Ferrari en de V12 zijn één adem. Het zou zonde zijn als dat gaat verdwijnen. Ferrari zou een manier gevonden hebben om de V12 te kunnen behouden.
Ondanks gejammer vanuit Italië ontkomt ook een merk als Ferrari er niet aan. Om aan de Europese regelgeving te voldoen op de lange termijn zijn zuinigere motoren (en later volledig elektrisch) een eis om te kunnen blijven voortbestaan. De Italianen zijn ook niet van gisteren en zagen dit natuurlijk al aankomen. Dat offensief begon jaren geleden al met een kleinere V8, waar vervolgens twee turbo’s op geschroefd worden. En de nieuwe 296 GTB is het nieuwste ‘groene’ offensief van het merk met een hybride zescilinder.
De olifant in de kamer is de atmosferische 6.5-liter V12. Tot op heden het huzarenstukje van een moderne Ferrari. Deze heilige graal van een motor wil het merk niet zomaar opgeven. In het verleden werd gesproken over het hybride maken van de V12 om de motor te kunnen blijven gebruiken in de toekomst. De LaFerrari is een voorbeeld van hoe dit kan. Volgens Carscoops zeggen bronnen uit Maranello nu iets anders.
Ferrari V12 aan de turbo’s
Het geheime recept? De Ferrari V12 voorzien van turbo’s. De cilinderinhoud gaat, net als de V8 destijds, omlaag. Door de komst van turbo’s is echter hetzelfde of zelfs meer vermogen eenvoudig haalbaar. Wat je wel verliest is dat typische geluid. Dat machtige geluid van een 458 Italia en alles ouder dan dat met een V8 heeft de turbo achtpitter nooit kunnen evenaren. Hetzelfde staat te gebeuren met de V12. Maar liever een turbo V12 dan helemaal geen V12, toch?
Deze vorm van beademing is letterlijk een manier om de twaalfpitter nog levend te houden. Vroeg of laat moet Ferrari afscheid nemen van de verbrandingsmotoren, waar de meest vervuilende exemplaren als eerste verdwijnen. Laten we nog hopen dat dit heel lang gaat duren.
tinnemans zegt
Ik denk dat ik die kleine huilende 6-pitter met een, liefst kleine, electromotor, eigenlijk een beter idee vind dan een verdoezelde V12 met turbolag. Een V12 is weliswaar vreselijk gaaf, maar het geluid geeft de beleving tijdens het rijden.
Maar ja, ik ben geen potentiele klandizie, dus het zal Ferrari een zorg zijn wat ik denk. ;)
rollingstoned zegt
@tinnemans: turbo lag is vandaag de dag niet echt een issue meer.
Loek zegt
@tinnemans: wat een beetje het verraderlijke is aan ‘slechter geluid’ is dat de benchmark één van de best klinkende motoren aller tijden is. De 4.5 V8 in de 458 klonk absurd goed en de 3.9 TTV8 kan daar nooit aan tippen. Datzelfde zal gelden voor een kleinere TTV12 in vergelijking met de 6.5.
Maar zo moet je het niet zien. Kijk eens naar die 3.9 V8 op zich. Klinkt best wel goed, naar mijn schamele mening. Je moet ze gewoon niet met elkaar vergelijken. Het verleden is het verleden maar we moeten ons nu richten op de toekomst. Zoals Ruben al zegt in het artikel: beter een iets minder goed klinkende V12 dan helemaal geen V12.
En ach, anders haal je toch gewoon een gebruikte 599/F12/812? Die hebben nu nog last van afschrijving ;)
ponnie zegt
Het probleem is niet de turbo, maar het turbospruitstuk. ter behoeve van packaging, kosten en duurzaamheid zijn dit doorgaans zo kort mogelijke gietstukken.
Luister maar eens naar een F40, die heeft een buizenspruitstuk met individuele runners en die klinkt 100x beter dan de moderne turbo v8.
Dutchdriftking zegt
Ik blijf nog even dromen van een 812. Als je deze nu kunt kopen, meteen doen. En nee, niet als investeringsobject gebruiken. Hij zal vast gaan stijgen in waarde, maar doe jezelf een lol en geniet er van!
406_v6 zegt
Ben bang dat aan het einde van dit decennium de brandstofmotoren voor de auto zo ongeveer zijn uitgestorven, enkel de exemplaren in het wild blijven nog een tijdje leven tot de brandstof onbetaalbaar wordt.
melcon zegt
8,9 miljoen brandstof auto’s alleen al in NL, leg eens uit hoe die tegen het einde van het decennium allemaal vervangen zijn door een EV? We mogen in onze handjes wrijven als we tegen die tijd op 10% EV aandeel zitten op het totale wagenpark (dus niet de verkopen op jaarbasis). Je moet elk jaar 1.000.000 EVs verkopen om het volledige wagenpark te vervangen door EVs. We verkopen er nu jaarlijks amper 400.000, waarvan iets minder dan de helft BEVs/PHEVs betreft. Wat overigens exact overeenkomt met de verhouding lease/privé in de verkopen. Nu kun je uiteraard niet 1 op 1 zeggen dat 45% BEV 100% lease is maar het aandeel lease in de BEV verkoop is fors Particulieren kopen voornamelijk PHEV/hybride en reguliere brandstof auto’s. En dat heeft alles te maken met hoe gigantisch duur nieuwe auto’s in NL zijn.
