• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari 430 Scuderia twin-turbo: heiligschennis?

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 oktober 2014 om 10:32 – 32 Reacties

Hennessey TT 430 Scuderia


Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is. In het geval van de Ferrari 430 Scuderia is dit met een flinke snerp, en hele hoge uithalen. Dit was tegen de zin van John Hennessey, die de Italiaan opzadelt met twee turboladers.

Het Texaanse Hennessey Performance is een rupsje nooitgenoeg, dat zowel turbo’s als superchargers op alles schroeft waar het zijn handen op kan leggen. Wat ons betreft is dat geen probleem met een Cadillac Escalade-slagschip of een Camaro, maar gevaarlijker wordt het wanneer een liefhebbersauto als de 430 Scuderia (waaraan de meester zelf, Schumi, een bijdrage leverde) wordt getuned. We weten allemaal hoe gevoelig de Italianen en de fans zijn als iemand aan hun culturele erfgoed komt.

Ondanks dat hield Hennessey, net zoals een Russische priester, zijn handjes niet thuis en legde de V8-Ferrari aan de beademing.

En eigenlijk klinkt de HPE700-kit helegaar niet verkeerd op de 430 Scuderia. Maar of het nou het perfecte donorvoertuig is? In de VS, waar vooral rechtdoor gereden wordt wellicht wel. En bovendien: Novitec deed het ook. Dus dat. VIDEO!

Ook interessant!

  • Gespot - De enige Ferrari GTB Turbo op gele platen
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • 'Ferrari heeft nieuwe manier gevonden om V12 levend te houden'
    'Ferrari heeft nieuwe manier gevonden om V12 levend te houden'

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

430, Ferrari, Hennessey, tuning, Video

Vorig bericht: « Doe jij deze maand al winterbanden onder je (lease)auto?
Volgend bericht: Aantal elektrische auto’s is afgelopen jaar gestegen van 18.000 naar meer dan 40.000 »

Lees Interacties

Reacties

  1. rb26dett zegt

    15 oktober 2014 om 10:46

    Veel beter zo, ik heb niet zo veel met Ferrari maar zo is ie toch wel dik, everything is better with a Turbo!

    Login om te reageren
    • NeoVeloci zegt

      15 oktober 2014 om 10:51

      @rb26dett: Behalve gasrepons, geluid en toerenlimiet.

      Login om te reageren
      • rb26dett zegt

        15 oktober 2014 om 11:01

        @NeoVeloci: Qua geluid ben ik het echt niet met je eens, de rest ja nou ja, maar als zo’n turbo inschakelt is het wel echt geweldig, die enorme kracht die in een keer los gelaten wordt, en het geluid van het spoelen van die turbo, daar kan ik geen genoeg van krijgen.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          15 oktober 2014 om 11:35

          @rb26dett: “Ja nou ja…” Dat zijn de beste argumenten die ik sinds lange tijd gehoord heb.

          Login om te reageren
      • rb26dett zegt

        15 oktober 2014 om 11:08

        @NeoVeloci: Wat heeft iedereen tegen turbomotoren?

        Login om te reageren
        • Lotus zegt

          15 oktober 2014 om 11:30

          @rb26dett: Turbo’s zijn leuk maar zorgen voor een minder gelijkmatig verloop van acceleratie. Op bijvoorbeeld het circuit kun je veel beter een auto met compressor hebben. Geen turbogat, een betere verdeling van de krachten en lekker hoog in de toeren blijven rijden.

          Login om te reageren
          • rb26dett zegt

            15 oktober 2014 om 11:36

            @lotus: Absoluut waar, maar wanneer rij je nou op een circuit, de meeste mensen gebruiken dit soort auto’s gewoon voor stoplichtsprintjes, en daar zijn ze prima geschikt voor.

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              15 oktober 2014 om 11:59

              @rb26dett: Turbo’s hebben zo hun voor- en nadelen. Puur rationeel gezien is het beter dan atmosferisch. Ook is het praktischer voor dagelijks gebruik. Maar in een echte, pure sportwagen als een Ferrari wegen de voordelen niet per se op tegen de nadelen in mijn ogen.

