• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Feest: BMW M3 CSL bestaat 10 jaar

Auteur: Alwood, gepost 9 juni 2013 om 19:58 – 42 Reacties

BMW M3 CSL Feestvarken


Geliefd, gedrift, gecrasht en ‘puur’. De sequentieel geschakelde tandwielkast is even wennen, maar dat is dan ook de enige aanmerking op BMW’s E46 M3 CSL.

Twee generaties 3 Serie geleden introduceert BMW in een tijd dat de BMW E39 M5 nog domineert een extra lichte M3. Pats. Meer dan 100 kg schaaft BMW van de toch al niet kinderachtige 1385 kg E46 M3 af. We schrijven 2003, toen auto’s nog licht waren.

Slechts 1285 kg weegt deze M3 ‘Coupe Sport Leichtbau’. Pas bij een weerzinwekkende 7900 omwentelingen per minuut gooit de 3,2 liter zescilinder zijn maximale 360 pk eruit. Dat is bijna 20 pk meer dan de standaard M3 dan produceert. De M3 CSL heeft een kortere stuurratio, semi-slicks sieren de speciale 19 inch velgen en er is een nog sterker remsysteem aanwezig. Slechts één aanmerking is er op het totaalpakketje: de versnellingsbak. Geheel volgens de ’tijdgeest’ heeft BMW achter de zescilinder namelijk een aangescherpte versie van haar sequentiële versnellingsbak gemonteerd. Een veel geziene optie voor Ferrari’s en Lamborghini’s, maar sportieve BMW-coureurs doen het tot dan toe juist met een handgeschakelde versnellingsbak.

Uiteindelijk vergeet je de beperkingen van de gekozen versnellingsbak zodra je achter het stuur van een CSL plaatsneemt. Zo veel gevoel in besturing als een CSL geeft, vindt je zelden in een auto. Daarmee kan je ook stellen dat vrijwel alle 1400 exemplaren op een of andere manier hun weg naar liefhebbers hebben gevonden. Precies 50 van hen reden onlangs naar München om de 10e verjaardag van dit bijzondere speelgoed te vieren. Duitse feestvreugde in de video, op autojunk.nl.

Ook interessant!

  • 'BMW gaat CSL-label nieuw leven inblazen'
  • Nieuwe info 'bevestigt' specs en productie BMW M4 CSL
  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
    Video: BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, csl, M3

Vorig bericht: « Dinan pompt BMW 550i op naar M5-specs
Volgend bericht: Snelste ronde Nurburgring ooit staat 30 jaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. nickjacker14 zegt

    9 juni 2013 om 20:09

    Mijn droom auto
    1 van de beste en mooiste m modellen die BMW ooit heeft gemaakt.

    Login om te reageren
    • MetalLaires zegt

      9 juni 2013 om 23:44

      @nickjacker14: En dat met zo een foto erbij van 400 klonen op een rij. (Compliment!)

      en ik kan rappen!

      Login om te reageren
    • BMW330Ci zegt

      10 juni 2013 om 00:57

      @nickjacker14: Amen to that! zie de avatar. Een jaar na mijn afstuderen een in bezit.

      Login om te reageren
  2. Alwood zegt

    9 juni 2013 om 20:11

    En natuurlijk mogen de ervaringen van JC niet ontbreken.
    http://www.youtube.com/watch?v=SHWeiGGIhVo

    Login om te reageren
    • drivingpleasure zegt

      9 juni 2013 om 20:29

      @Alwood: top filmpje!

      Login om te reageren
    • Rick-dos zegt

      9 juni 2013 om 22:12

      @Alwood: Toen TG nog een autoprogramma was…

      Login om te reageren
  3. lscorkscrew zegt

    9 juni 2013 om 20:11

    Prachtige wagen, kunnen jullie niet wat e46 koopadvies geven?

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      9 juni 2013 om 20:14

      @lscorkscrew: Nee, te oud. De eckte bazen rijden niet meer in die modelreeks.

      Login om te reageren
      • jensdm zegt

        9 juni 2013 om 20:18

        @alcantara: E92 ftw!

        Login om te reageren
        • alcantara zegt

          9 juni 2013 om 20:21

          @jensdm: Zo mee eens! Op de F32 na dan.

          Login om te reageren
          • jensdm zegt

            9 juni 2013 om 20:34

            @alcantara: die is er nog niet dus die telt nog niet!

