
Soms zijn de leukste kleuren niet bewaard voor de dikste sportwagens, maar kan je ze gewoon op redelijk doorsnee auto’s krijgen.
Een kleur kiezen voor je auto is moeilijk. Er vanuit gaande dat je niet van plan bent om hem professioneel over te spuiten, is het toch een keuze waar je de (potentieel lange) levensduur van een auto mee moet leven. Toch kan het ook gebeuren dat een kleur helemaal niks uit maakt. Je wilde een rode, maar de grijze had betere opties, dus werd dat je keuze. Kan allemaal.
Nieuwe kleuren
Als je een auto nieuw moet aanschaffen, heb je alle keuze van de wereld. Tenminste, da’s de bedoeling. Autofabrikanten lijken steeds vaker het gamma te stroomlijnen naar een basisaanbod kleuren waar vooral de gebruikelijke keuzes uitgelicht worden. Uiteindelijk kiest het gros dan nog steeds voor wit, zwart of grijs. Je moet immers wel de keuze hebben en wil niet voor de meest simpele auto’s in een speciale ordercatalogus moeten duiken.

Dat fabrikanten je geen opties geven, da’s onzin. Wij hebben een paar kleuren gevonden die je echt wel kan bestellen (zeer recent of zelfs nu nog) en het doel was eigenlijk om kleuren te vinden op auto’s die niet onbetaalbaar of zelfs prima te betalen zijn. Exotisch kleurtje, doorsnee auto. Hier een paar voorbeelden, aanvullingen zijn uiteraard welkom.
Byte Blue
Hyundai
Dit was eigenlijk puur een keuze omdat de Ioniq 6 bij uitstek zo’n auto is waar grijs, zwart, wit en wellicht een ietwat exotisch donkerblauw de overhand hebben. Toen er een keer een Ioniq 6 in Byte Blue langs reed, dacht ondergetekende dat het een wrap was. Niks is minder waar: je mag deze knalblauwe smurfkleur gewoon bestellen op een Ioniq 6. Het is zelfs de standaardkleur, al geldt dat voor het ‘Lounge’-pakket wat wel het duurste pakket van de auto is.

District Green
Audi
Bij Audi mocht je de A5 ineens bestellen in een fris, ietwat jungle-achtig groen kleurtje genaamd District Green. Deze kleur kan erg mooi zijn om een RS wat op te fleuren, maar op een standaard A5 met of zonder aluminiumpakket staat het eigenlijk altijd goed. Tegenwoordig mag je ook de Q5 erin bestellen.

Jaune Faro
Peugeot
Bij Peugeot heb je nog best veel toffe kleuren, maar een 208 in het geel bestellen fleurt het straatbeeld per definitie op. Hier had ook het groene kleurtje van de facelift kunnen staan, maar wat Jaune Faro vooral bijzonder maakt is dat je er niet voor bij hoefde te betalen. Sterker nog: je moest bijbetalen om elke andere kleur te krijgen, zwart of wit incluis. Peugeot, Opel en een paar andere Stellantis-merken hanteren of hanteerden deze strategie en het is eigenlijk de perfecte tweedeling: je moet kiezen tussen meer geld in de zak van Peugeot stoppen, of het straatbeeld leuker maken.

Midnight Cherry Red
Tesla
Als er één merk goed is in de productie stroomlijnen qua opties, is het Tesla wel. Het kleurenaanbod is zeer beperkt om ervoor te zorgen dat niet elke auto een unieke lakkleur moet krijgen. Toch komt Tesla nog wel eens onverwacht uit de hoek met een kleur als Midnight Cherry Red. Dat is onopvallend genoeg om chique te zijn, maar mooi dieprood metallic genoeg om interessanter te zijn dan zwart en wit. Al is dit wel een dure en niet perse hele populaire keuze.

Mystic Magenta
SEAT
Bij SEAT vinden we het schoolvoorbeeld van een interessante kleur op een standaard auto. Op de Ibiza en diens crossoverbroer Arona kan je bij de Xcellence kiezen voor Mystic Magenta, en mystiek is het zeker. Het heet dan wel magenta, maar wat is het eigenlijk echt? Een soort roségoud? Gewoon goud? Beige? Zeg het maar. Het is eigenlijk alles tegelijk.

Snapper Rocks Blue
BMW
Bij de facelift van de BMW 4 Serie (F32) en de introductie van de 2 Serie Gran Coupé (F44) kwam het kleurtje Snapper Rocks Blue prominent in beeld. Dit lijkt op kleuren als Atlantis Metallic en Long Beach Blue, maar is veel rijker en heeft een prachtig metallic-effect. Misschien wel de mooiste moderne BMW-kleur en je kon hem krijgen op zelfs vrij basale BMW’s. Gewoon doen, dus.