              Login om te reageren
              • super zegt

                15 oktober 2014 om 23:43

                @berlinetta:
                Want in een pure sportwagen gaat het om gevoel en emotie ipv so snel mogelijk een circuit over rossen?

              • berlinetta zegt

                16 oktober 2014 om 13:13

                @super: Als ik een sportwagen zou kopen hoeft dat niet de snelste te zijn. Het moet de auto zijn die mij het meeste plezier geeft.

          • johanhummer9 zegt

            15 oktober 2014 om 17:23

            @lotus: je weet dat een compressor meer werkt in de lagere toeren?

            Login om te reageren
            • dodge-hemi zegt

              15 oktober 2014 om 22:19

              @johanhummer9: je weet dat een compressor werkt vanaf het moment dat je het gas intrapt tot dat je het los laat? Een compressor geeft ieder toerental direct altijd het zelfde vermogen extra

              Login om te reageren
        • lincoln zegt

          15 oktober 2014 om 12:12

          @rb26dett:

          hallo .. je zit hier op autoblog.nl ..
          wij zijn allemaal deskundigen ..
          allemaal ingenieurs ..
          allemaal coureurs ..
          allemaal hebben wij er “verstand” van ..

          tis echt geen tante Clarkson napraten hier .. echt niet ..

          Login om te reageren
      • sacabus zegt

        15 oktober 2014 om 16:34

        @NeoVeloci: 3 maal bullcorn. Mijn stock 280pk Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 (JDM importblok) heeft een gasrespons waar menig premium atmosferische motoren van tegenwoordig nog een puntje aan kunnen zuigen. Geluid hangt af van de uitlaat. Ik heb een SRS 3,5 inch downpipe. Geluidje genoeg om van te genieten. Helaas weigeren ze tegenwoordig sportauto’s standaard uit te rusten een fatsoenlijke uitlaat… Toerenlimiet is bij mij 7000 RPM. Als je de interne onderdelen van het ej20 blok verstevigt (forged interns), haalt ie gewoon veilig 8000 RPM. Tevens zjin moderne motoren uitgerust met ‘kleine’ turbo’s. Hierdoor heb je onderin meer kracht maar bovenin is hij futloos. Kwestie van een (extra) grotere turbo monteren. Onderin (2000-3000 RPM) is die sub van mij nog steeds sneller dan een 14% pannenkoek-autootje.

        Niks verkeerd aan een turbo dus.

        Login om te reageren
      • ej20g zegt

        15 oktober 2014 om 17:16

        @NeoVeloci: het toerenlimiet heeft niks met de turbo’s zelf te maken. Net als al die Gallardo’s met turbo’s zal deze Ferrari nog gewoon richting de 9000 toeren per minuut janken.

        Login om te reageren
  2. clarkson zegt

    15 oktober 2014 om 10:51

    ” i can insure you one thing, formula 1 cars don’t sound like this!” BAAS

    Login om te reageren
  3. gregorius zegt

    15 oktober 2014 om 11:04

    Een Ferrari-motor, is net zoals een eentje van een Escalade, gewoon een stuk staal met vloeistoffen.
    Van mij mogen ze er 16 turbo’s en weet ik veel opzetten: als het de prestaties verbeterd en de klant wil t kopen, waarom niet.
    Je koopt zo’n ding voor je eigen emoties; en als die er beter van worden door je Ferrari te laten tunen; waarom niet? Zet ook weer mensen aan het werk.

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      15 oktober 2014 om 11:56

      @gregorius: Ik weet niet waar jij het woord emotie vandaan haalt, maar dit ding is absolute hardcore autopr0n.

      Login om te reageren
      • 480turbo zegt

        15 oktober 2014 om 13:11

        @clarkson: sorry hoor maar als jij het gas intrapt van een beetje auto dan is het heel normaal emoties te ervaren of ben jij soms een robot ?

