De definitie van Special Coachbuilding

Auteur: , 108 Reacties

Jullie worden al enige tijd door mij doodgegooid met de term "Special Coachbuilding" en ik ga daar graag nog even mee door, want er blijkt toch nog wat onduidelijkheid te bestaan over wat het nu wel en niet precies inhoudt. Online zijn er al geruime tijd vele discussies gaande over wat 'goed' is en wat 'fout'. Er bestaat geen stricte definitie van Special Coachbuilding, maar uit de publieke perceptie en informatie van experts is er wel een omschrijving van op te stellen. Ik heb met hulp van diverse merk-historici en coachbuild-kenners wat orde in de chaos proberen te scheppen.

Wanneer is er sprake van een Special Coachbuild, wanneer is het een HotRod en wanneer is het een Kitcar?

Vroeger, in de eerste paar decennia van de auto, was dat eenvoudig te bepalen, want in de tijd van de ‘rolling chassis’ was ongeveer 90% van alle auto’s voorzien van een carrosserie van een onafhankelijke coachbuilder. Veel automerken leverden zelfs helemaal geen eigen carrosserie, maar slechts een kaal chassis met motor, aandrijflijn, wielophanging, stuurinrichting, radiator en benzinetank. De klant kon vervolgens zelf bepalen waar hij zijn opbouw liet ontwerpen en bouwen.

Rolls-Royce chassis

Tegenwoordig kan een auto als een Special Coachbuild beschouwd worden wanneer:

– deze voorzien is van een nieuwe body,
– in gelimiteerde oplage,
– op een bestaand chassis van een auto in serieproductie,
– waarbij het chassis slechts beperkt aangepast mag worden (verlengd, verkort, topchop en verstevigd)

Een replica-chassis is geen basis voor een coachbuild, want niet officieel afkomstig van een seriefabrikant en dus geen merkgebonden chassisnummer.

Met een gelimiteerde oplage bedoelt men: zeer zeldzaam in verhouding tot het totale productieaantal van de originele donorauto. Een vast aantal is hier niet voor vast te stellen, want het gaat om de relatieve exclusiviteit. Fisker Coachbuild bouwt van zijn Tramonto maximaal 250 stuks. Dat is best veel, maar in verhouding tot het productieaantal van de donorauto, de Mercedes SL, is dat toch best wel weer exclusief.

Tramonto

Vaak beperkt een coachbuilder zich toch liever tot de psychologische grens van 100 stuks, zoals Zagato bij de DB7 Zagato heeft gedaan.

Design en body dienen afkomstig te zijn van een onafhankelijke designer/coachbuilder.

De Special Coachbuild variant behoort dus niet tot de standaard collectie van de autofabrikant, maar gaat de boeken in met expliciete vermelding van de naam van de coachbuilder. Meestal ontstaat een Special Coachbuild variant juist op initiatief van de coachbuilder of op verzoek van een rijke klant en in sommige gevallen wordt het te verbouwen automerk er zelfs niet of nauwelijks bij betrokken. De Pininfarina projecten Ferrari P4/5 van James Glickenhaus en de 612 Kappa van Peter Kalikow zijn zonder medeweten van Ferrari in gang gezet.

De Lamborghini Reventon is GEEN Special Coachbuild op basis van de LP640, want deze carrosserievariant is ontworpen en gefabriceerd door Lamborghini zelf.
Heel oneerbiedig gezegd is het eigenlijk een gelimiteerd ‘actiemodel’ van de fabrikant.

Reventon

Ook een heel belangrijk criterium is: het chassis dient binnen 10 jaar van een ‘contemporary’ body voorzien te zijn.

Met contemporary bedoel ik: voldoend aan de huidige eisen op het gebied van constructie, aerodynamica, wegligging, stylingstijdgeest, wetgeving, etc.

Laatst kwam er hier op Autoblog een customized Bentley met een retro carrosserie op het chassis van de S3 uit de jaren ’60 voorbij. Dat model is geen Special Coachbuild, want het chassis is antiek vergeleken met de carrosserie en dus valt het model in de categorie HotRods.

Bentley Hotrod

Special Coachbuilders hebben respect voor de historie en blijven met hun slijptollen van de klassiekers af. Een Ferrari 412 met een in de jaren ’90 gemoderniseerde carrosserie wordt door puristen afgedaan als “just another butchered classic Ferrari”

Een replica carrosserie van een klassieke Mercedes 300 SL op een modern AMG 55 SL chassis, zoals ooit voor de Sjeik van Brunei gebouwd is, is ook geen coachbuild, want die oldtimer-body past echt niet meer in de huidige tijdsgeest.

De auto dient volledig straatlegaal en verkoopbaar te zijn (al zijn er per land wel verschillende definities van straatlegaal)

Een conceptcar op basis van een gemodificeerd bestaand chassis, zoals de nieuwe Alfa BAT 11 van Bertone op basis van een 8C-chassis is geen coachbuild, want het model is niet straatlegaal. Dit in tegenstelling tot de vroegere BAT-modellen die destijds wegens de vrijere wetgevingseisen wel op kenteken gezet konden worden. Mocht Bertone de BAT 11 alsnog straatlegaal weten te krijgen, dan kan deze auto alsnog toetreden tot de Special Coachbuilding categorie.

Alfa Romeo BAT 11

Alfa BAT

De nieuwe body mag alleen door de coachbuilder in beperkte oplage gemonteerd worden en niet als losse kit aan de consument verkocht worden.

Los verkrijgbare aftermarket bodyparts vallen onder ‘optische tuning’ of ‘kitcars’. Een polyester Buggy-body op een Kever is geen coachbuild, want aftermarket verkrijgbaar en door de consument op te bouwen.

