Rijden onder invloed van alcohol en drugs staat op nummer twee, maar wat zou er op de eerste plek staan?
Uiteraard zijn dat wederom de bumperklevers. Tja, 2 seconden afstand houden is soms erg lastig als mensen constant links blijven plakken. Die irritatie staat trouwens op de vierde plek: Onnodig links rijden.
De Ergernis Top Tien is een leidraad voor de opvallende en onopvallende surveillance als het gaat om de aanpak van ergerlijk en gevaarlijk rijgedrag. Volgens de politie zal de aanpak van deze gedragingen een vermindering opleveren van het aantal ongevallen. Deze vermindering zal het aantal verkeersslachtoffers reduceren, de doorstroming en daarmee het economische belang bevorderen… Yada yada. Hier is de volledige top 10:
1 Bumperkleven
2 Alcohol- en drugsvrij achter het stuur
3 Agressief rijgedrag
4 Onnodig links rijden
5 Hinderlijk langzaam rijden
6 Langdurige inhaalmanoeuvres
7 Hinder bij in- en uitvoegen
8 File voorbijrijden over vluchtstrook
9 Hinderen bij wisselen rijstrook
10 Onjuist gebruik richtingaanwijzer
QuattroBoy zegt
4+5=1 of m.a.w. dit is een “de kip of het ei” verhaal
AudiQuatro zegt
@QuattroBoy: Ja idd. Rechts inhalen dus maar:P
sperwin zegt
alcohol- en drugsvrij achter het stuur een ergernis? ik denk dat dit met alcohol of drugs achter het stuur moet zijn
John zegt
Ik erger me ook altijd groen en geel als mensen alcoholvrij en drugsvrij achter het stuur kruipen.. GVD drink and drive people! (of heeft sperwin toch gelijk ;))
En wat eerder al gezegd is, 4+5+6=1. Als ze eerder waren geweest hadden ze nr 2 ook opgesplitst in 2 delen en dan was de uitslag wel anders geweest.
Bosnia_love zegt
Personen die bij mij proberen af te snijden of bumper te kleven krijgen altijd de vinger van mij. ;)
Dimglor zegt
@Bosnia_love: Ik steek ook regelmatig mijn vinger uit bij ongehoord weggedrag ;)
Verder vind ik onnodig links rijden 1 van de meest vervelende uit dit lijstje… En als je dan teken doet dat ze naar rechts moeten beginnen ze nog vervelender te rijden….
Tony zegt
Ja heel vervelend als mensen alcohol en drugsvrij achter het stuur zitten. ;)
CSL zegt
Vrachtwagens!!
vale46 zegt
@CSL: Wat is er mis met vrachtwagens? Zonder vrachtwagentransport zullen de winkels akelig leeg blijven hoor, denk daar maar eens aan.
Vrachtwagenchauffeurs daarentegen die kunnen al eens domme dingen doen. Hou wel in de achterhoofd dat die dingen 40ton wegen en dat hun zichtbaarheid naar achter zeer slecht is!
Beetje respect voor die mannen die met hun 40tonners overal door moeten.
multizuiger zegt
@vale46: Zo’n onzin altijd dat argument. Ja, logistiek (en dus vrachtwagens) moeten er zijn om een product op hun plaats te krijgen. Ja, een R&D afdeling moet er zijn om het product te ontwikkelen. Ja, een marketing afdeling is nodig om het product in de markt te zetten. Ja, een baas is nodig om de boel aan te sturen. Laten we zeggen dat de laatst genoemde meestal in een S of 7 rijd waarvan de meeste mensen zeggen ‘asociaal, dikke bak enz enz’ maar die zijn even hard nodig als de ‘vrachtwagens’.
.
Dat iets je irriteert betekend het niet dat het niet nodig is. Vrachtwagens irriteren mij ook, de mensen die erin zitten ook, soms de producten die ze vervoeren ook. Eén groot baken van irritantheid die zeker wél nodig is.
.
Finnen zijn irritant maar die zijn ook nodig om de verschillende subsidiepotjes op te maken!
vale46 zegt
@multizuiger: Ok, iets kan je irriteren maar tegelijk ook broodnodig zijn voor de maatschappij.
Maar zit er dan niet over te zagen dat het je irriteert want je kan simpelweg niet zonder.
jack_abarth zegt
Ze zouden eens moeten beginnen met het harder straffen van links rijden. Dat scheelt rechts inhalen en bumperkleven. En die 2 dingen vallen onder agressief rij gedrag. Is dat probleem ook weer verminderd.
Dan file voorbij rijden over vluchtstrook vind ik een goed iets wanneer je dan ook gelijk de afslag gaat nemen en stapvoets rijd. Wanneer ze terug in de rij willen verdienen ze gewoon een nekschot.
Hinderen bij in- en uitvoegen snap ik niet helemaal, want het invoegend verkeer heeft geen voorrang en als de rechtsebaanrijders niet naar links kunnen heeft het invoegend probleem gewoon pech. Heel vervelend maar het kan gewoon niet anders.
Papageno zegt
Bumperkleven is noodzakelijk om met meer dan 2500 auto’s per uur over een strookje te kunnen rijden met een vaartje van 100 km/h. Heb zelf een enorme hekel aan onnodig linksrijders. En als iemand bij mij bumperkleeft dan ga ik aan de kant (indien mogelijk). Ik hoef niet zo’n randdebiel in mijn kofferbak. Zelf poog ik wel altijd afstand te houden. Ik snap natuurkunde voldoende om de risico’s te begrijpen.
Pino143 zegt
Ik bumperkleef af en toe bij anderen omdat zij zich schuldig maken aan te lang en te langzaam linksrijden. Als ze dat niet zouden doen, zou ik ze niet met lichte dwang naar de andere baan hoeven dirigeren.
Tony Casa zegt
@Pino143: “te langzaam linksrijden”?
beslis jij het tempo dat anderen moeten rijden? over arrogantie gesproken
Imba zegt
@Tony Casa: ”te langzaam linksrijden?, beslis jij het tempo dat anderen moeten rijden? over arrogantie gesproken”
Kijk nou iemand die inhaalt met 2-3km/h das pas hinderlijk…
T5Rulezzzz zegt
@Tony Casa: Links rijden mag je alleen als je inhaalt, inhalen dient volgens de wegenverkeerswet ‘zo snel mogelijk’ te gebeuren. Dus als jij met 121km per uur iemand inhaalt die 119km per uur rijdt, bega je een overtreding. Je kunt namelijk sneller. Als je dat niet wil omdat je dan boven de wettelijk toegestane snelheid kmt, dien je rechts te blijven rijden. Zo is de wet (die met name de linksrijders niet kennen of niet willen kennen).
Dus, ja, als jij op de de linkerrijstrook loopt te tutten, onder de maximum snelhijd rijdt, te langzaam inhaalt en dat terwijl er voldoende ruimte op de weg is, dan bepaal ik inderdaad of jij hard genoeg rijdt of niet. :evil:
timberleek zegt
@jack abarth
je mag niet over de vluchtstrook heen rijden. ook als je de volgende afslag wil hebben. Als je dat nu gaat gedogen rijdt straks iedereen op de vluchtstrook
hinderen bij in en uitvoegen is denk ik het er niet tussen laten bij ritsen etc.
je hebt altijd van die aso’s die anderen er niet tussen laten. Ik heb gewoon altijd de regel. 1 ervoor 1 erachter. als iedereen dat doet rijden beide stroken redelijk door.
