Gallery: zo bouw je een Koenigsegg One:1 onder tijdsdruk

Auteur: , 22 Reacties

Wat doe je als je vier dagen voor de autosalon van Genève je showpaardje nog niet af hebt? Heel hard doorwerken en alles vast laten leggen op foto.

Momenteel staat de Koenigsegg One:1 te stralen op de beursvloer in Zwitserland, maar dat had niet veel gescheeld. Vier dagen voordat de auto op transport moest, was de 1360 pk sterke en 1360 kilogram wegende supercar nog ‘under construction’.

Het ontbreken van bumpers, dak, een interieur en de complete voorkant is best wel zorgelijk als de tijd begint te dringen. Kwaliteit en haast zijn namelijk niet elkaars beste vrienden. Maar niet getreurd want Zweden zijn slim, ze haalde het hele team bij elkaar, kochten een 3D-printer en gingen aan de slag.

Koenigsegg bouwt in de koude Scandinavische schuur ongeveer tien hete supercars megacars per jaar, de One:1 is gelimiteerd tot zes exemplaren. De foto’s spreken boekdelen, dit is high-tech p0rn. (via jalopnik.com, fotocredit: GFWilliams)



22 reacties

Troep
@w211koning: Ik bewonder uw uitgebreide onderbouwde reactie…
@norge: over troep gesproken, de w211 is gelukkig een geweldige auto als je van taxi’s houd….
@850t5r: Helaas is elke Mercedes een geweldige Uto, taxi of niet.
@ariif: tja geweldig is iets relatiefs, geweldig dat er in iedere schotelflatgarage 10 staan, geweldig dat iedere vito onder je hol wegrot, of geweldig dat jij denkt dat het geweldige auto’s zijn? Een taxi blijft een taxi en een w211 een kutauto….
@w211koning: inderdaad, wat een wanproduct. Op sommige foto’s zie je de bekabeling nog. En op sommige foto’s mist zelfs het plaatwerk! Schande!
@w211koning: hahaha. Jij bent zeker een Bugatti fan. Een Agera R knalt een Veyron SS al met gemak voorbij. Laat staan deze.
Mooi ding hoor……Maar weer dat grijs..
Ik hou wel van dit soort fotoreportages. Natuurlijk zou deze niet geplaatst zijn als het mis was gegaan maar zo laat je zien achter je product te staan en niets te verbergen te hebben. Punten voor Koenigsegg ik zet deze auto op mijn lijstje voor wanneer ik over 2 jaar een nieuwe leaser mag uitzoeken.
Inderdaad erg interessante foto’s . maar ik weet niet of zij wat personeelsleden weggehaald hebben voor deze reportage , want het lijkt me alsof de eigenaar echt lekker lage personeelskosten maakt , slechts een paar monteurs maar ?
@canon4ever: je zou toch gauw meer dan 30 werknemers ofzo verwachten vanwege de drukte door de bestellingen
@canon4ever: Valt wel mee vind ik, vooral als ze idd maar 10 per jaar bouwen. Ik heb vorige vorige week een kijkje mogen nemen bij de productie van de 918 Spyder. Daar liepen net zo veel(/weinig) man rond. En daar bouwen ze 1-2 per dag.
@canon4ever: Natuurlijk is het eenvoudig om de productie uit te breiden. Er speelt echter mee dat Koenigsegg exclusief wil blijven en niet meer auto’s WIL bouwen. De vraag is groot, de wachtlijst is lang, de prijs is hoog en de eigenaar is dik tevreden.

Zouden ze aan de vraag gaan voldoen zakt de prijs, de exclusiviteit en daarmee de aandacht rondom het merk.

Ik zeg; prima bezig zo.
Tekstueel niet het allerbeste artikel op AB wat ik ooit heb gelezen. Er wordt gesuggereerd dat men een 3d printer kocht, snel de onderdelen eruitperste en klaar was kees. Onzin natuurlijk. Er zijn slechts 2 onderdelen met de 3d printer gemaakt. De rest was gewoon ergens in de productie en hoefde alleen maar gemonteerd te worden. Meestal levert dat op een prototype een hoop stress op (want het past meestal niet), maar blijkbaar heeft Christian zijn cad/cam op hoog niveau staan. Daarom petje af, ik hoop spoedig video’s van de testritten op internet tegen te komen.
@midasracer: Dat moet je niet al te letterlijk nemen ;)
Ik blijf zoveel bewondering hebben voor Koenigsegg, het zullen vast niet de meest betrouwbare en beste auto’s ever zijn maar een klein bedrijfje dat zulke dingen neer zet. Zoveel bijzondere technieken gebruikt en innovatie.

Ik vind hem er net als de Agera prachtig uit zien en er zijn zoveel details die ik beter zou willen bekijken. Oh en een tip: op Drive komt binnenkort Inside Koenigsegg 2!
@reistje: waarom zullen deze auto’s niet betrouwbaar zijn? Ik heb er juist heel veel vetrouwen in, ik denk dat ze wel heel goed zijn.
@rufctr01:
Er staat geen 0000 op, was dat wel het geval dan had hij het de meest betrouwbare fantastische auto ever gevonden..
10 auto’s per jaar en ze kunnen bestaan.Wat ging er dan zo mis bij Spyker? Verkochten die er nog minder?
@Alfarobert: Als je niet bezig bent met auto’s bouwen, maar met dromen over heel veel auto’s bouwen, dan gebeurt er vast niet zo veel.
Wel een puinhoop in die garage… Niet echt professioneel.
wrxkoenigseggtr
CvK is een echte vakman en werkt ook alleen met echte vakmensen die pure en betrouwbare machines bouwen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).