EU-lidstaten mogen auto dubbel blijven belasten

Auteur: , 41 Reacties

In een zaak die door een Belgische dame voor de Europese rechter werd gebracht omdat zij ook in Nederland voor haar auto met Belgisch kenteken werd belast is aangespannen is de uitspraak in haar nadeel uitgevallen. Dubbel belasten mag in de EU.

Life is pain...

De betreffende vrouw bezit in België een huis, maar huurt ook een woning in Nederland. In allebei de landen gebruikt ze een auto die in België is geregistreerd, en waarover zij aldaar een ‘belasting op inverkeerstelling’ à 4957 euro heeft betaald.

Maar aangezien zij veel in Nederland verblijft kwam onze fiscus ook bij haar aankloppen. Of ze ook even € 17.315 aan BPM wil aftikken. Dit vond ze zo oneerlijk dat ze naar het Europese Hof van Justitie in Straatsburg stapte, maar de rechter gaf haar ongelijk. De reden: er is in de EU wel een interne markt, maar geen geharmoniseerd belastingstelsel. Nu al die Mr. Polska’s die hier permanent op buitenlandse platen rondrijden nog belasten..

Foto: Hyundai op Belgische platen, autojunk.nl



41 reacties

Verwonder je, maar wordt niet boos.
Het ijzeren gordijn staat tegenwoordig aan de Noordzee, kameraden !
@desjonnies:
Nee hoor, dat zijn restanten van de Atlantikwall…
@StijnB:
waar denk je dat dat ijzeren gordijn op staat?
@desjonnies:
Op de nachtrust van kapitalisten?
De grote bedrijven ontlopen belasting via constructies in bijv. Ierland en de kleine burger mag dubbel betalen. Dat is pas een dubbele moraal.
@realcar: Helemaal niet. De modale burger kan/mag ook dergelijke constructies opzetten. Dat het hoogstwaarschijnlijk niet rendabel zou zijn, is een ander paar mouwen. De meeste grote bedrijven trouwens belastingen. Dit is perfect legaal en iedereen kan dit doen. Belastingontduiking daarentegen is verboden. Het is belangrijk deze 2 begrippen te onderscheiden van elkaar.
@blootmens: *De meeste grote bedrijven ontwijken trouwens belastingen.
@blootmens: Er worden anders ook heel veel afspraken met grote bedrijven gemaakt dat zij minder belasting hoeven af te dragen. Wordt allemaal via brievenbusfirmas met de belastingdienst afgesproken. Zie de docu over Nederland Belastingparadijs. Dat krijgt een normale burger echt niet voor elkaar.
@realcar: Nederland is zelf ook een belasting paradijs voor grote bedrijven… En dat levert de nederlandse regering een aardig zakcentje op!

Ontopic: Dubbel belasten is belachelijk.
Ik dacht dat we vrij personen- en goederenvervoer hadden in de EU?
Gevalletje eating your cake and having it too van de (r)overheden?
@Simpson: Vrij verkeer van goederen, personen en diensten wil nog niet zeggen dat overal hetzelfde belastingklimaat geldt.
@berlinetta: Niet? Nouja zeg.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. Beide landen zeggen: omdat u meer dan zoveel dagen per jaar in dit land bent met uw auto, moet u (voor het hele jaar) belasting betalen.
Als je een treinkaartje koopt van Brussel naar Amsterdam betaal je ook niet de hele de reissom aan zowel de NS als de NMBS.

Ik neem ook aan dat koerier- en taxidienstverleners in de grensstreek ook niet dubbel betalen, terwijl je zou verwachten dat die ook regelmatig in beide landen vertoeven.

