• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergeten Concept Car: Renault Espace F1

Auteur: Alwood, gepost 16 september 2012 om 16:22 – 78 Reacties

Afbeelding Vergeten Concept Car: Renault Espace F1Afbeelding Vergeten Concept Car: Renault Espace F1Afbeelding Vergeten Concept Car: Renault Espace F1Afbeelding Vergeten Concept Car: Renault Espace F1

Hardtst bemmende Renault ooit
Statements maken met wilde ideeën, met een onafhankelijke knutselafdeling zonder ouderlijke supervisie is zo iets moois.

Renault wilde in 1994 iets speciaals doen voor de 10e verjaardag van haar Espace en een beetje ‘F1-promotie’ leek ook niet verkeerd. Zij voorzagen Williams alweer een paar jaar van motoren. Samen met Matra en Williams is Renault begin jaren ’90 begonnen aan een van de wildste projecten uit de auto-geschiedenis. De Espace-huls camoufleert slechts de ‘Formule 1 auto voor 4′. Van de double wishbones tot de 800 pk V10 was dit net zo’n asociaal jankende racemachine als waar Senna, Prost en Hill in die tijd in rondreden. Slechts iets meer gewicht en iets meer luchtweerstand.

Een V10, slechts 3,5 liter groot, toch in staat 800 pk te produceren. Supercarfabrikanten kunnen deze waarden tegenwoordig nog steeds niet benaderen. De Renault Espace F1 weegt 1300 kg. Het ruggengraat van de auto is carbonfiber. Deze Espace sprint in 6 seconden van 0 naar 200 (!) km/u om door te stomen naar een top van meer dan 300 km/u.

De Renault Espace F1 is in de jaren ’90 vele circuits over geweest. Het was een ideale machine om sponsoren, fans en journalisten een echte F1-ervaring mee te geven. Snelheden lagen iets lager dan die van de raceauto’s maar G-krachten waren nog steeds groot en het geluid oorverdovend. Ondertussen was het mogelijk om vanaf 1,5 meter hoog nog steeds goed om je heen te kijken door de grote ruiten.

Geen auto om iedere dag mee te rijden. Wel specificaties die nog steeds iedere super- of hypercar het schaamrood op de wangen kunnen bezorgen. Tegelijkertijd biedt de Espace F1 plaats aan 4 man en zou je zelfs boodschappen kwijt kunnen of een dakkoffer monteren. Het is een F1 auto maar met alle mogelijke ‘praktische dingetjes’ van een normale Espace. Was iedereen een F1-coureur dan reden we hier zonder problemen mee naar de supermarkt.

Om een en ander te demonstreren hebben we nog een oud videootje met Engelse uitleg en een mooie video met Franse blabla. Bekijk ze op autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine
  • Deze Alpine concept car kan van jou zijn
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, espace, Formule 1, Renault, vergeten-concept, williams

Vorig bericht: « Ferrari 208 Turbo is stoffig en verlaten
Volgend bericht: Oldtimers wel of niet opnieuw aan de belasting? »

Lees Interacties

Reacties

  1. heyaudi zegt

    16 september 2012 om 16:23

    Een van mijn favoriete concept cars. Hoe gek kan je het bedenken, een MPV met een dikke V10

    Login om te reageren
  2. RubenPriest zegt

    16 september 2012 om 16:23

    Kijk dit zijn gezinsbakken.

    Login om te reageren
  3. appie zegt

    16 september 2012 om 16:26

    Zal wel lastig praten zijn als je in die Espace aan het rijden bent.

