
De stuntheld die gekleed in jumpsuit geregeld flirtte met Magere Hein, had een wel heel unieke Aston Martin in zijn collectie.
Ooit was Evel Knievel een grote ster, maar nadat de waaghals een hoge pief bij 20th Century Fox te lijf ging met een honkbalknuppel was het redelijk over en uit met z’n carrière. Wat doe je dan? Dan ga je vanuit een Aston Martin Lagonda met doodskist aanhanger zelfgemaakte schilderijen van landschappen verkopen. Ofzo.
Omdat de standaard V8 à 280 pk niet die punch leverde die een adrenalinejunkie als Knievel wenste, lepelde hij er een enorme 8.2-liter V8 van General Motors in die werd gekoppeld aan een bijpassende transmissie. Naar verluidt heeft de voormalige stuntman ook echt in de aanhanger geslapen, dus het ding zat er in elk geval niet voor niks aan vast. Ach, het is weer eens wat anders dan zo’n ordinaire tourbus.
Mocht je geïnteresseerd zijn in deze vrij bizarre combinatie die ook nog eens is voorzien van lederen zetels gemaakt door Rolls-Royce, dan is dit de kans om toe te slaan. Het ding staat namelijk te koop in Amerika voor net geen 110.000 USD. In 2009 wisselde de Lagonda nog van eigenaar voor ongeveer een derde van dat bedrag, dus de waarde zou in de toekomst nog weleens flink kunnen stijgen. (via: jalopnik.com)
Hoeveel schanssprongen zijn daarmee gemaakt? :-)
Sidepipes… Op een Lagonda. En dan ook nog een ander dash dr in.
@e34m5touring: En dat stuur! Yuck. Ik vind een Lagonda een prachtige auto (ben een van de weinigen) maar deze opties verpesten ‘m wel compleet.
Toch zal dit dashboard minder elektronische problemen geven denk ik…
@123bat: dat originele dashboard was een drama. Zelfs bij de introductie moest de Lagonda het landgoed opgeduwd worden, omdat Smith het niet voor elkaar kreeg.
Verder inderdaad een prachtige auto. Diverse keren in het echt gezien en het blijft een plaatje.
@roppp: Ik wist dat ze soms al stuk afgeleverd werden, maar dat ze bij de introductie moesten duwen was me niet bekend! Haha!
Bij The Gallery in Brummen staat een hele mooie te koop.. Helaesch heb ik er de nodige cash niet voor om ‘m te kopen, en te onderhouden…
Van een nette meneer geweest, rustig mee gereden en altijd binnen gestaan.
Laat het maar aan Amerikanen over om wat dan ook op autogebied te verkrachten.
Wellicht krijg ik een verkeerd beeld door teveel Fast ’n Loud en Overhaulin’ te kijken, maar het lijkt wel of als een Amerikaan een fraaie klassieker ziet die niet is verprutst, de eerste gedachte is: “Daar maken we een hotrod van”. En het dan ook doen.
Zo ook hier. Mooie Lagonda (Je bent niet de enige, 123bat) en dan meteen een standaard stuk Detroit iron erin lepelen in plaats van het met liefde door één man in elkaar gezette motorblok. Turkije sidepipes
@sabrerator:
(Shit, per ongeluk veegde mijn vinger langs “plaats reactie”. We gaan verder.)
Tuurlijk sidepipes erop, want bevredigend ordinair.
Het dashboard kon niet achterblijven, maar ik weet dat Aston Martin later ook wel analoge dashboards ingebouwd heeft.
De trekhaak en aanhanger vind ik dan wel weer humor. Ik zou er een klassieke Engelse caravan achter hangen, de originele motor terugplaatsen met het originele uitlaatsysteem en dan lekker gaan kamperen in het Verenigd Koninkrijk.
@sabrerator: dan heb je wel een aardig verkeerde kijk op de wereld. Tot eind jaren ’60 waren Amerikaanse auto’s ver superieur in vergelijking met Europese automobielen. Dat fast en loud heeft gewoon te maken met het verpersoonlijken van je auto. Dat is iets wat in Europa nooit is aangeslagen maar in de VS is dat heel normaal. Matt Leblanc had dat ooit eens heel goed aan Clarkson uitgelegd op TG.