Al heb je ook weer van die aso’s die met ritsen steeds eerst overal voorbij rijden (evt ook over verdrijvingsvlakken) en hem er dan ergens tussen drukken. Die mensen komen er bij mij niet voor. Rijdt hem er maar in als je wilt, maar er voor kom je dan niet
alfa mannetje zegt
Ik merk , ook hier geen daders : ik ga weer even verder zoeken….
Pino143 zegt
@ Timberleek,
Je MOET zelfs bij ritsen helemaal doorrijden naar het eind, ook al lijkt het asociaal voor het overige verkeer. In de oude reclame werd ook getoond dat je niet te vroeg moet beginnen, maar moet wachten totdat je het bord “Vanaf hier ritsen” voorbij bent. Velen vergeten dat.
3er Reihe zegt
Mensen die onnodig links rijden, in de spiegel kijken en denken JE WACHT MAAR of HIJ MAG MAAR 120 km/h.
In NL willen ze maar al te graag de les lezen door te pesten, in het buitenland maak ik dit nooit mee??? (jammer)
En dan nog iets…waar ergeren ze in NL niet aan??
Johan-SV zegt
ik vind het ook onhandig als ze hun richtingaanwijzer niet gebruiken, dat ritsen is nog over te discussieëren, als mensen vergeten richting aan te geven ontstaan er veel meer gevaarlijkere situaties
Chrisss_ zegt
Opvallende dat vooral hardrijders worden aangepakt door de politie, terwijl dit niet in het lijstje staat..
Maarten zegt
@ 3er Reihe:
Precies, als ik iemand duidelijk maak dat ik er langs wil door er iets naartoe te kruipen, dan zie je ze vaak al druk discussiëren over hoe naar ik ben en hoe ze mij er niet langs zullen laten. In de tussentijd hadden ze al 10x aan de kant kunnen gaan. Vooral die stelletjes met een auto uit de klasse Clio/206 zijn het ergst. Die zijn bijzonder gefrustreerd op alles wat meer dan 50K kost en uiten dat door irritant te gaan rijden.
Alcohol en drugsvrij rijden vind ik geen ergernis, die mag van mij naar plaats 4. Ik rijd zelf meestal ook vrij dan dit soort dingen.
Laurens zegt
Kan me wel redelijk vinden in de gegeven punten. Rijd zelf nagenoeg alleen maar snelweg en moet zeggen dat mensen vaak opgefokt en geïrriteerd achter het stuur zitten.
Zo vaak zie je van mijlenver aankomen dat een daewoo een vrachtwagentje in wil gaan halen maar zit te wachten op een gaatje. En als er dan een gaatje valt komt er weer iemand met extra gas op de daewoo afgevlogen om even kenbaar te maken dat de daewoo verkeerd bezig is..
Word eens tijd dat alle auto’s automatisch bestuurd worden, kunnen we gewoon met ze allen in een treintje op 10 meter afstand van elkaar met 120 over de snelweg.
MDA zegt
@CSL: ‘Vrachtwagens’ is geen rijgedrag…. probeer het nog eens zou ik zeggen.
blaat zegt
Tja, beetje pot verwijt de ketel verhaal. Linksplakkers die gaan zeuren op bumperklevers zitten zelf meestal vastgeplakt op de linker weghelft. Daarentegen kom ik vaak zat bumperklevers tegen als ik gewoon met 120 á 130 een vrachtwagen inhaal, en dat beperkt zich niet tot Sjonnies met GTI’tjes en bmw-rijders. Ik kom vaak zat zelf mensen tegen die met een Alto’tje vrolijk aan je bumper gaan hangen, aan bumperklevers erger ik me niet echt die rijden tenminste door ;). Ik denk dat iedereen ’s bij zichzelf te rade moet gaan wat betreft hun rijstijl, we leven nou eenmaal in een land waar mensen liever op anderen zeiken, zelf kritiek is niet echt een alom bekend fenomeen in dit land.
Henk_he zegt
Ik heb ook een hekel aan die bumperklevers voor me, vind het altijd prettig als ze eindelijk naar rechts gaan zodat ik er voorbij kan ;)
SLR zegt
We moeten gewoon naar de Amerikaanse manier toe!
Keep your lane! Geen last van mensen op de linkerbaan, want die haal je gewoon rechts in;)
Nimbus zegt
Bumperkleven bestaat niet, zoiets heet een “wegadvies” :P
Vince zegt
Bumperkleven = risico nemen voor anderen en mag wat mij betreft ook gewoon als poging tot doodslag berecht worden: je kan nooit op tijd stoppen in een noodsituatie. Onnodig links rijden is irritant (maar geen reden om risico voor iemand te nemen door te kleven), maar relatief ongevaarlijk, maar niet goed voor de doorstroom. Dus ook onnodig links rijden harder straffen, en daarin tegen wat minder lullig doen over een paar kilometer te hard op de rijksweg.
de sjonnies zegt
Ik erger me gewoon nooit, is verspilde energie, denken dat je door je middelvinger op te steken iemands rijgedrag kunt veranderen is een illusie.
Ga er vanuit dat 95% niet kan rijden inclusief jezelf en er gaat een wereld van rust voor je open.
paulusrx7 zegt
70 rijden waar 80 mag enzo daar kan ik aardig van gaan bumper kleven net als iemand die 100 rijd met 101 gaan inhalen.
AMV8Bart zegt
Wat dacht je van petjes in vitootjes die je met 160 voorbijrazen….
GOD zegt
bumperkleven ergenis nummer 1?
gewoon gas los laten of en tikkie op de rem en ze houden vanzelf wel afstand. Gewoon de bal terugkaatsen is het beste.
Hubert zegt
@GOD:
Klinkt spannend, maar je verlaagt je wel tot het niveau van de bumperklever. en werkt vaak averechts.
mc zegt
@ Bosnia_love
Daar moet je ook mee oppassen. Een vriend van me stak zijn middelvinger op naar een wegpiraat. Die kerel ging naast hem rijden op de snelweg en richt ineens een pistool op hem.. Hij wist niet wat hem overkwam. Hij is toen daarna gelijk de eerste afslag van de snelweg gegaan toen ie zag dat die ander voor hem doorreed.
Bosnia_love zegt
@mc: Dan richt ik toch terug? :lol:
Maar ik snap wat je bedoelt. Best heftig ja. :?
toyotaprius zegt
@Bosnia_love: lol, wapens komen niet voor in de top 10.. ;)
Maar goed, het is een bekend lijstje. en ik ben ook niet heilig. Rechts inhalen, hinderlijke langzaam rijden… op het Zandpad.. Die was erg flauw… Vergeet ook wel eens mijn richting aanwijzer aan te doen. Maar eigenlijk probeer ik mij een beetje hoffelijk op te stellen en ook relaxed. er is al genoeg stress, al helemaal als je zelfstandig ondernemer bent. En als je na 15 minuten al gestressed in het verkeer begeeft en je moet nog 1650 km te gaan.. Dan denk ik, dat je na 1000 km rijp bent voor een beroerte. Minder stress zal al lijden tot minder agressie. Dat is mijn standpunt.
Bob zegt
Te groot verkeersaanbod en heel veel haast in dit land.
Maarten zegt
@ GOD:
Aan de kant gaan werkt nog veel beter.
TSI-tje zegt
Ik kan me daar ook zóóóó aan storen die bumperklevers voor me… Begrijpelijk op de eerste plaats !
Maksimum zegt
Ik erger met het meest aan mensen die onnodig links hangen en zo vaak met een vervelend lage snelheid aan het inhalen zijn. Links rijden hoort gewoon niet, sommige mensen denken als ze met 140 links rijden het wel mag (“je mag hier toch maar 120”). Maar zelfs dan gewoon netjes na rechts!
