• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari 208 Turbo is stoffig en verlaten

Auteur: Alwood, gepost 16 september 2012 om 15:10 – 40 Reacties

Ferrari 208 Turbo klassieker


Bij sommigen gaat het op verkeerde plekken jeuken als je ‘Ferrari’ en ’turbo’ in dezelfde zin gebruikt. Dit terwijl juist Ferrari lange tijd succesvol gebruik heeft gemaakt van blaasinstrumenten. Voorbeelden staan nu vaak te verstoffen.

Gespot in Verona, stoffig en verlaten. Een oude Ferrari is uiteindelijk ook ‘maar’ een auto. Sommigen staan onder een laag zand in de woestijn, anderen gewoon in een parkeergarage. Van alle prijzen, jaartallen en types staat er wel ergens een te verpieteren. In dit geval is waarschijnlijk de lage aantrekkingskracht (en waarde) voor Ferraririjders de reden dat deze Ferrari 208 Turbo al tijden niet is uitgelaten.

Ferrari had eind jaren ’70, begin ’80 te maken met vervelende belastingregels in het thuisland. Er gold een hele zware ‘straf’ voor auto’s met een motor groter dan 2 liter. De Ferrari 208 maakte het merk in Italië weer ‘betaalbaar’.

Een kleinere motor met dus minder belastingen maar ook minder power. Ook 30 jaar geleden was vermogen sterk afhankelijk van motorinhoud. Het eerste blok dat Ferrari in de 208 monteerde was een turbo-loze 1991cc V8 met 155 pk. Een van de kleinste V8-blokken ooit in serie geproduceerd. Ter vergelijk: de ‘minder langzame’ Volvo’s uit die tijd hadden al 157 pk.

Prestaties van de Ferrari 208 maakte ook in 1980 geen indruk. Reden voor het merk om een inmiddels beproefd sausje over de auto te gieten: turbo’s. Net als de ‘grote broer’ 288 GTO en later de F40. Vanaf 1982 heeft de Ferrari 208 Turbo 220 pk. Ferrari stopt productie in 1986, in totaal zijn er 687 gemaakt. Foto’s: autojunk.nl.

Met dank aan msd1973 voor de spot!

Ook interessant!

  • Gespot - De enige Ferrari GTB Turbo op gele platen
  • Gespot - Gele Ferrari F12berlinetta is waanzinnig lekker
  • Gespot: Nederlandse Ferrari SF90 heeft gewaagde kleurstelling
  • Gespot - Een gloednieuwe Ferrari met 1.000 pk

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

208, Ferrari, Gespot, Klassiekers, turbo

Vorig bericht: « Autoblog trailer: Audi S8 trio!
Volgend bericht: Vergeten Concept Car: Renault Espace F1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    16 september 2012 om 15:15

    die wil je niet aan de gang krijgen ..
    dat wil je gewoon niet ..

    gewoon wachten tot er een kneus op je pad komt die zo graag een Ferrari wil hebben ..

    Login om te reageren
    • norge zegt

      16 september 2012 om 16:05

      @lincoln: Hier is de eerste kneus….

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      16 september 2012 om 18:37

      @lincoln: En hier de tweede!!

      Login om te reageren
    • yerrie zegt

      17 september 2012 om 10:06

      @lincoln:
      En nr3, ik wist niet van het bestaan en gezien het aantal geproduceerde auto’s zou ik denken dat het nog wel wat waard zou kunnen zijn. Vermoedelijk een stuk meer dan een “gewone” 208

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        17 september 2012 om 15:38

        @yerrie:

        en ook jij koopt em niet ..

        Login om te reageren
  2. JMWPvG zegt

    16 september 2012 om 15:17

    Jammer dat er een kleinere motorblok erin heeft.
    Maar dan nog zou ik h’m graag willen.

    Login om te reageren
  3. huayraforlife zegt

    16 september 2012 om 15:18

    staat er nou fail op de motorkap geschreven, haha toepasselijk..

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      16 september 2012 om 15:28

      @huayraforlife: Nee er staat WIM.

      Login om te reageren
    • 4991 zegt

      16 september 2012 om 15:50

      @huayraforlife: en waarom denk je dat fail hierop van toepassing is?

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      16 september 2012 om 21:14

      @huayraforlife:

      Dat is niet de motorkap. Fail.

      Login om te reageren
  4. bullgod76 zegt

    16 september 2012 om 15:19

    Pak hem zo maar in en stuur hem naar mij op.
    Afstoffen doe ik hier thuis wel.

    Login om te reageren
  5. ixjeer1300 zegt

    16 september 2012 om 15:20

    Ben benieuwd naar het verhaal achter deze stofhapper.

    Login om te reageren
  6. bbroek zegt

    16 september 2012 om 15:22

    Maak hem schoon en geef hem aan mij…

    Login om te reageren
    • pietjepuk zegt

      16 september 2012 om 17:58

      @bbroek: gewoon betalen ….

      Login om te reageren
      • norge zegt

        16 september 2012 om 21:45

        @pietjepuk: Goh, origineel…

        Login om te reageren
  7. towi1989 zegt

    16 september 2012 om 15:28

    Zit nog genoeg lucht in alle 4 de banden, dus zo verlaten zou deze toch wel niet zijn?

    Login om te reageren
  8. jarnobakker zegt

    16 september 2012 om 15:28

    stuur maar hier heen , ik ben wel van leuke projectjes.
    Deze krijg ik wel weer aan de praat.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 september 2012 om 15:29

      @jarnobakker:

      dan koop je em toch ..
      hoe moeilijk kan dat nou zijn ??

      Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    16 september 2012 om 15:31

    “geef maar aan mij” zei de achterstandwijkbewoner ..