VW Buggy

Veilside maakt hele extreme full-bodykit voor de Mazda RX7 (bekend van The Fast and the Furious) en met deze kit wordt het een volledig nieuwe ‘contemporary’ auto, maar de vereiste exclusiviteit en kwaliteit zijn niet gewaarborgd doordat alle panelen aftermarket verkrijgbaar zijn.

Veilside Mazda RX-7

Nu worden diverse designhuizen / coachbuilders ook vaak door de fabrikanten gevraagd om een speciaal model voor het merk te ontwerpen. De fabrikanten kunnen dan heel stoer zeggen dat ze een unieke designervariant in hun collectie hebben, maar zodra het merk het model in de eigen catalogus opneemt, is het geen Special Coachbuild variant meer. Een voorbeeld hiervan is de Lancia Kappa Bertone Coupé: niet gelimiteerd en door Lancia zelf geleverd.

Lancia Kappa Coupe

Vroeger, daarentegen, werden er veel Lancia Special Coachbuild varianten geleverd door Pininfarina, Zagato, Frua, Vignale en dergelijke. Meerdere varianten op basis van 1 chassis en allemaal verkrijgbaar bij de coachbuilders zelf. Lancia leverde alleen het chassis.

Om helemaal goed te begrijpen waar bovenstaande stelregels vandaan komen, zouden we eens goed in de lange historie van het coachbuilden moeten duiken. Daar wordt op dit moment hard aan gewerkt en binnenkort meer daarover.



108 reacties

London Chopshop op Discovery…. Met Leepu en die engelse knakker…. Special Coach building of niet??? :P
Nu is het helemaal duidelijk! Bedankt Michiel.

Die Fisker’s zijn toch zo mooi, jammer dat ze iets te prijzig zijn vergeleken met het donor model.
Het is me duidelijk dat we hier de contouren van het “hokjesdenken” aan het creëren zijn.
goed artikkel hopelijk zijn de discussie’s hierover opgelost na dit gelezen te hebben
@Michiel van den Brink
Je hebt me nog niet doodgegooid maar na vandaag ben ik wel beurs.
Sjeezus wat veel informatie!!!!

“Omdat die daar niet aan voldoet is het net geen Special Coachbuilding”

Uhm, ik ga het nog een keer doorlezen!!
Rick Dos heeft wel een punt imo. Bouw gewoon wat je leuk vind, het zal mij eerlijk gezegd worst zijn wat voor naam je eraan hangt. Ik krijg een beetje het gevoel dat je de term ‘Coachbuilding’ heel speciaal en exclusief wilt laten zijn, zodat het marketingtechnisch een leuker woord wordt.

Verder wel heel interessant om naar de geschiedenis te kijken etc.

Trouwens, als je zegt dat vroeger veel fabrikanten alleen chassis’s bouwden, en de koets door anderen liet bouwen, dan is er toch geen sprake van special coachbuilding? Ik zie dat coachbuilding dan meer als uitbesteden.
@ Rick dos: Inderdaad.
Het is iets vergelijkbaars als wat men doet in de kunst.
“Is het nu ‘Haagse school’ of ‘Cobra’ of… of…. ?”
interessante 1e foto Michiel!
Wanneer ga je ons een update geven van de aluminium body die daar zo opvallend onopvallend staat te glimlachen?
@ Juppe: Klopt, vroeger was het minder speciaal en dus eigenlijk ‘gewoon’ coachbuilding.
Later, met het algemeen worden van de massaproductie en massamotorisering, werd het wel speciaal.
Weer iets bijgeleerd ;)
Inderdaad een interessante foto, zoals JanJanssen al schrijft!

Any info? ;)
@Juppe

Precies.

@Michiel van den Brink

Inderdaad. Kunst is ook zo quasi elitair. Hè, gadver.
@ Michiel van den Brink

Heeft u nog meer van die mooie foto’s (1ste)(en in iets hogere resolutie). Kon die foto namelijk niet vinden op uw website en ik vindt het een schitterende achtergrond.
Beetje een semantische discussie. Hoe zinvol is dat?
@ Floris, dat mag je zelf bepalen. ;)
Wat maakt dat toch uit, coachbuilding of niet, als het maar mooi is. ;)
Puur uit sympathie voor je doorzettingsvermogen en mijn hoop op een goed eindresultaat, kan je misschien een tip van de sluier oplichten over de geplaatste foto van de body? Je maakt een fantastisch project vandaar de grote interesse.
RijNouNsDoor!
Het zijn gewoon allemaal kitcars!!!

Geintje Michiel ;-)
@michiel

Is het zo dat een Special Coachbuild als complete auto geleverd moet worden door de fabrikanten of worden deze auto’s geleverd zonder carrosserie?
@ JanJanssen & autoblogger: er gebeurt veel op ’t moment, maar nog niets wat we naar buiten willen brengen.
the bugcollector
We zijn dus terug in de tijd aan het gaan.
De een bouwt een onderstel en de rest is eigenlijk `gewoon’ coachbuilder geworden.
Al blijft het dan wel vaak binnen hetzelfde concern, het is vaak niet dezelfde fabrikant die een onderstel aankleed als je het mij vraagt.
Zou wel eens een lijstje willen zien van alle autos die een chassis delen, net ff gegoooooogled, maar het is geloof ik geen informatie die men graag deelt.
@ Oi!: Rolling chassis worden niet meer gemaakt. Bijna alle auto’s hebben een (semi-) monocoque of spaceframe constructie. Dus wordt er vandaag de dag een compleet afgebouwde auto als basis genomen.
Vanwege veel strengere toelatingseisen voor diverse delen van de wereld is het ook noodzaak dat de auto eerst op kenteken gezet moet worden en vervolgens houd je met het ontwerpen rekening met de aldaar geldende wetten en beperkingen.
Als ze er maar mee gaan rijden! Dat vind ik veel belangrijker. Ik vind het zo snobistisch dat je jezelf wil onderscheiden door iets exclusiefs te kopen en het vervolgens weg te zetten in een kelder/garage waardoor niemand kan zien dat je onderscheidend bent.
Leven en laten leven. Dus rijd met die auto. De auto wil ook een echt leven. Wat is leven zonder vrijheid? Wij willen toch ook niet ons hele leven in de slaapkamer opgesloten zitten?

