Crisis? Welke crisis? Een rijke Spanjaard heeft zomaar eventjes £20,2 miljoen (24,4 miljoen euro) betaald voor een van de 39 Ferrari 250 GTO’s die er bestaan. Blijkbaar is niet iedereen in Spanje arm en werkloos. Het zou gaan om een exemplaar dat in 2008 nog werd gekocht door de Brit Jon Hunt.
Jon Hunt kocht de 250 GTO met chassisnummer 5095GT in 2008 voor het luttele bedrag van £15,7 miljoen. Hij heeft in 3 jaar tijd dus een winst gemaakt van £4,5 miljoen (5,5 miljoen euro) oftewel een prijsstijging van 28,7%. Geen slechte investering lijkt mij zo.
Dit bewuste exemplaar kwam op 6 september 1963 de fabriek uitrollen in de kleur Rosso Cina en won onder andere de Rallye de Picardie en Rallye du Limousin in 1964.
De prijs van £20,2 miljoen en de Spaanse koper worden overigens vooral genoemd in de Britse pers. Enkele weken geleden verklapte Ferrari freak James Glickenhaus al dat er een 250 GTO was verkocht in Europa en hij had het toen zelfs over een prijs van $34 miljoen oftewel £21,6 miljoen of 26,1 miljoen euro. Of dat verschil komt door wisselkoersveranderingen durf ik niet te zeggen, maar laten we het er maar op houden dat er tussen de 24 en 26 miljoen euro voor deze auto is betaald.
En tot slot nog wat leuke weetjes. Wist je dat dit de tweede Ferrari 250 GTO is die naar Spanje vertrekt? Overigens is deze 250 GTO niet de duurste auto ter wereld dat is nog steeds de Bugatti Type 57SC Atlantic.
UPDATE De koper is geen Spanjaard, maar de Mexicaan Carlos Hank Rhon.
jrmpower24 zegt
echt een speciaal ding! en wat een geld.
michelyman zegt
Ik vind ze echt mooi, jammer dat die prijs extreem is, misschien ook wel de sterkste kant van deze auto.
renesf zegt
Geweldig mooie wagen.
Klassiekerrally zegt
Heb ik even geluk dat ik de SWB mooier vind :)
StijnB zegt
@Klassiekerrally:
Klopt, de 250 GT SWB was homogener. Deze heeft die bizarre bulten overal. Ook de wielkasten zijn overdreven hoog opgetrokken (net als de steile achterspoiler).
ashtray zegt
Jon Hunt? Volgens mij is het dit exemplaar, youtube account van zn zoon…
http://www.youtube.com/watch?v=jM1Db_yXbuY
robbie zegt
@ashtray: dat zou heel goed kunnen! En dan is deze gele SA Aperta blijkbaar ook van Jon Hunt ;)
http://www.autoblog.nl/ferrari-sa-aperta-is-perfect-voor-het-maken-van-donuts
sebastos zegt
Vooropgesteld, mooie, prachtige wagen. Maar 25 miljoen neertellen voor een auto!?? Dan weet je toch echt niet van gekkigheid wat je met je geld moet doen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@sebastos: hoezo? Is een goed investeringsobject!! Meer dan 27% rendement!!!! Kom daar maar eens om in aandelen… Zo zien we maar weer: Geld maakt geld…
StijnB zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Daar moet je zelfs geen genie voor zijn om de laatste maanden flinke rendementen op de beurs gekend te hebben. De algemene Bel20-index is op een goede maand 10% gestegen…
StijnB zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Klopt geld maakt geld. Stopte gisteren 1€ in een drankautomaat en kreeg 2€ en een blikje terug. Maar daarvoor moet je natuurlijk eerst geld hebben! *still feeling lucky* :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@StijnB: lol!
kistgt zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: is 8,8% op jaarbasis. Dus vergelijk aub wel even op de correcte manier :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@kistgt: ok, maar daar zou ik nog voor tekenen momenteel…
kickass zegt
Hij is ook gewoon prachtig!
prominent zegt
Wat een geld voor zo’n oud hok… Maar als het zoveel opbrengt in paar jaar tijd, dan lach je iedereen met beleggingen in villawijken e.d. uit!
kampioentje zegt
dit is echt wel de auto die ik het liefst van allemaal zou hebben zeg! de ’63 dan!
heidekonijn zegt
Mooiste auto ooit. Verhaal gaat dat de piloten ermee van maranello naar parijs reden, feestje bouwden, en dan doorreden naa Le Mans. Nieuwe olie en banden en racen maar.