Invoegen vind ik ook soms dramatisch. Mensen die voor me in aant voegen zijn en nauwelijks snelheid maken. Met 80 of trager zich in het 120 rijdende snelweg verkeer gooien en andere dan bumperklever noemt en middelvinger opsteek. Als ik achter zo iemand rij tijdens het invoegen ga ik meestal afstand maken zodat ik nog een stuk flink kan accelereren. Dit zorgt er voor dat als ik alleen invoeg ik wel eens het goede voorbeeld wil geven en met snelheden tot 180 invoeg:P. Dit is natuurlijk te hard en agressief rijgedrag. Maar met een snelheid van 130/140 invoegen gaat het best.
Supra1981 zegt
Ik zit regelmatig op de weg en als je dan ziet wat voor caperiolen mensen in hun bedrijfsbus(je) uithalen. Die denken volgens mij vaak van ‘dat ding is toch niet van mij’ dus gooien ze hem ervoor als er weinig ruimte is. Of ze rijden bijna op je bumper als je zelf al met 140 een vrachtwagen inhaalt.
Toen hij ook nog ging seinen ging er spontaan iets mis met mn gaspedaal opeens reed ik nog maar 110. Is eigenlijk een beetje uitlokken natuurlijk maar ik kon het niet laten.
Marco zegt
Nummer 6.. Verschrikkelijk echt dat zijn altijd die familie auto’s ( sharan etc ) die zulke kunstjes flikken, kan er niet tegen, die mag op nummer 1 van mij.
Bumperklevers vind ik niet zo erg, ik tik me rem niet aan, maar trap hem altijd helemaal in als iemand te lang en te dicht achter me hangt.
Griffin zegt
@GOD & @Hubert: dat niet alleen, maar als er een zich vervolgens in je achterbak boort zit jij mooi met de problemen – een tikje van achteren op snelheid is vele malen gevaarlijker dan een tik uitdelen aan je voorkant.
Overigens, het schijnt dat een kleine 10% van de ongelukken wordt veroorzaakt door dronken bestuurders. Laten ze dus al die nuchtere idioten maar van de weg halen en zo de veiligheid met een factor 10 laten toenemen! :-D
Alwood zegt
blijft apart, als iets mij weinig interesseert zijn het bumperklevers wel… aan de andere kant, in een klein pinda’tje zitten de klevers praktisch op de achterbank, misschien is het dan te intiem ofzo. :|
Ergernis no1 blijven mensen die niet met het rijden bezig zijn in de auto. Mede mogelijk gemaakt door de kinderachtige regels/snelheden/straatbeelden…
wimbers zegt
Meer rijbanen (overal minimaal 3) en keep your lane.
Rechts inhalen mag (want de hele baan stroomt tenslotte door)
ben je overal vanaf.
Files ontstaan overal door vermindering van rijbanen. zorg dat je overal op iedere weg een voldoende minimum aantal hebt.
sjazz zegt
Ik erger me ook altijd zoooooo aan die bumperklevers op mijn voorbumper.
Peter zegt
Al sinds ik rij (27 jaar) merk ik dat mensen zich volop ergeren aan anderen maar zich nooit bewust zijn van hun eigen fouten in het verkeer. Onze wegen zijn gevuld met zwarte potten en ketels, iedereen vind van zichzelf dat hij een goed (vaak zelfs de beste) chauffeur is en alle anderen zijn een gevaar op de weg.
Guido zegt
Guidos top 10
1 Onnodig links rijden
2 Hinderlijk langzaam rijden
3 Langdurige inhaalmanoeuvres
4 File voorbijrijden over vluchtstrook
5 Onjuist gebruik richtingaanwijzer
6 Agressief rijgedrag
7 Hinderen bij wisselen rijstrook
8 Hinder bij in- en uitvoegen
9 Bumperkleven
10 Alcohol- en drugsvrij achter het stuur
troublesome88 zegt
Ik mis een punt; aansluiten voor het stoplicht, er zijn idioten die denken dat er tussen 2 auto’s in een rij 10 meter moet zitten..
Potver7 zegt
Ja leuk, al die mensen die nu ineens bumperklevers gaan zitten te verdedigen.
Bumperkleven is namelijk helemaal geen gevolg van linksrijden of zo, het zit bij veel mensen gewoon in de rijstijl ingebakken. Net als links rijden, rechts inhalen, te hard rijden en meer van dat soort overtredingen. Het mag niet, punt uit.
En nou niet gaan zeuren dat bumperkleven een gevolg is van onnodig links rijden: ook als ik gewoon aan het inhalen ben, met een normale (maximum) snelheid, zitten er regelmatig mafketels op mijn bumper. Moet ik me dan tussen de wielen van die vrachtwagen storten ofzo?
En dan heb je ook van die eikels die, als je dan klaar bent met inhalen en weer naar rechts gaan, je dan met een slakkengangetje voorbij komen rijden – oftewel, ze hadden helemaal geen haast, maar ze weten gewoon niet wat een normale afstand tot hun voorligger is.
3er Reihe zegt
@ GOD
Jij bent er nou typisch zo één die die pest cultuur heeft, ook aan je naam (GOD) te zien dat je denkt meer te zijn. zegt meer over jou dan die bumperklevers
Vaak in je binnenspiegel kijken en naar rechts gaan… mensen blijven links rijden omdat ze denken dat er toch niemand langs wilt. Net als in Duitsland….even met je groot licht seinen en voorbij.
Je moet grootlicht als een sein zien MAG IK ER EVEN LANGS S.V.P. maar hier is het meteen AAAAASOOO.
Jinxed zegt
Onnodig Linksrijden blijft toch wel mijn grootste ergenis, doe mij maar de bmw’s, mercedessen enz. Die gaan tenminste tijdig naar de rechter baan als je een beetje vlot aankomt. Tegenwoordig rij ik ook met een smart, nooit last van bumperklevers omdat ik dan op de rechterbaan blijf, waar zo’n boodscappenkarretje hoort.
Potver7 zegt
Overigens mis ik als ergernis: geen richting aangeven, met name op rotondes (of valt dat onder 10, die is nogal vaag vind ik)
KwamTochMaarTochNiet zegt
K L O P T I E T S N I E T: ergenis 2: alcolhol en drugs vrij achter het stuur….
sportspotter13 zegt
ergernis 1 = rukken achter het stuur XD zonder dat er een geil wijfie voor je rijd!
8 zegt
Dus als ik het goed begrijp zijn 1,4,7 en 9 redenen veroorzaakt door eigen gedrag in het verkeer.
Hinderlijk gedrag bestaat niet bij in en uitvoegen, je moet je maar aanpassen aan het verkeer. Evenals bumperklevers. Als je een half uur op de linkerbaan blijft hangen vind ik het logisch dat iemand op je bumper gaat zitten.
Testpiloot zegt
Mensen, is het niet interessant dat bijna alle punten uit de top 10 direct zijn te herleiden naar het onnodig linksrijden?
Hinderlijk langzaam rijden, Hinderen bij wisselen rijstrook en Onjuist gebruik richtingaanwijzer gaan meestal vooraf aan het irritant en onnodig linksrijden. De rest is allemaal een gevolg en/of reactie op die linksrijders. Mensen gaan agressief rijden, Bumperkleven, voeren Langdurige inhaalmanoeuvres uit, en rijden files voorbij over vluchtstrook als (niet zo slimme) noodzakelijke oplossing.