Verder leuke informatie! Ik hoop eigenlijk wel dat de tijd van coachbuiliding weer een beetje terugkomt. Ferrari-Vignale. Dat klinkt toch geweldig? Of Porsche-Karmann?
@ the bugcollector: wordt aan gewerkt.
@ Michiel: Zijn jullie al aan het bouwen geslagen?
the bugcollector
@Michiel
Nou dat is pas sservice!
@ the bugcollector: een echt compleet overzicht is er nog niet, maar in een volgende column zal ik een aantal interessante modellen naast elkaar zetten.
the bugcollector
@Michiel
mooi!
Ik hou het in de gaten.
San Sebastiano
@ Michiel: In Brunei woont geen Sjeik, alleen een Sultan ;-)
Over rolling chassis: het moet toch mogelijk zijn om een “standaard” rolling chassis te maken (beetje zoals de Corvette met twee grote gehydro-vormde langsliggers) en die dan met een koolstof body te verbinden? Soort omgekeerde monocoque idee. Dan kan je relatief snel een andere body maken terwijl de stijfheid/veiligheid gewaarborgt blijft.
@ Redactie Autoblog
Mag deze in de rubriek ‘Tijdloos’? :)
Niet om de rest van de posters af te vallen, maar soms zou ik Michiel zn visie/mening bij andere posts wel eens willen weten :)
Er worden hier regelmatig (spots van) concepts getoond en iedereen roept dan om het hardst wat mooi/lelijk is..

Heb jij nooit de neiging om je (gefundeerde) mening over een auto te plaatsen, Michiel?
mooi stuk je tekst en goed uitgelegd.en zo als altijd weer mooie plaatjes.ps die hotrod bentley is wel heel gruwelijk
@ MvdB; jJe wilt je met de term special coachbuilding onderscheiden van de andere custom-builders. (?)…beetje snobbish. Bleeh marketingzeepbel.

Ach ja je koopt wat je kan betalen, voor de een is dat een buggy voor de ander is dat een verbouwde 599. Persoonlijk houd ik het liever OEM.

Leuk dat je toch wilde uitleggen wat volgens jouw de hokjes zijn waarin ze zijn in te delen.
Een heldere uiteenzetting, Michiel. In hoeverre valt de GTO nog onder special coachbuilding, gezien het feit dat de carrosserie behoorlijk klassieke lijnen heeft?
Zeer logisch allemaal, heb geen enkele keer gedacht “nu kletst hij uit z’n nek”. Ik hoop ook dat het special coachbuilden zijn tweede leven gaat gaan beginnen. Toch niks zo leuk dan een volledig unieke auto bezitten, niet?
@ klassiekerrally,

me dunkt dat aan de body wel af te zien is dat het hier om modern werk gaat!
InfinteNissan
Mag deze in de rubriek ‘het zal me worst wezen’. Doe mij maar gewoon een GTO, Fisker en reventon op de oprit en dan ben ik tevreden.
@Michiel van den Brink, m’n vader is lid van de Lancia Club Nederland en mede daardoor weet ik ook heel wat van Lancia’s af en het verbaast me eigenlijk dat je een model verzint, de Kappa Bertone Coupe??? :)
De Kappa Coupe is namelijk gewoon door Lancia zelf getekend.

De Bertone Kayak, is wel een prototype gebaseerd op de Kappa.


De stationwagon is getekend en gebouwd door Pininfarina, als ik nu zo je regels zo zie maakt het eigenlijk wel een soort special coachbuild. Lancia levert de half kale auto’s bij Pininfarina en Pininfarina bouwt er een andere coach op (SW in dit geval).
Alleen op productie nummers zal die relatief niet zo gelimiteerd zijn.
zagato is gewoon porno
rx-7 is porno op zn japans
nu michiel porno op zn hollands/italiaans
@ Race Kees: of mijn bedrijf te onderscheiden valt of te vergelijken is met de andere auto-veredelaars is geheel aan het publiek om dat te bepalen.
Wanneer wordt je bedrijf beschouwd als een volwaardig designhuis/coachbuilder?
Alles hangt af van de kwaliteit die geleverd wordt en daar kan ik met mooie marketingpraat echt niets mee veranderen.
Het product moet het bewijs gaan leveren en het publiek zal dat mogen beoordelen. Zo simpel is het.

Het segment waarin ik werkbaar ben is nu juist weer wel te omschrijven en dat is precies wat ik hier gedaan heb.
Het is aan een ieder om te bepalen wat er van te vinden.

@ Jimmie: Meen je dat, joh? Dat zou dan een stomme fout van me zijn, zeg.
Ik ga het toch nog maar eens uitzoeken, als je het goed vindt.

