Faillissement van Dijk: curator legt voor €16,8 mln beslag

Auteur: , 74 Reacties

Zo'n drie maanden geleden ging de Rotterdamse Mercedesdealer J. van Dijk & Dochters failliet en dat verhaal lijkt nog een staartje te krijgen. De curatoren hebben namelijk voor ruim €16,8 miljoen conservatoir beslag laten leggen op de woonhuizen van drie oud- directeuren.

Afvoer Mercedessen

Uit informatie van het Kadaster blijkt dat de curatoren beslag hebben laten leggen op de huizen van Mandy en Shirley van Dijk en Hendricus van ’t End. Die laatste persoon was bestuurder tot 28 februari 2013. Mandy en Shirley zijn de dochters van John van Dijk, die in 1997 het bedrijf verliet.

De curatoren zijn er inmiddels achtergekomen dat Van Dijk al jarenlang moeite had om een accountant te vinden die goedkeuring wilde geven aan de jaarrekening, iets wat wettelijk gezien wel verplicht is. In de periode 2010 tot en met het faillissement zou het bedrijf meer dan 3,7 miljoen verlies gemaakt hebben.

Uit het eerste verslag van de curatoren blijkt ook dat huisbankier ING de aanzet gaf voor de faillissementsaanvraag. De bank kreeg namelijk nog ruim 15 miljoen euro van het bedrijf. Ook de Belastingdienst heeft nog een vordering van ruim 7,5 ton.

Verder is duidelijk geworden dat Mercedes-Benz Nederland al voor het faillissement de dealerovereenkomst met Van Dijk had opgezegd. En zonder zo’n overeenkomst is het onmogelijk om een officiële dealer te zijn. Het tekort in de boedel bedraagt momenteel naar schatting ruim €16 miljoen. (via: fd.nl)

Mandy en Shirley schijnen tijdelijk te zijn ondergedoken omdat een aantal goede foute klanten niet zo blij waren met het faillissement. Ook de curatoren werden bedreigd en kregen toestemming om, uit veiligheidsredenen, toch auto’s mee te geven aan sommige klanten.



74 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
iemand enig idee wat er met het pand gaat gebeuren ??
is het eigendom van van dijk zelf ??
@kenner: het pand is eigendom van de holding. Ik wil je aanraden om het verslag van de curatoren te lezen (staat gelinkt in het artikel).
Betekent dit dat die vent een schuld heeft van 32,8 miljoen?!
@6cylinder: nee. Ruim 16 miljoen.

Daarom wordt er voor zo’n bedrag beslag gelegd op huizen (om die schuld terug te krijgen).
En het is niet “die vent”, want John van Dijk heeft het bedrijf in 1997 overgedaan aan zijn dochters.
@robbie: Aha, ik dacht 16 miljoen schuld plus de 16 waar al beslag op was gelegd.
Zo zie je maar weer: Zo min mogelijk denken, daar komen ongelukken van.
Je zal maar beconcurreerd worden door zo iemand.
Ik wil niet stigmatiseren, maar “Mandy” en “Shirley” zijn namen die ik wel met Mercedes rijders associeer, maar niet direct met top ondernemers……
@Jansen: net als ik Ahmed Aboutaleb niet associeer met een burgemeester
@str8six: Is in Rotterdam een veel voorkomende naam hoor ;)
@roberto: Er wonen in Rotterdam dan ook meer Ahmeds dan burgemeesters.
@Jansen: top ondernemers met een neus voor crimineel geld. Van Dijk staat/stond bekend als de dealer voor criminelen.
“Ook de curatoren werden bedreigd en kregen toestemming om, uit veiligheidsredenen, toch auto’s mee te geven aan sommige klanten.”