    Login om te reageren
  10. huayraforlife zegt

    16 september 2012 om 15:33

    @alcantara rechtsonder staat iey=ts dat lijkt op fall, of fail. volgensmij teminste haha

    Login om te reageren
    • ixjeer1300 zegt

      16 september 2012 om 16:40

      @huayraforlife: Er staat ook ‘vies’.
      Nederlanders kunnen ook nergens vanaf blijven.

      Login om te reageren
  11. emile_benz zegt

    16 september 2012 om 15:36

    Hoeveel moet ie kosten? En hoeveel moet ik neertellen voor een turbo (of twee…)…?

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      16 september 2012 om 23:29

      @Emile_Benz: 208 turbo’s staan vanaf zo’n 25 mille te koop.
      Deze doet 31,5..
      http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ferrari-208-turbo-gtb-conservata-libro-tagliandi-calvatone-cr/166050403.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=8600&makeModelVariant1.modelId=4&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&negativeFeatures=EXPORT

      Login om te reageren
  12. fadje104 zegt

    16 september 2012 om 15:43

    Die turbo doet veel stof opwaaien.

    Login om te reageren
  13. 4991 zegt

    16 september 2012 om 15:51

    nee, niks voor mij de Ferrari.

    Login om te reageren
  14. nielsvanderweiden zegt

    16 september 2012 om 16:01

    Dat was nog eens een fiscaalvriendelijke Ferrari! Kom daar nu maar eens om ;)

    Login om te reageren
  15. betonstaal zegt

    16 september 2012 om 16:42

    Mooie basis om zelf een 288 van te maken.

    Login om te reageren
  16. Jochempie zegt

    16 september 2012 om 16:43

    Waar in Verona staat ie? Ik ga ‘m jatten, eigenaar is toch al lang dood, niemand die er om kraait.

    Login om te reageren
  17. tunefuldjmike zegt

    16 september 2012 om 17:47

    Lol een Ferrari die je geen godsvermogen kost aan belastingen das nog is mooi:)

    2L V8 in de jaren ’70 das toch een mooi stukje techniek dan, lekkere turbo erop, moeten ze nu uitbrengen een groene Ferrari die de straatstenen uit de grond rijdt :)

    Login om te reageren
  18. jordy14 zegt

    16 september 2012 om 17:58

    Ik krijg gewoon zin om deze auto lekker te wassen in het zonnetje!

    Login om te reageren
  19. desjonnies zegt

    16 september 2012 om 18:31

    Droomauto.
    Ferrari met niet courante motor
    Waarvan bouten en moeren een godsvermogen kosten.
    Die al jaren stilstaat.
    Met mooi omgekruld kunststof in het interieur.
    ” Koopt wat klaar is en eet wat gaar is ”
    Vooral van blijven dromen………………….

    Login om te reageren
  20. karaya zegt

    16 september 2012 om 18:43

    “Ter vergelijk: de ‘minder langzame’ Volvo’s uit die tijd hadden al 157 pk.”

    welke volvo was dat?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      16 september 2012 om 22:09

      @karaya: 240 Turbo (b21ET blok)

      Login om te reageren
  21. topless zegt

    16 september 2012 om 21:26

    220 pk voor 1285 kg is best goed voor een oldtimer. Een 911 uit die tijd had ook maar iets van 204 pk. Alleen van de onderhoudskosten wordt je niet blij (reken maar op minstens een 3500 euro per jaar), anders best leuk voor de weekenden.

    Login om te reageren
    • integralechubasco zegt

      16 september 2012 om 22:05

      @topless: porsche 911 uit die tijd weegt wel even 100 kg minder… Welke je moet hebben is de 308 gtb Vetroresina. Oftewel de eerste serie gebouwde 308 (tussen ’75 en ’78, carburateurs, glasfiber carroserie. 260 pk, 1000 kg… Dat was een snelle jongen. Worden nu veel geld waard trouwens…

      Login om te reageren
  22. integralechubasco zegt

    16 september 2012 om 22:14

    Onderhoud valt prima mee als je een beetje gevoel hebt voor dit soort auto’s. Onderhoud doe je bij de juiste personen. Persoonlijk ben ik blij als er iets aan mijn klassieker (ander italiaans raspaardje) gedaan moet worden want dan weet ik dat het ook het moment is dat ik de auto kan upgraden. Een keer motorrevisie en je hebt de rest van je oldtimerleven plezier van een Ferrariblok. Mensen die het net niet kunnen betalen moeten gewoon een andere hobby zoeken.

    Login om te reageren
    • schuifmuis zegt

      17 september 2012 om 14:04

      @integralechubasco: (ander italiaans raspaardje)
      Ik wil je auto totaal niet afdoen maar voor zover ik weet heeft Alfa Romeo toch echt geen paard als Logo :) ook geen pony btw

      Login om te reageren
  23. 406_v6 zegt

    16 september 2012 om 23:27

    Kijk…. dat is downsizen… gewoon een V8, 2 liter inhoud en turbo’s er op…. niet van die lullige 3 en viercilinderblokken, maar een echte V8 !!

    Autofabrikanten…kijk naar deze 208 turbo en bouw kleine 6, 8, 10 en 12 cilinders mét turbo’s, compressors, blowers, enz. in plaats de huidige shit.

    Login om te reageren
  24. hectorae86 zegt

    17 september 2012 om 11:04

    Hotel Bologna
    Piazzetta Scalette Rubiani, 3, 37121 Verona, Italy

    Voila, daar staat ie

    Login om te reageren
  25. hectorae86 zegt

    17 september 2012 om 11:18

    Piazza Citadella, daar staat een parkeerplaats met 3 verdiepingen ( in de diepte, of terwijl ondergronds ).
    Kost 15 pleuro per dag om daar te parkeren btw.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North