Misschien is dat dan ook een oplossing, begin een (geheime) koeriersdient :)



Het word tijd voor tolwegen, denk ik. Dan betaal je alleen wat (en waar) je rijdt.
Voor dat geld koop je toch een Nederlandse auto erbij op Nederlandse plaaie
@avantplus: dan mag ze vierdubbel gaan betalen, want waar zet ze die extra auto neer bij het overstappen? in Luxemburg? :)
@Simpson: je moet alleen belasting betalen als je er mee rijd. Aangezien ze vaak in België is kan ze met Nederlandse auto gewoon naar België rijden auto in de garage zetten. En d’r Belgische auto pakken om te toeren in België om vervolgens weer met haar Nederlandse auto bij te beunen in de lage landen. Heb je 2 auto tenminste meer waar voor je geld. 17 duizend heb je al een golf vi gti voor ;)
ik vind het niet meer dan logisch, ze rijd waarschijnlijk dagelijks door nederland, dus waarom zou je daar geen wegenbelasting voor hoeven te betalen? In frankrijk mag je ook gewoon aftikken bij de tol.
@MrSkyline: Vind ik ook. Als je hier een huis huurt zul je hier ook met enige regelmaat komen. Dan mag daar best voor betaald worden. Moet ik ook in Frankrijk en Zwitserland bijv. Om gelijk volle BPM te vragen is wellicht ook wat fors maar een bijdrage vind ik terecht.
@E34M5Touring:
Driewerf neen.
Als er belasting is betaald in 1 EU lidstaat, dan ben je in een andere EU lidstaat niet meer belastingplichtig,
Want zo ontwijken de multinationals namelijk de belastingen, de holding zit in Ierland of op Cyprus, waar de belastingen laag zijn, de winst wordt naar de holding in een van die landen overgeheveld, daar wordt netjes belasting over betaald en het andere land heeft het nakijken.

’t is eigenlijk wat @Simpson zegt over het treinkaartje Brussel -Amsterdam, dat betaal je aan 1 partij in 1 land, hoe zij het verdelen is hun probleem.

Volgens mij ben je alleen belastingplichtig in het land waar je ingeschreven staat.
@desjonnies: Maar jij legt het dan weer beter uit :)
@desjonnies: klopt echt weinig van. Voorkoming voor dubbele belasting word alleen gegeven als dit volgens een belastingverdrag of het eu-recht moet. Van een verdrag is bij BPM geen spraken en het hof oordeelt dat er ook geen belemmering van een vrijheid is volgens het eu-recht. Dus mogen beide landen hun eigen belastingstelsel toepassen.
@gideon75: Vergeten wij niet dat het hier om BPM gaat, de belasting die geheven wordt bij aankoop? Het lijkt er op dat deze vrouw een auto gekocht heeft in België en hem daar ook heeft geregistreerd, maar grotendeels gebruikt in Nederland. In dat geval kan de belastingdienst de eigenaar aanslaan alsof de auto in Nederland is ingevoerd en daarmee BPM-plichtig is geworden. Vermoedelijk is haar (gehuurde) woonadres in Nederland in dit geval de trigger voor de aanslag; zes maanden na inschrijving in het bevolkingsregister moet de auto een Nederlands kenteken krijgen. Ze is wel een van de weinigen wie dit overkomt; er rijden in Nederland genoeg hier wonende buitenlanders rond in auto’s die in hun vorige – of andere – woonplaats geregistreerd staan.
@oxymoron: Nou, dat bedoel ik.
@oxymoron: Daar zeg je zowat. Betaalt ze dan BPM over een ‘geimporteerde’ auto? En moet ze dan niet ook een nederlands kenteken(bewijs) ontvangen?

Anders moet ze de auto gewoon ff aan zichzelf verhuren, evt. via een stroman, schijnt ook te kunnen.
@MrSkyline: ik vind het wel meer dan logisch. Als je in Nederland rijdt, rij je niet in Belgie.
Je betaalt niet voor (tol)wegen waar je niet op rijdt, deze dame in principe wel.

Maar jouw tol-idee is misschien niet eens zo gek: Als ze al dagelijks in Nederland rijdt, doet ze dat wss op een beperkt traject / gebied. En ook nog eens voor een beperkte tijd: ze moet psvr ook wel eens naar Belgie om te stofzuigen. waarom dan niet alleen voor een bepaald traject/gebied/periode betalen?

Hoe zou jij het vinden dat je dubbel abonnementskosten zou gaan betalen als je je mobiel regelmatig in het buitenland gebruikt?
Een vrachtwagen onderweg uit Spanje met sinasappelen tankt duizend liter Diesel in Luxemburg a €1,22 per liter.
Onderweg in Belgie wordt hij staande gehouden en moet hij accijns betalen over de Dieselolie.
Later In Nederland gebeurt er hetzelfde, de man moet wederom accijns betalen over de Diesel.
Daarna gaat hij de ferry op, komt in Engeland aan en moet wederom accijns afdragen over de Diesel
Dan is hij eindelijk op de plaats van bestemming, Schotland en moet hij wederom accijns betalen over de Diesel.

