Doe jij deze maand al winterbanden onder je (lease)auto?

Auteur: , 95 Reacties

Het is inmiddels half oktober.

new Flying Spur on ice

Oktober en november zijn de maanden waarin de meeste (lease)rijders hun winterbanden laten monteren. Winterse neerslag en kou vragen immers om andere eigenschappen van autobanden dan tijdens de warme, droge zomermaanden. In veel Europese landen is het dan ook verplicht.

We vroegen LeasePlan wanneer de meeste winterbandenwissels voltrokken worden, dat blijkt in november te zijn. Maar er zijn zelfs mensen die hun winterbanden pas in februari laten monteren, al zal dat vooral iets te maken hebben met de aflevering van nieuwe auto’s. Als winterbanden geen onderdeel van het leasecontract uitmaken, dan kun je ze eventueel via de wagenparkbeheerder aanvragen. Dit kan uiteraard wel gevolgen hebben voor de hoogte van je eigen bijdrage. Het advies is: wees op tijd!

Maand
Percentage wissels
Oktober19,7%
November42,3%
December27,3%
Januari8,1%
Februari2,6%

Praktijktesten wijzen het vaak uit: winterbanden winnen het onder winterse omstandigheden van de zomerband. En dat is ook niet zo gek: winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling dan zomerbanden en bovendien een ander profiel. Zo blijft het rubber van de winterband flexibel bij lage temperaturen (het verhardt niet zoals bij de zomerband) waardoor de grip optimaal is. Het aangepaste profiel zorgt er bovendien voor dat grote hoeveelheden water moeiteloos worden afgevoerd. Zorg dus dat je er op tijd bij bent, voordat er weer een tekort is aan winterbanden.



95 reacties

Vanaf welke temperatuur word het aangeraden de winterbanden te monteren?
@jorritgroen: 7 graden

OT: Ze liggen hier in de schuur, dus zodra die temperatuur wordt bereikt. Gaat de auto op de krik en schroef ik ze eronder.
Met nog +20 graden op komst dit weekend gaan ze er bij mij nog niet onder. Waarschijnlijk eerste week December, vanaf half december voor 3 maanden naar Oostenrijk dus daar zal ik ze wel nodig hebben.
@Pordon: tijdje in oostenrijk gewoond. Die winterbanden kan je niet zonder. zeker als je vroeg op de dag gaat rijden als de schuivers nog niet gereden hebben of als het fors geijzeld heeft.. anders sta je elke 100 meter in de berm… en je leert er verdomde goed van rijden op glad wegdek.. want glijden ga je sowieso!
@rnej: klopt, ik heb 4 jaar geleden een half jaar in Oostenrijk gewoond. Grote verschil is dat ik toen een Subaru Impreza had en nu niet.
Winterbanden prima, alleen de gemiddelde leaserijder met een 1-serie zal tijdens de wintersport de sneeuwkettingen wel weer op de voorwielen leggen… Schiet nog niks op
@granlusso: jawel. Dan kun je iig nog remmen…
Mijn winterbanden zijn geen winterbanden meer te noemen.. iemand nog set voor BMW E65 te koop?
@jorritgroen: 7 graden dacht ik, maar ook bij 10 graden en regen heb je er meer profijt van. Overigens vind ik winterbanden echt een topuitvinding, ze maken sportwagens weer bruikbaar in de winter!
Bij mij gaan ze er pas onder als het een aantal dagen achter elkaar onder de 7 graden is.
De winterbanden gaan er wel weer onder, maar ik denk ergens in november. tis nog veels te zacht voor winterbandjes
Ik laat ze er meestal 1 november onder leggen en 1 april weer de zomerbandjes. Even het weer in de gaten houden of her later kan of niet.
winterbanden ??
zijn dat die dingen waar je snel bij moet zijn omdat ze altijd (bijna) uitverkocht zijn ..

daar trapt anno 2014 toch niemand meer in zeker ..
@lincoln: ze zijn best even houdbaar en je weet dat het moment er weer aan zit te komen!
@gregorius:

heb ze voor al mijn auto,s liggen ..
je koopt ze in de zomer voor een grijpstuiver ..

aangezien ik altijd meer dan genoeg profiel op mijn banden heb .. heb ik nooit de behoefte gevoeld om ze te gebruiken voor die 2 dagen sneeuw ..
@lincoln: haha idd om je dood te lachen , elk jaar trappen ze er weer in :)
@bofkont:

ach .. zo hebben we allemaal klinklare onzin waar we graag ons geld aan besteden ..
als consument is iedereen een sukkel ..