    Login om te reageren
  4. Benz65 zegt

    16 september 2012 om 16:26

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. HDM zegt

    16 september 2012 om 16:27

    Dan liever de ”XJ220 Transit”.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      16 september 2012 om 16:30

      @HDM: minder snel, waarschijnlijk iets vriendelijker in gebruik ;)

      Login om te reageren
      • HDM zegt

        16 september 2012 om 16:41

        @Alwood: en wel een echte sleeper, meeste petjes zullen zelfs aan de wielen niet zien dat ze een XJ220 staan uit de dagen xD

        Login om te reageren
  6. AMV8Bart zegt

    16 september 2012 om 16:34

    Jaa jeugdsentiment :D

    Login om te reageren
  7. rufctr01 zegt

    16 september 2012 om 16:36

    Was toen toch ook gebouwd om Frank Williams eens het gevoel te geven hoe snel de F1 auto was in 1994?

    Login om te reageren
  8. ixjeer1300 zegt

    16 september 2012 om 16:37

    Leuk speelgoed, maar heeft natuurlijk niets met een Espace te maken. Je zou b.v. een Multipla F1 kunnen maken met Ferrari F1 techniek. Lijkt me heftig om te zien.

    Login om te reageren
  9. betonstaal zegt

    16 september 2012 om 16:39

    Heerlijk. Even naar je vakantieadres blazen.

    Login om te reageren
  10. eddythedriver zegt

    16 september 2012 om 16:40

    volgens mij zijn supercarfabrikanten gerust wel in staat 800pk of meer uit een 3,5 ltr V10 te peuteren, alleen denk ik dat de klant het wel zal waarderen dat de motor iets langer meegaat dan een ritje PC-Hoofstraat.

    Login om te reageren
    • eddythedriver zegt

      16 september 2012 om 16:41

      PC-Hoofstraat = PC-Hooftstraat

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      16 september 2012 om 16:51

      @eddythedriver: +1

      Wou net zeggen, elke fabrikant kan dat, alleen de duurzaamheid hey. En die is bij Renault nou niet zo geweldig ;)

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        16 september 2012 om 17:17

        @bofkont: gelul! Als het van VAG komt is het wel in een keer goed.

        Login om te reageren
        • nickelb zegt

          16 september 2012 om 17:25

          @rufctr01: fanboy kijk en lees eerst eens goed. De afgelopen races F1 zijn er genoeg renaults stil gevallen. Zijn niet echt betrouwbaar nee.

          Login om te reageren
          • nibor zegt

            16 september 2012 om 17:52

            @nickelb: ze hebben nu wel in twee races een probleem gehad. Woohoo!!! Met hetzelfde onderdeel en dan ook nog met twee van de acht auto’s die met Renault motoren rijden. Toch niet zo vreemd dat ze in absolute getalen meer problemen hebben dan Ferrari of Mercedes?

            Login om te reageren
            • nickelb zegt

              16 september 2012 om 19:45

              @RRenault: grosjan en vettel in valencia. Vettel in de race op monza. En dan nog een aantal keren in de trainingen. En ben zelf anti vag. Ben een fordman. Maar elke fabrikant heeft zo zijn dingen.

              Login om te reageren
          • rufctr01 zegt

            16 september 2012 om 19:09

            @nickelb: hoezo fanboy? Jullie zijn fanboys. In het verleden is Renault vaak wereldkampioen geweest. Verder heeft Renault Sport een Megane op de markt gezet die alle vergelijkbare vag produktjes flink de baas is. En vag kan zo’n auto niet eens voor hetzelfde geld op de arkt zetten. De golf gti is link duurder en minder gti.

            Login om te reageren
        • bofkont zegt

          16 september 2012 om 22:31

          @rufctr01: Hap hap ;)

          Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        16 september 2012 om 17:21

        @bofkont: ze zijn toen bijna nooit wereldkampioen geweest. Blijf maar lekker in je VAG-waan!

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          16 september 2012 om 18:14

          @rufctr01:
          VAG motoren gaan noooooit kapot in de F1.
          Vergeet dat niet aub.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            16 september 2012 om 18:27

            @desjonnies:
            Klopt, die zijn niet eens instaat om dergelijke motoren te bouwen….
            En voordat er 1 over Audi begint, die zijn gisteren door Toyota op een rondje gereden in de 6 uur van Sao Paolo….