Ik rij ongeveer 25.000km per jaar, en ik merk erg vaak op dat mensen niet in hun spiegels kijken als ze links gaan willen inhalen, en dat vervolgens met een gangetje van 121 km/h doen. Zodat hun inhaalmanoeuvre onnodig lang duurt. Als je dan vervolgens netjes afstand houdt, en NIET bumperkleeft, kruipt er weer zo’n langzame schildpad voor. De enige oplossing: kleven totdat ze doorhebben dat ze aan de kant moeten. Of rechts inhalen. Of gewoon niet naar je werk gaan en thuis bier drinken.
ZilverenTip zegt
Ik ben persoonlijk van mening dat onnodig linksrijden het grootste probleem is. Bumperklevers onstaan door het onnodig links rijden, langzaam rijden of gewoon door de asociale bumperklever zelf.
Die laatste groep moet keihard aangepakt worden, maar voor de rest is het een kwestie van bewustzijn en bezig zijn met het autorijden. De groep die zich er waarschijnlijk het meest aan irriteerd zijn de rijders die het allemaal maar te snel vinden gaan.
Wanneer mensen kiezen om in te halen op de snelweg, doe dit dan snel en verantwoord en kies weer een plek rechts op de snelweg. Iemand die bezig is met autorijden ziet een snellere medeweggebruiker in zijn binnenspiegel aankomen en houdt daar rekening mee. De overige groep doet dit niet en dit zorgt voor de nodige irritatie en ook situaties waar ze het tegenovergestelde zullen doen.
Tollerantie en “scannen” zijn belangrijke waarden in het verkeer, maar jammer genoeg is niet iedereen zich daar bewust van.
Mijn mening.
GOD zegt
@ 3er Reihe
“Jij bent er nou typisch zo één die die pest cultuur heeft, ook aan je naam (GOD) te zien dat je denkt meer te zijn. zegt meer over jou dan die bumperklevers”
Dus ik ben een pestkop als mensen bij mij lopen te bumperkleven en ik het oplos door iets van me gas te gaan of een klein tikkie op de rem te geven zodat mijn remlichten even aan gaan :lol:
Stop maar met mensen analyseren want je bakt er heel weinig van. En veel plezier met je zelf opvreten bij een bumperklever. tjooo!!
floryn zegt
Ik vind nummer twee ok wel heel irritant ja haha. Leuke fout. Ach dit soort rijtjes zijn vrij nutteloos volgens mij. Het lost niets op aangezien veel ergernissen in verband met elkaar staan.
floryn zegt
@ Chriss
hardrijden is ook helemaal niet irritant, maar spannend efficiënt en leuk en bovendien veiliger zoals blijkt uit Oostenrijks onderzoek. Er moet alleen een regel komen in Nederland die er voor zorgt dat langzaamrijders op de rechter baan rijden.
Cantago zegt
Combinatie van mensen die langzaam rijden of traag reageren en mensen die zich daar aan ergeren dus. Hogere boete’s!
clijde zegt
@de sjonnies
“Ik erger me gewoon nooit, is verspilde energie, denken dat je door je middelvinger op te steken iemands rijgedrag kunt veranderen is een illusie.
Ga er vanuit dat 95% niet kan rijden inclusief jezelf en er gaat een wereld van rust voor je open.”
AMEN
wouter zegt
Bumperklevers zijn toch ook mijn grootste ergernis.
Als ik tegen de maximum snelheid rijdt en er plakt een tegen m’n kofferbak zet ik altijd het mistlicht even op. de blik het gezicht van de persoon achter mij zou je moeten kunnen vastleggen.
Als ik trager rijd dan toegestaan, en er komt een wagen dichter ga ik ruim op tijd opzij zodat deze kan passeren.
multizuiger zegt
@wouter: Dus jij vindt jezelf een persoon die andere terecht mag wijzen? Als er geen ruimte is heb je overigens wel helemaal gelijk maar heb meerdere malen meegemaakt dat personen gewoon links blijven rijden met 120 omdat ZIJ vinden dat ik mij aan de snelheid moet houden… Als ik graag een boete wil betalen is dat mijn recht. Moest een keer met hoge spoed naar het ziekenhuis wegens een familielid, de persoon die mij toen heeft opgehouden omdat ik de maximumsnelheid maximaal overtrad had ik wel kunnen lynchen (maar had jammer genoeg dus geen tijd).
GOD zegt
@ wouter
Volgens 3’er Reihe ben je nu een pestkop en doe je aan pest cultuur wat dat ook mag betekenen.
Ik doe precies het zelfde alleen gebruik ik mijn remlicht voor iets meer effect. wat ben ik toch ook een vreselijke pestkop :lol:
integralechubasco zegt
Gek… niemand bumperkleeft of seint met grote licht naar mij… ik heb ook nog nooit een middelvinger gezien… maar ja, ik zie er ook wel heel goed uit…
laulau zegt
Mijn grootste ergenis is onnodig linksrijden. Ik weet van mezelf dat ik graag doorrijd en als er zo´n miep in agila´tje onnodig links blijft maak je die miep gewoon zenuwachtig met bumperkleven, lichtseinen enz.. Helpt altijd. Mijn middelvinger opsteken doe ik nooit meer. Ik stak een keer mijn middelvinger op en die aso stopte en stapte uit, ik snel mijn deuren opslot maar wat doet ie hij slaat mijn lieve auto in de deuk.
Euphoric77 zegt
Bumperklevers zijn er niet opeens mensen.. laten we dat niet vergeten. Mensen die zich precies aan de maximumsnelheid houden of dat als argument aandienen, kunnen natuurlijk ook gewoon een beetje verkeersinzicht tonen door tijdig aan de kant te gaan of even hun snelheid te verhogen. Ik ben niet direct een bumperklever, maar als het mij te lang duurt terwijl het mogelijk is om naar rechts te gaan dan rij ik op de bumper van mijn voorligger, neem weer afstand en herhaal dit indien nodig.
Ook dit zorgt helaas voor irritaties en remlichtacties, maar goed dit zij dan zo.
Ook het niet aangeven van knipperlicht bij rotondes staat hoog bij mij op deze lijst.
Frankypanky zegt
Punt 7,
Da’s een flinke ergernis voor mij.
Rij je rustig 100 op de rijbaan, komt er een bang vrouwtje/ouwetje/beginneling de toerit oprijden met soms amper 70 km/u op de klok!!!!
Hallo, het is niet de bedoeling dat ik ga afremmen terwijl ik op de snelweg rij!!!
Echt zwaar irritant word het als ik in de vrachtwagen rijd. Rij je pakweg 85 km/u…en dan rij je nog niet “langzaam” genoeg voor zo ’n bange poepert. :roll:
Laat zo’n leipo zijn / haar rijbewijs inleveren dan… Het OV is speciaal voor dat soort lui opgericht!
Punt 9 zou je kunnen uitleggen als “niet kijken”. Dat valt mij nogal op! Men kijkt nauwelijks om zich heen of in de spiegels.
bmw zegt
@FrankypankyV8: “Hallo, het is niet de bedoeling dat ik ga afremmen terwijl ik op de snelweg rij!!!” Dát is mijn grootste ergernis. Iedereen (auto’s, vrachtwagens, enz.) vindt zichzelf en zijn tijd het belangrijkste. IK ga toch niet afremmen! IK moet toch niet hoffelijk zijn en iemand laten ritsen, dat moeten de ANDEREN maar doen. Ik zie het zelfs bij fietsers: IK ga toch niet remmen, ik gooi me er wel voor. Als iedereen zich zou inbeelden dat de andere weggebruiker je lief of vrouw is, dan zou je je niet als een egoïstische holbewoner gedragen. Kijk maar eens hoe moeilijk het is om een snelweg op te raken of een oprit af te rijden. Voor mijn deur zijn er werken bezig waardoor het hier permanent file is en 80 procent van de automobilisten heeft er schijt aan dat ik ooit wel eens van die oprit wil afrijden. Verander de wereld, begin bij jezelf. En hoop dan ook dat de politie de asociale hufters van de weg haalt. (lekker naïef).
