F12berlinetta vs Aventador met IPE, welke klinkt beter?

Auteur: , 21 Reacties

Als je een V12-supercar maakt met een motorinhoud van meer dan 6 liter, dan komt hier sowieso een aardig geluid uit. Wanneer een uitlatenboer zich hier over buigt gaat het echter nog een tandje extremer. Luister maar.

F12berlinetta met IPE-lawaaipijpen

In de wereld der performance-knalpijpen denk je misschien het eerst aan merken als Capristo, Tubi of Novitec, maar Innotech (IPE) weet ook niet onaardige lawaaibuizen te fabriceren.

In de volgende video’s hoor je het resultaat van hun aftermarket-inspanningen op een Ferrari F12berlinetta (moar) en een Lamborghini Aventador (moar). Welke van de twee is het meest For The Win?

Overigens schoot onze lezer Gnepiah onlangs ook een video van de F12 in het echt, met lekkere tunnelsounds er doorheen:

Maar laten we eerlijk zijn: eigenlijk klinkt een IPE-systeem onder een LP670 SV nog steeds het best, nietwaar?



21 reacties

Dit gaat echt veel te ver. Een akrapovic uitlaat kan nog wel, maar met een IPE uitlaat verneuk je die hele auto. Naar het geluid wil ik normaal kunnen luisteren. Dit doet gewoon pijn aan je oren. IPE blijf van Ferrari af!!
Hij schoot geen video van de F12 in t echt. Hij krijgt het filmpje ingestuurd van iPE om reclame te maken, meerdere spotters hebben die deal. Dit filmpje staat ook gewoon op het YT kanaal van iPE zelf
Beste uitlatenboer op de markt wat mij betreft!
Too much.
Normaal ben ik helemaal enthousiast over aftermarket uitlaatsystemen maar dit keer vind ik het origineel mooier klinken.
Wat een achterbaks geschreeuw.
IPE geeft af en toe video’s aan bekende(re) spotters op YouTube om als reclame op hun kanaal te zetten, ik vermoed dat dit er ook één is. En idd, ik vind ze ook wat te luid. Het moet nog aangenaam blijven om vaak of over lange afstanden mee te rijden.
Het is hard, het is bruut, maar echt mooi is het niet.
Ik heb iedere dag een uitlaatboer.
bij die lambo 122 dB, dafuq?
Dit is een betere video van de Aventador met iPE-pijpen trouwens:

http://www.youtube.com/watch?v=seC0z1vKBMI

:)
Ach ja, het komt tenminste niet uit de luidsprekers.
Die Ferrari klink wel erg lekker.
Hoe zit dit eigenlijk voor de Nederlandse wetgeving? Die f12 maakt met de Stock pijp al meer DBa dan in Nederland is toegestaan voor personen auto’s. Wordt er een uitzondering gemaakt voor dergelijk auto’s oid?
@Donstil: volgens mij niet. Het wil gewoon zeggen dat de Ferrari tussen de 2000 en 3500 toeren per minuut onder de 87 decibel blijft. Er vanuit gaande dat de auto een Nederlandse typengoedkeuring heeft, zo niet dan zit de auto onder de 92 decibel.
@ej20g: ooh ik dacht dat ze het met 4000/4500 Rpm meten, 2000 is een stuk minder en dan zullen ze hèt vast wel halen.
@Donstil: Nee, wordt er gecontroleerd (bijvoorbeeld rond de TT over 3 wk), en je systeem te luid bevonden, dan ben je aan de beurt. Daarom kan je kleppen ook sluiten in zo’n systeem.

Zou ook raar zijn als er uitzonderingen voor supercars gemaakt werden, nietwaar?
Die F12 is echt wel het vetste geluid, gevolgd door de oer-schreeuw van de LP670 SV!
Maar wil je zo iets wel onder je auto, want het maakt tijdens het rijden op de baan waarschijnlijk nog steeds een pak geluid wanneer je gewoon een tripje doet naar je appartement in Knokke.
@vale46 nee,de pagani zonda 760rs dan de slr 722 en dan lp-670sv ;)
@bakkerricardo716: Ik had het enkel over degene in het artikeltje :)
Ik vind het geluid bij de Ferrari vrij artificieel. De Lambo heeft dat ook, maar ja die spuugt vuur… (What more could you wish for?)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).