            Login om te reageren
      • thomaz zegt

        9 juni 2013 om 20:22

        @alcantara: we hadden vorige week nog een Volvo S80 aankoopadvies…

        Login om te reageren
      • bofkont zegt

        9 juni 2013 om 20:25

        @alcantara: Echt regelrechte onzin! Je kunt beter stellen de patsers niet liefhebbers moeten steeds het nieuwste model hebben om maar op te vallen.

        Login om te reageren
        • jensdm zegt

          9 juni 2013 om 20:37

          @bofkont: Deels akkoord. Een oudere wagen heeft ook z’n charmes, maar als je meer luxe wil, moet je nu eenmaal een recenter model hebben.. En al eens gekeken naar de prijs voor een tweedehands E46 M3 CSL? €60k –> nein danke!

          Login om te reageren
          • bofkont zegt

            9 juni 2013 om 20:40

            @jensdm: Ik ken de prijzen van de CSL :)
            Maar zoals ik al aangaf, mijn voorkeur gaat uit naar een normale E46 M3 dik in de opties.
            Die heeft nagenoeg alle moderne snufjes.
            De E46 M3 staat hoog op mijn wensenlijstje om nog eens te bezitten :)

            Login om te reageren
        • alcantara zegt

          9 juni 2013 om 20:44

          @bofkont: De garp is dat ik zelf nog in een E46 rij (323Ci). Ben nu aan het kijken naar een opvolger en ga toch echt geen wagen kopen die ouder is dan 5 jaar. Daarvoor ben ik teveel liefhebber van nieuwere techniek en ik wil bovendien geen 2dehands wagen met meer dan een ton op de teller. Je rijdt zelf zeker nog in een W124?

          Login om te reageren
          • bofkont zegt

            9 juni 2013 om 20:47

            @alcantara: Ah lekkere wagen heb je dan :) heb zelf tot vorig jaar een E46 328ci gehad.
            Bouwjaren zeggen me eerlijk gezegd niets, ik rij nu een SLK 230 van 97, met nog geen ton aan km. Ik begrijp je standpunt, maar dat is ieder zijn eigen zullen we maar zeggen.
            Als mijn huisje klaar is wil ik toch eens serieus gaan kijken voor een volledig originele nette E46 M3.

            Login om te reageren
    • E550 zegt

      9 juni 2013 om 20:18

      @lscorkscrew: Kijk eens rechts bij ‘relevante artikelen’.

      Login om te reageren
    • china zegt

      10 juni 2013 om 06:40

      @lscorkscrew: ik rij zelf al elf jaar in de E46 M3. Gedurende deze periode is mijn smg bak twee keer stuk gegaan. Launch control gebruiken is leuk, maar dat weet je koppeling niet zo te waarderen bij dit model. Dit is dan ook iets om 1 a 2 keer te doen voor de fun, maar daarna niet meer. Verschil in prijs destijds met een CSL was ongeveer 50.000 Euro en dat vond ik een beetje teveel, aangezien ik toch nooit op e circuit kom en de auto voor dagelijks gebruik had aangeschaft.

      Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    9 juni 2013 om 20:12

    Mijn all time favorite!

    Login om te reageren
  5. bofkont zegt

    9 juni 2013 om 20:27

    De E46 M3 is een geniale auto zowel kwa uiterlijk als techniek, het is mijn absolute favoriet van de M3 reeks! Persoonlijk heb ik liever een normale dik aangeklede E46 M3 dan een CSL, want hard rijden ga ik er toch mee.
    De E39 M5 is ook zo’n geniale auto, mijn absolute favoriet van de M5 reeks.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      10 juni 2013 om 07:39

      @bofkont: want hard rijden ga ik er toch NIET mee.

      Pfff prutser!

      Login om te reageren
  6. JamesBond007 zegt

    9 juni 2013 om 20:48

    Mijn ouders hadden 8 jaar geleden een BMW e46 Coupe. Geen M3, maar een 323i in het zilvergrijs. Man wat een prachtige auto was dat altijd zeg.. Performance viel wat tegen, zeker met slome automaat. Maar ooit wil ik eens een e46 M3 bezitten. Deels met die geweldige M3 CSL bumper.

    Login om te reageren
  7. genesis zegt

    9 juni 2013 om 20:52

    Mmmmmmmmmm power.