Frankypanky zegt
@bmw:
Of jij hebt geen rijbewijs of je kunt het beter inleveren!!!
Iedereen die op een deugdelijke manier les gekregen heeft, weet dat je bij het invoegen op de snelweg zo veel mogelijk met een gelijke snelheid, de snelweg op moet!!!
Dus niet invoegen met 70 km/u, terwijl men op de snelweg 85 km/u of harder rijdt!!
Jij snap???
Jeeeezzz!
Qaz zegt
Veel ‘coureurs’ vinden het hinderlijk dat allen zij foutloos rijden….
Qaz zegt
Veel ‘coureurs’ vinden het hinderlijk dat alleen ZIJ foutloos kunnen rijden….
de sjonnies zegt
@Qaz:
Idd, het verbaast mij ook dat de regerend WRC champion geen Nederlander is :)
Qaz zegt
@de sjonnies: touché!
PPF1 zegt
@GOD & @WOUTER:
Ik kleef alleen als iemand te lang ONNODIG-links blijft rijden. Trap je de rem in? Dan ga ik er nog dichter op.. centimetertje of 20, trap hem dan nog maar ff in. Probeer je me uit te dagen, dan kom ik gezellig naast je rijden en dan is dat baasjes gedrag van je opeens verdwenen omdat je te bang bent om naar links te kijken. Ga gewoon naar rechts en zit niet te treiteren!
Ik hou van door rijden, als ik in mijn spiegel kijk en er komt een sneller iemand aan ga ik tijdig netjes aan de kant en zorg ervoor dat deze persoon vrij door kan rijden!
Een ergernis die ik wel kan begrijpen is mensen die ONNODIG bumperkleven, zoals bij het inhalen van een vrachtauto met 120km/h. Maar gewoon negeren, reageer je hierop? Getuigd van onzekerheid :)
Mensen die tijdig aan de kant gaan voor snellere rijders hebben verkeersinzicht. Remmerts en co hebben dit niet en voelen zich onzeker en lossen dit op door haantjes gedrag te tonen.
ps: ik vind het ook geen enkel probleem om met jullie remmerts ( lees wouter en ”god” ) even bij het tankstation te stoppen.
timberleek zegt
@pino143
daar horen de verdrijvings niet bij
GOD zegt
@ de sjonnies
Ken je het gezegde “De beste stuurlui staan aan wal”
Daarom dus :lol:
MiuRa zegt
Als je gewoon op tijd naar rechts gaat hoef je helemaal geen last te hebben van bumperklevers…
timberleek zegt
@timberleek
verdrijvingsVLAKKEN
Lotus-Omega zegt
langzame rijders bij mij op 1!
probeer je een keer een mooie bocht te driften… :roll: rijdt er een zo’n maatschapelijk verandwoorde golf voor je… of een yaris verso… HEEEL iritant! :evil:
Bart_V zegt
nou ik doe wel eens bumperkleven maar dan moet je niet 100 gaan rijden en links blijven rijden
laatst ook op de A73 zit er zon slome golf rijden (petje op subwoofer was in mijn auto te horen R32 logo’s op een 1.6je )
rijd hij links 110 kom ik aan en serieus 7 km blijft hij links rijden
dan ga ik bumper kleven / seinen
eenmaal voorbij wil hij me nog er uit trekken ook nog
gelukkig is een corolla lichter dan golf 5 dus die was weg
cesarestevao zegt
Mijn grootste ergernis is (4 Onnodig links rijden)kan ik er niet tegen, daar begint de oorzaak van bumperkleven als ik kan haal ik van links in
toyotaprius zegt
@cesarestevao: Inderdaad, vaak is een punt het begin van een ander punt. Krijg je een beetje een sneeuwbal effect. en dan ook nog factor stress.
cesarestevao zegt
Mijn grootste ergernis is (4 Onnodig links rijden)kan ik er niet tegen, daar begint de oorzaak van bumperkleven als ik kan haal ik van rechts in
toyotaprius zegt
Trouwens, het plaatje komt mij bekend voor…… ;)
HHK zegt
Haha… Is dat een ergernis nr.2: ”Alcohol- en drugsvrij achter het stuur” Er staat toch alcohol- en drugsVRIJ….. Dan moet ik maar weer vaker lam achter het stuur kruipen….
Bumperklevers zullen vaak ook meer last van zichzelf hebben dan van de linksrijder…. Trouwens rechts inhalen is goedkoper….
Laus zegt
Gewoon niet ergeren. Nergens meer last van. Dus je hangt je auto aan mn trekhaak? Prima, jij betaalt de boete. Er rijden hier zoveel vrachtwagens dat je toch wel links rijdt. En tja…125 is in mijn wagentje een fijne snelheid. Dat jij nou 160+ wilt rijden is niet mijn probleem. En rij je 115 links terwijl er rechts ruimte is? Prima, ga ik er rechts langs. (mag dan wel niet, maar dat valt onder de maandelijks in te calculeren additionele wegenbelasting)
TSI-tje zegt
@Potver7, je heb helemaal gelijk, als jij ‘gewoon’ inhaalt met de maximum toegestane snelheid is er geen rede tot bumperkleven. Maar jammer genoeg zijn er zat ‘minder sociale’ mensen op de weg. Ik rij zo’n 1000Km per week over ‘s-Neerlands wegen en kom van alles tegen. Het is ook niet inherent aan een bepaald type of merk auto.
Het zijn de ‘Petjes’ in hun Civic’s en Golfjes, de bouwvakkers in hun busjes, de huisvaders in hun Scenic’s en Picasso’s en de buurvrouwen in hun Aygo’s en Alto’s.
Allemaal maken we ons wel eens schuldig aan ‘minder net’ gedrag op de weg, ook ik (ja, ik snap dat dit een schok is) Maar ik kan je verzekeren dat als jij, na je inhaalactie, gewoon weer netjes naar rechts verdwijnt (zoals je ook geleerd heb tijdens je rijlessen) bij de eerste mogelijkheid, dan zal ik niet op de achterbumper hangen. Maar kies je er pas voor om dit na 5 kilometer te doen (omdat er een kilometer verder een vrachtwagen op de linker baan zit en jij dat ‘eng’ vind of zo) dan hang ik bij kilometer 3 wél op je trekhaak en zal ik je, bij genoeg ruimte, ook misschien wel rechts voorbij schieten.
Zo zie je maar… laten we allemaal nou eens eerst de balk uit onze eigen ogen peuteren, voordat wij aan de splinter in ‘de ander’ zijn/haar ogen beginnen.
HHK zegt
@3er Reihe: Helemaal gelijk!!!! Ik sein ook gewoon altijd iedereen aan de kant als ik denk dat ze het niet door hebben dat ik er achter zit. Sommige mensen reageren dan ook wel een beetje gestoord. Dus mijn conclussie meteen straffen, dus in zien te halen en dan een paar keer hard op de rem stampen…. Of die gene even tot stilstand dwingen op de linkerbaan van de snelweg :-)))))))Dan kijken ze wel linker uit de volgende keer… Haha….
3er Reihe zegt
@ GOD
mensen analyseren???? jij bent toch géén mens maar GOD :mrgreen:.
