• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Face Off: Bugatti Veyron vs Koenigsegg CCXR

Auteur: Alwood, gepost 4 november 2011 om 22:59 – 65 Reacties

Kies maar! Bugatti of Koenigsegg?


Twee beestjes die al weer even meegaan maar eigenlijk nog steeds onovertroffen zijn. Hoe verhouden de 1000pk awd en rwd zich tot elkaar?

De een is ontwikkeld door een van ’s werelds grootste auto-concerns. De ander komt bij een inventieve Zweed vandaan. Ben & Jerry’s vs hausgemacht. We hebben tegenwoordig ook een Bugatti Veyron Supersport en Koenigsegg Agera (R) maar iets zegt mij dat dit de vergelijking niet veranderd. De snelheden zullen slechts hoger liggen. Andere tegenstanders zijn er eigenlijk nog steeds niet of je moet het in de zelfbouw-hoek zoeken. Die SSC Ultimate Aero kan ik in al zijn lelijkheid nog steeds niet serieus nemen.

Op papier lijken de Bugatti (1001pk) en Koenigsegg (1079pk) ontzettend veel op elkaar. Accelereren naar 100km/u in 2,6 of 3,1 seconden, 0-200km/u in 7,3 of 8,9 seconden.

Zo vergelijkbaar als de specificaties van de twee zijn, zo verschillend is de techniek. Twin-supercharged 4,7 liter V8 vs quad-turbo 8 liter W16. De rest van de techniek verklaart ook meteen het kleine verschil in acceleratie. De Bugatti heeft met zijn vierwielaandrijving altijd genoeg tractie om weg te gassen, de Koenigsegg moet vechten om niet met rokende achterwielen te blijven staan. De Bugatti weegt bijna zo veel als de maan (1900kg), de Koenigsegg weegt 1280kg.

Ondanks zijn gewichts-nadeel lijkt de 16-cilinder van de Bugatti zijn vermogen (en koppel) wel over een breder toerenbereik te leveren. De sprint gaat van 60km/u naar 310km/u om de aandrijflijnen en banden nog een beetje te sparen.

Ook interessant!

  • Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
    Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
  • Bugatti komt met programma voor onderhoudsbeurt
  • eerste Bugatti met okazielabel
    Eerste Bugatti met Okazielabel is klaar!
  • Video: Bugatti Chiron vs. straaljager, wat is sneller?
    Video: Bugatti Chiron vs. straaljager, wat is sneller?

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, ccxr, koenigsegg, Vergelijkingen, veyron, Video

Vorig bericht: « Rolls-Royce Phantom doet het offroad ook prima
Volgend bericht: BRABUS WIDESTAR G500 Cabrio »

Lees Interacties

Reacties

  1. jay448 zegt

    4 november 2011 om 23:01

    Win voor de veyron

    Login om te reageren
    • bloempot zegt

      5 november 2011 om 00:04

      @jay448: idd, en 3.1 voor de Ccxr is niet heel snel, de Aventador is zelfs iets sneller met zijn 2.9. Geen idee hoe snel die over de 0-200 doet

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        5 november 2011 om 09:37

        @bloempot: 4WD, dan trekt een Impreza hem er zelf uit(0-100).

        Login om te reageren
        • mightymike zegt

          5 november 2011 om 09:42

          @The360box: haha een impreza in 3 seconde naar 100 zal wel een standaard uitvoering zijn die dat kan ;)

          Login om te reageren
          • bloempot zegt

            5 november 2011 om 10:27

            @mightymike: idd, denk dat hij een GTR MY2011 bedoeld

            Login om te reageren
  2. tvrspeedsix zegt

    4 november 2011 om 23:05

    Met plezier getipt! :)

    Login om te reageren
    • sebasjuhh zegt

      4 november 2011 om 23:41

      @tvrspeedsix: Lol, die vid staat echt al decades op YT

      Login om te reageren
      • Bart_V zegt

        4 november 2011 om 23:56

        @sebasjuhh: ik had ook al zoiets deze heb ik al een tijdje geleden gezien

        Login om te reageren
    • tvrspeedsix zegt

      5 november 2011 om 00:33

      @tvrspeedsix: who cares? nog niet op AB dus DELEN!!

