• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

En de boetes die betaalt de baas!

Auteur: Wouter, gepost 16 mei 2006 om 20:07 – 19 Reacties

geile bekeuring


Met groot genoegen kunnen wij berichten over het volgende: Nederlandse werknemers kunnen weer naar hartelust rondscheuren. De postbodes van TPG rijden ook wel eens te hard en krijgen dus wel eens een boete. ABVAKABO FNV vond het niet terecht dat de chauffeurs deze zelf moesten betalen en spande een rechtszaak aan.

Het ging om twee boetes voor overschrijding van de maximumsnelheid met 4 respectievelijk 6 km per uur. Het Hof van Den Haag bepaalde dat de chauffeur deze niet zelf hoefde te betalen, want de chauffeur van TPG had niet met opzet te hard gereden heeft en daarom moet TPG de boete betalen en niet de werknemer. “In het verkeer rijdt men gemakkelijk even iets te hard. In zijn algemeenheid zal er bij een overschrijding van de maximumsnelheid tot tien kilometer per uur geen sprake zijn van opzet of bewuste roekeloosheid”, oordeelt de rechter.

Dus: heb je een auto van de zaak en reed je minder dan 10 km/u te hard: uw baas betaalt! Maak het niet te gek, want de plannen om echte lease racers aan te pakken zijn nog steeds niet de ijskast in (via planet.nl).

Ook interessant!

  • Video - motorrijder betaalt nergens meer voor!
  • Video: schakelen als een baas
    Video: schakelen als een baas
  • Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
    Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
  • Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op
    Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Funny

Vorig bericht: « Straatversie van Reiter Lambo Gallardo GT3
Volgend bericht: Verschrikkelijk foute Mercedes SL »

Lees Interacties

Reacties

  1. rik zegt

    16 mei 2006 om 20:23

    “In zijn algemeenheid zal er bij een overschrijding van de maximumsnelheid tot tien kilometer per uur geen sprake zijn van opzet of bewuste roekeloosheid”, oordeelt de rechter.”
    Als dit het geval is, waarom delen ze dan neit gewoon pas boetes uit bij overtredingen van meer dan 10km te hard?

    Login om te reageren
  2. Wouter (autoblog) zegt

    16 mei 2006 om 20:30

    Goede vraag Rik, goede vraag. Het gaat ook nergens over. In Belgie bekeuren ze ook niet voor dit soort onzinnige dingen.

    Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    16 mei 2006 om 20:42

    een deel vh probleem is dat we met z’n allen de grens steeds naar boven oprekken (vroeger mochten we overal 100 maar omdat niemand zich daar meer aan hield kwam de 120 grens tot stand). Maar ik ben voor het afschaffen van de kleine boetes. Misschien is tot 5km/u (voor correctie) wel een goed compromis. Dat voorkomt de boetes voor echte onachtzaamheid….

    Login om te reageren
  4. luwek zegt

    16 mei 2006 om 20:47

    als je boetes voor 10km/h te hard afsgaft kun je net zo goed de max. snelheid verhogen naar 130…

    Login om te reageren
  5. Hoekstra zegt

    16 mei 2006 om 20:47

    We moeten gewoon weer terug naar het Duitse systeem….

    Login om te reageren
  6. Ejay zegt

    16 mei 2006 om 21:09

    Vroeger waren er helemaal geen snelheidslimieten.
    Ik las dat de bekeuring terug gaat naar de staat en dat deze dus niet betaald hoeft te worden.

    Login om te reageren
  7. Sir Smokalot zegt

    16 mei 2006 om 21:09

    Hebben we ooit een Duits systeem gehad dan?
    Ik zou het als TPG niet pikken, dit is wel erg van de pot gerukt: je werknemer rijdt te hard en jij mag gaan dokken…
    Mijn baas heeft trouwens ook meebetaald aan een boete die ik had gekregen, mijn enige tot nu toe (hij 70, ik 100 euro), maar daar was dus mooi geen rechtzaak voor nodig.

    Login om te reageren
  8. Valetparker zegt

    16 mei 2006 om 21:52

    Jongens, als julie deze ontzettende PVDA/SP/Groenlinks tekst niet heel snel wijzigen haal ik autoblog uit mijn favorieten.

    Deze uitspraak is werkelijk een schande voor het Nederlandse rechtssysteem. Ik verwacht ook niet dat de HR een spaander heel zal laten van deze onzin.

    En maar met zijn allen roepen dat er in Nederland zo’n geweldig ondernemersklimaat heerst. Postbodes van de TPG horen helemaal niet te hard te rijden, dat doen ze alleen maar om eerder bij moeder de vrouw aan de koffie te zitten.

    Ik moet oppassen dat ik hier geen hartaanval krijg achter mijn computer. Ik zit toevallig net arbeidsrecht te bestuderen, maar wat een ellende richten die vakbonden toch aan dit land.

    Login om te reageren
  9. Danny zegt

    16 mei 2006 om 22:04

    Zalig, een rechtse student die rechten studeert! Hulde!
    Ben het volledig eens met wat je schrijft, maar toch moet zelfs ik ergens diep in mijn hart toegeven dat de vakbonden ook goede dingen brengen en brachten…

    Login om te reageren
  10. Valetparker zegt

    16 mei 2006 om 22:09

    Vakbonden zullen vroeger best nuttig geweest zijn toen er geen algemeen kiesrecht was en niemand naar school ging, maar tegenwoordig zit er een halve tweede kamer vol linkse ellende, dan heb je toch niet ook nog vakbonden en SERs en weet ik het nodig. En dan ook nog eens een rechter die dit soort hersenscheten uitpoept.