Die man, die pleegt zelfmoord.
Niet slim van madam, er bestaan nog steeds truckjes om dit te omzeilen.
Dit is dus waarom ik als idealistische Eurofiel erg teleurgesteld ben in de EU. Dit soort zaken zouden gewoon makkelijk geregeld moeten worden. Laat die vrouw 50/50 betalen ofzo, dubbel belasten slaat in deze nergens op vind ik. Zeg ik als socialist.

De EU zou er toch voor de burger moeten zijn? Niet veel van gemerkt de laatste jaren. De EU is er vooral voor zichzelf en voor het grootkapitaal.


Bah.
die Hyundai matrix op de foto is wel mooi, maar niet in zo`n saai kleurtje.
@beukeltje: hyundai Matrix en mooi?
Als die mevrouw langer dan een 180-tal dagen verblijft / werkt in NL dan wordt zij in NL belast. Ze had dan ook maar haar auto in NL moeten registreren en in B de-registreren. Wat ik niet begrijp is hoe de NL fiscus er achter is gekomen dat ze met een B nummerplaat rijdt in NL. Er klopt iets niet in dit hele verhaal. Misschien probeerde zij de kosten van die auto af te trekken van haar belastbaar inkomen in NL…. dikke pech
(sorry voor het lagere begin, ik kan niet zien wat ik schrijf door de reclame…)
Vreemd verhaal, wat mij recent verbaasde is dat ik twee auto’s met Pools kenteken zag die uit NL zijn geëxporteerd wat nagegaan kan worden doordat de NL-kentekens in de portierruiten gegraveerd stonden, maar klaarblijkelijk wel dagelijks in gebruik zijn in NL. Wordt dat de nieuwe route om belasting te sparen?
Ik zou gelijk stoppen met werken als ik haar was en in beide landen een uitkering aanvragen.
Ze had gewoon een auto met Pools kenteken moeten hebben. Was de belastingdienst met een grote boog om haar heen gelopen.
Als Belg werkte ik 9jr in NL. K reed dagelijks ongeveer 22km in NL en 4 in Belgie. Als de staat dus wou had ze ook bij mij aan kunnen kloppen? Beetje een belachelijke regeling. Als de auto op n bepaald kenteken staat ( in mijn geval Belgisch) en ik heb een vast adres (ook Belgie) dan kan de NL staat mij in mijn ogen dus nix laten betalen. Als ik ook eigendommen in NL zou hebben, en daar officieel vaak zou verblijven, (dus dat het een “belastingadres” (of domicilie adres) is), dan vind k dat er wel begaald moet worden.
En al die marktverziekende oostblokkers mogen hier gewoon rondrijden met hun oude stinkende auto’s.
Ze betalen geen wegenbelasting ,geen dure Nederlandse verzekering enz enz.
@genesis:
marktverziekende Oostblokker die 12 uur per dag het werk doen waar wij onze neus voor ophalen, of erger nog, waar wij geen vaklui meer voor hebben.
idd je hebt helemaal `00% gelijk
Net zoals die klootzak die ik vorige week met zijn maat in de stromende regen een geul zag graven.
Het zou verboden moeten worden !
@desjonnies: +1 afgeven op oostblokkers blijft altijd zo makkelijk.
Tja, moet deze mevrouw na het betalen van de BPM met een Belgisch en een Nederlands kenteken rijden ? Dat wordt een primeur….

Ok, MRB betalen kan ik nog begrijpen, maar een BPM aanslag voor je Belgische auto…..
Ze zijn al jaren doorgeschoten hier in NL
What the fuck? Ik ben er aardig zeker van dat ik in dit topic gepost heb, doch mijn shit is nergens te zien?


Wtf, autoblog?
OF, OF, OF


ik heb gewoon teveel gezopen en mn eigen comment niet gezien.


Wanneer krijgen we nou een edit-functie, AB? Zodat ik de shame weg kan wassen. Fuckers.
Vreemd. Belgische platen = Belgische belasting. Uit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).