Liever dat geld voor een rijdend kunstwerk dan voor zoiets banaals als een helicopter of zakenjet. Maar waarschijnlijk is het toch en-en.
prominent zegt
@heidekonijn:
Rijdend kunstwerk??? Het blijft een chassis met wielen hoor…
heidekonijn zegt
@prominent: heb jij een x-ray bril op of zo?
The360box zegt
Inflatie is een bitch.. en dan zeggen dat er geen crisis is…
prominent zegt
@The360box:
Crisis wordt ook aangepraat en als excuus gebruikt voor allerlij zaken dat niet naar onze zin gebeurd
4991 zegt
Damn, ikke de mijne tien jaar terug geruild tegen een F40.
meneersander zegt
Zo, dat is wel een heel hoop geld…
ytrewq zegt
veel geld voor een mooie auto.
Tonnie zegt
Beetje veel geld voor een auto, maar ja dit is zowat vastgoed, dus waarschijnlijk een goede investering!
cossie300 zegt
nogmaals het bewijs dat je om veel geld te verdienen , je al veel geld moet hebben . geld maakt geld
six-trey zegt
@cossie300:
daarom word het tijd dat we afstappen van het kapitalisme.
VeniVidiVici zegt
@six-trey: Jongen, begin gewoon met werken! Occupy drol!
six-trey zegt
@VeniVidiVici:
Ik heb een eigen (goed draaiende) zaak. Het middeleeuws systeem van rijkdom = macht heeft zijn tijd gehad, kijk naar de wereldwijde crisis en de armoede in de wereld dit kan niet blijven duren. De crisis is niet meer dan kapitalisme op zijn best. En euh word volwassen
VeniVidiVici zegt
@six-trey: Sorrie kerel, heb ook een eigen bedrijf en ben een echte liberalist en dus iedereen werkt voor zijn eigen bankrekening (Survival of the fittest!). Wat betreft de armoede… dat bestaat niet, ‘minder bedeelde’ bestaat wel. En de economische crisis is er al helemaal niet, dat wordt iedereen maar aangepraat door de media, economen en kredietbeoordelaars. Er is geld zat alleen door angst wordt het momenteel niet uitgegeven/geinvesteerd, hoe dom!!! Maar goed, als jij een andere mening/visie hebt… heb ik daar respect voor ;)
(Ow, en ga nou niet proberen te counteren met “wordt volwassen” want dat is zo’n simpele adolescente opmerking!)
xlnc zegt
De koning der auto’s. Maar wat zou jij doen met zo een bedrag?
Een SWB, 288 GTO (begint ook al aardig te stijgen),F40, F50, Enzo, SuperFast, Lusso, Dino, 512 BBi,166 M, 275 GTB, Daytona en nog wat rood spul. Je zou voor dit bedrag een hele garage kunnen vullen. Alvast excuses als ik na jullie calculatie over de aanschafwaarde heen ben gegaan. Dit is puur en schatting.
xlnc zegt
een schatting
gerard1710 zegt
Zijn directe concurrent staat op het moment te koop. Één van de 19 (!); de DB4 GTZ, voor beduidend minder geld overigens..
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=156487784&pageNumber=45&__lp=45&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=1700&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&negativeFeatures=EXPORT&tabNumber=1
norge zegt
Doe mij maar een kopie met een moderne Ferrari 12 cilinder erin.
Relief zegt
Wat een beauty, maar wat een belachelijke prijs ook.
Ik kijk uit naar de dag dat geld geen rol meer speelt in dit leven. Het zou zoveel ellende kunnen oplossen.
evandaalen zegt
Even voor de duidelijkheid: de “tweede Spaanse 250 GTO” die genoemd wordt in het artikel is geen echte 250 GTO (maar een ombouw op basis van een 250 GTE).
robbie zegt
@evandaalen: dat neemt niet weg dat er twee 250 GTO’s in Spanje zijn. Overigens wil ik ook niet de indruk wekken dat op de foto’s waar ik naar link een echte 250 GTO te zien is.