Soul Red
Mazda
Soul Red, of Soul Red Premium, of Soul Red Crystal (wat serieus nét andere kleuren zijn) mag ook zeker niet ontbreken als je het over briljante kleuren op doorsnee auto’s hebt. Je kan of kon het bestellen op elke Mazda en elke Mazda wordt er mooier van. Het is nét niet je alledaagse rode kleur en natuurlijk een mooie metallic (of ‘kristaleffect’) lak. Gewoon kiezen dus. Tenzij er toevallig een grijze met bruin interieur te koop staat.

South Sea Blue
Mercedes
Het verhaal van South Sea Blue bij Mercedes lijkt op Snapper Rocks van BMW, maar dan met als geinige twist dat de kleur een belangrijke rol speelde bij de B-Klasse. De mooiste kleur op je ‘saaiste’ model plakken, da’s ook een kunst. Toch was South Sea Blue een populaire keuze, ook voor de (CL)A. Tegenwoordig heeft Mercedes zelf de kleur opgeofferd voor het SL-kleurtje Hyper Blue, maar via PTS van Porsche is de kleur nog wel te bestellen. Er zijn mensen die een 911 GT3 RS hebben in de kleur van een B-Klasse.

Spring Blue
Citroën
Oké, de laatste helderblauwe kleur. Bij de facelift van de Citroën C3 kon je de goedkope hatch van Citroën ineens krijgen in een kleur die verdacht veel leek op het BMW-blauw dat we eerder besproken. Nou staat Citroën er normaliter om bekend dat je elke saaie kleur leuk kan maken met bijvoorbeeld oranje of groene accenten, maar Spring Blue staat de C3 uitermate goed. Helaas ontbreekt de kleur bij de nieuwe C3.

Terrane Khaki
Lexus
Voor liefhebbers van donkergroene kleuren heeft Lexus een pareltje in de aanbieding genaamd Terrane Khaki. Deze olijfgroene kleur lijkt saai, totdat de zon erop schijnt en er een hele mooie kleur groen doorheen schiet. Het doet wat denken aan Oak Green van Porsche, maar dan gewoon beschikbaar op de UX en NX. Of op de LC, waar Lexus meent dat de kleur een knipoog is naar British Racing Green.

Vibrant Violet
Volkswagen
De verrassing van Volkswagen qua leuke kleuren kwam bij de facelift van de Polo (AW). Die werd geteased in een paars kleurtje wat flitsend leek, maar wie kiest er nou een Polo in het paars? Nou, jij, als je de keuze durft te maken. Vibrant Violet staat gewoon bij het standaardassortiment, te wachten totdat jij een keuze durft te maken. Doe dan!

Zircon Sand
Mazda
Nog één keer Mazda dan, want Soul Red voelt als laag hangend fruit. Mazda heeft tegenwoordig ook een hele fraaie ‘aardse’ kleur in het assortiment genaamd Zircon Sand. Deze debuteerde op de Amerikaanse CX-50, maar onze Europese CX-5 en een paar andere modellen krijgen hem ook. Het is een soort beige, maar met hints van groen en zelfs goud erin gemixt.

BONUS: Monogram
MG
De laatste iteratie modellen van het ‘echte’ MG waren een gekke mix tussen een hoopvol ingesteld merk en een merk dat overduidelijk aan het doodbloeden was. Zo waren de laatste modellen, de TF160, de ZR (Rover 25), ZS (Rover 45) en ZT (Rover 75) duidelijk sportiever georiënteerde versies van de Rover-versies. Aankleding was heilig en dus kwam MG op het idee om de Monogram-kleuren aan te bieden.


De kleuren in kwestie waren bijzondere ‘flipkleuren’ waar het een mix is tussen twee kleuren die in bepaalde belichting te zien zijn. Verder hadden ze sinistere namen, zoals Twilight, Dark Fantasy en Shot Silk. Bijzonder was het zeker, helemaal omdat als iemand al voor een MG koos (en dat was maar de vraag), er ook nog eens bijna nooit voor zo’n heftige kleur werd gekozen.