Over de Kappa SW: Ik zal binnenkort de geschiedenis eens verder uitdiepen en vertellen over de stap die de vroegere coachbuilders hebben moeten maken naar het worden van een contracting designhuis.
Mogelijk zal je dan begrijpen dat de Kappa SW toch als een catalogusauto beschouwd wordt. Getekend en uitgevoerd door Pininfarina weliswaar, maar wel volledig onder regie van Lancia.
@ Jimmie: Ja… jij en je vader hebben helemaal gelijk… de Kappa Coupe is een Lancia eigen model.
Over de Bertone Coupe, ondanks dat het model op een bestaand chassis is gebouwd, is ook dit model geen Special Coachbuild, maar een niet-straatlegale Conceptcar. Daar kwam bij mij dus de verwarring vandaan. Excuses.
Allemaal leuk en aardig dit maar Michiel probeerd gewoon zijn eigen hut te benoemen en zich te onderscheiden van de rest. Prima op zich. Maar ja over die hokjes, die heeft ie gewoon zelf bedacht. Ik heb echt wel respect voor wat ie doet en het lef dat ie toont, maar volgens mij valt zijn gto gewoon in het RR hokje, retro rommel. Ik vindt er echt niets aan. It doens’t move me at all zou Sinatra zeggen. En dan het dedain waarmee zogenoemde kit cars worden besproken. Als er ergens vernieuwing plaatsvindt is het wel in deze Engelse industrie. Dan heb ik het natuurlijk niet over die seven klonen maar de bike sports auto’s en de lmp3’s. De radicals, retoga’s en de Juno’s van deze wereld. Voor iets meer dan 30000 pond heb je een nieuwe lmp3 racer als je wilt ook nog op kenteken, die een gto alle hoeken van het circuit laat zien. Michiel, trekt daar nou eens een klassiek gelijnde moderne body overheen. Dan hebben we het echt ergens over.
@Michiel van den Brink, ik zie de SW ook niet als special coachbuild hoor, toch lijkt ie op het eerste gezicht er niet eens ver weg van te staan. De SW is inderdaad ook meer een uitbesteding dan een speciaal niche model.

Ik heb heel wat Kappa Coupes van dichtbij gezien en we hebben er bijna zelf 1, maar er is echt geen Bertone logo’tje te zien. Plus als de SW al uitbesteed was aan Pininfarina, waarom zou je ze dan ook niet de Coupe laten doen in plaats van Bertone?

Deze site heeft een leuk overzichtje van Lancia Coupes http://www.movit.de/htm/lancoupe.htm
Bij designer staat Gianna Maggiore, aangezien ik met google niks over hem vind zal dit wel een inhuis designer zijn geweest, want de designers blijven altijd redelijk anoniem achter een merk verscholen (helaas).

Plus als je zoekt op “Kappa Bertone Coupe” vind je alleen deze column ;)
LOL @ dimitri. Hij heeft wel een puntje…
@ dimitri: bovenstaande stelregels heb ik niet zelf bedacht, maar die zijn samengevoegd met input van enkele historici.
Een enkele van die kenners is in dienst van een gerenommeerd sportwagenmerk en weer anderen hebben inmiddels meerdere boeken over deze materie op hun naam staan.
Dit is dus niet uit mijn duim gezogen.
Verder zijn het inderdaad wel de stelregels waar “mijn eigen hut” zich graag aan houdt, ja.
Niks ten nadele van de vele kitcar fabrikanten overigens!
@Michiel van den Brink, excuses zijn niet nodig! We zijn toch allemaal autoliefhebbers :)
@ Jimmie: nu blijkt maar weer, een foutje is er zo ingeslopen.
Ik schrijf de columns dan ook altijd midden in de nacht… ;)
@ michiel van den brink, waarom bouwt u eigenlijk(tot zover ik op de hoogte ben en mischien is dat wel o,1) alleen maar exlcusiefe auto’s??
veder prima collumn graag in tijdloos redactie;)
@ Dimitri, Wat ben ik blij dat er meer mensen wel van die auto houden dan niet. Dus ik ben blij dat er mensen zijn die de mooie italianse klassieke lijnen in stand houden. Doel hier vooral op de lijnen van oude auto’s van Ferrari, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Ghia, Bertone en natuurlijk Pininfarina (klein beetje Lamborghini, Abarth en Fiat).

Maar misschien heb ik dan ook gewoon een voorliefde voor italiaanse schoonheden.
Als ik dit hele topic zo eens doorscan, dan valt mij vooral 1 ding erg op- Waarom usen wij hier in Nederland überhaubt nog Dutch als writingtaal als je actually ziet dat in dit soort area’s er so f#*-much usage wordt gemaakt van loanwords…?

Nu hebben we het weer over contempory coachbuilds. Hebben wij in Nederland niet een rijke historie van carosseriebouwers (gehad)? Zijn er niet voldoende Nederlandse woorden beschikbaar…?

Ik vind verder het onderwerp uitermate boeiend en ik zie rijkhalzend uit naar het volgende deel over hoe dit alles ontstaan is. Maar met de rijke geschiedenis die wij hier in Nderland hebben op het gebied van koetsbouw, carosseriebouw en autobouwers, zou ik toch willen aandringen op het zoeken naar Nederlandse benamingen voor de gebruikte begrippen. Vooral omdat we ze wel degelijk hebben. Het is niet zo dat er geen woorden in onze taal bestaan en we dus bij gebrek aan eigen mogelijkheden moeten uitwijken naar buitenlandse talen.

Voor de rest ben ik het wel met Rick eens dat dit inderdaad wel heel erg begint te lijken op steeds strakkere bepaling van alweer een paar hokjes.
Kunnen we niet volstaan met “Massaprodukt”, “Bijzondere auto gebaseerd op passaproduktiemodel”, “Bijzondere auto volstrekt niet gebaseerd op massaprodukt”…?

Salaam Aleikum Michiel! ;-)
@jandepandaman, eigenlijk groot gelijk, als we film’s maken over mensen die zich moeten aanpassen moet wij wel een normaale taal hebben die aan te leren is en niet een taal van 5 andere talen
Wat ik erg interesant vindt: Welke auto’s zijn goede donoren? De Corvette wordt gezegd. Zijn er nog meer mooie donor modellen?

waaraan moet een goede donor voldoen?
Ik hou zeker van Italiaanse schoonheden. Ik schaar de GTO van Michiel daar echter niet onder ( Nederlands Product). Het is een aardige maar veel te letterlijke re-interpretatie van een model uit de jaren zestig. Niet bijster origineel vind ik. Zeker om de GTO te nemen vind ik een inkoppertje. Als je dan toch een re interpretatie wilt maken van iets ouds en moois dan wist ik het wel. Bijvoorbeeld Fiat 8v’s /Siata’s.