welkom in nederland waar dat soort dingen “niet gebeuren”
@super: echt bizar inderdaad, dat je met bedreigingen spullen bij een curator weg kan krijgen. Waar heb je dan nog wetten en regels voor, vraag ik me af.
@CasperH: Tja, alleen beetje vervelend hè als je een dikke AMG hebt besteld, je geld overgemaakt hebt, auto staat klaar en een curator zegt vervolgens dat je auto in beslag is genomen en het terrein niet af komt. Ik zou als klant ook gek worden!
@VeniVidiVici: ja, dat is vervelend, maar dat is nu eenmaal hoe het gaat bij een faillisement. Wil niet zeggen dat het bedreigingen rechtvaardigt, laat staan dat een curator (ik ga er vanuit i.o. met politie) daarvoor zwicht.
@CasperH: Ja, natuurlijk gaat het zo bij faillissementen, maar als er net zulke figuren bij de curator hebben gestaan als die lui die zonder pardon een gemeentehuis in Waalre in de fik hebben gezet dan hebben zulke apen echt schijt aan die regeltjes!!!
@VeniVidiVici:
Daar is een zgn bankgarantie voor.
Die kun je eisen van de verkopende partij.
Maar dit wordt in 99 van de 200000 gevallen niet gedaan.
@CasperH: Ik lag hier ook bijna naast m,n bureaustoel. Maar daarna bedacht ik me ineens, dat het niet geheel ongebruikelijk is om klanten alsnog het verschuldigde bedrag te laten betalen in een dergelijke situatie en daarna hun auto mee te geven. Is in veel opzichten een goede oplossing voor een curator namelijk. Ik neem aan (hoop) dat hier geen auto`s meegegeven zijn waar mensen alleen een aanbetaling hebben gedaan. Dan zou het inderdaad wel onbegrijpelijk zijn geweest, maar onder bedreiging blijft natuurlijk wel een hoog WTF gehalte hebben.
@CasperH: ik was ook verbaasd. Ik ging er vanuit dat curatoren harder en gemener waren dan welke crimineel dan ook. Want over curatoren hoor ook niet veel goeds, het schijnt nogal eens voorkomen dat ze een faillissement waar nog wat geld in de boedel zitten onnodig lang laten duren want zij kunnen uit dat geld naar eigen goeddunken hun eigen facturen betalen, dus is het aanlokkelijk wat langer te factureren dan strikt noodzakelijk.
Ben je je auto ook kwijt als die daar stond ter reparatie?
@hopeloos: Denk het niet, is geen eigendom van Van Dijk dan.
@hopeloos: Normaal gesproken niet, omdat dat niet hoort tot de boedel van de garage. Wel als je je auto in bestelling had en al een aanbetaling had gedaan (of als je auto al afgeleverd was en wachtte op rijklaar maken / kenteken)….
@MDA: dus: stel: ik heb een.mooi AMGtje besteld twv pakweg n ton. De auto was net de dag ervoor geleverd en door mij issie al n groot stuk aan hun betaald (want k zou dr dan natuurlijk een “bonnetje” van hebben. Dat zou willen zeggen dat ik EN mn geld EN mn auto kwijt ben???
@saxoke: Ja, dat is helaas waar. Je bent je geld kwijt en je krijgt geen auto. Je bent nog niet eigenaar van de auto, en de aanbetaling is in feite een soort borg aan de dealer, maar geeft je geen recht op het product. Je krijgt je borg terug als je de auto betaalt (in de praktijk betaal je het verschil). Tot die tijd ben je gewoon schuldeiser (want de onderneming had geld van je, en dat wil je nu graag terug). Sluit maar aan achter de belastingdienst en de banken! Veel geluk!
@MDA: maar stel: ik betaal de curator t restbedrag, dan is de auto betaald en dan issie normaal toch van mij? Dan issie volledig betaald….
@MDA: ff verkeerd gelezen, dat had jij al staan…. ;-)
@MDA: als schuldeiser heb je nix te krijgen als het maar om n klein bedrag gaat. Hebben zelf ooit als 2e schuldeiser bij n faillissement gestaan (pand dat we verhuurden zat n fruit winkel in. Die ging failliet.) Eerste schuldeiser was de belasting en dan wij. Wij aijn zelfs maar net betaald geweest aan achterstallige huur, al de rest vd schuldeisers (voornamelijk leveranciers) konden fluiten naar hun centen.
@saxoke: Je hebt (helaas) helemaal gelijk: De schuldeisers met de hoogste bedragen staan vooraan, maar altijd ná de belastingdienst. Dus dat zal in dit geval een dikke jammer-maar-helaas geval opleveren als je een aanbetaling had gedaan. Echter, er is een kans dat de curator jouw je auto alsnog meegeeft tegen de rest van het bedrag: het is zijn taak om zoveel mogelijk cash nog uit de boedel te halen. Als hij denkt dat hij het meest kan binnentrekken door jou de rest te laten betalen (tegenover openbaar veilen bijvoorbeeld), dan zal ie dat zeker doen. Dat zou het geval kunnen zijn als je maar een hele kleine aanbetaling hebt gedaan en de waarde op een veiling lager uitkomt dat het restbedrag dat jij nog op tafel moest leggen.
@hopeloos: nee. Die kregen mensen terug. Lees het rapport van de curator maar.
@robbie: klopt. Maar niet direct. Pas nadat de curator een inventaris had opgesteld.
@superfred: klopt maar indien ze middenin een reparatie zaten is die wel afgemaakt.
Binnenkort zit Jet Cars in dat pand. Past prima in de omgeving.
@munich: wie slim is koopt geen auto bij jetcars, daar komen alleen Bulgaren en polen.
@r32turbo: en mensen met een bord voor hun kop. Ze zijn weer verhuisd zag ik. Gare busjes en 4×4’s. Bijna onvoorstelbaar dat zoveel mensen zich zo beet laten nemen. Als ik een slechte dag heb, lees ik graag verhalen van mensen die er in zijn getrapt. Voel me dan gelijk een stuk beter!
@munich: Hahahaha zelfde bij mij, altijd leuk om samen met collega`s even Jet Cars en A&D cars te googlen. Leedvermaak gegarandeerd!
@KUYL: Mijn Ford Ka van 1300 euro bleek uit 2 auto’s te bestaan en is een gevaar op de weg. Hij had toch een nieuwe APK? Vergeet Hans Teeuwen, lees Jet Cars reviews als je lachen wil. Sterker nog, ik ga zo weer even lezen, om over het verlies van Van Dijk heen te komen ;-)
@munich: Met als klapper altijd, “ja ik was 150 kilometer heengereden dus toch maar die auto gekocht”, kan immers niet met lege handen thuiskomen. hahahaha
@munich: je moet ’t ook altijd geloven als de verkoper zegt “ik heb hier een geknipt autootje voor u”.
@rovalo: bij Jet Cars maken ze dacht ik niet zo veel woorden aan je vuil. Kopen of oprotten.
@munich: hahahah
Dat is toch echt je eigen schuld……
Het maakt niet uit welke auto je zoekt, bij Jet-Cars staat altijd de goedkoopste van Europa met de laagste km stand. Ze adverteren zelfs op mobile.de

Voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, en dan nog klagen :)
@slickrick: sterker nog, met een beetje pech, moet je 400 euro lappen voor de originele velgen, die er al onder zaten toen de auto ingekocht/ingeruild werd. Zullen we eens met zijn allen een busreis naar Jet Cars doen?
@KUYL: Target Cars in Eindhoven schijnt er ook zo één te zijn.
Naast Mercedes is van Dijk ook jarenlang Honda Dealer, Carat Duchatelet en Brabus dealer geweest en had hij een grote taxionderneming.. Naast criminelen waren voetballers uit de Rijnmond regio altijd kind aan huis daar.. Evenals boxers en kickboxers en andere BN-ers Ik zal geen namen gaan noemen maar ja.. net als bij iedere luxe winkel (of het nou auto’s, kleding, horloges enz enz zijn) zijn criminelen kind aan huis.. Net als overigens in luxe / trendy uitgaansgelegenheden… Tja.. waar geld besteed kan worden daar kom je ze tegen…
En volgens mij had Van Dijk al sinds jaar en dag weinig te maken met “de offciele Mercedes” dealer. Hij haalde trailers vol direct bij de fabriek. Zonder tussenkomst van Mercedes NL. Dus verhaal klopt niet helemaal…
@tvr1974: Die parallel import waar jij het over heb gebeurde al jaren niet meer,maar verder heb je gelijk.
@tvr1974: Het ‘paralelimport’ gedeelte vind ik persoonlijk geweldig. Ik vind het hele dealer & importeur gedeelte erg naar een kartel neigen. Te veel personen moeten verdienen aan jou als je een nieuwe auto wil. Kijk maar naar die rijke importeurs families zoals Pon!
Als ze dat Van Dijk bord maar niet weghalen, toch jarenlang een herkenningspunt geweest.
@rob68:
Yep, na van Dijk rechtsaf naar huis. Zo heb ik dat jaren gedaan.
@rob68: Dat is al weken weg…
@rob68: naam en de mercedes ster zijn al een poos van het dak verdwenen…
Was wel te verwachten dat er nog iets ging gebeuren. Nu op naar de volgende, Van Vliet in Nieuwenkerk ;)
@dahlback: De vrachtwagen en export tak draait er erg goed. Die zal de supercar divisie wel in stand houden. De voorraad wisselt niet meer zo hard als jaren geleden.
@dahlback: Dat heeft nog een heel aantal reacties geduurd, voor die verwijzing kwam!
Maar inderdaad: Van Vliet lijkt me de volgende. Al hebben die ook een toch wat eerzamer handeltje in complete wagenparken, zoals de boedel van een UN missie.
@mout: dus: voor je nieuwe bak met veel korting: snel naar van Vliet!
@dahlback: van Vliet? Van de dakar Van Vliet?
@saxoke:
Die toko is van zijn vader. Marcel heeft zijn eigen handeltje.
@smartass: t blijft wel dezelfde familie… de ene zal wel ergens iets let de andere van doen hebben… mijn favorite dakar held issie in elk geval ni >:-|
Als je John, mandy en shirley heet dan is dat alleen al genoeg om argwanend te zijn..
Och iedereen die het beter weet dan John van Dijk, heeft naar alle waarschijnlijkheid nooit in zijn leven zo’n bedrijf opgebouwd.
Of mede bloggers bestaan uit de oprichters van ASML, TomTom en de Hema.