    Laten we het over mooie auto’s gaan hebben! Doe mij maar die Koenigsegg uit Top Gear van vorige week!

    Login om te reageren
  11. dekster zegt

    16 mei 2006 om 22:44

    MENSEN IK HEB DE OPLOSSING HET MYSTERIE VAN DE EEUW IS OPGELOST (IN BELGIE TOCH) VERHOOG GWN DE MAX SNELHEID IPV DE BOETES TE VERLAGEN (komt dom over eh ma hoop dat de regering the point eeft begrepe)

    Login om te reageren
  12. !¿!Mats!¿! zegt

    16 mei 2006 om 23:05

    als je dat doet kunnen ze weer 10 km harder rijden. :P

    Login om te reageren
  13. w0o0dy zegt

    16 mei 2006 om 23:57

    Tis off-topic maar toch: je komt vrij veel rechtse studenten tegen die rechten studeren, en of dat zo gezond is dat is discutabel. Een rechtsstaat is gebaat bij een evenwichtig opbouw van wetgevers, rechters, officieren van justitie en advocaten(bijvoorbeeld om te voorkomen dat bepaalde groepen elkaar gaan helpen en er geen rechtsstaat overblijft).

    ON-TOPIC
    Dat iemand onder werktijd per ongeluk te hard rijdt is niet goed, maar wel te begrijpen. De werkgever kan de werknemer onder (tijds)druk zetten en is daarmee, ook mede verantwoordelijk voor een eventuele snelheidsovertreding. Deze uitspraak moet je denk ik zien als een stukje werknemersbescherming. Wie weet kom je zelf ook nog wel eens in de positie dat je snapt waarom werknemersbescherming een goede zaak is.

    Overigens rij ik zelf veel voor mijn werk en vindt ik het nogal onzin dat boetes door mijn baas betaald zouden moeten worden. Maar stel dat mijn baas mij de opdracht geeft om binnen een (als je de wet niet overtreed) onmogelijke tijd ergens naar toe te rijden? Dan lijkt het me terecht dat hij voor een eventuele boete opdraait…..

    Login om te reageren
  14. Sir Smokalot zegt

    17 mei 2006 om 00:07

    Off-topic: maar daar heb je weer de zeer links georiënteerde sociologie- (criminologie) en geschiedenis-studenten tegenover staan. Kiezen voor een bepaalde studie impliceert in zekere mate ook je politieke positie, uitzonderingen daargelaten (kijk bijvoorbeeld maar eens naar het Land-van-Ooit-advocatenkantoor van Koppe en Böhler, die zullen toch ook wel rechten gestudeerd hebben? :-)).

    Ontopic: Als je een onmogelijke opdracht krijgt moet je óf zo wijs zijn om je baas mee te delen dat het niet haalbaar is op een legale manier óf duidelijke afspraken maken over eventuele boete’s, maar niet stilzwijgend de verantwoordelijkheid op je baas afschuiven.

    Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    17 mei 2006 om 00:18

    klopt, ik zou in dat geval ook een afspraak maken dat hij de boete moet betalen of dat ik te laat ga komen en dan mag hij kiezen.

    Aan de andere kant rijden mensen van TPG wel erg veel in de bebouwde kom en ook in 30km zone’s dat er dan wel eens een bon wordt opgelopen is niet zo vreemd. Je kunt je afvragen of het risico op een boete niet onredelijk groot is.

    De werkgever kan natuurlijk ook een alternatief zoeken waardoor zijn mensen hun werk wel goed kunnen doen en het risico op boetes vrijwel uitgesloten is…… geef ze een bakfiets bijvoorbeeld……..

    Login om te reageren
  16. Valetparker zegt

    17 mei 2006 om 10:16

    Dat ze in 30 KM zones rijden maakt het nog veel erger, daar is een 10 KM overschrijding gelijk een overschrijding van 33%. Die zones zijn er niet voor niets!

    Je kunt hoog of laag springen, maar je moet je gewoon aan de verkeersregels houden.

    Ik ben een groot voorstander van werkGEVERS bescherming. Daarom studeer ik ook arbeidsrecht.

    Login om te reageren
  17. JeffreyG zegt

    17 mei 2006 om 12:37

    of die werkgever moet niet zo zeiken omdat hij toch uiteindelijk veel meer aan jou verdiend dan die boetes kosten ;)

    Login om te reageren
  18. dekster zegt

    17 mei 2006 om 12:55

    ja mag dan mss wel gelijk hebben
    , maar in china bestaat dit niet dus zou je maar beter “braaf” zwijgen

    Login om te reageren
  19. autoblogger zegt

    23 juni 2006 om 16:48

    Update via zibb.nl: TPG Post keert zich tegen een vonnis van het gerechtshof waarin boetes aan chauffeurs voor “onopzettelijk” te hard rijden voor rekening van de werkgever komen. Het postbedrijf, onderdeel van TNT, heeft besloten een cassatieverzoek in te dienen bij de Hoge Raad.

    Volgens Bart Telling, directeur Transport van TPG Post, is de uitspraak “een vrijbrief voor een rijgedrag dat we met z’n allen niet wensen”. Het gerechtshof stelde vorige maand dat een chauffeur van TPG Post twee van zijn drie boetes voor snelheidsovertredingen niet zelf hoefde te betalen. Hij had in die gevallen de maximumsnelheid met minder dan 10 kilometer per uur overschreden.

    Volgens het hof is er dan geen sprake van opzet of bewuste roekeloosheid en komt de boete voor rekening van de werkgever.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North