Je hebt helemaal gelijk ga maar lekker door met remmen…jij komt er wel ;)
Peter zegt
Iets wat tot nu toe nog niet vermeld is: onhoffelijkheid, vb je staat geparkeerd in een drukke straat op 25 meter van een verkeerslicht. Wanneer je wil vertrekken gaan het licht op rood en iedereen, hoewel ze moeten stoppen, sluit aan en geeft je gewoon geen kans om in te voegen. Vaak kan je pas vertrekken als een ander de parkeerplek wil. Volgens mij gaat het hier om dezelfde mensen die op het linkse vak alle gaatjes dichtrijden als ze rechts de richtingaanwijzer zien aangaan van iemand die achter een vrachtwagen zit.
Vinny_93 zegt
Het ergste vind ik nog wel, als ik helemaal vooraan sta in een file, dat ik niet kan zien hoeveel KM de file nog is.
johan.be zegt
er is maar 1 ding dat mij ergert dat is zo als de engelse het zo mooi zeggen cocking-about. voor al de sjonnies in hun sport-sedan (bvb audi A4 2.0TDI ,BMW 320D,…). hierbij beweer ik niet dat alle personen die met zo een wagen rijdt perse een L#L is of een COCK zo als de engelse dat zo mooi stellen.
Benno zegt
Het is maar hoe je het bekijkt:
Bumperkleven is vaak het gevolg van onnodig linksrijden!
1, onnodig linksrijden
2, te langzaam rijden
3, niet die richtingaanwijzer gebruiken
PS
@Vinny 93, jij bent vroeg begonnen vandaag of niet?!
Imba zegt
@Benno: ”Bumperkleven is vaak het gevolg van onnodig linksrijden!
1, onnodig linksrijden
2, te langzaam rijden”
Onnodig linksrijden is gelijk aan te langzaam linksrijden dus (inhalen).
jack_abarth zegt
@Vinny_93,
Dat is niet zo moeilijk als je vooraan staat ;)
Vince zegt
@ iedereen die bumperkleven als gevolg van onnodig linksrijden geeft:
Wat een onzinargument, bumperkleven is het gevolg van gebrek aan denkvermogen en risicoinschatting. Je kan ook gewoon wachten tot diegene van baan wisselt, of seinen met je licht. Geloof me, dan gaat iemand sneller aan de kant dan als iemand op je bumper zit.
Bas zegt
Alweer dat bumperkleven.
Het lijkt wel alsof de bumperklevers echt gewoon helemaal niks geleerd hebben.
@bumperklevers:
Als u achter een auto rijdt die plotseling zijn en uw voorruit begint schoon te maken……
:) ….dan ben ik dat :)
Bas zegt
@bumperklevers (nog een keer):
En kom nou niet aan met het zakkerige excuus dat als ik inhaal met 120 a 130…dat ik treuzel of te langzaam ben (of te lang op de linkerbaan zit).
Jullie zijn gewoon hufterige stukken ongeduld die denken dat de weg niet lang genoeg is.
bozewolf zegt
Onnodig links rijden is irritant ja, maar bumperkleven doe ik nooit. Dat is gewoon bloedlink. En het is zeker niet zo dan onnodig links plakken de raison d’etre is van alle kleverkevers. Zoals eerder gezegd hier, dan zit zo’n eikel op 3 meter van je trekhaak, ga je weer naar rechts en dan steekt ie alsnog met 4 km/u verschil voorbij.
Het zit bij veel mensen ook gewoon ingebakken.
En hoffelijkheid is idd ook ver te zoeken vaak. Zelf probeer ik zoveel mogelijk een heer in het verkeer te zijn.
jeroenBX zegt
Wees een heer, ook in het verkeer.
Als ik hier die opgefokte reacties lees over (te) langzaam rijdende mensen. Denk ik bij mezelf, doe rustig maak je boos op andere dingen dit is het toch niet waard.
Denk je dat het mij ene ruk interesseert als jij bij mij op de bumper hangt als ik met 120km/h inhaal? Denk je dat ik daar ook maar 1 seconden over peins hoe boos jij dan wel niet bent?
Nee op zo’n moment ben ik alleen maar jaloers dat jij zo goed kan rijden en ik niet.
Imba zegt
@jeroenBX: ”Denk je dat het mij ene ruk interesseert als jij bij mij op de bumper hangt als ik met 120km/h inhaal? Denk je dat ik daar ook maar 1 seconden over peins hoe boos jij dan wel niet bent?”
Jij hindert er overige weggebruikers ermee(u houd het verkeer ermee op)dus asociaal rijgedrag.Jij doet dus hetzelfde wat vrachtwagens doen.(mogelijke opstoppingen/files veroorzaken).
toyotaprius zegt
@Imba: http://www.sochicken.nl/jezelf/in_4_stappen_snel_ontstressen.html
BSM zegt
@ alle remmers bij bumperkleven
Jij bent inderdaad niet de schuld als iemand achterop rijdt, je bent wel het grootste slachtoffer.
1. beide auto’s worden in de meeste gevallen toch vergoed door de verzekering (hier gaat iedereen op achteruit)
2. jij (als voorste) bent degene die zeer waarschijnlijk een whiplash krijgt of in ieder geval het meeste letsel.
3. veel klevers zijn leasers, die geven vaak niet zoveel om hun auto, alleen of de auto mooi gewassen is boeit.
Met andere woorden: ben niet zo DOM door te gaan remmen of je gas los te laten, maar ga gewoon naar rechts als er ruimte is en laat je niet zo opfokken door een of andere mongool die het nodig vind om te bumperkleven.
3er Reihe zegt
Beste wouter en GOD,
Moet je jezelf nou eens horen…mistlampen aanzetten of een tikkie remmen om die “bunperkusser” z’n gezicht te zien :roll: triest echt triest.
Als je nou gewoon naar rechts gaat en die (volgens jou) bumperklever laat inhalen ben je er toch vanaf??? geen agressie of gevaar meer. Die klever komt zichzelf echt wel een keer tegen ;)
Je hebt het gewoon zelf in de hand ;)
trotsky zegt
ik kan me volledig bij bozewolf aansluiten, onnodig links of op het middenvak rijden is inderdaad ergerlijk maar daar blijft het ook bij. Bumperkleven en rechts inhalen zijn ergerlijk EN gevaarlijk. Iemand die zo aan het middelste rijvak gehecht is ondanks een quasi lege rechterrijstrook haal ik toch steeds netjes links in. Ostentatief remmen of gas lossen bij bumperklevers doe ik evenmin, gooit enkel olie op het vuur en maakt een reeds gevaarlijke situatie nog erger. Ik zet mijn koers verder aan max 130 km/h en voeg rechts in zodra mogelijk. En ik kan enkel denken dat die bumperklever die me dan voorbijraast met wel heel belangrijke dingen bezig is als hij zo gehaast dat hij mij en zichzelf in gevaar brengt, vast het ontwikkelen van een middel tegen kanker of de honger in de wereld, moet wel zoiets zijn :)
Even serieus nu, een hoop ellende zou in mijn ogen kunnen vermeden worden door een inhaalverbod voor vrachtwagens en de minimum snelheid op 9O brengen. Nu is dit in belgië 70 km/h (weet niet hoe dit in nederland zit) Nu heb je vaak het probleem dat een vrachtwagen kilometerslang een inhaalmanoeuvre uitvoert waardoor mensen die 11O ofzo rijden zich op het linkervak moeten ‘wagen’. Vrachtwagens hoeven dan geen verkeer van pakweg 80 km/h meer in te halen en kunnen constant 90 km/h rijden (vraag is dan natuurlijk of rechterrijvak niet te druk wordt voor in en uitvoegend verkeer, ben natuurlijk geen specialist terzake :)
tot slot ben ik net als iedereen niet vrij van zonden in het verkeer, iedereen is wel eens verstrooid, ik ga echter nooit bewust gevaarlijke situaties creëren
deepep zegt
Voor ergenis nummer 4 hebben ze bij onze overburen een vaste uitspraak als het om nederlanders gaat, namelijk NL betekend “Nur Links” … zegt genoeg…
Roderick zegt
Ik vind het ook altijd heel vervelend als iedereen nuchter achter het stuur zit! Denk dat nummer twee foutje is lijkt mij niet ergenis nr 2 alcohol en drugs VRIJ achter het stuur.