            Login om te reageren
            • rufctr01 zegt

              16 september 2012 om 18:49

              @jrk68: maar niet in de F1

              Login om te reageren
        • bofkont zegt

          16 september 2012 om 22:32

          @rufctr01: Hap hap hap ;)

          Login om te reageren
    • TheVeenmeister zegt

      16 september 2012 om 21:15

      @eddythedriver: het is niet makkelijk om 800 pk uit een atmosferische 3,5 V10 te halen… Deze motoren hebben dus geen turbo’s

      Login om te reageren
  11. lambo4all zegt

    16 september 2012 om 16:44

    uit de tijd dat een v10 espace nog als supergaaf werd gezien in plaats van milieuvervuilend!

    Login om te reageren
  12. rsvbf1 zegt

    16 september 2012 om 16:47

    “kom zullen we Renault F1 V10 in een MPV stoppen” die persoon die dat heeft bedacht is gek of geniaal

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    16 september 2012 om 16:48

    Niks vergeten maar gewoon 1 van de leuke rariteiten uit de geschiedenis.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      16 september 2012 om 18:31

      @norge:
      Helemaal gelijk, en als we dan toch bezig zijn met de combi “straatauto x F1”, ken jij deze nog?

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        16 september 2012 om 18:50

        @jrk68: Die is echt begerenswaardig, in tegenstelling tot de Espace kende ik deze niet.

        Login om te reageren
      • norge zegt

        16 september 2012 om 21:37

        @jrk68: Jaaah de 164 schaduw racer ,als voorslag voor een nieuwe race serie …

        Login om te reageren
  14. huayraforlife zegt

    16 september 2012 om 16:52

    deze ben ik niet vergeten hoor

    Login om te reageren
  15. bbroek zegt

    16 september 2012 om 16:52

    Toch vind ik de avantime van topgear beter…

    Login om te reageren
  16. bofkont zegt

    16 september 2012 om 16:54

    Gaaf!!

    http://www.youtube.com/watch?v=ideOEsshob0&feature=related

    Login om te reageren
  17. nibor zegt

    16 september 2012 om 16:54

    Dit is dus een van de redenen waarom ik zo’n fan van Renault ben. Geweldige ervaring met racerij en af en toe gewoon zulke geweldige concept modellen maken. Op de een of andere manier is dit gewoon typisch Frans. Dit soort dingen moeten ze af en toe doen om hun gigantische ego’s te strelen… I love It!

    Login om te reageren
    • rsvbf1 zegt

      16 september 2012 om 17:09

      @rrenault: vond het ook leuk dat ze liedjes met hun F1 motoren spelen

      Login om te reageren
      • nibor zegt

        16 september 2012 om 17:16

        @rsvbf1: http://youtu.be/HSNAtKhzBKQ die bedoel je? Geweldig inderdaad.

        Login om te reageren
        • nibor zegt

          16 september 2012 om 17:18

          @RRenault: nog een poging.

          Login om te reageren
          • nibor zegt

            16 september 2012 om 17:18

            @RRenault: Nu geen ik het op… http://www.youtube.com/watch?v=HSNAtKhzBKQ

            Login om te reageren
  18. kenner zegt

    16 september 2012 om 16:57

    Deze zat volgens mij ook in Gran ,Turismo 1 ofzo… Leuke bak, jammer dat zulke ideen niet vaker worden uitgewerkt.

    Login om te reageren
    • vali1992nl zegt

      16 september 2012 om 17:05

      @kenner: ik denk dat dat gt2 is want in 1 is Europa niet vertegenwoordigd. Alleen Japan, USA en uk zitten daar in :D

      Login om te reageren
      • JaxDryke zegt

        16 september 2012 om 18:08

        @vali1992nl: Ja, want de UK is geen Europa ..