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        5 november 2011 om 11:01

        @tvrspeedsix: geef wel vaker tips door, maar ze worden niet snel geplaatst als ze ‘ouder zijn’…zoals deze bijvoorbeeld:

        http://www.youtube.com/watch?v=ZAGpXdUua7w

        Login om te reageren
    • masterstig zegt

      5 november 2011 om 12:18

      @tvrspeedsix: En jou naam staat helemaal niet in het artikel! Dat zou ik echt niet pikken :D.

      Login om te reageren
  3. agera zegt

    4 november 2011 om 23:11

    Absoluut de Koenigsegg.

    Login om te reageren
  4. walter zegt

    4 november 2011 om 23:13

    In de bugatti stapt net voor de start nog een passagier in en volgens mij zit er in de Koenigsegg alleen maar de bestuurder.

    Login om te reageren
  5. larsdbs9 zegt

    4 november 2011 om 23:14

    Ik vind de agera wel mooier dan de ccxr

    Login om te reageren
    • agera zegt

      4 november 2011 om 23:16

      @larsdbs9: Klopt de Agera is de ultieme Koenigsegg net wat strakker en mooier dan deze CCXR

      Login om te reageren
      • adyton zegt

        4 november 2011 om 23:29

        @agera: Het is zoiets als mooier, mooist. Moeilijke keuze. Ze zijn allebei fantastisch. De Agera is juist iets moderner, terwijl de CCXR wat ruwer is. Ik vind ze allebei top.
        De Veyron maakt sowieso geen schijn van kans in mijn keuze :p

        Login om te reageren
        • agera zegt

          5 november 2011 om 00:30

          @adyton: Ene kant ook wel makkelijk voor mij gezien van nick :)

          Login om te reageren
        • agera zegt

          5 november 2011 om 00:33

          @adyton: mijn nick!

          Login om te reageren
          • baasbas zegt

            5 november 2011 om 11:03

            @agera: ieder zijn meug…

            Login om te reageren
            • adyton zegt

              5 november 2011 om 13:23

              @baasbas: Is dat de juiste link? Of snap ik em gewoon niet?

              Login om te reageren
              • Jokkebrok zegt

                5 november 2011 om 17:32

                @adyton: Nick?! :roll: ;)

              • adyton zegt

                5 november 2011 om 18:45

                @Jokkebrok: Ha lol met de beste wil in de wereld, ik ken die man niet. En iets in mij zegt dat ik me daar allesbehalve voor moet schamen ;)

              • Jokkebrok zegt

                6 november 2011 om 00:40

                @adyton: Ik ook niet, maar toch wel?! Nick en Simon?!

              • baasbas zegt

                6 november 2011 om 16:57

                @adyton: Hahaha ja sorry, erg flauw. Maar dat is de eerste hit als je ‘nick’ invult bij google afbeeldingen ;)

  6. joosthoeve zegt

    4 november 2011 om 23:19

    Hausgemacht is meestal beter dan een massaal geproduceerde Ben en Jerry’s! Koenigsegg is gewoon een top merk met grote ambities die hetmerk ook waar kan maken. Hoewel de Veyron natuurlijk een icoon is, vind ik het allemaal net niet.

    Login om te reageren
  7. speedie zegt

    4 november 2011 om 23:22

    Ondanks meergewicht haalt de Bugatti het hier. Op een omloop zou de voorsprong nog groter zijn. Remmen en wegligging zijn optimaler ook dank zij de spoiler.

    Login om te reageren
    • RazorHead zegt

      4 november 2011 om 23:55

      @speedie:
      topgear gemist blijkbaar?

      1:17.6 – Koenigsegg CCX
      1:18.3 – Bugatti Veyron 16.4

      op circuit is het gewicht ook belangrijk en daar steek je dik 500kg niet weg. en dat is nog geen CCXR maar een ‘gewone’ CCX

      Login om te reageren
      • macready zegt

        5 november 2011 om 13:58

        @RazorHead:
        Je vergeet voor het gemak dat de Koenigsegg die tijd pas neerzette bij een tweede bezoek, aangezien hij crashte tijdens de eerste poging. De tijd is neergezet met afstelling en spoiler specifiek aangepast aan het circuit, niet zoals hij uit de fabriek rolt. IMHO beetje appels en peren.