(40k stuk slaan op een BEV die 5 jaar later met een beetje geluk nog 20k waard is, dat is kapitaal vernietiging, dan moet je serieus geld verdienen wil je daar mee kunnen leven).
Het enige wat uitstroomt sinds 2013 (Einde mrb vrije diesels) is het aandeel van de diesels. Ondanks 184k verkochte BEVs was het saldo in 2020 maar +75k BEVs (er is dus een significant aantal naar het buitenland verdwenen t.o.v. nieuw verkocht).
https://www.rvo.nl/sites/default/files/2021/03/Elektrisch%20Rijden%20op%20-%20de%20-%20weg%20-%20voertuigen%20en%20laadpunten%20-%20jaaroverzicht%202020.pdf
Dus ja het aandeel BEV zal in 2030 vast toegenomen zijn maar de eerstkomende 20 a 30 jaar voorzie ik nog steeds een zeer groot aandeel brandstof auto’s. Naast BEV zal de grootste ontwikkeling zijn het betaalbaar worden van uitstoot neutrale brandstoffen (gemarket als E-Fuels), met alleen de BEV gaan we het niet halen namelijk (de hoeveelheid grondstoffen alleen al benodigd om alle brandstof auto’s wereldwijd te vervangen voor BEV is bij lange na niet toereikend).
berlinetta zegt
Voor het geluid hoef je het waarschijnlijk niet meer te doen. Wat voegt een V12 met turbo’s dan nog toe naast de V8 met turbo’s? Is alleen maar meer gewicht en een hoger verbruik.
Richmond zegt
Tsja wat voegt het toe in een 7 serie, S klasse of Rolls Royce? Het idee van de ultieme motor te hebben. Je kan ook een V6 bouwen a ka F1, heb je ook geen V8 meer nodig. Doen we ook niet.
Nemus zegt
Ik vraag me toch af of V12’s niet gewoon gaan terugkomen als we in staat zijn ecologische synthetische brandstoffen te maken (iets waar bv. Porsche mee bezig is als ik me niet vergis).
Zo’n ’truken van de foor’ om toch maar te kunnen blijven zeggen ‘kijk, we hebben nog steeds een V12’ is ook belachelijk.
ukbob zegt
@nemus: dat! Ik hoef ook niet zozeer per sé een V12, maar ook voor petrolheads met een ‘gewone’ verbrandingsmotor is de ontwikkeling van synthetische brandstoffen een interessant topic om in de gaten te houden.
Robert zegt
@nemus: ga er maar vanuit dat élke oliemaatschappij bezig is met het ontwikkelen van synthetische brandstoffen. Dit is vanuit een technologisch oogpunt trouwens al prima voor elkaar, de belangrijkste horde is, de productie economisch rendabel te krijgen.
Redrum zegt
Ik vrees dat dit zeer beperkt zal blijven aangezien elke oliemaatschappij zich aan het transformeren is.
Het is een beetje als ethanol…in frankrijk is dat inderdaad vrij courant te verkrijgen maar in andere landen niet zo.
Als iedereen straks elektrisch gaat rijden, wat is dan de incentive voor dit te doen?
Ik zeg dit niet uit “je moet EV” rijden maar eerder uit een economisch en rationeel standpunt.
Leuk voor Porsche maar als 98% van de wereld om is naar een elektromotor ga je dit niet kunnen verantwoorden.
Voor fabrikanten is een model als Tesla ook vele malen interessanter, minder onderdelen, minder personeel, minder toonzalen … minder alles…
Ik ben ook geen voorstander om alles zomaar te laten verdwijnen.
piedlourd zegt
Kiek Charles!
Da’s mien merk!!
Charles Taycan 4S zegt
@piedlourd, ja! Prachtig merk! Mooi geluid, en waardevolle Heritage. 😉👍
Johanneke zegt
Van mij mogen ze gewoon blijven bestaan. Als woon/werkverkeer allemaal elektrisch gaat en voor minder uitstoot zorgt, dan die kleine hoeveelheid fossiele motoren toch gewoon blijven draaien. Je moet groots denken, al het normale vervoer moet schoner, daar kan je flinke stappen maken. Helemaal als benzine straks verdwenen is en er overgestapt kan worden op hernieuwbare olie voor dit soort auto’s. De luchtkwaliteit moet beter, maar ook supercars waar er een paar duizend per jaar van verkocht worden en nauwelijks bereden schrappen is doorslaan.
piedlourd zegt
Helemaal mee eens.