Wellicht bedoel je Stoned of dronken achter t stuur!
Sjontheking zegt
@ trotsky
ja maar als je nu bijvoorbeeld de A4 neemt en dan het stuk vanaf of naar schiphol toe, dat is heel erg daar met de linksrijders. Daar rijden er heel veel op de middelste baan terwijl banen rechts van hen leeg zijn. Dan ga ik vaak nog wel bij de eerste en de tweede er netjes links langs (dus van uiterst rechts helemaal naar uiterst links en dan weer naar uiterst rechts) maar bij de 3e middelste-rij-hanger ga ik er lekker rechts langs, ik blijf niet bezig! Vaak kijk ik dan even wie er achter het stuur zit en dat zijn echt van die types dat je denkt; inderdaad jij bent lekker aan het slapen achter het stuur!
bmwm5 zegt
linksrijden veroorzaakt bumperkleven. Gevalletje oorzaak gevolg. Linksrijden staat dus nog steeds op nummer 1!
Vince zegt
@bmwm5: Bumperkleven wordt niet door linksrijden veroorzaakt, maar door gebrek aan denkvermogen. Linkstrijden veroorzaakt hooguit irritatie.
trotsky zegt
@sjontheking
snap je punt wel,is idd telkens vier keer van vak veranderen voor één enkel inhaalmanoeuvre, heel af en toe is er eentje die het doorheeft als je hem inhaalt en dan meteen terug naar rechts voegt, hé, je kunt dus ook op het rechtervak rijden ????? :)Ik ga er van uit dat die middenstrookadepten echter ook niet al te vaak in hun spiegels kijken en al helemaal geen sneller verkeer langs rechts verwachten.
ken de verkeerssituatie die je daar aanhaalt niet aangezien ik uit belgië kom. verklaart misschien het grote aantal middenstrookrijders, de rechterstrook is vaak onderhevig aan spoorvorming door overbeladen vrachtwagens en slechte kwaliteit asfalt, heb de indruk dat dit in nederland een stuk beter meevalt.
Vince zegt
@bmwm5: Gebrek aan denkvermogen veroorzaakt bumperkleven, linksrijden veroorzaakt hooguit irritatie!
GOD zegt
@ een heleboel
Ik moet naar rechts? Ik rij altijd rechts dus ik moet maar in de berm gaan rijden zodat jullie er langs kunnen.
Maak aan dat je weg komt man gek.
De linker en rechter rij helft zijn precies het zelfde dus mij boeit het niet zoveel op welke helft ik rij
Ik rij alleen links om in te halen.
En als ik op de linkerbaan zit dan heb ik genoeg vaart dat er geen nood is om te drukken.
Doe je dat wel heb jij een probleem ik niet.
Kun je er niet tegen dat ik de rem aan tik moet je maar afstand houden. heel simpel.
RobLiempde zegt
Ik moet zeggen!
Links inhalen is voor mij de nummer 1!!!!!!!
Net als sommige zeggen kun je beter dit verhelpen, scheeld weer een hoop andere boetes!
Zo hebben ik en mijn vader laatst iemand nog rechts voorbij gereden omdat hij onnodig links bleef plakken….
Draait meneer helemaal door:S
Sneep zegt
Alcohol- en drugsvrij achter het stuur zitten?
Willen ze voortaan dat ik stronken (stoned en dronken)
achter het stuur zit?
Woutah! zegt
Ja, ik moet zeggen dat ik me ook verschrikkelijk kan ergeren aan die idioten die alcohol- en drugsvrij achter het stuur kruipen…
Oh wacht, hoort het zo wel?;)
Lalalala zegt
Lalala wat een bullshit, begrijpt dan niemand dat de politie voor dit soort lijstjes zorgt om een belachelijke boetebeleid te rechtvaardigen? En iedereen trapt er in..
lincoln zegt
ik irriteer me nergens aan ..
en dat komt omdat ik een hoffelijke en beschaafde automobilist ben ..
Megakix zegt
Punt 2 kán geen ergernis zijn; dát is nu beste AB-lezers een normen- en waardenuitlating. Immers, hoevaak wordt je met punt 2 geconfronteerd ? Wie ? Beetje nababbelarij vind ik.
jamesBROWN zegt
Met stip mijn persoonlijke #1: linksplakkers! Ik doe het ook wel eens, maar dan ben ik ten minste zo netjes om regelmatig in mijn spiegel te kijken of er niemand voorbij wil.
jamesBROWN zegt
Oh, en mag ik daaraan toevoegen… Waar zijn de inhalende vrachtwagens in dit lijstje?!
lincoln zegt
@jamesBROWN:
kijk een naar de reactie van @Lalalala ..
die zit het dichtst bij de waarheid ..
sportspotter13 zegt
nog 10 dingen waar je je aan ergert
10 : politie
9 : politie
8 : politie
7 : politie
6 : politie
5 : politie
4 : politie
3 : politie
2 : politie
1 : politie die je autootje zitten te flitsen
Raymond zegt
Den Haag-Amsterdam. Ik rijd altijd rechts, ongeveer 100 op de cruise control. Haal soms vlot een vrachtwagen in en zak weer terug.
Ik kom _altijd_ dezelfde mensen tegen ook al trappen ze er met 160 ervandoor. Ik zie ze wel weer bij de trechters. Daar is de rechterbaan echt superieur.
Heel even bumperkleven (enkele tellen lijken al gauw een eeuwigheid) op iemand die in de middelste baan 95 gaat rijden vind ik een vorm van sociale controle. Als je het maar niet te gaek maakt.
Vince zegt
@Raymond: Dan is even je rem intrappen ook sociale controle? Je moet gewoon niet kleven, klaar. Er zitten serieuze veiligheidsrisico’s aan.
(db) zegt
Komt er een petje in een GTI bumperkleven wanneer ‘k rustig à 120 aan het inhalen ben? Even van 6 naar 4, dotje gas, en de achteruitkijkspiegel is weer lekker leeg.
Ponrow zegt
haha vorige week nog bijna ambras gehad met iemand van zuiderse origine(marokkaan fzo) omdat die denkt dat verkeersregels niet voor hem zijn… eerst begint die te claxonneren omdat ik een auto was inhalen en niet zoals hem tegen 100 km waar ge maar moogt, vervolgens gaat hij me rechts voorbij voordat ik men pinker kon opzetten en word hij boos en doet tem alsof hij mij van de baan gaat rijden als hij een FU van mij krijgt. Achja als zo zo blijven voortdoen gaa ik nog veel ambras hebben.(was niet op autostrade)
Overlaatst nog een serieus onnodige linksrijdende gezien hier in Duitsland… tege 140 was die links aant rijden terwijl er tot zover ge kon zien (voor en achter) geen auto te bespeuren was. wat moet ge dan doen as ge daar as ge op het rechtervak dan sneller komt aangereden?:D
Volgens mij is deze top 10 niet van toepassing in België want daar zou instaan: PUTTEN!!! en maar 90 mogen omdat de baan er in zo’n slechte staat is.