        Login om te reageren
  8. Flatfour zegt

    4 november 2011 om 23:24

    Slechte beelden van de start waarin je ziet dat de segg al begint met een auto lengte voorsprong wat er een beetje vreemd uit ziet. Desondanks aan elkaar gewaagt duo.

    Login om te reageren
  9. utr1984 zegt

    4 november 2011 om 23:28

    Helemaal eens joosthoeve. Zijn achtergrond toont de passie van deze auto. Ik vind de Veyron nog steeds een soort marketingauto/truc. Het is vast iets heel bijzonders hoor, maar toch.

    Ik heb de Veyron altijd gezien als een voorborduursel van de Audi Rosemeyer:

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      5 november 2011 om 21:03

      @utr1984: Het is de beste marketing truuk ooit: een 400+ km/u W16 1001pk supercar die zelfs je oma veilig naar huis te kan rijden; comfortabel en betrouwbaar als een daily-drive. Bijna praktisch, zeker vergeleken met de CCXR. Beetje duur, maar ik zie niet wat er verder mis mee is ;)

      Login om te reageren
  10. utr1984 zegt

    4 november 2011 om 23:28

    http://users2.ml.mindenkilapja.hu/users/autoszeretok/uploads/Audi-Rosemeyer-Concept-6-lg.jpg

    Die

    Login om te reageren
  11. adyton zegt

    4 november 2011 om 23:33

    Het blijft toch verbazend hoe een wagen van een klein Zweeds bedrijfje zo kan opboksen tegen een VAG product. Koenigsegg heeft dan wel de duimen moeten leggen tegen de veyron, ze blijven toch massa’s respect afdwingen met wat ze doen.

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      4 november 2011 om 23:34

      Trouwens laat die Supersport vs. Agera R maar eens komen. We zien dan wel of de Veyron ook sneller zal zijn. Zo zeker ben ik daar nog niet van.

      Login om te reageren
  12. maxx1 zegt

    4 november 2011 om 23:44

    Zonder twijfel de Bugatti. Lekkere cruiser en opzich lekker ingetogen.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      5 november 2011 om 00:02

      @maxx1: De Veyron een lekker ingetogen cruiser???????? Wat heb jij gesnoven dan??

      Login om te reageren
      • maseratiferrarilover zegt

        5 november 2011 om 01:36

        @Svenska_Aeroplan_AB: hahahaha GENIUS XD

        Login om te reageren
  13. tunefuldjmike zegt

    4 november 2011 om 23:45

    ccxr is gewoon veel dikker als een veyron, en waarschijnlijk ook nog exculsiever

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      5 november 2011 om 00:10

      @tunefuldjmike: Ik dacht dat er maar 3 CCXR’s zijn. Er bestaan ook wel nog enkele Editions en de Trevita die ook op deze zijn gebaseerd.

      Login om te reageren
    • maseratiferrarilover zegt

      5 november 2011 om 01:37

      @tunefuldjmike: veel dikker DAN

      Login om te reageren
      • tunefuldjmike zegt

        5 november 2011 om 15:53

        @maseratiferrarilover: 04-11-2011 om 23:45, ik sliep al driekwart

        Login om te reageren
  14. norge zegt

    5 november 2011 om 00:12

    Koele techniek of fanatieke liefhebbersauto ?

    Login om te reageren
  15. baasbas zegt

    5 november 2011 om 00:17

    No brainer, de Bugatti voor mij. Buitenaardse voorwaartse drang in een rijdbaar pakketje. Waanzinnige tegenstelling. Doet het trouwes goed in all white..

    Login om te reageren
  16. Davidov zegt

    5 november 2011 om 00:27

    Lol, toevallig had ik eerder vandaag dit filmpje al bekeken op jijbuis.

    Login om te reageren
  17. janklaassen zegt

    5 november 2011 om 00:39

    Sws de Veyron, daar is nog enige luxe aan boord en kan je nog rustig mee rijden zonder opgefokte booskijkers en knallende uitlaten.

    Login om te reageren
  18. pikes83 zegt

    5 november 2011 om 01:15

    dit is wel een oud filmpje,had deze al.gezien.

