Wat als je in 2000 de loterij won? Dan kocht je wellicht een Ferrari 360. Wouter ging een rondje met deze Ferrari 360 Modena die nu geveild wordt.
Hoe het begon voor de 360 Modena
De 360 Modena had de zware taak om de succesvolle F355 (kleine 10.000 auto’s in vijf jaar) op te volgen. Lamborghini was inmiddels ook bij de les, dus Ferrari moest wel uit het juiste vaatje tappen. De 360, die in het voorjaar van 1999 op het Autosalon van Genève in berlinetta-vorm werd onthuld, was dan ook veel meer dan een evolutie van de 355.
Geen simpele lijnen meer, in plaats daarvan tekende Pininfarina meer wulps. Exit gingen ook de pop-up koplampen, een Ferrari stijlkenmerk dat teruggreep naar de 308 GTB. Bij de 360 werden ze plotseling onder plexiglas hoezen geplaatst, met daaronder gapende luchtinlaten voor dubbele waterradiatoren. Bovendien kreeg de 360 een glazen motorkap met zicht op de rode nokkenafdekkingen van de in het midden gemonteerde V8-motor.
Al met al een frisse look voor Ferrari met ook functioneel grote verbeteringen. Zo genereerde de 360 tot vier keer de downforce van de F355. Een ander groot verschil van de 360 met zijn voorganger was dat zowel de hoofdstructuur als de buitenste carrosseriepanelen volledig van aluminium waren.
Het resultaat daarvan is dat de auto slechts 40kg zwaarder is dan de F355 terwijl hij wel echt ruimer is.
Mechanisch gezien was de 360 wel in hoge mate een evolutie van de F355. De motorinhoud van de 90-graden V8 met platte krukas groeide van 3,5 naar 3,6 liter (dus 360), maar hij behield dezelfde basisarchitectuur, inclusief de vijfkleppenkoppen en variabele kleptiming. Het maximale vermogen nam toe, van 380 pk naar 400 pk, en het koppel bij lagere toeren ging omhoog waardoor de 360 een meer gespierd gevoel geeft.
Ferrari 360 Modena veiling
Hoe dit alles anno 2021 aanvoelt vertelt Wouter je, want hij is met een exemplaar uit 2004 (een van de laatste productiejaren) op pad geweest.
Deze Ferrari 360 Modena werd te veil aangeboden.
c4seum zegt
Zonder twijfel een van de mooiste Ferrari’s ooit gemaakt. Ook heerlijk puur met de handbak. Ik wordt er hebberig van.
ttr6 zegt
Dacht ff dat het de mijne was….op de niet-grijs gespoten wielen na optisch hetzelfde alleen….die F1….die zou ik niet willen.
ttr6 zegt
Ik zie nu het filmpje pas en er zit echt 1 grote misser op: de gele spatbord schildjes zijn stickers……en dat kan ECHT niet.
piedlourd zegt
Modena spreken ze in Italië ongeveer uit zoals wij moordenaar. Snappu?
Dus moordenaar uitspreken zoals Paul de leeuw zou doen en dan begrijpen ze wat je bedoelt.
On topic: deze was de eerste met distributieketting en de eerste waarbij niet het hele blok er uit moest (zoals bij de 355 en eerder).
powerblue zegt
@piedlourd: nee, deze hadden gewoon riemen. Echter door een luikje achter de stoelen bereikbaar waardoor de motor er niet uit hoeft.
MaartenD zegt
Mooi exemplaar maar ik zou altijd voor de F355 gaan, wat een beauty blijft dat toch. Deze Modena vind ik qua vorm toch te veel op een Peugeot 406 coupe lijken waarbij ik het design van de Peugeot mooier vind.
ouwedibbes83 zegt
@maarten020: ook een ontwerp van Pininfarina idd, bijnaam “de poor men’s Ferrari”, wat eigenlijk gewoon een ontzettend mooi compliment is, als je daar mee vergeleken wordt.
MaartenD zegt
@ouwedibbes83: klopt
Estate_of_mind zegt
Na de scherpe lijnen van de 355 vond ik dit een beetje een blotebillengezicht, maar hij droogt goed op.
weeshuis zegt
Top. Nu de 575 graag.
Jochempie zegt
Als ik in 2021 de loterij win, ga ik alsnog voor een 360 Modena. De perfecte supercar voor mij. Heel speciaal voor een eenvoudige jongen, maar niet over the top.
sportabgasanlage zegt
Gave auto, maar deze is echt nog veel mooier in ’t rood. En dan in challenge stradale uitvoering alstublieft.
ar156sw zegt
@sportabgasanlage: Ik heb altijd een zwak voor gele Ferrari’s, maar vind deze in het zwart eigenlijk het mooist.. liefst met een mooi bruin leren interieur.
cossiekiller zegt
Donkerblauwe Stradale met bruin interieur en Italiaanse vlag- streep
SimonMc zegt
Wat is de kans dat ik net vandaag, een 360 Spider zag voorbijrijden? En dan zie je dat zo’n stoffen dak er toch knullig uit ziet eigenlijk.