@mopar: Je bedoelt ergens tussen de 40s en 60s. En dat is niet zo’n verdienste als Europa totaal vernietigd is door WW2 en de Amerikaanse economie o.a. daardoor bloeit. Dat heeft niets met ‘kwaliteit’ te maken, want zelfs tijdens die hoogtijd dagen was de bouwkwaliteit twijfelachtig …
@dawwg: nope, ook in de jaren ’20 en ’30 waren ze beter. Ooit van Duesenberg gehoord? Het ultieme luxemerk uit de vorige eeuw, Rolls Royce was er niets bij. Ongetwijfeld ook een van de (technisch) meest vooruitstrevende automerken uit de vorige eeuw: V8, 4 kleppen per cilinder, dubbel bovenliggende nokkenassen met compressor en meer dan 300PK en 220 km/uur…in de jaren ’30. En dat was een Amerikaans merk ;). Daarnaast is het lachwekkend dat je denkt dat de bouwkwaliteit van die oude tanks twijfelachtig is, zeker als je bedenkt dat de gemiddelde Europese auto destijds helemaal bagger was. Hoeveel echt oude (50jaar ) Europese klassiekers zie je nog vaak? En hoeveel Amerikaanse oude bakken? Dat moet al genoeg zeggen.
@mopar: Ik heb nergens iets over kwaliteit gezegd. Ik weet best dat die Amerikaanse blokken beresterk zijn en een prima kwaliteit hebben.
Het gaat mij er om dat Amerikanen blijkbaar geen (of een geheel ander) besef van “heritage” hebben dan Europeanen. Waar Europese liefhebber helemaal los gaan op originaliteit of hooguit wat “period” modificaties toepassen, ruilen Amerikanen gewoon hele aandrijflijnen en slijpen ze rustig klassiekers tot top chops
@mopar:
Ik heb het niet over kwaliteit, dat zal best goed zitten. Zó geweldig waren die Aston Martins nou ook weer niet en de Lagonda al helemaal niet.
Het gaat mij om die belachelijke neiging van Amerikanen om werkelijk elke klassieker die ze zien meteen te willen customisen. Blijf nou eens met je tengels van klassieke auto’s af. Laat die wielen van die ’66- er Mustang nou eens zitten in plaats van er 20″ onder te pleuren. Restaureer eens een ’32 Ford in plaats van weer de zoveelste hotrod te bouwen. Volgens mij is een originele Ford uit 1932 niet meer te vinden.
En blijf helemaal af van zo’n arme Lagonda met je sidepipes en Amerikaanse V8.
Helaas is stijl niet te koop. Wansmaak wel.
Het moge duidelijk zijn dat ik niet heel veel met Amerikaanse autocultuur heb. Op zich wel met de auto’s, maar dan 100% origineel.
@sabrerator: pebble beach
@sabrerator: ik weet dat je niet over kwaliteit zei, dat stukje was ook niet naar jouw toe gericht maar naar dawwg.
Hoewel bepaalde Amerikaanse klassiekers echt extreem goed bebouwd waren kan ik je vertellen.
Zoals ik al zei, customizen zit in het bloed bij de Amerikanen. En zelfs de eerste generatie mustang was destijds leverbaar met verschillende OEM aftermarket zaken als velgen, andere motorkappen en verlichting. Individualiteit is in de VS tot op zekere hoogte belangrijker dan originaliteit. Opzich is daar weinig mis mee, als iemand zelf een wagen heeft gekocht dan mag die wat bij betreft ook zelf bepalen hoe die eruit ziet.
Gewoon een mentaliteitsverschil tussen de VS en EU. Dat wil niet altijd slecht zijn hoor. Kijk maar naar Singer met hun Porsches en zelfs vroeger hadden DeTomaso, Jensen en Facel Vega Amerikaanse V8 motoren onder de kap omdat die veel krachtiger en betrouwbaarder waren dan de Europese motoren destijds.
-edit: check!-
@venckman: Ja, fijne logica. Iets dat nu driemaal zoveel kostte als in 2009 moet wel een goede investering zijn?
Dan bied ik bij dezen een 2009 pc aan, voor slechts driemaal zoveel als ik er toen voor betaald heb…
Ik las Andries Knevel. Vond het al zo gek; wat moet die nou met zo’n auto?
@mrs250:
Weet jij veel hoever die gaat om zieltjes te winnen?
Misschien vond hij het model gewoon mooi, maar had niets met die britse rommel, best wel begrijpelijk als ervaring deskundige.
@Sabrenator . Toen meneer Knievel deze auto reed was het nog helemaal geen klasieker. De modificaties zijn dan ook helemaal period correct met de tijd van deze auto.