Er is een zeer klein aantal auto’s met inspirerend motorgeluid, laat die gewoon leven.
De grote rest (98%?!) kan gewoon elektrisch.
Het indrukwekkende motorgeluid van al die 1.0 75 pk driecilindertjes zal niet gemist worden.
Jeweetzelluf.
ttr6 zegt
Ik zet dus ook alle hoop op milieu vriendelijke brandstof (syntetische benzine??) om de hobby auto(‘s) te kunnen blijven rijden. En ik heb er veel vertrouwen in dat dat er gaat komen. Er is teveel aan kapitaal wat rond rijdt met benzinemotor wat niet eventjes door de schredder gaat omdat verbrandingsmotoren in de ban gaan. Het zal wel een paar .€ ’s per liter gaan kosten, maar met die paar duizend km/jaar is dat geen ramp.
mashell zegt
Met een paar duizend kilometer per jaar kun je ook gewoon op reguliere brandstof blijven rijden. Die zal wel nog duurder worden. Helemaal 0 uitstoot hoeft niet, als we 98% van het wagenpark schcoon kunnen maken dan is dat al genoeg.
Johanneke zegt
Precies. Ik ken vaag iemand met een Mazda RX8. die dingen zuipen olie en benzine, maarja, hij is 1 van de weinigen met een auto met rotary engine. Zolang maar niet iedereen er in rijdt is het prima dat die paar mensen het wel doen. Zelfde voor dit soort supercars.
bpc zegt
Turbo’s hoeven niet nefast te zijn voor het geluid, en Ferraries meest iconische wagen (de f40) had ook gewoon turbo’s, dit hoeft nog niet het einde te zijn
mashell zegt
Turbo’s filteren zeker niet al het geluid weg. De hang naar atmosferische motoren is gewoon kinderachtig purisme. Overigens denk ik bij omschrijving meest iconische Ferrari toch wel aan een aantal andere wagens noemen dan de lompe F40, bijvoorbeeld de de 250 GTO of 365 GTB/4 zijn passender voor die titel.
bpc zegt
Durf ik over discussiëren, voor de liefhebbers is de 250gto mogelijk nog specialer maar vraag een kind een Ferrari te tekenen en het lijkt waarschijnlijk erg op een f40, ik denk dat bij het grote publiek en dus niet wij petrolheads de f40 van veel meer bekendheid geniet, maar ik snap je punt. Net zoals jij mijn punt snapt. Een turbo hoeft geen probleem te zijn.
allesmetturbo zegt
Hallooo twin turbo V12
Ganz geil
SimonMc zegt
Bweikes, turbo’s… Overigens had de 458 ook al een gedempter geluid tegenover z’n voorgangers door de rechtstreekse injectie.
rwdftw zegt
Ze kunnen de V12 motoren gerust in productie houden. Er is zeker een markt voor. De meesten staan alleen maar stil in een garage. Een kenteken hoeft er dan niet op. Dan heet het gewoon kunst. De tweede optie is het Clientii programma waarmee je met “jouw” krijsende V12 een dagje over het circuit mag denderen. Als laatste zijn er markten die nog niet verpest zijn met groene ideeën waar Ferrari’s erg in trek zijn. Denk aan het Midden Oosten.
Dus ik zie ze niet zo snel verdwijnen.
AbdelJabbar zegt
3 liter v12 of een 3.9 v12 gezien Chinese markt bijvoorbeeld is met turbo’s een mooie USP. Helemaal gezien het feit de buren ook een 6.5 v12 gebruiken.
nemreh zegt
Fantastisch zo’n 12 cilinder! Verder zal het idd wel doperwten met wortels bioburger en elektrische auto’s op steenkolen worden…😂
ericc zegt
De V12 noemt men de spreekwoordenlijke olifant in de winkel…. wel olifanten zijn een van de oudste diersoorten in de wereld en ze lopen nog rond. Zijn al ouder dan de mens.
Straks overleefd de V12 de mens nog…..
maksym357 zegt
Das dus belachelijk hè. Elektrificatie met atmosferische motor was een pak beter geweest dan met turbo’s. We gaan er nog verder op achteruit met het nieuwe ‘geheime recept’
maussieknip zegt
Vergelijk het met Pagani, waar de Zonda (vooral de R) magistraal klinkt, klinkt de Huayra (behalve de R, want is atmosferisch) als een poepje en een scheetje. Zo zal de V12 van Ferrari met turbo’s vergelijkbaar gaan klinken als een Huayra. Ik vind de Huayra echt vreselijk zielig klinken en niet Pagani waardig. Een W16 met 4 turbo’s van Bugatti klinkt ook niet. Maakt het wel bijzonder mooi dat de V12 met turbo’s voorlopig nog kan blijven.