Dat is het enige punt dat ik wil maken. Ik snap Micheil best wel. Hij wilt zich profileren als een oldschool coachbuilder. Dat mag. En dat is hij waarschijnlijk ook. Maar ik hoef natuurlijk niet mooi te vinden. Dat is het enige punt dat ik wil maken.

Prettig weekend allemaal
Michiel, ik ben dan wel benieuwd naar de verschillen tussen jouw GTO en de 300 SL van de Sultan van Brunei.

Ik ken dat laatstgenoemde project niet, maar ik ga er van uit dat daarbij geen originele 300 SL carrosserie is gebruikt, of wel? Aannemende dat dat dus niet zo is, wat maakt dat — een moderne carroserie, zwaar geïnspireerd door de oude 300 SL — dan geen special coachbuilding, en jouw GTO — ook behoorlijk geïnspireerd door de originele GTO — wel?

Ter verduidelijking, en voordat ik half autoblog over me heen krijg, dit is geen aanval op de GTO, maar ik ben oprecht nieuwsgierig waar de verschillen dan in zitten.
@ SQB, groot gelijk ben benieuw naar de antwoorden.
De SL van de Sutan is niet geinspireerd, het is een 1 op 1 kopie van het orgineel:
http://www.supercars.net/gallery/129612/976/668546.jpg
http://www.supercars.net/gallery/129612/976/681415.jpg
Inderdaad, zoals ik zei is de carrosserie van de SL een REPLICA, dus 100% identiek aan de oude.
Dit zou heden ten dage nooit een typegoedkeuring kunnen krijgen als het als een nieuw ontwikkeld model op de markt gebracht zou worden.
Ombouw na kentekening is wel mogelijk en al helemaal bij de Sultan van Brunei, want die bepaalt wat dat betreft lekker zelf wat wel is toegestaan en wat niet.
@ jandepandaman: Je hebt wel gelijk wat betreft de hoeveelheid engelse woorden.
De moeilijkheid was om iedere keer na een discussie en mailwisseling in het Engels over te schakelen naar Nederlands en dan voor je gevoel toch nog hetzelfde proberen over te brengen in een Nederlands artikel die midden in de nacht geschreven wordt.

Ok dan, speciaal voor jou zal ik ipv contemporary het woord eigentijds gebruiken, goed? ;)

Ohja, over de rijke historie van de Nederlandse koetsenbouwers heb ik al eens een artikel geschreven, maar binnenkort zal ik er eens 1 bredere uitlichten.
@sqb je slaat de spijker op z’n kop.

Kijk Michiel komt aandraven met kenners en experts etc. Vind ik ook prima maar al die boeken over de italiaanse carrosserie bouwers heb ik ook in de kast staan. Hele leuke boeken trouwens. Ben ik dan ook kenner, het zal dan wel.

Die re-interpretaties van oude meuk. Ik word daar zo moe van. En waarom zou je trouwens niet de slijpschijf mogen zetten in een oude ferrari. Wat een gezeur. Ik zal wel tot de rekkelijken horen i.p.v de preciezen.
@Michiel van den Brink, heb je nog een foto van die in de jaren ’90 verbouwde Ferrari 412 wat heiligschennis zou zijn?
Het gelinkte filmpje lijkt op het eerste gezicht net zo standaard als de gewone 412.
@ Jimmie: die link heb ik niet geplaatst, dat heeft Autoblog gedaan.
Ik zal straks eens een foto opsnuffelen.
Er zijn meerdere voorbeelden en niet persee alleen jaren ’70 412’s.
Zo is er iemand bezig om een F355-achtig design toe te passen op een oudere Mondial.
Hij noemt zichzelf “slayer of Mondials” en dat vind ik op zich dan wel weer stoer. ;)
ik vind dat een echte skill3r aan de volgende eisen moet voldoen:

* Hij moet tussen de 20 en 30 jaar oud zijn.
* Hij moet een brilletje dragen.
* Hij moet technische informatica studeren.
* Hij moet van zowel auto’s als motoren houden.
* Hij moet blauwe ogen hebben.
* Hij moet tussen de 80 en 90 kilo wegen.
* Hij moet een getrainde bierspier hebben.
* Hij moet zijn kont van onder naar boven afvegen.

Hey wat toevallig.. Ik voldoe precies aan die eisen. Maakt dat mij nou speciaal? Uniek? Duur? Designer?
oh ja… ‘maar dat zijn natuurlijk ook stelregels waar ik mezelf aan hou, ja.’

@brinkyboy: maar eh, wat is uw antwoord op de eerste post, de interessante chopshop vraag?
@ dimitri

“bike sports auto’s en de lmp3’s. De radicals, retoga’s en de Juno’s van deze wereld”
vindt jij dat soort auto’s interessant? ik niet… ik vind special coachbuild auto’s veel interessanter. jij hebt kennelijk ook namen, kenmerken, eenheden en grootheden voor jou interesseveld. in deze string worden namen, kenmerken, eenheden en grootheden binnen het interesseveld van de coachbuilders gegeven, door iemand die dichter bij het vuur zit dan jij.
@ jimmie

mooie link van je lancia coupe’s, frappant die gelijkenis tussen de gamma en 412…
“Zo is er iemand bezig om een F355-achtig design toe te passen op een oudere Mondial.”