        Login om te reageren
  4. SimonMc zegt

    15 oktober 2014 om 11:06

    Moordenaar

    Login om te reageren
  5. 6cylinder zegt

    15 oktober 2014 om 11:10

    Het is wat mij betreft pas heilig schennis als nog maar enkele originele rondrijden. Dat zit bij de 430 scud wel goed.
    Ik zou het zelf niet gedaan hebben, de Scud is toch een auto van scherpte en om nou te zeggen dat het origineel PK’s tekort kwam, mwaaah…

    Login om te reageren
  6. Rob zegt

    15 oktober 2014 om 11:21

    Mensen knooien nu eenmaal aan hun auto. Dat is zo oud als de weg naar Rome.
    De één plakt stickers op zijn Peugeot 206, de ander schroeft turbo’s op zijn Ferrari. Ik zie geen verschil.

    Login om te reageren
    • gieltj zegt

      15 oktober 2014 om 11:55

      @Rob: klopt! Met extra stickers ga je ook een stuk sneller!

      Login om te reageren
  7. MLTB zegt

    15 oktober 2014 om 11:49

    Heeft die Amerikaanse-aap er ook weer aan gezeten… Laat ‘m lekker met Cadillacs spelen

    Login om te reageren
  8. PeugeotGTI zegt

    15 oktober 2014 om 11:59

    Een 700 pk Hennessey 430?
    Yeehaaw!!

    Login om te reageren
  9. raul88 zegt

    15 oktober 2014 om 12:18

    Turbo’s in een 430 Scuderia? Hell no!
    Turbo’s in het algemeen? Hell yeah!

    http://cdn.meme.li/instances/500x/52852812.jpg

    Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    15 oktober 2014 om 12:26

    Hennessy durft nogal met die basis ..
    want ondanks alle passie emotie en krokodillentranen is Ferrari nou niet echt een goede en betrouwbare motorenbouwer ..

    Login om te reageren
    • norge zegt

      15 oktober 2014 om 15:30

      @lincoln: Ervaring?

      Login om te reageren
  11. norge zegt

    15 oktober 2014 om 15:29

    Een turbo past prima bij het paardje hoor, traditioneel gezien…

    Login om te reageren
  12. schellekens006 zegt

    15 oktober 2014 om 16:15

    De california heeft toch ook eeb turbo nu.. Alleen maar goed lekker veel pks altijd beter.

    Login om te reageren
  13. sacabus zegt

    15 oktober 2014 om 18:18

    3 maal bullcorn wat betreft nadelige turbo-effecten gasrepons, geluid en toerenlimiet.”

    Mijn stock 280pk Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 (JDM importblok) heeft een gasrespons waar menig premium atmosferische motoren van tegenwoordig nog een puntje aan kunnen zuigen. Geluid hangt af van de uitlaat. Ik heb een SRS 3,5 inch downpipe. Geluidje genoeg om van te genieten. Helaas weigeren ze tegenwoordig sportauto’s standaard uit te rusten met een fatsoenlijke uitlaat… Toerenlimiet is bij mij 7000 RPM. Als je de interne onderdelen van het ej20 blok verstevigt (forged interns), haalt ie gewoon veilig 8000 RPM. Tevens zijn moderne motoren uitgerust met ‘kleine’ turbo’s. Hierdoor heb je onderin meer kracht maar bovenin is hij futloos. Kwestie van een (extra) grotere turbo monteren. Onderin (2000-3000 RPM) is die sub van mij nog steeds sneller dan een 14% pannenkoek-autootje.

    Niks verkeerd aan een turbo dus.

    Login om te reageren
    • Ultimora zegt

      15 oktober 2014 om 23:07

      @sacabus: de eerste impreza gtt of sti met ej motor en echt vlotte gasrespons moet nog gebouwd worden. Geeft niet. Het is een onderdeel van de charme van de auto. Maar als er een auto niet als een NA auto reageert dan is het wel een impreza.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North