SUPERBONUS: Opel Adam
Bij de Opel Adam waren het niet perse de kleuren die leuk waren. Oké, je kon de geinige baby-Opel die qua trendy insteek de Fiat 500 achterna zat in leuke kleuren krijgen. Vooral hoe Opel/Vauxhall die kleuren noemde was erg leuk, tenminste, vooral in het Engels kwamen de woordgrappen goed binnen. We hebben het vermoeden dat het marketingteam veel lol heeft gehad. Je had onder meer (en we verzinnen deze allemaal niet ter plekke):
- Brownian Rhapsody
- Black Meet Kettle
- A Star is Brown (ook wel James Brown genoemd)
- Mr. Darkside
- Dancing Green
- Greenfellas
- Forget About Grey
- Son of a Gun Grey
- Red ‘n’ Roll
- Very Berry
- White My Fire
- Goldbusters
- James Blonde

De Monogram kleuren van MG kende ik nog niet, doet me denken aan de K11 Micra Aztek uitvoering, ook een bijzonder kleurtje op een simpele auto.
Leuk artikel. En fraaie kleuren!
Geweldig kleuren op auto’s zijn geweldig. Het is allemaal als zo zwart, grijs en wit. Alfa Romeo had op de 147 een parelmoer groene kleur en op de 156 babyblauw parelmoer. Daar moest je heen schade mee rijden. Nissan had het op de Micra ook, Aztek. Ik zou nu gaan voor paars op de Polo.
Die 156 was er ook met non-metallic baby blauw. Prachtig in combinatie met rood leren interieur
Leuke lijstje. Dat blauw van de vorige Clio en Megane vind ik ook erg mooi. Het erge is dat ik uiteindelijk toch voor een veiligere keuze ga.
Ik zag laatst een skoda enyaq met een hele heftige groene kleur rijden, leek wel radioactief
Skoda biedt vaak leuke kleuren. Zi kun je die Enyaq ook in knaloranje bestellen.
Racing Blur van Skoda blijft imho een van de mooiste kleuren die je op een auto kunt bestellen.
Bij KIA was het exotische Runway Red metallic de standaard kleur zonder meerprijs op de EV6. Een keuze van de importeur, want in België was dat Yacht Blue.
Racing Blur. :+ Blue uiteraard.
De groene audi en Lexus zijn de mooiste in mijn optiek. Die blauwe BMW ook wel gaaf.
Eens v.w.b. het Audi en het Lexus groen, erg fraai (op zulke wagens). Het BMW blauw vind ik dan weer niet zó.
Bij fiat 500, de oro rosa, acid yellow of celestial blu.
Bij ons staat een oro rosa cabrio op de oprit, blijft een hele mooie kleur, met verschillende tonen afhankelijk van het weertype.
De parelmoer blauwe kleur van Alfa van vroeger, komt nog steeds mooi voor de dag.
Azzuro Nuvola heet die.
Koop een Mazda in Soul Red, kost je meer dan een ‘gewone’ niet standaard kleur (ik dacht ca. 600 euro), maar dat verdien je makkelijk terug bij inruil, want vergelijkbare modellen zijn zo maar 1000-1500 euro duurder als deze in Soul Red is uitgevoerd.
Het schijnt wel een extreem kwetsbare lak voor steenslag e.d. te zijn. Ook schadeherstel is erg kostbaar, omdat de kleur erg lastig te matchen is in de spuitcabine.
Inderdaad, Soul red kost ca 1500€ meer dan een standaardkleur. Maar wordt ook in 7 lagen gespoten, waardoor steenslag ineens een ramp is. Ik heb er eens eentje moeten bijwerken voor een hele kleine schade op de kofferklep. Dan krijg je een lakstift met zilverkleurige lak, één met de rode lak en dan nog de vernis. En dat is dan nog eens metalliclak, dus dat krijg je nooit hetzelfde…
@Robert: eigenlijk wilde ik de 6 compleet overslaan als ik geen rode kon vinden, maar ik vind het ook niet allesbepalend. Liever eentje in nette staat met goede documentatie dan een rode die slechter eraan toe is. Helemaal als blijkt dat een rode dus echt meer waard is: dan zou je voor de staat van ‘dezelfde’ auto meer betalen vanwege een kleur. Bij Soul Red bijna de moeite waard, maar ik baal niet van mijn grijze als ik weet wat het gekost heeft.
En één van de redenen dat de Golf wegging is afbladderende lak. Dus als dat binnen de kortste keren weer gebeurt… als ik me niet vergis was kwaliteit van de verf en blanke lak niet waar Mazda het meeste geld aan uit heeft gegeven.
Een kleurtje kiezen is bij de meeste merken vaak wel een dingetje en soms ook met prijzen die volledig van de pot gerukt zijn.
Vaak kiezen mensen gewoon voor een veilige kleur zodat de verkoop makkelijker kan.
Veel mensen laten zich ook leiden door de leasemaatschappijen. Bij sommigen leidt een ‘bijzondere’ kleur tot in een hoger maandtarief, vanwege de te verwachten lagere restwaarde.
Wij hebben een Seat Leon MK3 ST (5F) in de kleur Alor Blue en een facelift E208 in de kleur Jaune Aguenda. Fleurt het straatbeeld aardig op
De parkeerplaats op mijn werk lijkt wel 50 tinten grijs. Ik probeer nu een niet witte, grijze of zwarte BMW 3 serie te vinden om dat te doorbreken: onbegonnen werk.