• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fahlke Larea: met 1260 pk(!) de weg op

Auteur: ricardo, gepost 30 december 2014 om 15:16 – 28 Reacties

Afbeelding Fahlke Larea: met 1260 pk(!) de weg opAfbeelding Fahlke Larea: met 1260 pk(!) de weg opAfbeelding Fahlke Larea: met 1260 pk(!) de weg opAfbeelding Fahlke Larea: met 1260 pk(!) de weg opAfbeelding Fahlke Larea: met 1260 pk(!) de weg opAfbeelding Fahlke Larea: met 1260 pk(!) de weg opAfbeelding Fahlke Larea: met 1260 pk(!) de weg opAfbeelding Fahlke Larea: met 1260 pk(!) de weg op

Fahlke Larea: met 1260 pk(!) de weg op
Het waren 12 mooie maanden voor liefhebbers van auto’s met onmogelijk veel peekaa’s, maar we gaan het jaar nog even knallend uit met dit stukje huisvlijt uit Duitsland. Een straatlegaal monster dat je in vijf angstaanjagende seconden naar de 200 km/u brengt.

We hebben het over de Larea GT1 S12, gemaakt door het in 1997 opgerichte Fahlke KFZ-Technik und Prototypenentwicklung. Wij noemen het gewoon Fahlke, want dat bekt iets soepeler. Deze maand hebben ze de opvolger van de S10 gepresenteerd, en dat is iets dat we niet onopgemerkt voorbij kunnen laten gaan.

De S12 is een straatracer volgens bekende recept. Een buizenframe met een monococque van koolstofvezel, aangevuld met een body van composiet. Ondanks de aanwezigheid van een forse 7,2-liter V8 met kompressor, die 1260 pk levert bij 6500 tpm en een koppel van 1600 Nm genereert als de toerenteller de 4650 rpm aanwijst, is het gewicht erg gering te noemen. Hij weegt leeg namelijk 900 kg.

Fahlke Larea: met 1260 pk(!) de weg op

Laat dat even op je inwerken: 1260 ronkende pk’s op een gewicht van 900 kg. Een pk/kg-verhouding die zelfs een Koenigsegg One:1 overklast. Daar staat tegenover dat het een tamelijk primitief ontwerp is, met een spartaans interieur, maar tof is het zeker. Niet in de laatste plaats omdat een theoretische topsnelheid van 430 km/u haalbaar moet zijn. (Bewijs daarvoor is overigens niet geleverd, dus dat nemen we met een schep zout.)

Wie dit iets te gortig vindt; Fahlke heeft ook nog de Larea GT1 S7 (550 pk), GT1 S9 Evo (720 pk) en de GT1 S10 (1004 pk) in de aanbieding. Wat de S12 moet gaan kosten is niet bekend gemaakt. De prijs is auf anfrage.

Ook interessant!

  • Politie neemt supercars
    Politie neemt supercars van belastingontduikers in beslag
  • Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
    Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
  • Bizar: 45 supercars worden in 1 keer aangehouden
  • Video: Murcielago GT1 Driftworks is epische perfectie

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

gt1, Supercars

Vorig bericht: « Autojunk stats 2014
Volgend bericht: Vuurwerkdebielen helpen drie auto’s de vernieling in »

Lees Interacties

Reacties

  1. xiran zegt

    30 december 2014 om 15:23

    een ultima GTR uit Duitsland. Ik ga wel bij het orgineel in Engeland shoppen.

    Login om te reageren
  2. maseratizzzzzzzz zegt

    30 december 2014 om 15:25

    In 5 seconden op de 200? Met al die wielspin zit hij eerder op de 50 in 5 seconden.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      30 december 2014 om 15:30

      @maseratizzzzzzzz: nee want deze heeft natuurlijk super-anti-wielspin-tractiecontrole

      Login om te reageren
  3. clarkson zegt

    30 december 2014 om 15:27

    Iets zegt me dat hier geen snars van klopt. To pretty to be true

    Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      30 december 2014 om 16:32

      @clarkson: Pretty is niet het eerste woord dat bij me opkomt als ik de foto’s bekijk…

      Login om te reageren
  4. Tonnie zegt

    30 december 2014 om 15:29

    Gast… serieus?

    Login om te reageren
  5. motiondrive zegt

    30 december 2014 om 15:32

    Geheel zinloos op de openbare weg, maar “ja bitte” op het circuit!

    Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    30 december 2014 om 15:50

    Liever een Nederlandse Saker.
    Mag dan wel over een “gewone” Subaru Impreza WRX Boxer beschikken, maar dat maakt hem tegelijkertijd betaalbaar voor de gewone sterveling.
    En wat leefbaarder in de omgang – voor beiden-

    Login om te reageren
  7. vale46 zegt

    30 december 2014 om 15:51

    Ik denk dat ze best een pakje pampers op de optielijst zetten…
    Zelfs bij 250km/h rechtuit rijden zal bij de meeste onder ons al wat doen vloeien vrees ik!
    Dit ding moet zonder tractiecontrole echt een hel zijn om te rijden, denk dat als je hem in natte omstandigheden bij 200km/h vloert, dat hij nog wielspin heeft :D

    Login om te reageren
  8. gtwillem zegt

    30 december 2014 om 15:54

    Ik begrijp de business case nooit echt zo met dit soort auto’s. Ja, in theorie moet het waanzinnig hard kunnen en de Veyron/Huyara/Agera etc van de troon stoten, maar het ziet er gewoon niet uit. Ik zou het niet durven.