autopoetsmeukboeren oliemeukboeren audiomeukboeren lichtmetaalmeukboeren kunnen allemaal goed van die suggestie-handel leven iig ..
@lincoln: is ook zo , ik ben de poets debiel, heb een vermogen aan poetsrotzooi en machines ;)
@bofkont:
wanneer kan ik hem brengen?
@desjonnies: oh doe af en toe wel wat wagens hoor tegen een kleine vergoeding ;)
@lincoln: Aan regenbanden heb je hier in NL toch genoeg…?
Nee, natuurlijk niet, ik geloof niet in die door de bandentoko”s opgeklopte onzin.
Ik zeg: voorzichtig rijden en dus rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden. Behalve op wintersport in écht dikke sneeuw, dan neem ik winterbanden, maarja, ik ga niet op wintersport.
Het zijn immers sneeuwbanden, geen winterbanden.
@stationcar: jij bent zo’n persoon die als hij niet met argumenten kan winnen gewoon harder gaat schreeuwen, of niet? Wetenschappelijk is bewezen mey winterbanden is rijden veiliger in omstandigheden waarbij de temperatuur onder de 7 graden ligt. Je hoeft niet in de wetenschap te geloven je mag zelf gewoon bewijzen dat het niet klopt, dat is mooi. Dus mag ik jouw onderzoeksresultaten zien waarin jij onomstotelijk bewijst dat winterbanden onzin zijn? :)
@SDM:
Nee, zo’n type ben ik dus niet. Ik heb geen idee waarom je dat denkt, maar ik denk zelf wel na.
Als jij een beetje op de hoogte bent van het hele winterbandenverhaal weet je dat er nogal; veel discussie over de zin en onzin ervan is. Uiteraard heb je gelijk met je 7 graden verhaal, die onderzoeken ken ik ook. De gemiddelde temperatuur in NL is in oktober 10.7, in november 6.7, in december 3.7, in januari 3.1, in februari 3.3, en in maart 6.2 graden celcius. Dus winterbanden in december, januari en februari lijkt gezien de gemiddelde temperaturen zeker nodig, maar veel lage temperaturen worden ’s nachts gehaald en niet overdag. Bovendien zijn het altijd kortere perioden, hooguit een paar weken achter elkaar en in de periodes daartussen is het vaak ook warmer dan 7 graden. Dit alles afwegende trek ik voor mezelf de conclusie dat ik net zo veilig op zomerbanden kan rijden, uitzonderingsmomenten daar gelaten. Maar op die uitzonderingsmomenten (zware sneeuwval oid) moet je je sowieso afvragen of het wel verstandig is om de weg op te gaan. Uiteraard moet je je er wel van bewust zijn hoe koud het is en dat je je rijstijl aanpast aan de weersomstandigheden, maar dat geld ook als je met winterbanden rijdt.
@sdm: onzin!! Commercieel geneuzel . Een goede zomerband presteert nagenoeg onder alle omstandigheden beter ook in de winter, enkel op sneeuw is de winterband beter, en hoe vaak ligt er sneeuw in Nederland ?
@bofkont:
Is niet helemaal waar wat je zegt, bij koud weer presteren zomerbanden wel degelijk minder. Ben het wel met je eens dat je in Nederland niet elk jaar winterbanden nodig hebt. Ikzelf ben een paar jaar geleden de dag voor ik op wintersport vertrok met mijn auto vol familie van achter aangereden door iemand zonder winterbanden in de sneeuw. Beste man reed niet eens hard maar kon niet stoppen. Besparen op winterbanden betekent wat mij betreft ook lekker van de weg blijven als het sneeuwt. Bij mij liggen ze altijd klaar bij de dealer en leg ze soms enkel voor de wintersport even erop. (Zoals vorige winter)
@tinustussengas237: In de bergen/wintersport geef ik u gelijk, maar in Nederland echt volledig onnodig.
@stationcar: was dit zo’n troll reactie? Het maakt echt een wereld van verschil, ook al is het maar voor een paar dagen in het jaar.
Bij mij gaan ze er pas onder als er binnen een week winters weer in aantocht is. Vorig jaar heb ik ze in november gemonteerd, maar dat was niet nodig geweest de hele winter.

Voorlopig ziet het er naar uit dat het nog even blijft nazomeren.
Ik kan me de vorige winter nog goed heugen. Man man man, wat was dat afzien. Gelukkig had ik winterbanden, anders was ik overgeleverd aan de prikslee.
@baasbas: oh wacht, er was géén sneeuw… De hele winter.
@baasbas:

en dat jaar daarvoor ??
@baasbas: ik snapte je ‘grap’ al in je eerste stuk tekst.
@baasbas: haha, deze reactie op je eigen reactie is om “sarcasme-doven” voor te zijn…? Slim :)
@ukbob: @888natan: iets met schade en schande
Eind november gaan de winterbanden er normaalgesproken onder.

En de 1e week van maart gaan ze er weer onder vandaan.
mijn winter-accu en winter-stuur en winter-remmen en winter-antenne zitten er nog op van vorig jaar ..
Trouwens, iedereen die beweert dat het fenomeen winterbanden slechts een marketingtrucje is of alleen tijdens de sneeuw hun werk doen, neem de tijd om je even in te lezen over de karakteristieken van winterbanden. Het hangt erg af van het merk en type, maar over het algemeen kan je zeggen dat winterbanden wel degelijk betere grip hebben vanaf een bepaalde temperatuur. Al ligt dat eerder rond de 3/4 graden, dan 7.