        Login om te reageren
        • dutchiehd zegt

          16 september 2012 om 23:24

          @JaxDryke: klopt :)

          Login om te reageren
  19. treser zegt

    16 september 2012 om 17:02

    v12 in een MPV kan ook.
    de Bertone Genesis uit 1988

    Login om te reageren
  20. rikus zegt

    16 september 2012 om 17:03

    Niet zo gek lang geleden zocht ik dit project nog op internet. Heel gaaf project!

    Login om te reageren
  21. 4991 zegt

    16 september 2012 om 17:07

    denk niet dat dit een concept genoemd mag worden.
    heb je achteraan de motor als armsteun?

    Login om te reageren
  22. JaxDryke zegt

    16 september 2012 om 17:08

    Krijg ik nu kudos omdat ik al tijden deze auto als avatar gebruik ?

    Login om te reageren
  23. JaxDryke zegt

    16 september 2012 om 17:16

    Ik vind deze spider-variant anders ook wel kekke ;)

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      16 september 2012 om 17:53

      @JaxDryke: Die ziet er doordat het een model nieuwe is ook veel moderner uit. Maar toch jammer dat ze dat niet gewoon in productie genomen hebben. De lijn van de auto kan het eigenlijk prima hebben.

      Login om te reageren
      • JaxDryke zegt

        16 september 2012 om 18:05

        @RRenault: Zo dacht Chrysler ook en nam een gewaagde PT Cruiser Convertible in productie. En dat bleek een enorm goeie zet. Hier in het redelijk welvarende Twente rijden er toch zo’n 8 of 9 rond ;)

        Login om te reageren
    • Benny_Weisz zegt

      16 september 2012 om 18:19

      @JaxDryke:
      http://goo.gl/HOjLn
      En ik deze, met name de manier waarop die tot stand gekomen is en de manier waarop hij aan zijn einde is gekomen. TG ftw!!!

      Login om te reageren
  24. meneersander zegt

    16 september 2012 om 17:23

    Wat een geweldige auto!

    Login om te reageren
  25. mepdenepper zegt

    16 september 2012 om 17:23

    Wat wel jammer is, is dat het geluid evenredig is aan de formule 1 (renault)motor. En dit formule 1 motorgeluid is gewoon niet zo interessant om te horen, daardoor is het net iets minder leuk. Het had een ander geluidje moeten hebben.

    Login om te reageren
    • tunefuldjmike zegt

      16 september 2012 om 17:39

      @mepdenepper: Er zijn maar 2 mooie geluiden, die van F1 wagens en die van WK Superbikes. en juist die oude F1 motoren hebben het mooiste geluid. De enige straat legale auto die daar in de buurt van komt ik een Ferrari F50

      Login om te reageren
      • TheVeenmeister zegt

        16 september 2012 om 21:14

        @tunefuldjmike: en laat die motor nou net de basis uit de F1 hebben.. Basis van dat blok komt uit de Ferrari F1 car van 1991

        Login om te reageren
  26. mrcabdrivert zegt

    16 september 2012 om 17:32

    !mepdenepper
    Geluid niet zo interesant???? Die motoren maken (nog) meer en betere herrie dan de huidige F1 motoren, wat wil je nog meer??

    Login om te reageren
  27. mrcabdrivert zegt

    16 september 2012 om 17:34

    Nu weten we meteen waar de kont van de Renault Clio II vandaan komt (zie achterkant Espace F1).

    Login om te reageren
  28. willemseles zegt

    16 september 2012 om 17:47

    We hebben het wel over 1994 en het kan me niets boeien, dat tegenwoordige supercars dat nu ook misschien kunnen halen.
    Net zo’n indrukwekkende kar als de Alfa 164 Procar toen. Sorry, maar de andere (je weet wel) fabrikanten durfden het toen toch niet aan met deze klasse.

    Login om te reageren
  29. mister zegt

    16 september 2012 om 17:56

    Grappig!

    Login om te reageren
  30. jordy14 zegt

    16 september 2012 om 17:56

    Dat is wel echt een gaaf ding. Stond volgens mij ook een keer in topgear magazine.