Ik stel alleen maar dat er 2 stuks in Spanje zijn.
maseratizzzzzzzz zegt
Hou echt niet van oude wagens, liever een 458…mijn mening.
dennisr zegt
belachelijke prijs.. en vind hem persoonlijk niet eens mooi, maar goed.. jullie zullen me wel voor gek verklaren.
een auto is NOOIT, maar dan ook NOOIT miljoenen waard.. de Veyron haalt het bedrag alleen omdat het anders niet uit kan met de arbeiders.. d
dat een gek zoveel betaald voor die wagens gaat helemaal nergens over, als iemand nu een degelijke wagen van 12 jaar oud heeft dan rijdt hij of zij in een oud hok en een Ferrari is na 50 jaar ineens 21 miljoen ”waard”? kom nou.. mag dan een Ferrari zijn, van dat merk met het leuke paardje.. maar op deze manier doet het me vrij weinig, aardigheid is er wel vanaf.. als een achterlijke alcoholist daar nog eens 2 miljoen voor betaald dan is dat nog te accepteren, maar dit gaat buiten proporties..
prominent zegt
@dennisr: +1 :)
raphael zegt
@dennisr: Hahaha achut, nog zo veel te leren over vraag en aanbod.
dennisr zegt
@raphael: och daar hebben we onze artiest weer, als jij gek genoeg bent om het normaal te vinden dat een andere gek 22 miljoen betaald voor een oud stuk Ferrari.. dan ben je rijp voor het PBC, maar dat wist ik al van je.. je kan mij voor geen 22 miljoen wijs maken dat het zoveel WAARD is, het is gewoon wat een doorgedraaide geldwolf daar voor over heeft, waarde word niet bepaald door wat een ander er voor geeft.. als iemand anders 700 euro geeft voor een Iphone (aangezien je die noemde) dan is het dat nog niet waard, voor mij is het nog geen 100 waard.. daarom heb ik er ook geen.. dat we allemaal genaaid worden door die hoge prijzen wil nog niet zeggen dat het zoveel waard is.. ik vraag me inmiddels af of waarde überhaupt betekenis heeft, alleen emotionele waarde zegt me iets..
dennisr zegt
@raphael: gaat ook niet om vraag en aanbod, maar om gek een gestoord. de gek durft er zoveel voor te vragen en de gestoorde betaald het ook nog..
cheetacars zegt
@dennisr: Wat dacht je van andere kunst? Dezelfde bedragen worden voor schilderijen neergelegd waar je echt alleen naar kunt kijken. Al dat ook niet altijd kan door de beveiliging dat zoiets nodig heeft. Zolang voor zo’n auto nog door meerdere mensen tientallen miljoenen betaald wordt, is het nog steeds dat waard. Het heeft allemaal met geschiedenis en imago te maken. Nuchter gezien is het idioot, aan de andere kant is dit wel weer wat een merk speciaal maakt.
raphael zegt
@cheetacars: Hoezo idioot? De intrinsieke waarde van objecten in onze maatschappij is volledig irrelevant. Een iPhone is nog geen 50 euro ‘waard’ een tv nog geen 100. Een Van Gogh nog minder. Dit heeft niets te maken met ‘wat een gek ervoor geeft’. Feit is dat het aantal miljonairs en rijken snel toeneemt. Het aantal objecten uit de tijd van vergane glorie zijn gelimiteerd. Men strijdt dus met een steeds grotere en rijke groep om dezelfde hoeveelheid objecten. Vraag neemt toe en aanbod blijft gelijk of neemt zelfs af. Ik snap niet hoe mensen verbaasd kunnen zijn om dit soort bedragen. Vorig jaar nog werd een beeld van Giacometti verkocht voor 100 miljoen dollar. Dan hebben we het over een bronzen beeld. Heeft niets met een ‘gek’ te maken. Hetzelfde geldt voor auto’s. Waar je 5 jaar geleden nog met gemak een Mercedes 300 SL op de kop kon tikken voor 300k-400k gaan de de prijzen tegenwoordig al snel tegen het miljoen. Historie, gelimiteerde oplage, en een merk met geschiedenis. Die auto’s zullen toenemen in prijs zolang de welvaart wereldwijd stijgt.
cheetacars zegt
@raphael: Nuchter gezien is het niet anders dan wat oud metaal met andere oude rotzooi, samengevoegd tot een zeer achterhaalde auto met de kwaliteit van het jaar nul. Dat is nuchter gezien geen miljoenen waard.
