• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Snelste ronde Nurburgring ooit staat 30 jaar

Auteur: Alwood, gepost 9 juni 2013 om 21:03 – 22 Reacties

Beste Nurburgringracer ever


Een officieel record is het niet, wel is het nauwkeurig getimed en is sinds 1983 niemand in de buurt gekomen van een 6 minuut 11 ronde over de ‘oude’ Nurburgring.

Stefan Bellof rijdt een kwalificatie voor een aanstaande 1000km race over de Nurburgring Nordschleife als hij zijn onofficiële record vestigt. Het record is nooit als zodanig geverifieerd en daarom niet in de boeken opgenomen maar kilometertellers en race-timers liegen er niet om. Zijn auto ten tijde van het record: een Porsche 956. Die is 800 kg licht en heeft in kwalificatie trim ruim meer dan 600 pk. Dat bereikt Porsche met een 2,7 liter boxer zescilinder turbo, aluminium monocoque, flinterdunne body en zelfs een differentieel ontbreekt. Die heb je in races toch niet nodig, een vaste as gaat harder en weegt minder.

Het ‘record’ staat sinds de bewuste kwalificatie van 1983. Twee jaar later overlijdt Bellof in een race op Spa Francorchamps, hij is dan 27. Zo leeft deze bijzondere coureur en legende nu al 30 jaar voort. Autofabrikanten hebben nog steeds de grootste moeite zelfs de 7 minuten-grens te doorbreken. Zelfs een Pagani Zonda R of Ferrari FXX Evo. Of ontbreekt het sindsdien aan écht bijzondere coureurs om dit soort tijden te noteren? Bekijk beelden van het bewuste rondje op autojunk.nl of kijk de volgende Bellof-docu.

Ook interessant!

  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • ring ronde
    Video - Kortste Nurburgring rondje ooit!
  • Lancia staat 47 jaar op parkeerplek en is nu wereldnieuws
    Lancia staat 47 jaar op parkeerplek en is nu wereldnieuws
  • Nismo komt na dik 30 jaar met titanium huzarenstukje

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

nurburgring, Porsche, stefan-bellof, Video

Vorig bericht: « Feest: BMW M3 CSL bestaat 10 jaar
Volgend bericht: Uitslag Formule 1: Grand Prix van Canada 2013 »

Lees Interacties

Reacties

  1. camber24 zegt

    9 juni 2013 om 21:09

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. Seroo zegt

    9 juni 2013 om 21:35

    Indrukwekkend.

    Login om te reageren
  3. bigcar zegt

    9 juni 2013 om 21:36

    Zo’n coureur komt zelden voor. Een Pagani of Enzo is waarschijnlijk echt wel sneller, mede door alle techniek van vandaag de dag, dan een tig jaar oude Porsche. RIP Stefan Bellof..

    Login om te reageren
    • fejjie zegt

      9 juni 2013 om 21:46

      @bigcar: Denk dat de moderne techniek minder verschil maakt dan het enorme gewichtsverschil.

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        10 juni 2013 om 15:58

        @fejjie: mee eens, jammer genoeg was dat lichte gewicht ten koste van de veiligheid…

        Login om te reageren
    • loekie125 zegt

      9 juni 2013 om 22:01

      @bigcar: De coureur maakt zeker een verschil maar de porsche vergelijken met een fxx of een zonda r is als appels met peren vergelijken. Die porsche is echt vele malen sneller…

      Login om te reageren
      • bigcar zegt

        10 juni 2013 om 18:55

        @loekie125: Ja het staat toch echt in de tekst dat zelfs die wagens niet eens in de buurt komen van de 6 minuut 11 sec van stefan..

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 juni 2013 om 23:43

      @bigcar:

      welke techniek zou het verschil maken ??

      Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        10 juni 2013 om 02:10

        @lincoln: Het veel lagere gewicht, de downforce en het groundeffect van die Groep C’s van toen…

        Login om te reageren
  4. norge zegt

    9 juni 2013 om 21:49

    Aargh Bellofski…..

    Login om te reageren
  5. towi1989 zegt

    9 juni 2013 om 21:57

    Ja zeker! Met een vaste as ga je sneller! Ongetwijfeld.

    Login om te reageren
    • loekie125 zegt

      9 juni 2013 om 22:02

      @towi1989: In bochten wringt het meer maar je hebt meer tractie. Eigenlijk een 100% sperdiff

      Login om te reageren
      • nibor zegt

        9 juni 2013 om 22:11

        @loekie125: een vaste as is in bijna alle gevallen de snelste oplossing hoor. Het is alleen niet zo gunstig voor de bandenslijtage. In de modelracing rijden wij in de modified klasse (dat is zonder motorlimiet) ook met volledig starre-assen.

        Login om te reageren
        • loekie125 zegt

          9 juni 2013 om 22:21

          @RRenault: Dat weet ik, alleen towi1989 volgens mij niet :)

          Login om te reageren
        • towi1989 zegt

          9 juni 2013 om 22:26

          @RRenault: ik bedoelde harder ipv sneller

          Login om te reageren
  6. Jeyo zegt

    9 juni 2013 om 23:15

    ”en heeft in kwalificatie trim ruim meer dan 600 pk”

    Lekkere zin :P

    Ontopic respect voor deze man en de auto!

    Login om te reageren
  7. ronin1130 zegt

    10 juni 2013 om 00:32

    Toen het racen nog voor echte mannen was, die met borsthaar!

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      10 juni 2013 om 09:44

      @ronin1130:
      Bellof was geen Turkse truckchauffeur hoor…

      Login om te reageren
      • ropbp zegt

        10 juni 2013 om 13:42

        @StijnB: wat denk je daarmee te zeggen?

        Login om te reageren
  8. freez65 zegt

    10 juni 2013 om 10:13

    http://www.youtube.com/watch?v=PZxC-knQmkM

    Chris Harris over deze Porsche. Het is weldegelijk een serieus snelle auto, ook naar moderne maatstaven.

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      10 juni 2013 om 13:22

      @freez65: Het gaat in die vid dan wel om een 962 hè, en wel om één van de laatste versies.
      Wat ik vooral zo indrukwekkend vind, is dat die Porsche Le Mans heeft gewonnen(’87) en daarna nooit meer is gereviseerd maar toch zo her en der nog demo’s geeft en, in dit geval, aan een(zeer door Porsche gewaardeerde) autoverslaggever word gegeven om wat rondes mee te blazen. Over kwaliteit gesproken…

      Login om te reageren
  9. darkpluisje zegt

    10 juni 2013 om 11:37

    Waarom hebben ze na het onofficiele record nooit een officiele versie gereden ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North