• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Extreme Hotrodding: John Coopers El Tiki

Auteur: chefke, gepost 10 mei 2008 om 17:00 – 29 Reacties

John Coopers El Tiki


Deze wagen is een heel apart verhaal. Wat begon als een roestige Ford carrosserie is uiteindelijk met behulp van een heleboel onderdelen omgevormd tot deze prachtige hotrod. Verantwoordelijk voor dit kunstwerk is Tom Culbertson die het wrak vond.

Allereerst werd een buizenframe gemaakt voor het chassis. Tom wilde geen onderdelen van na 1962 gebruiken, dus voor de ophanging pakte hij een Lincoln uit 1947. Ook heeft de El Tiki geen schijfremmen maar echte ouderwetse trommelremmen. De motor kwam vervolgens uit een Oldsmobile (1956) en de achterlichten komen van een oude Dodge.

Iemand had in een ver verleden geprobeerd om een nieuw dak op de Ford carroserie te lassen maar had dit niet afgemaakt. Daarom onderging de roestige carrosserie een aantal aanpassingen zoals het verwijderen van het dak en het inkorten van de deuren.

Ook het interieur is een mengelmoesje van verschillende auto’s. De bekleding van de deuren komt uit een Chrysler, de startschakelaar uit een Oldsmobile en de asbak uit een DeSoto. John Cooper was een goede vriend van Tom en ook hij was iedere dag in de workshop om te helpen met het bouwen van de auto. Toen de El Tiki eindelijk klaar was kon hij er geen afscheid van nemen en dus heeft hij hem maar gekocht (via motorpasion).

De oude Ford carrosserie waarmee het allemaal begon:

John Coopers El Tiki

De El Tiki halverwege het restauratie proces:

John Coopers El Tiki

Het uiteindelijke resultaat:

John Coopers El Tiki
John Coopers El Tiki
John Coopers El Tiki

Ook interessant!

  • En daar is de vernieuwde MINI John Cooper Works
  • Cupra hakt een klein stukje van el-Born af
  • Gratis Ford Explorer voor extreme lefgozer
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, hot-rod, Klassiekers

Vorig bericht: « Yuk! Mazda Biante 8-zitter
Volgend bericht: Impressie BMW Gran Tourismo »

Lees Interacties

Reacties

  1. Joepiedepoepie zegt

    10 mei 2008 om 17:09

    Doetie het ook als het regent?

    Login om te reageren
  2. X043 zegt

    10 mei 2008 om 17:09

    zo hooort het !

    Login om te reageren
  3. Xemurai zegt

    10 mei 2008 om 17:09

    Het resultaat mag er wezen zeg!

    Login om te reageren
  4. FordGT zegt

    10 mei 2008 om 17:09

    Hoop werk aan gehad. Ziet er wel netjes uit.

    Login om te reageren
  5. Appieflappie zegt

    10 mei 2008 om 17:11

    Vakwerk en prachtig!

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    10 mei 2008 om 17:16

    een bastaard/vuilnisbakkie .. schattig hoor ..
    maar volgens mij is dat geen oldsmobile rocket in het vooronder ..
    zal het effe uitvogellen ..

    Login om te reageren
  7. japp zegt

    10 mei 2008 om 17:20

    we moeten meer van die mensen hebben! t is toch mooi dat zulke auto’s op deze manier gered worden!! :D

    alleen.. we hebben helaas nogsteeds van die zielige DGB mensen die denken dat ze t ook kunnen maar t altijd verneuken..

    gr. japp ;)

    Login om te reageren
  8. J Master zegt

    10 mei 2008 om 17:23

    nu boyd is overleden (rip) mogen de hotrods ook wel overlijden….wel één van de vettere hotrods

    Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    10 mei 2008 om 17:25

    @japp .. welke auto is er dan gered ??
    en dit soort bijelkaarrapers zijn er zat op de wereld ..

    Login om te reageren
  10. Xiphos zegt

    10 mei 2008 om 17:29

    zulke dinge vinde ik egt helemaal geweldig, allus custom, mega blok erin (normaal gesprooke dan) en weegt helemaal nix, en dan zien ze er ook nieteens zo bruut snel uit, egt gaaf :D

    Login om te reageren
  11. k0walsk zegt

    10 mei 2008 om 17:56

    prachtig! en wat een ontzéttend gave wielen!