MacReady zegt
Onnodig linksrijders zijn vervelend, maar zolang ze niet trager dan de maximum snelheid rijden doorgaans niet gevaarlijk. Ook gaat er aan elke bumperklever lang niet altijd een notoir linksrijder vooraf. Zoals anderen al aangaven vallen bumperklevers je ook regelmatig ten deel als je niet naar rechts kúnt en/of een normale inhaalmanoeuvre uitvoert.
Bumperklevers zijn wel gevaarlijk. Niet alleen voor zichzelf maar ook voor anderen.
De in die context dominante focus op linksrijders of een poging om bijna alle gevaarlijke irritaties in het verkeer te herleiden tot eerstgenoemde, getuigt van een nogal gekleurde bril. Een gekleurde bril die de zelfreflectie in het verkeer ook wel eens ernstig zou kunnen vertroebelen.
w0o0dy zegt
@MacReady: “Ook gaat er aan elke bumperklever lang niet altijd een notoir linksrijder vooraf.”
Nee dat klopt, maar je kunt er donder op zeggen dat iedere notoire linksrijder regelmatig last heeft van bumperklevers… dus wie zorgt er dan voor het gevaar? In mijn ogen beide bestuurders.
MacReady zegt
Nogal een drogredenering. Zelfs als je een notoire linksrijder voor je hebt, hoef je niet te bumperkleven. Dat is een keuze. Met andere woorden, de bumperklever kiest voor een vermijdbaar gevaarlijke situatie.*
Elke rechter zou dan ook gehakt maken van een dergelijk verweer.
* Uiteraard valt filerijden in die context niet onder de noemer bumperkleven.
Henk zegt
Mensen met drugs of alcohol hebben mij nog nooit gehinderd, net zoals 99.9% van de mensen.
De rest van het verhaal klopt, maar bovenaan moet natuurlijk de politie staan, want die staan altijd, waar ze juist niet horen te staan, maar van reljongeren enz.. ontvangen ze geen geld. Het gaat alleen om geld! De brave burger die werkt heeft geld en dat moet allemaal worden afgepakt, maar dat wisten we natuurlijk al.
BE-100 zegt
– Chauffeurs die denken dat ze OVERAL voorrang hebben;
– Zigzaggen door het verkeer, waarbij anderen de pas wordt afgesneden;
– een voorsorteerstrook vooraan afsnijden om mee tusen te voegen bij het afslaan, terwijl de rest braaf aanschuift.
FREE RIDERS maw, die denken dat hun eigen tijd kostbaarder is als die van een ander
G-power zegt
Ik erger me over het algemeen niet echt in het verkeer, ga netjes opzij als het kan, en laat die randdebielen maar voorbij kachelen met 160 als ze willen..
in nederland is er gewoonweg niet de mogelijkheid om hard te rijden omdat je dan de welbekende ‘justitieel incassobureau’ prentjes binnen krijgt..
ik heb een paar keer flinke boetes gekregen en nu heb ik zo iets van: ‘die paar minuten dat het scheelt’ ik blijf wel lekker rustig rijden..
en het zijn zeer zeker niet alleen de petjes met hun supervette 16′ velgen en gigantische uitlaten, de rest kan er ook wat van :)
julien zegt
en monovolumes die 80 doen op rechter baanvak zodat vrachtwagens moeten voor steken, zodat gepensioneerden in een Kia aan 110 naar het linker moeten en werkend emensen hinderen! !! !!
troublesome88 zegt
Ik rijd altijd links, altijd.. Ik ga nou eenmaal vrijwel altijd harder dan de rest.. Mijn auto rijdt op de linkerbaan ook gewoon beter, soepeler, comfortabeler.. Op de rechterbanen zitten veel te veel deuken en putten.. En ik ga ook niet als er een gat van 50m is tot de volgende auto even naar rechts om vervolgens als ik er ben gelijk weer terug te gaan.. Af en toe zie ik van die figuren die het heen-en-weer hebben en zwierend over de snelweg gaan…??
Buiten dat is er ook nog een soort ongeschreven hiërarchie.. Komt er een voorrangsvoertuig aan, moet je gewoon aan de kant, komt er een sneller voertuig aan, moet je gewoon opdonderen, ook als jij 120 rijdt en vind dat ik niet harder hoef, dat maak ik zelf wel uit..
Jokkebrok zegt
Verschrikkelijk, die bumperkleverts, ik had er laats de hele tijd eentje voor mij…
CL65 zegt
Als je onnodig links rijdt moet je niet zeuren als we bumperkleven bij je.
mashell zegt
Mijn cruise control is niet onder de indruk van bumperklevers, bumperklevers zijn daarentegen als de dood dat ik de knop op mijn stuur met de 0 eventjes kort indruk. Mijn motto is wie hard wil rijden moet ook bereid zijn tot hard remmen.
Ik snap trouwens niet dat erg geklaagd wordt over mensen die drugs of alcoholvrij rijden, die met drugs en of alcohol rijden zijn veel erger ;)
Benz.. zegt
Wanneer er iemand bumperkleeft bij mij (bij 120-130) neem ik geleidelijk wat gas terug om daarna ongenadig hard bij de betreffende persoon weg te spurten. Doet deze het daarna nog eens heb ik af en toe de neiging om m’n rem lichtjes aan te tikken (ligt er maar net aan hoe dicht hij er achter zit)
Ben het met nr. 1 helemaal eens. Ook onnodig links rijden is zwaar irritant. Wanneer ik rechts ruimte heb, maak ik daar optimaal gebruik van. Wanneer ik rechts geen ruimte heb kan men kleven wat men wil. Ik ga geen moeite doen om m’n auto ergens tussen 2 vrachtwagens in te proppen omdat m’n achterligger dat graag wil hebben.
Kom nou! :roll:
4poorte zegt
Vrachtwagens die afwijken van hun rijstrook..
rrr zegt
Probeer eens te bedenken dat niet iedere (weg)coureur zijn race-licentie behaald heeft en dus niet constant op zoek is naar de gaatjes en de snelste manieren van manouvreren op de weg. Niet iedereen zit constant 100% op te letten, wat tot grote ergernissen kan leiden maar waarbij je ook kunt bedenken; dit kan mij ook overkomen, een moment van onoplettendheid. De persoon vervolgens inhalen en naar rechts het gezicht aankijken zorgt ook vaak voor onzekerheid van de weggebruiker die je inhaalt, vergeet het gewoon en kijk vooruit.
Anticiperen is op de weg de sleutel en het kunnen anticiperen is waarschijnlijk een gave. Neem een voorbeeld aan directiechauffeurs, die over het algemeen alleen in hun vrije tijd de remmen goed ingeremd hebben.
george zegt
Ik heb nog nooit een bumperklever voor mij gezien.
Ik heb nog nooit een boomklever achter mij gezien.
Macready zegt
@T5Rulezzzz:
“: Links rijden mag je alleen als je inhaalt, inhalen dient volgens de wegenverkeerswet ‘zo snel mogelijk’ te gebeuren. Dus als jij met 121km per uur iemand inhaalt die 119km per uur rijdt, bega je een overtreding.”
–
Kolder natuurlijk. De wet trekt niet een grens bij 10km/u verschil, noch bij 2. Zo snel mogelijk binnen de grenzen van de wet kan 2km/u verschil zijn, zonder dat er sprake is van een overtreding. Met eigen rechter spelen val je overigens wel snel onder een artikeltje 5, dat dan weer wel.