    Login om te reageren
  31. hahahi20 zegt

    16 september 2012 om 18:05

    Meh, de Ford Transit Supervan is veel vetter!

    Login om te reageren
    • JaxDryke zegt

      16 september 2012 om 18:06

      @hahahi20: Dit artikel gaat over de Espace F1, niet over een vergelijking tussen de Espace F1 en de Transhit Supervan.

      Login om te reageren
      • hahahi20 zegt

        16 september 2012 om 20:19

        @JaxDryke: Dus auto’s uit dezelfde klasse kunnen niet vergeleken worden? Ik kan mijn mening daar toch over geven? Je vind je jezelf zeker verschrikkelijk grappig met je ‘Transhit’….

        Login om te reageren
  32. Kyanite zegt

    16 september 2012 om 18:16

    Ford heeft dit geintje al jaren eerder geflikt dan Renault… Ford Transit Supervan 2 (1984). Als ik het goed heb is er begin jaren zeventig ook een Transit uitgerust met een F1-motor en onderstel.

    Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      17 september 2012 om 07:43

      @Kyanite: no shit sherlock

      Login om te reageren
  33. tvrspeedsix zegt

    16 september 2012 om 18:34

    Hele toffe wagen, heb die andere gekke MPV van Citroen/Sbarro ook altijd heel vet gevonden.

    Login om te reageren
    • kickass zegt

      19 september 2012 om 20:45

      @tvrspeedsix: Lol, een ei met een bodykit. :P

      Login om te reageren
  34. freezzr zegt

    16 september 2012 om 20:18

    Ik denk dat daar best markt voor is ^^^ ook nu nog.

    Login om te reageren
  35. matthijsie zegt

    16 september 2012 om 20:27

    Ik vond die van Top Gear ook wel leuk: http://www.youtube.com/watch?v=6eoUutOsZoQ

    Login om te reageren
  36. ftoooooo zegt

    16 september 2012 om 23:29

    “Tegelijkertijd biedt de Espace F1 plaats aan 4 man en zou je zelfs boodschappen kwijt kunnen of een dakkoffer monteren. Het is een F1 auto maar met alle mogelijke ‘praktische dingetjes’ van een normale Espace.”

    Ik stel voor dat je morgen je ontslagbrief schrijft, Alwood. Wat een gelul. Hoe kom je op deze onzin?

    Er zitten maar 2 kuipstoeltjes in, de motor ligt op de plaats van de achterbank en verder is ongeveer alles van de normale Espace eruit gesloopt.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      16 september 2012 om 23:52

      @ftoooooo:
      Check de feiten even voordat je “onzin” uitkraamt….
      De Espace heeft weldegelijk 4 stoelen en de motor ligt tussen de 2 achterstoelen in.

      Login om te reageren
  37. drifter zegt

    17 september 2012 om 00:23

    Superieur ding. Moest gelijk aan z’n concurrent denken. De ford transit Supervan. http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Supervan

    Login om te reageren
  38. doba95 zegt

    17 september 2012 om 09:23

    Vergane Glorie

    Login om te reageren
  39. burnout zegt

    17 september 2012 om 10:28

    http://www.youtube.com/watch?v=Q62JHD0nB8Q
    Wie kent er deze nog ” ford transit supervan 3 “

    Login om te reageren
  40. salberts93 zegt

    17 september 2012 om 17:25


    Later kwamen ze met iets soortgelijks!

    Login om te reageren
  41. dennisa zegt

    17 september 2012 om 21:27

    Toen ik destijds op de RAI stond, had Renault dat ding op zo\’n draaiplateau gezet. Waar hij dus op dag 1 doorheen zakte :)
    Ze hebben toen meen ik een dummy in de plaats gezet, of het blok eruit geschroeft. Indrukwekkende bak!

    Login om te reageren
  42. kickass zegt

    19 september 2012 om 20:46

    Godsgruwelijk lelijk, je hebt er niks aan, maar toch is hij zo vet!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North