
The verdict is in. EV’s zijn betrouwbaarder dan ICE’s.
Niets is zo verhit als het debat tussen EV adepten en ICE dino’s. Of nou ja…je hebt ook nog Israël versus Palestina natuurlijk. En woke versus gezond verstand. MAGA versus George Soros. En nog een heleboel verdeeldheid en ellende. Maar goed, hier bij autoblog houden we het natuurlijk altijd bij de auto’s.
Als het gaat om EV’s kunnen we het natuurlijk hebben over actieradius, laadtijden, beleving, Elon Musk, enzovoorts. Maar vandaag gaat het over betrouwbaarheid. Want een van de voordelen van EV’s op papier is dat ze betrouwbaarder zouden kunnen zijn. Een elektromotor heeft immers maar weinig bewegende onderdelen.
Nu hebben we al meerdere keren gezien dat EV’s kneiterduur kunnen zijn als het misgaat. Een nieuw accupakket kost je al snel tienduizenden Ekkermannen. Best wel lastig als je dat buiten garantie moet ophoesten. Maar, meestal komt de eerste eigenaar/leasert dat niet tegen. Hoe zit het dan met de ‘vroege’ betrouwbaarheid.
De ADAC, zeg maar de Duitse ANWB (of andersom) heeft daar nu voor het eerst wat over gezegd. De ‘Gele Engelen’ trekken er jaarlijks tienduizenden keren op uit om gestrande mensen uit de brand te helpen. En ze hebben naar eigen zeggen nu voldoende data verzameld om nuttige vergelijkingen te maken tussen EV’s en ICE’s.
De resultaten zullen je verbazen! Want EV’s zijn beterder. Elektrische auto’s (de oudste 2020) hebben 4,2 pechgevallen per 1.000 auto’s. Voor ICE’s van dezelfde leeftijd is dat 10,4 pechgevallen. Ai, ai, ai, een dikke nederlaag voor ons dino’s dus. In beide gevallen (EV of ICE) is de boosdoener vaak de 12V accu. Het enige waar de ICE het beter doet is qua problemen met de banden. Bij EV’s is dat in 1,3 per 1.000 gevallen de reden voor een gestrande auto. Bij ICE’s 0,9 per 1.000 gevallen.
In totaal trok de ADAC er vorig jaar 3,6 miljoen keer op uit, waarvan 43.678 keer voor een EV. Het grootste deel van de pechgevallen betreft natuurlijk nog altijd een ICE. Ook in Duitsland is het wagenpark gemiddeld meer dan 10 jaar oud inmiddels. Voor het onderzoek heeft de ADAC echter alleen leeftijdsgenoten vergeleken. Niet een gloednieuwe e-tron GT met een Audi 80 1.6 TD. Of dit plaatje constant blijft in de loop der jaren blijft dus nog de vraag. Geloof jij in de superioriteit va de EV? Laat het weten, in de comments!





Logisch, veel minder bewegende delen natuurlijk. Daar komt bij dat ICE’s niet meer zo gebouwd worden als vroeger…
Dat, of de ADAC wordt minder vaak opgeroepen voor storingen waarvan automobilisten ook wel snappen dan een monteur er niks mee kan. Zou jij de ANWB bellen als je EV niet wil starten?
Waarschijnlijk logisch, per auto, mogelijk niet per kilometer. Er staan bij mij genoeg EV’s in de buurt die enkel gebruikt worden voor opvang, boodschappenritjes en naar de sportschool tuffen en nooit de snelweg zien. Perfect natuurlijk als tweede auto, een Fiat 500e, mini, model 3/Y, twizzy, i3’s of Renault 5 electric. Geen wegenbelasting, met zonnepanelen ‘gratis’ laden.
De gemiddelde ICE van die leeftijd rijdt denk ik een stuk meer, want als je niet veel zou rijden zou je wel in een EV rijden gezien alle voordelen (en ook de afgelopen jaren wegenbelastingvrij). Als ik in plaats van 40.000-50.000km die ik nu rijdt, 10.000-15.000km zou moeten rijden had ik ook allang een EV gekocht.
Wat een onzin verhaal 😂
@rogerzz daar is allemaal voor gecorrigeerd hoor…
Er worden in NL juist moeilijk veel kilometers gemaakt in EV’s. Mensen konden kiezen, polo of model 3, omdat de maandlasten toen vrijwel gelijk waren. 40k per jaar is heel simpel hoor in een EV. Gewoon op werk of thuis kunnen laden.