    Login om te reageren
  12. Nick_BE zegt

    10 mei 2008 om 18:17

    Schitterend dat er geen enkel “nieuw” onderdeel aan te pas is gekomen.

    Login om te reageren
  13. tom zegt

    10 mei 2008 om 18:50

    ja deze wagens met een verleden zijn best wel leuk zeker als ze met authentieke onderdelen zijn gemaakt

    Login om te reageren
  14. Rick dos zegt

    10 mei 2008 om 19:04

    Dat ziet er fantastisch uit.

    Login om te reageren
  15. Solstice zegt

    10 mei 2008 om 19:21

    Wat een gaaf ding, vooral die verlengde neus is briljant! De hotrodders die dit in een ‘schuurtje’ in elkaar knutselen zijn toch echt kunstenaars hoor.. :-)

    Login om te reageren
  16. vla zegt

    10 mei 2008 om 19:47

    Stond dat wrakje niet op autojunk?
    Leuk, zo’n wrakje vinden! Maar dan zou ik hem niet veranderen in een hotrod…

    Login om te reageren
  17. CrazyHenkie zegt

    10 mei 2008 om 20:54

    weegt niks?? Nou, gietijzer was toen behoorlijk normaal!

    Login om te reageren
  18. Savipe zegt

    10 mei 2008 om 21:42

    damn mooi gemaakt zeg:o

    Login om te reageren
  19. Baztrd zegt

    10 mei 2008 om 22:50

    Erg mooi! Kan het wel waarderen als mensen alleen oude onderdelen gebruiken, zeker als dit het resultaat is :)

    btw: “De oude Ford carroserie” – Carrosserie ;)
    –edit: dank u, is inmiddels gefixt!–

    Login om te reageren
  20. Eric zegt

    10 mei 2008 om 23:50

    is de lak ook van voor 1962

    Login om te reageren
  21. SyriX zegt

    11 mei 2008 om 01:15

    leuk, maar nutteloos

    Login om te reageren
  22. Antoine zegt

    11 mei 2008 om 12:39

    Geweldige auto , ik zie mezelf er niet in rijden maar echt helemaal top.
    Je moet zo ie zo respect hebben voor mensen die zoiets moois kunnen bouwen!

    Login om te reageren
  23. dekster zegt

    11 mei 2008 om 12:52

    Toch één van de betere hotrod projecten, ziet er goed uit.

    Login om te reageren
  24. Chris zegt

    11 mei 2008 om 12:56

    @ J Master

    Daar ben ik het echt niet mee eens. Boyd was natuurlijk geniaal in wat hij dee en creeerde, maar hiermee zie je dat er meer zijn die het goed kunnen. Ik hoop dat alle mensen uit boyds werkplaats ook gewoon doorgaan… Echt er zijn meer die het kunnen :)

    Hot rods mogen echt niet verdwijnen nu boyd er niet meer is!

    Login om te reageren
  25. monk zegt

    11 mei 2008 om 14:47

    Kunst!!!

    Login om te reageren
  26. 010 zegt

    11 mei 2008 om 15:46

    werkelijk prachtig, van een wrak naar een kunstwerk!!!

    Login om te reageren
  27. bozewolf zegt

    12 mei 2008 om 16:52

    Das het toffe van Amerika, dat kennen we hier in Europa nauwelijks, dat iemand oude auto’s op zulke manieren nieuw leven in blaast. Het blijft vaak bij het restaureren van een oude Volvo.

    Geweldig dit. Zo houd je de passie levend. En het resultaat is ook niet verkeerd…..

    Login om te reageren
  28. Ivan zegt

    16 mei 2008 om 14:11

    mooie project

    design vind ik niets

    Login om te reageren
  29. ronie size zegt

    25 september 2008 om 10:06

    J Master schrijft,
    10 May 2008 om 17:23
    nu boyd is overleden (rip) mogen de hotrods ook wel overlijden….
    wat bedoel je daar nu mee …Boyd was een eikel en zijn rod’s waren comerciaal, dit zijn echte hotrod, mensen in nederland snappen er zoiezo niks van , altijd overdone, een kleine groep hier in nederland snappen deze wagens en style van leven, kijk maar eens naar de scrapers (BE) en dan nog heb je gen fuck aan een rod hier want de volgens de wet heb je spatborden nodig dus het leuke halen ze er wel weer van af, achemd met z’n verlopen apk en dertig gezinsleden mogen dan wel gewoon doorijden met hun busje wat z’on drie millimeter boven het asvalt zweeft….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North