicht!
FacebookTweetPinLinkedIn

ssc, tuatara

Vorig bericht: « Greenpeace jat sleutels van honderden Volkswagens
Volgend bericht: Betaal €105.000 voor een Japans sedannetje »

Lees Interacties

Reacties

  1. Charles Taycan 4S zegt

    28 mei 2021 om 17:48

    Die 100 stuks verkopen ze wel, er zijn altijd mensen die bulken van het geld( ik niet) en gewoon de snelste auto willen bezitten…👍

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      28 mei 2021 om 18:42

      @Charles Taycan 4S: dat is niet altijd waar. Bugatti kon de Veyron ook pas na 10 jaar slijten . Terwijl de rest het in de voorverkoop al lukte

      Login om te reageren
      • joostdetaalnazi zegt

        29 mei 2021 om 06:55

        @rolov: dat waren er ook een stuk meer dan 100.

        Login om te reageren
  2. wildbeest zegt

    28 mei 2021 om 18:17

    Van die verhalen waar nooit wat van komt

    Login om te reageren
  3. vacano zegt

    28 mei 2021 om 19:34

    Als de prijs mee zit en er is een tuner die het nog wat sneller kan maken heb ik wel interesse.
    455 is snel maar niet bloedsnel.
    Maw niet snel genoeg naar mijn goesting.
    Mansory sluit ik sowieso uit want die maken er weer een bordeel op vier wielen van.

    Login om te reageren
  4. cossiekiller zegt

    28 mei 2021 om 19:53

    Eerst een dealer vinden…

    Login om te reageren
  5. simppa zegt

    29 mei 2021 om 06:50

    Plaatje van de Agressor kan je op SSC’s Instagram account vinden.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      29 mei 2021 om 11:29

      Als je die full carbon uitvoering bedoelt: dat is ook een Striker

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North