• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ex-Jaguar-ontwerper brengt gaafste Jaguar ooit tot leven

Auteur: Loek, gepost 29 februari 2024 om 20:41 – 5 Reacties

Binnenkort mag je met de gaafste Jaaaag die er nooit kwam de straat op!

Het bezitten van een Jaguar heeft zijn pieken en dalen, vraag @nicolasr maar. Waar bijna iedereen het wél over eens is: vrijwel elke Jag is ontzettend mooi om te zien. De coupés als de XK en F-Type zijn een soort Astons voor mensen met een iets kleinere portemonnee en de sedans zijn in hun klasse zo’n beetje de mooisten die je gaat krijgen.

Concepts

Jaguar heeft er best wel een sport van gemaakt om bepaalde concepts te teasen als een bloedmooie futuristische concept en daarna vrijwel ongewijzigd in productie te brengen. Dat lukte met de eerdergenoemde XK (X150) en F-Type (C-X16 Concept), maar ook de F-Pace (C-X17 Concept) en XF (C-XF Concept). Toch gingen er ook een paar concepts voor eeuwig de ijskast in. Dat was jammer bij de B99, een Bertone-ontwerp die een eventuele nieuwe XJ liet zien, en een rasechte Jaguar-supercar. De C-X75.

Jaguar C-X75

De C-X75 was een supercar uit 2010 die Jaguar in productie wilde nemen. Met een lekker futuristische insteek: een hybride setup met gasturbines om de accu’s op te laden zou de C-X75 snel (780 pk) en zuinig maken. Iets wat rond die tijd dankzij auto’s als de 918, LaFerrari en P1 een belangrijk item was. De Jaguar C-X75 werd getekend door Ian Callum en uiteindelijke productie werd afgeschoten.

Stuntauto’s

Tenminste, er zijn een handjevol Jaguar C-X75’s gebouwd. Het design is ietsje ‘productieklaarder’ gemaakt, oranje gelakt (in het briljant mooie Firesand Metallic) en daarna ingezet als stuntauto’s voor de James Bond-film Spectre. Overigens werd hiervoor de gasturbine-setup overboord gegooid en lag er ‘gewoon’ een 5.0 liter V8 met supercharger van Jaguar achterin. De auto’s zijn gebouwd door Williams voor de filmrol en het gaat dus om hele basale techniek met een C-X75-koets. Een kenteken kan je vergeten: meerdere filmauto’s zijn van de hand gedaan, maar die mocht je alleen ergens parkeren en naar kijken. Wat zeker niet onaangenaam is, maar met een auto wil je rijden.

Straatlegale Jaguar C-X75

Ian Callum gaat daar verandering in brengen. De ontwerper, onder meer bekend van dus zijn tijd bij Jaguar, gaat met zijn bedrijf Callum Design een ‘compleet herziene’ Jaguar C-X75 uitbrengen. Tenminste, het design en de techniek an sich blijft zo goed als hetzelfde, maar er wordt een hele waslijst aan zaken veranderd om de auto goed te keuren voor straatgebruik. In het Verenigd Koninkrijk, dan. Volgens Callum zijn er zo’n honderd onderdelen aangepakt, waaronder de uitlaat (en vooral katalysator), het glas en de finetuning van de motor. Ook zijn de panelgaps verkleind en ook al zou je het niet verwachten: de koolstofvezel carrosserie is volledig herzien en opnieuw gespoten in de oranje kleur.

Op zich gaaf, al wordt wel direct duidelijk dat het om enkel deze Jaguar C-X75 gaat. Serie- of überhaupt productie hoef je niet te verwachten. Aan de (on)bereikbaarheid van de C-X75 verandert dus vrij weinig. Wel wordt de auto publiekelijk getoond op het Bicester Scramble-evenement in het Verenigd Koninkrijk, in april dit jaar.

Ook interessant!

  • Wie biedt mee op de gaafste Jaguar van Nederland?
  • nieuwe elektrische Jaguar XJ
    Nieuwe elektrische Jaguar XJ gaat de EQS en i7 slopen
  • Jaguar I-PACE moet al snel met pensioen
    Jaguar I-PACE moet al snel met pensioen
  • Gecrashte Jaguar XK 180 staat nu op Marktplaats!

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

c-x75, ian-callum, Jaguar

Vorig bericht: « De Panda mag blijven, krijgt tweede leven als Pandina
Volgend bericht: Zelfs de officiële accessoires voor de Renault 5 zijn cool »

Lees Interacties

Reacties

  1. kennone zegt

    29 februari 2024 om 23:57

    Heel gaaf dit!

    Login om te reageren
  2. Foramen zegt

    1 maart 2024 om 08:50

    Een heel sterk ontwerp, 14 jaar oud maar kan hem zonder schaamte ook vandaag nog uitbrengen.
    Zouden ze moeten doen!

    Login om te reageren
  3. mc96 zegt

    1 maart 2024 om 09:09

    Sorry hoor maar de gaafste Jaguar ooit is voor mij toch echt de E type 3.8.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 maart 2024 om 10:09

      Net als de E-type zou ik ook de D-type en de XK120 ruim boven de C-X75 inschalen. Wat die legendarische modellen bewijzen, Jaguar heeft de meeste vergane glorie van alle merken.

      Login om te reageren
  4. leaper035t zegt

    1 maart 2024 om 12:57

    Wat is het stil rond Jaguar. Benieuwd naar hun elektrische linup die ze in het ultra luxe segment willen plaatsen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North