Weet niet waar je woont, maar genoeg elektrische auto’s waar gestampt mee is. Marktplaats staat er vol mee. 100.000 in 1 jaar is voor een taxi niet gek en genoeg elektrische taxi’s in de grote steden en schiphol…
Klets. Ik rijd intussen 12 jaar een EV. Vele vele kilometers.
Nooit problemen. Uiterst lage onderhoudskosten. Veel lager dan de ICE die ik daarvoor reed.
Ik rijd ze gemiddeld 6 jaar en 130.000 km.
En dat geldt voor de meeste modellen. Gewoon omdat EV voor 90% zakelijk is. Zolang ADAC per jaargang vergelijkt is de uitkomst betrouwbaar.
Kom je ooit wel eens in de spits op de weg? Zal wel niet aan je verhaal te horen. Je wordt daar omgeven door EVs.
Ik weet niet in welk land je rondrijdt, maar voor mijn EV moet ik gewoon wegenbelasting betalen, alleen dit jaar nog iets minder dan voor de brandstofstoker.
Korte termijn geloof ik dat zeker, want veel minder slijtage/draaiende delen.
Maar!! die verrekte batterij, wat doet die met de jaren?? die factor meegewogen durf ik geen 2e hands EV te kopen op dit moment. Een batterij pack kost snel 5k of zelfs 10k.
Die batterij wordt steeds wat minder net als een ICE-motor en de versnellingsbak.. In de praktijk lijken EV accu’s het wel behoorlijk lang uit te houden en hoe goed ie nog is tweedehands kan je laten meten ;-)
Wat doe die gedownsizde brandstofmotoren van nu een jaar of 3 oud die volzitten met onderdelen om emissie te reduceren over een jaar of 12?
Kapot gaan. En ze lossen hun riem ook nog eens op, of draaien hun ketting kapot.
De meest betrouwbare auto’s zijn gemaakt rond de jaren 1998-2008. Atmosferische blokken zonder al te veel poespas. En ook de 1.9tdi bijvoorbeeld was heel simpel.
Misschien zijn EV’s ook wel beter gebouwd.. Ik bedoel geen merk wil in deze fase een flater slaan met z’n eerste of tweede EV.. van zo’n slechte naam kom je niet snel meer af..
Ik vind Tesla nou niet direct synoniem voor ‘beter gebouwd’.
Allemaal ook heel relatief. Mijn eigen auto model kent behoorlijk wat elektronische problemen, ik heb er ook wat op moeten lossen de afgelopen paar jaar (met dank aan Renault). Maar je komt er nooit stil mee te staan (met dank aan Nissan), dus volgens onze ANWB is het een probleemloos model die ze enkel zien met lekke banden of een kapotte accu. Dus zeg het maar, is het een betrouwbare auto?
Kan ik beamen. Tot nu toe, 5 jaar -120000km, alleen kosten voor banden (36K km), ruitenwissers, interieur filters. Olie weet ik niet, kan de peilstok nergens vinden.
Laatst las ik nog dat meer dan de helft niet door de eerste keuring kwam!! Dat nieuws kwam ook uit Duitsland.
Klopt, de adac pech statistiek zegt ook niet zo heel veel, gezien deze alleen gaat over de auto’s die niet door de eigen hulpdienst van het merk zijn geholpen. De duitse merken zijn er traditioneel heel goed in om zo veel mogelijk van hun eigen auto’s af te slepen zodat ze niet teveel in de adac statistieken terecht komen. Dit zal voor EVs waarschijnlijk nog veel meer gelden, zeker met deze leeftijd en dat ze veelal in de buurt stranden (in DL wordt de EV voornamelijk voor de korte afstand gebruikt, waarbij in NL de lease rijders een groter aandeel hebben en langere afstanden afleggen omdat een EV in NL in verhouding goedkoop is t.o.v. de 3 cilinder polo). Wat een goede verklaring zou zijn voor de tegenstrijdigheid met de Tüv statistieken.
Alles bij elkaar zal het overigens niet heel veel schelen, zowel de brandstof als de EV geproduceerd in de afgelopen 5-10 jaar zijn enorm complexe producten met enorme hoeveelheden electronica waar het op zoveel punten mis kan gaan. Dan hoeft het batterijpakket of de 3 cilinder ecoboost nog niet eens je grootste zorg te zijn…
Ja moet je wel even lezen waarom. Dimlicht verkeerd afgesteld. En dat is ook echt een probleem, niemand hier is nooit verblind door een model 3 die lantaarnpalen aan het verlichten is.