@Michiel, ik kan het draadje op FerrariChat niet meer vinden, heb jij een link?
@MvdB, ken wel het 308 naar GTO project van een Nederlander.

Heiligschennis of toch best mooi? Nu was de 308 niet echt de meest bijzondere Ferrari en vind ik het eigenlijk wel kunnen :)
Een F50 verbouwen bijvoorbeeld is dan weer iets voor mij wat echt niet kan, stukje geschiedenis en gelimiteerd.
@ Jimmie: en een Enzo verbouwen dan? Ook een stukje geschiedenis en gelimiteerd…
De verbouwde 308’s zijn niet echt zeldzaam, want er zijn diverse bodykits verkrijgbaar.
Op zich best een leuk project, maar voor de puristen ‘not-done’.
Wanneer de 308 de klassiekerstatus krijgt kan de waardering voor de 308 GTO projecten snel veranderen.
Vroeger werden de laag gewaardeerde 250 GTE’s ook veelvuldig gebruikt als donorauto’s voor replica’s van diverse duurdere Ferrari’s.
De originele 250 GTE’s stijgen inmiddels in waarde, waar de replica GTO’s, SWB’s en California’s juist in waarde dalen.
die rx-7 kan zo het kleine broertje van een koenigsegg kunnen zijn :O
@ Floris: Ik kan het ook zo gauw even niet vinden.
De betreffende ‘slayer’ Zertec heeft de link naar zijn thread ook al uit zijn signature verwijderd.
Ik heb wel problemen met het verbouwen van een originele klassieker (dus het ombouwen van bijvoorbeeld een 308 naar een GTO):
1. Je verknalt een originele auto
2. Het blijft een auto waarmee je meestal niet serieus genomen wordt bij klassiekerevenementen

Wanneer je een F40 ombouwt heb ik daar nog meer moeite mee, omdat je een icoon verwoest. Nou is de F40 niet zo zeldzaam als hij had moeten zijn, maar toch…

Wat mij betreft is het dus volledig terecht dat de replica’s in waarde dalen.
@ Klassiekerrally: mee eens.
En speciaal voor de klassiekerliefhebbers als jij is dus de grens van maximaal 10 jaar ingesteld.
Squadra Corse
Michiel van den Brink,

Ik wil eerst met trots zeggen dat ik trots ben op dit soort dingen uit Nederland omdat wij nu ook mee spelen op die markt. Denk aan Spyker en Donkervoort en nu een eigen design studio.

Ben super benieuwd naar die 599 GTO en Spider die komen gaan, maar maak jij ook design’s voor andere fabrikanten.

Voorbeeld stel ik zou een nieuw model Gillet Vertigo willen hebben met Maserati techniek en ik wil een auto die wel helemaal nieuw is maar wel herkenbaar als Vertigo, kan jouw bedrijf dan ook de ontwikkeling doen van dit product vooral op kwaliteit en design en regels die moeten worden toegepast.

Ciao

Squadra Corse
@ Squadra Corse: Jazeker, dat doen we ook.
Ik neem aan dat het wel oom een nieuw ontworpen chassis gaat?
@Michiel van den Brink, voor een Enzo geldt wat dat betreft het zelfde, maar ik bedoel de 308 is meer de budget Ferrari waar er zoveel van zijn, in mijn ogen niet bijzonder genoeg en denk eigenlijk ook niet dat de 308 nog echt een erg gezochte klassieker gaat worden.

Ik snap de mening van de puristen net zo goed en deel ook wel een beetje die mening en zeker volledig bij de bijzondere Ferrari modellen.


Wat ik me dan afvraag, in principe ‘vermoord’ je voor elke 599 GTO een originele, zijn er al puristen geweest die je nog gezegd hebben daar tegen te zijn?

Ik zie liever de 5 GTO’s tussen de 599’s dan dat de puristen over 25 jaar lopen te bitchen dat er 5 599’s ‘gesneuveld’ zijn :)
Elke Ferrari is in principe al een klassieker als ie de fabriek uitrolt toch Klassiekerrally?
@ Jimmie: in principe is elke Ferrari wel een soort klassieker, maar tegenwoordig zijn zelfs de Ferrari’s relatief gezien ‘massaproducten’.
Dat een gloednieuwe 599 gebruikt wordt voor coachbuilding is dus in mijn ogen geen probleem: ze worden toch nog gebouwd. Zo lang er vraag naar is, kunnen er dus nog nieuwe bijgebouwd worden. Probleem opgelost.

De productie van klassiekers is al lang gestopt, dus het ‘slachten’ van een klassieker vind ik persoonlijk wel degelijk zonde, of het nu een 308, een 412 of (zelfs) een Mondial is. Dus laten we over de F40 maar helemaal zwijgen ;)
@klassiekerrally, er is net nog een soort van productie van een klassieker gestart:
alfa romeo 8C normaal en spider..
@michiel van den brink.. Negeer je de chopshopvraag nou, of had je net die twee posts ‘toevallig’ gemist?

Valt de london chopshop ook onder “special coachbuilding” of is er nog een speciale ongeschreven regel die hen buitensluit van deze prachtige sport?
@ skill3r: waar denk je zelf dat ze onder vallen als je bovenstaande stelregels er op los laat?
@ sebastiaan

Zoals ik al in een eerdere post aangaf vindt ik de keuze van een ferrari voor een project als de GTO een weinig interessante optie. Wat vaak geberud en ook hier is dat elke dissonantie die wel in het oorspronkelijke model zat er afgeschaaft wordt. te slick en de ruigheid is weg. In dit opzicht vindt ik de VDB GTO het zelfde laken een pak als de miura concept van een paar jaar geleden. Mij is altijd geleerd dat een goed ontwerp 95 % harmonie is en 5 % dissonantie. Dat mis ik in dit geval.