    Laat ze eerst een fatsoenlijke auto bouwen met 400 tot 500pk. Dat kreeg zelfs Spyker pas met de Ailereon voor elkaar.

    Login om te reageren
  9. gregorius zegt

    30 december 2014 om 15:54

    Allemaal leuk en aardig op papier, maar wat een onzinnig project is dit!
    Om het te beoordelen als iets voor op de openbare weg lijkt me al niks: t ziet er niet uit natuurlijk.
    En voor op het circuit. Tja. Ik heb een paar keer mogen racen op een circuit tijdens leuke daagjes uit in een aantal verschillende bakken; wat ik t leukste vond, waren auto waarbij je t idee kreeg dat je relatief veel uit de mogelijkheden van de auto haalde in de combi met het gevoel dat je hard gaat.
    Ik vraag me echt af wat je met een 1000 – 1050 kilo ding (incl vloeistoffen + bestuurder) met 1260 pk moet. Als het een beetje goed in elkaar zit, rijd de (zeer) geoefende bestuurder vast iedereen t snot voor de ogen, maar of dit nou op en top voor de beleving is…? Kweet t niet. Wieweet; in dat geval neem ik mijn woorden terug: toch niet zo onzinnig; maar niet voor mij!
    PS: zo jammer dat racen in Zwitserland nog steeds (niet echt) is toegestaan. Zou graag een keer met een eigen auto aan een dagje (of meer als het een succes is) rallycross a la de heren van TopGear deden (in de UK en wat verder terug in Finland (was met James May volgens mij)).

    Login om te reageren
  10. ropp zegt

    30 december 2014 om 16:01

    Lelijk hok

    Login om te reageren
  11. jerry zegt

    30 december 2014 om 16:07

    Op topsnelheid vliegen de onderdelen hopelijk niet van je karretje af. Ik vind 430 eerlijk gezegd nog mager voor dit apparaat.. Dat kan beter…

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      30 december 2014 om 16:39

      @jerry: Je kan hem ook zonder achtervleugel bestellen. Dan doet ie 517km/h. Als je dan ook nog de optionele stickerset aanvinkt loopt ie hendig 600km/h….

      Login om te reageren
      • wjeurs zegt

        31 december 2014 om 00:41

        @e34m5touring: kun je hem ook krijgen met vleugels?

        Login om te reageren
  12. jackass266 zegt

    30 december 2014 om 16:37

    Lelijk

    Login om te reageren
  13. richardj zegt

    30 december 2014 om 17:29

    Lijkt wel een hyper pausmobiel

    Login om te reageren
  14. victornator95 zegt

    30 december 2014 om 17:32

    Zelfs als ik die oudejaarstrekking win hoef ik hem niet, in 5 seconden mega rookwolk

    Login om te reageren
  15. beiersmeisje zegt

    30 december 2014 om 18:20

    video? iemand?

    Login om te reageren
  16. sanderm3 zegt

    30 december 2014 om 19:21

    Zet hem maar voor de deur, wil er gráág een blokje mee om. Wanneer de weg droog is..

    Login om te reageren
  17. bofkont zegt

    30 december 2014 om 19:29

    Techniek absoluut leuk, maar pfff wat een pauper ontwerp.

    Login om te reageren
  18. reistje zegt

    30 december 2014 om 21:20

    Vooral 0 naar 200 lijkt mij sterk in 5 seconden…. en het lijkt mij ook niet heel erg bestuurbaar.

    Maar we zullen zien… of waarschijnlijk niet.

    Login om te reageren
  19. roppp zegt

    30 december 2014 om 22:13

    Dit ding doet mij denken aan een Yahama proto uit ergens de jaren 80

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      30 december 2014 om 23:04

      @roppp: Dan zal je de OX99-11 anno 1992 wel bedoelen:
      http://www.autoblog.nl/vergeten-concept-car-yamaha-ox99-11

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        1 januari 2015 om 10:57

        @carmasterr: ja, die JA

        Login om te reageren
  20. titustiel zegt

    30 december 2014 om 23:18

    ik vind dat die Topsnelheid wedloop nu wel afgelopen moet zijn!!!!!

    Login om te reageren
    • stefan1985 zegt

      31 december 2014 om 10:23

      @titustiel: Anders ik wel zeg… heur!!!!1!!!111!!

      Login om te reageren
  21. rb26dett zegt

    31 december 2014 om 00:54

    Echt iets voor mij!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North