    Login om te reageren
  8. redbeams zegt

    9 juni 2013 om 21:38

    Toen bmw nog echte bmw’s maakte…

    Login om te reageren
  9. erwh zegt

    9 juni 2013 om 22:01

    Inderdaad een auto om van te dromen. Wie weet wordt het ooit de opvolger van m’n huidige e46 330ci. En inderdaad wat @bofkont zegt: de laatste e46’s doen wat betreft opties nauwelijks onder voor het huidige spul.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      9 juni 2013 om 22:08

      @erwh: Ah heerlijke wagen heb je dan man :)

      Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    9 juni 2013 om 22:05

    Ik heb het nooit echt een mooie wagen gevonden, tot nu (misschien is het gewenning mss zijn de huidige bmw’s zo lelijk of …). De e39 steekt er wel met kop en schouders bovenuit op m’n verlanglijstje. Maar de e46 m3 CSL is z’n weg er ook naartoe aan het vinden, langzaam maar zeker.

    Login om te reageren
  11. reventon zegt

    9 juni 2013 om 22:10

    Ik snap niet wat mensen hier in zien, als een Turk in een oude BMW met bodykit rijdt is het een petje maar als BMW het standaard maakt is het een geniale auto?

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      9 juni 2013 om 22:20

      @reventon: Hij heeft nagenoeg dezelfde kit als de standaard M3. Daarbij is dit door velen omschreven als een van de betere chassis. Iets waarin ie verschilt met je basic 318d met m pakket. Of je dat mooi vindt laat ik aan jou. Ik vind het een van de mooiste 3 series ever.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      10 juni 2013 om 09:45

      @reventon: Het verschil zit hem vaker ook in de bestuurder. Je kunt met je stoel bijna op de achterbank liggen en ruig naar buiten kijken met je petje raar op je hoofd of je kunt ook gewoon normaal doen.

      Login om te reageren
  12. E34M5Touring zegt

    9 juni 2013 om 22:12

    Niks over de speciale airbox? Waar ie zn geluid grotendeels aan te danken heeft. Machtig ding. Wannahave.

    Login om te reageren
  13. kp99 zegt

    9 juni 2013 om 22:20

    Beste upgrades voor een E46 M3:
    CSL vvorbumper
    CSL Carbon airbox

    Login om te reageren
  14. mickcsl zegt

    9 juni 2013 om 22:56

    ik was aanwezig tijdens op evenement en het was zeer geslaagd.
    Over de csl !, ieder zijn mening ik verkies hem boven een e46 of e92 M3, de rijeigenschapen van een csl zijn niet te vergelijken met een e92 m3 vindt ik een e92 voelt veel zwaarder en lomper kwa bochtengedrag (maar dat is ieder voor zich).

    Login om te reageren
  15. tmenges zegt

    9 juni 2013 om 22:59

    Titel moet zijn m3 Csl bestaat achttien jaar, van de e36 is ook een csl versie op de markt gebracht, reeds in 1995 . http://www.autoweek.nl/nieuws/23581/vrimibolide-bmw-m3-csl-e46-e36

    Login om te reageren
    • kp99 zegt

      9 juni 2013 om 23:15

      @tmenges: De E36 kreeg de CSL naam niet officieel mee.

      Login om te reageren
  16. norge zegt

    10 juni 2013 om 00:35

    Lease slet grijs ? OMG doet me het ergste vermoeden omtrend de eigenaars.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      10 juni 2013 om 07:40

      @norge: totdat je eens een blokje met zo’n M hebt gedaan, het zijn echt geniale auto’s :)

      Login om te reageren
  17. ronin1130 zegt

    10 juni 2013 om 00:51

    Het is wel jammer dat sommige van de eigenaars zelfs aan een CSL dingen moeten ‘opleuken’, in hun ogen dan toch…

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      10 juni 2013 om 07:40

      @ronin1130: Idd die wannabe’s zijn best jammer ja :)

      Login om te reageren
  18. mashell zegt

    10 juni 2013 om 11:38

    Een gewone 325 of 330 is snel zat en luxe genoeg. De M3 is hier wat ordinair geworden, niet mijn ding.

    Login om te reageren
  19. Diesel zegt

    10 juni 2013 om 14:00

    waar is Aimee eigenlijk gebleven? Ff tussen neus en lippen door…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North