De echte GTO en de echte GT40 bijvoorbeeld waren purpose built race cars, zonder opsmuk. Zonder tierelantijnen. Built for speed and not or comfort. Daar is in dit geval weinig meer van over.

Nogmaals ik vind dat MVDB een heel dapper project aan het doen is. Echt de ballen op het blok. Genoeg mensen met plannen en ideeen maar ze realiseren en uiteindelijk ook je product kunnen verkopen is een heel andere ball game. Dus in dat opzicht petje af.
Meerdere van de bovenstaande stelregels drijven de London Chopshop naar de richting Hotrodder / Optische tuner.
Zoek zelf de betreffende regels er maar eens bij.
@ sebastiaan

Wat ik interessant vindt aan bike sports en vooral track day cars is dat er veel innovatie is ondanks een vaak shoestring budget. Je kunt ze mooi of lelijk vinden maar dat is niet heel erg interessant in dit opzicht. Wat wel interessant is is de basis, het chassis dus en de PK gewichtsverhouding van zo 1:2. Ik zou wel eens willen zien wat voor vormen je krijgt als je over dat soort chassis’ een mischien wel klassiek gelijnde body gooit.

Alle reinterpretaties die de afgelopen tien jaar verschenen verkopen weliswaar
goed maar het zijn geen staaltjes van innovatie en grensverleggende esthetica. Wat vaak gebeurd en ook hier is dat elke dissonantie (lees ruigheid) die wel in het oorspronkelijke model zat er afgeschaaft wordt. Veel te slick. In dit opzicht vindt ik de VDB GTO het zelfde laken een pak als bijvoorbeeld de Miura concept. Mij is altijd geleerd dat een goed ontwerp 95 % harmonie is en 5 % dissonantie. Dat mis ik in dit geval.

De echte GTO en bijvoorbeeld de echte GT40 bijvoorbeeld waren purpose built race cars, zonder opsmuk. Zonder tierelantijnen. Built for speed and not or comfort. Daar is in dit geval weinig meer van over.

Nogmaals ik vind dat MVDB een heel dapper project aan het doen is. Echt de ballen op het blok. Genoeg mensen met plannen en ideeen maar ze realiseren en uiteindelijk ook je product kunnen verkopen is een heel andere ball game. Dus in dat opzicht petje af.
@jandepandaman

Als je de neologismen uit een taal verwijderd hou je niets meer over. Met taalpurisme hou je de evolutie van een taal tegen. Dan is die zeker ten dode opgeschreven. Kijk maar naar de voormale wereldtaal, het latijn.

In deze multiculturele samenleving moeten we ook niet vastklampen aan oppervlakkige symbolen van eenheid, zoals taal.
Het Beschaafde Nederlands heeft ook veel Dietse talen geërodeerd tot niet meer dan een accent. Straks spreken we allemaal Engels met een regionaal accentje. Of Arabisch. Niets duurt eeuwig.
Leuke poging om jezelf exclusiever te maken.
Wat een berg geouwehoer hier. Race Keessie, u r 100% right here :-)

Wanneer volgt er nou eens wat concreets over die verbouwde Fioranos ipv allerhande, geitewollensok verhalen over coachbuiliding ?

Wat een gedoe allemaal hier zeg. Geef mij maar een neut.
Proost! ;)
@Michiel, ik heb serieus eens wat gezocht, en ik heb onderstaande regels uit je verhaal kunnen opmaken. Echter, na wat diepgaander onderzoek voldoet de London Chopshop toch wel aan alle regels die jij zo mooi wist op te stellen. Op zich wel sociaal, dat je hun ook in je super-elitaire-autoknutselclubje toelaat.

Tegenwoordig kan een auto als een Special Coachbuild beschouwd worden wanneer:
* deze voorzien is van een nieuwe body [check]
* in gelimiteerde oplage [check]
* op een bestaand chassis van een auto in serieproductie [check]
* waarbij het chassis slechts beperkt aangepast mag worden [check, soms verlengen/verbreden ze de boel wat]

Verder moet een echte coachbuild ook nog aan de volgende regeltjes voldoen:
* Design en body dienen afkomstig te zijn van een onafhankelijke designer/coachbuilder. [sort of check]
* Het chassis dient binnen 10 jaar van een ‘contemporary’ body voorzien te zijn. [check]
* De auto dient volledig straatlegaal en verkoopbaar te zijn [discutabel, maar check!]
* De nieuwe body mag alleen door de coachbuilder in beperkte oplage gemonteerd worden en niet als losse kit aan de consument verkocht worden. [one of a kind, check]
ennuh.. welke regel verwees de chopshop nou tot de hotrodders? In de laatste aflevering zag ik ze een mondeo verbouwen, volgens mij is dat niet een klassieker… toch?
vanaf nu ga ik je denk ik je naam ook op z’n amerikaans uitspreken, klinkt als vendrBrienk (?)
@skill3r .. yeah yeah you made your point .. well done ..
“- deze voorzien is van een nieuwe body,”

Dus geen (of zo min mogelijk) verzaagde, aan stukken geslepen en vervolgens vol met stukken metaal gelaste bodypanelen.

Een aantal van hun auto’s zijn bovendien ouder dan 10 jaar.

Zijn hun auto’s ‘contemporary’?

“Met contemporary bedoel ik: voldoend aan de huidige eisen op het gebied van constructie, aerodynamica, wegligging, stylingstijdgeest, wetgeving, etc.”