Het hele verhaal van vraag en aanbod is gebaseerd op wat de gek ervoor geeft. Als een object te duur wordt, dan zal de vraag automatisch dalen. Gezien de economische dingen die je erbij haalt weet je dat dat leidt tot een lagere prijs. Mensen kopen iets niet als zij het niet de prijs waard vinden, een zeer rijk persoon zal die waarde wat breder zien dan armere mensen. Meer rijken betekent vaak wel dat de vraag toeneemt, maar zij zullen ook niet meer betalen dan zij het waard vinden.
raphael zegt
@cheetacars: Incorrect. Iets heeft geen vaste waarde zoals jij dat zegt. Men kan niet meer betalen ‘dan iets waard is’. Die zin bestaat niet. Kan niet. Per definitie wordt de waarde BEPAALD door wat ervoor betaald wordt. Er is geen achterliggende waarde waar men overheen kan gaan. Deze Ferrari 250 gto heeft ook geen vaste waarde. In de jaren 60 was de waarde blijkbaar enkele duizenden dollars. Over 20 jaar misschien 400 miljoen dollar. Who knows, per definitie is de waarde niet vast. Dus jou zin ‘als een object te duur wordt’ bestaat niet.
cheetacars zegt
@raphael: Deze eerste waarde waar ik het over heb met de nuchterheid is de waarde van (combinatie van) de materialen, economisch gezien onrealistisch. Dat weet ik en ik geef juist bij de reactie op Dennis aan dat het niet klopt. Wat men er nu voor geeft is de waarde van die auto op dit moment. Dat zeg jij en dat zeg ik ook in mijn eerste reactie. Vergeet niet dat ik het over nu heb en niet over de toekomst of geschiedenis. Ik zeg dan ook nergens dat de waarde vast is voor altijd, want ik weet ook dat dat niet zo is. Wat er voor iets betaald wordt is wat men er voor wil geven, wat men er voor wil geven is de waarde die zij eraan geven.
dennisr zegt
@cheetacars: aha, de waarde die ZIJ er aan geven, dat wil niet zeggen dat het ook zoveel waard IS.. en dan wijn we terug op ”wat een gek (want zo noem ik ze) er voor geeft”..
cheetacars zegt
@dennisr: Vertel mij eens wat deze auto dan wel waard is. Je moet wel beseffen dat je zo’n auto of een Van Gogh niet alleen om het metaal of het doek koopt, maar ook het imago.
dennisr zegt
@cheetacars: het imago zegt mij heel weinig dus misschien kan ik daar geen redelijk antwoord op geven, maar zoals ik al zei.. als iemand nog eens zo gek is om daar 2 miljoen voor te betalen dan kan ik dat accepteren.. maar zeker boven de 10 ga je buiten proporties.. buiten alle realisme om.. gewoon belachelijk.
dennisr zegt
@cheetacars: ohja, schilderijen betalen die gekken ook te veel voor, realistisch en nuchter gezien is dat een tekening, een hele mooie tekening.. maar nog altijd een tekening.. als je dochter of zoon een tekening voor je maakt heeft dat wat mij betreft meer waarde.. emotionele waarde..
norge zegt
@dennisr: Vraag en aanbod regelt de kapitalistische wereld,ja natuurlijk is het te veel .Maar als ik zeg ik geef er 25000 voor komt er altijd 1 die er meer voor geeft.
dennisr zegt
@norge: kan zijn, en toch moet er ergens een realistische grens liggen.. als ik iets zo graag wil hebben, iets waar ik zo gek op ben dat ik het MOET hebben, dan heb ik daar wat meer voor over.. echter zal het mij niet verbazen dat ik daar volgend jaar verlies op maak.. zo gaat dat toch? in moderne termen noemen ze dat afschrijven..
CBR600rr zegt
@raphael: deze discussie ga je niet winnen, omdat dennisr en die andere dude de onderliggende mechanismen niet snappen. Lekker laten gaan;) Ik volg je redenatie in ieder geval en ben het met je eens;)
cheetacars zegt
@CBR600rr: Ik zou eerst eens echt de discussie lezen voor je zulke uitspraken doet ;). Hier ga ik trouwens geen discussie van maken…
norge zegt
Voor het internet bestond waren klassieke auto’s veel minder waard…….