Ik zal nooit beweren dat de man geheel zuiver op de graad was, maar een neus voor zaken had hij wel.
De enige die altijd het neuwe model gelijk kon leveren
De grootste dealer van Europa toen het pand aan de Schuttevaerweg werd geopend.
En de man is zelf jaren geleden uitgestapt
Waarschijnlijk hebben Pepsi en Shirley -sorry Mandy- verkeerde vriendjes gehad die de poen er doorheen wisten te jagen.

Verder is het tij tegen hen gekeerd, industriegebied de Spaanse Polder waar het pand staat is al jarenlang vergane glorie, de nieuwe autostrada ligt aan de Noordkant van de van Brieneoordbrug en ik vond zelf dat het pand, vanaf dag 1 een droevige uitstraling had.
Soort pand voor droevige suicidale Mercedes rijders.
@desjonnies: Als jij denkt dat niemand het beter kan weten dan een ondernemer die failliet is gegaan heb je zelf nooit een bedrijf opgezet.
Fail……lissement krijg je niet omdat je alles zo goed weet/doet.
@azenomei:
L.E.Z.E.N !!!!

“Mandy en Shirley zijn de dochters van John van Dijk, die in 1997 het bedrijf verliet.”
Er wordt trouwens gefluisterd dat er een nagelnieuwe 190 16 klepper EVo staat met nul kilometers.
Heel wat stoerder dan het hedendaagse C spul.
Maar dat is mijn mening.
@desjonnies: Die zal dan binnenkort te koop worden aangeboden
Niet netjes om de curatoren te bedreigen, maar iedereen gaat voorbij aan het feit dat het niet netjes is dat jouw betaalde auto niet word afgeleverd. Crimineel of niet, alleen is de brave burgermans uiteraard niet zo onderlegd in het “armpje draaien”.

Stiekem moet ik er wel om lachen, waarom? Zie bijvoorbeeld het faillissement van DSB bank, curatoren vullen hun zakken over de rug van de schuldeisers/gedupeerden en degene die het zakelijke loodje heeft gelegd. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Iets met koekje van eigen deeg…
Als ze beslag leggen op prive bezit bij een b.v. zal er wel het een en ander aan mismanagement zijn vastgesteld.
@azenomei:
je hebt zeker nog nooit een bedrijf opgericht?
Of van iets dat onderpand heet, iets wat een bank eist voordat ze een krediet, in welke vorm dan ook zal verstrekken.
Ik heb het verslag van curator vluchtig doorgelezen en het pand, dat eigendom is van VDH-Holdings ligt ook onder beslag van de bank, dat terwijl de werk mij. J.van Dijk en Dochters failliet is.

En verder zal ene ROGAM ook vrolijk mee hebben gedaan om van Dijk om zeep te helpen, van Dijk die al een niet te beste reputatie had, die eigenlijk door hun grijze import uit de jaren zestig en zeventig het dealerschap voor MB min of meer hebben kunnen afdwingen, ik denk dat er bij de faillissementsuitspraak heel wat champagne zal vloeien
je vijanden slapen nl nooit.
Oh en die ING jongens, daar is John van Dijk nog een halve heilige bij.
Tja mandy en shirley…………………. wat moeten we daar nu van zeggen.
@autoblog misschien toch eens leuk om wat meer te lezen?

mijn vader had niet veel vertrouwen in mij
@schuifmuis: Whaha. Leuk artikel. Had pa bij de geboorte van ‘weer een dochter’ toch meer gelijk dan ie wilde weten. :-)
@mout: De eerste ingeving is altijd de beste en juiste.
Goed zo, liever geen iconen dan foute iconen.
Was toch een begrip deze dealer, en destijds een perfecte zichtlocatie. Nu nog steeds, alleen is het gebouw verouderd, en is de omgeving helaas verder verloederd…
Ben benieuwd wie de zwarte C63 AMG Black Series voor een leuk prijsje op de kop zal tikken bij de veiling.
@iphonistvongates:
Neem aan, dat dat een klantwagen geweest zal zijn. Een auto, die er even heeft gestaan als publiekstrekker. Dat kwam wel vaker voor, heb indertijd even in een SLS gezeten, die ook van een klant was (en al op diens naam stond). Hetzelfde met een SLR722, die in de kelder stond. Dus neem aan, dat die C BS buiten het faillissement gevallen zal zijn.
als je ook zag wat daar voor auto’s stonden in zo’n groot pand.
ja dan is het wachten op een faillissement .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).