Niet echt…
– constructie? sorry, daar wil ik geen woorden aan vuil maken.
– aerodynamica? “Wat is dat?”
– wetgeving? binnen het 8 puntensysteem van de Engelse wet misschien, maar niet volgens de EG regelgeving en dus onverkoopbaar buiten de UK.
– stylingstijdgeest? Ach, iedereen leeft in zijn eigen tijd. Bepaal dat dus maar voor jezelf.
Over een opmerking hier van iemand die “ik heb ook veel boeken” schreef: Ik kan me vergissen, maar het lijkt me dat als je veel boeken over een bepaald onderwerp hebt dat je dan kennis opdoet (vermits je de boeken echt leest). Het lijkt me dus zeker een kenmerk van een kenner dat ‘ie over zijn onderwerp veel boeken heeft. Als je dan daaruit bepaalde conclusies kan trekken, of overeenkomsten in ontdekt, kortom: Je gaat die kennis die je hebt verwerken ben je dacht ik zo nog een stuk verder.
Jammer dat je dit voorbeeld noemt van een kitcar.
Deze, mn op Engeland georienteerde, industrie heeft zich in de loop der jaren ook aangepast aan de huidige regelgeving en eisen van de kopers.
Een buggy op basis van een kever past daarin vrijwel niet meer.

Ik had liever gezien dat een Caterham als voorbeeld was genomen, wat toen (50 jaar geleden) en nu (doorontwikkeld) een kwalitatief goede kitcar is.
michiel heel eerlijk…. voel ik langzaaam een beetje moeheid bij je verhalen zonder beelden……..
ik ga hier nog een post aan vuilmaken, sorry alvast..

Eigentijds is een nogal breed begrip, waaraan je allerlei interpretaties kan hangen. Jij gebruikt dit woord als een soort kapstokartikel, een vrijbrief die je gebruikt als een coachbuilder aan al je regeltjes voldoet, maar waar je je toch liever niet mee associeerd.

Want aan alle autos kun je wel een eigenschap vinden wat niet eigentijds is. Een rangerover heeft een ladderframe, en het design van audi is te uitgemolken. En deze ene eigenschappen gebruik je vervolgens om de coachbuilder te degraderen tot tuner of hotrodder. Terwijl ranges en audis toch best eigentijdse autos zijn.

Kortom, of je een coachbuilder bent hangt af van een aantal van meneer vendrBrienks regeltjes, maar ook vooral van zijn persoonlijke mening. Die bepaald namelijk of je wel eigentijds bent. En als je dat niet bent, ben je een ordinaire hotrodder.

[lees trouwens tussen de regels door dat de meesten je designs, op de ssuv na, bijzonder kunnen waarderen, maar dat je als persoon ook wat beter uit de verf zou komen als je eens wat minder statig en uit de hoogte zou doen (alsof je tegen het gepeupel praat). Daar stoot je velen mee tegen het hoofd.]
@ skill3r: je vroeg naar mijn mening en die heb je gekregen.
Dat mijn mening nogal sterk is, wil niet zeggen dat ik graag uit de hoogte doe.
Zoals gezegd is er dus geen stricte definitie van Special Coachbuilding te geven en daarom zal er per project altijd voor voor discussie blijven.
Veel hangt af van de publieke opinie en daarom zijn de vele reacties op autoblog en de diverse fora ook zo interessant.
@ skill3r
punt blijft dat de mening van “skill3r” er niet veel toe doet, ten opzichte van de mening van MvdB en waarschijnlijk het autoblogteam. wat mij betreft gaat de discussie over het hanteren van een orde die helderheid en duidelijkheid moet verschaffen binnen een afgetekend onderwerp. in dit geval gaat het om een aanname van een groep mensen en het onderwerp “special coachbuilding.” heb je hierop kritiek, richt je dan op het onderwerp en niet op de persoon…
zo nu een mooi plaatje van 500 TR “hotrod”
misschien leren die amerikanen het nog eens…
http://www.tamsoldracecarsite.net/MartinMilesFerrariSB62.jpg
@michiel

laat zien wie je bent in beelden nogmaals die eeuwige quasi diepgaande analyses laten niets heel van je beloften!!
@ emile: Ik ben door autoblog gevraagd iedere twee weken een artikel in te sturen en aangezien ik dagelijks met deze materie bezig ben, is dit waar ik over schrijf.
Waar het hart van vol is loopt de mond van over.

Hee, ik heb een idee!
Ik wil je graag de ruimte van mijn eerstvolgende column aanbieden zodat jij een stuk met veel foto’s kan schrijven over jouw project. Deal?
heb ik een beter plan kom ik een keer langs schrijven we er samen een over de verschillen en overeenkomsten tussen onze “juwelen” in adam neem ik beeldmateriaal mee….
Je zegt net: “laat zien wie je bent”
Ik daag je uit.
Je platen heb ik al gezien op AutoJunk.
Presenteer jezelf maar eens in woord en beeld online aan het Nederlandse publiek.
Mijn visie op de overeenkomsten en de verschillen van onze projecten doet er niet toe.
Laat het publiek maar reageren op wat je te vertellen hebt, daar heb je echt veel meer aan.
maar goed ik neem graag je aanbieding aan, wat voor bestand wil je dat ik aanlever?? En wat is de deadline….
Eindelijk echte emoties op Autoblog, ik geniet!
Een battle, maar dan op niveau.

Een camera in een stil hoekje bij jullie ontmoeting lijkt me heel verfrissend beeldmateriaal opleveren. En dat is niet eens cynisch bedoeld. Auto’s, en met name het design, zijn nou eenmaal emotie. Lijkt me interessant wanneer de verschillen in de beleving van deze emotie (of visie zo je wilt) tegenover elkaar worden gezet.
@ michiel blijft het bij uit dagen…..?
http://www.designerspace.com/cars-l/2008/04/i15845i49-20080413142314.jpg


……………………………………..defition……………………………
Emile, heb je je eigen artikel over je project al geschreven?
Als het interessant genoeg is, zal Autoblog het misschien publiceren, heb ik gehoord.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).