    Login om te reageren
  19. GOD zegt

    5 november 2011 om 03:03

    Theoretisch is de CCXR bij een rollende start het snelste.
    De manuele 6 bak en RWD gooien roet in het eten.
    Bij een stilstaande start wint de Veyron zo veel dat de CCXR het nooit meer zal inhalen.

    Login om te reageren
  20. bozewolf zegt

    5 november 2011 om 03:22

    Wie is Cage en wie Travolta?

    Login om te reageren
  21. xilver zegt

    5 november 2011 om 03:40

    Eindelijk een sluitend bewijs! De Veyron blijft voorlopig nog king, iemand een testrun met de Agera?

    Login om te reageren
  22. vale46 zegt

    5 november 2011 om 08:48

    Je verstand kiest voor de Bugatti. Het is een uber auto, de techniek is de beste van de wereld, de prestaties zijn de beste(rechte lijn), en het is niet moeilijker te rijdem dan een vw polo!
    Echter hebben de meeste mensen hier ook een hart aka benzinepomp, en dan kies je natuurlijk voor de CCXR. Dikke bruute power met een geweldige soundtrack en een ongelooflijke verschijning. Doch ietsje minder in rechte lijn. Maar op circuit opermachtig
    Btwj meestal kies ik voor mijn benzinepomp in zo’n gevallen!

    Login om te reageren
  23. The360box zegt

    5 november 2011 om 09:38

    Koenigsegg is gewoon raw power. Geen 4WD of 4 turbo’s. Just rwd.

    Login om te reageren
  24. atakan zegt

    5 november 2011 om 10:01

    hmm.

    Login om te reageren
  25. zakar36 zegt

    5 november 2011 om 10:09

    Ik wacht met smart op deel 2 : Bugatti Veyron SS vs Koenigsegg Agera R.

    OT: Voor mij allebei graag :D

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      5 november 2011 om 13:26

      @zakar36: Dat zei ik ook. Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik denk dat de winnaar dan wel eens anders zou kunnen zijn.

      Login om te reageren
  26. p993 zegt

    5 november 2011 om 10:30

    Veyron is toch meer auto en een mooiere verschijning dan het koningsei, als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
  27. rstyled zegt

    5 november 2011 om 10:48

    Achterwielaandrijving of niet voor de CCXR, een gewichtsverschil van 620 kilo is niet voor de poes. Hulde aan de Bugatti waar elk onderdeeltje een juweeltje is.

    Login om te reageren
  28. macready zegt

    5 november 2011 om 14:02

    En het kan nog sneller, met de spoiler in standje high speed. Al is de stuuruitslag dan wel beperkt, omdat anders de spoiler weer omhoog klapt.

    Login om te reageren
  29. Reimon zegt

    5 november 2011 om 14:32

    De CCXR ofcourse, die Veyron zie je ook op elke straathoek…. ;-)

    (hoorde ik ooit eens een Pagani-eigenaar over de Enzo zeggen, vind hem hier ook wel toepasselijk)

    Login om te reageren
  30. rob5nismo zegt

    5 november 2011 om 18:22

    @reimon

    +1

    Login om te reageren
  31. maseratizzzzzzzz zegt

    5 november 2011 om 20:53

    Die bugatti is gewoon een lelijkhok.
    doe mij maar de ccxr.

    Login om te reageren
    • maxx1 zegt

      5 november 2011 om 21:11

      @maseratizzzzzzzz: die is lekker? Dat ontwerp vind ik pas echt spuuglelijk ;p

      Login om te reageren
    • maxx1 zegt

      5 november 2011 om 21:12

      @maseratizzzzzzzz: wannabe Bugatti prestatie

      Login om te reageren
  32. silly zegt

    6 november 2011 om 12:09

    Ik heb ze allebei gekocht,kon echt niet kiezen !!

    Login om te reageren
  33. zonnekoning zegt

    6 november 2011 om 17:34

    Veyron, kenteken 777, opgeteld 21…….politie doet em niks

    Login om te reageren
  34. mellie zegt

    10 november 2011 om 14:33

    ondanks dat de Koenigsegg minders snel was zou ik toch voor de Koenigsegg zeg gwn omdat de auto er toch meer uitziet als een rassechte sportwagen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North