Bovendien: pekel is nou niet echt heel goed voor je velgen. In de winter rij ik met wielen die makkelijker te reinigen zijn, en de zomerwielen blijven mooi bespaard.
@crs86:

yep .. voor onzekere sukkels die niet kunnen rijden ..
of erger nog .. auto rijden een hele prestatie vinden ..
en dat zijn er een hoop in NL ..
@lincoln: t is jammer dat je geen -1 kunt geven hier.
Ik word niet graag voor sukkel uitgemaakt door iemand die overduidelijk niet weet waar hij het over heeft.
@n54coupe:

winterbanden zijn idd net zo als +jes en -etjes kunnen uitdelen ..

voor een bepaald soort volk heeeeeel belangrijk ..
@lincoln: Als je niet weet waar je’t over hebt kun je beter je mond houden.
Noem je mij nou een bepaald soort volk?
Suk.
@n54coupe:

je hebt geen idee hoeveel ik per jaar aan automotieve troep en auto,s uitgeef omdat ik denk dat het een goede investering is ..
blijft echt niet bij een paar winterbandjes ..

kortom .. mij mag je gerust “sukkel” noemen hoor ..
@lincoln:
sukkel !
– geintje- geintje-
@lincoln: Bij deze dan, enorme sukkel. En dan bij de eerste sneeuw huilen dat een ander bij je achterin rijdt, omdat (zoals je zelf zegt) deze in jouw ogen geen capabele bestuurder was en ook geen winterbanden had. Kennelijk ben je te krenterig voor je eigen veiligheid.

btw sla de testen van ADAC/ANWB er nog maar eens op na. De laatste test bleek dat winterbanden inmiddels ook op nat qua remweg heel dicht tegen de “zomerbanden” aan zitten. En wat kost het je nou, of ik nou op winterbanden of all season banden rij, met mijn aantal kilometers gebruik ik toch wel elke 2 jaar een setje. Alleen het wisselen kost wat. Maar het is wel zo prettig en zeker voor de wintersport wel zo veilig.
@n54coupe: in dit geval had jij nu dan een -1 moeten krijgen ;)
@crs86: ze hebben betere grip op sneeuw! En helaas alleen op sneeuw. Op ijs maakt het geen verschil en nat en droog wegdek maken zomerbanden bij willekeurig welke temperatuur gehakt van winterbanden. Ik vind het nog altijd schokkend dat op droog wegdek de remweg met winterbanden vanuit 100 km/h zomaar 4 meter langer kan worden.
@mashell: klopt idd helemaal maar daar hoor je ze niet over !!
@bofkont:
4 meter langer op droog / warm wegdek is heel wat anders dan niet kunnen sturen / dubbele remweg op sneeuw een aangevroren prut.
Dus ik kies al jaren voor winterbanden en heb er geen spijt van.
@mashell: Het grootste nadeel bij temperaturen boven 0C is dat winterbanden worden gedimensioneerd alsof we in Finland wonen, dus 2 maten smaller dan de standaard banden.
Daarmee verlies je veel grip in alle situaties behalve als er 15cm verse sneeuw ligt.
Zou je dezelfde bandenmaat aanhouden dan ga je veel minder verschil zien, en naarmate de temperatuur dichter naar het vriespunt toe komt ga je met winterbanden meer voordeel halen, gewoon omdat zomerrubber dan te hard wordt.
Ikzelf geloof niet meer in smalle winterbanden.
Zo’n dik pak sneeuw valt hier toch niet, en de tractie met smalle banden als er geen sneeuw lag was in mijn geval dramatisch…
Maar met de juiste maat winterbanden ben je zeker beter af in 80% van alle winterse omstandigheden.
Je moet er alleen geen trackday CPZ mee willen doen.
@n54coupe: beter kun je niet geloven in winterbanden in totaal.
@bofkont: Ik moet elke dag een dijk op naar mijn werk.
Als het gesneeuwd heeft en er staat zo’n non believer voor me dan moet ik er ruim omheen omdat auto’s met zomerbanden zodra het stoplicht op groen springt achteruit komen in plaats van wegrijden.
Leuk joh, als er iemand tegen je aan glijdt, en daarna excuses stamelt, en je je auto uit moet om betreffende figuur de helling op te helpen duwen, van je eigen auto af :( .
Allemaal van die lui die roepen dat ze zodra het dan een keer sneeuwt het OV pakken om maar geen winterbanden te hoeven kopen.
Vergetende dat het OV ook volledig op zijn gat ligt als het sneeuwt. En dan toch de weg opgaan met verkeerd gereedschap.
@n54coupe: klopt, ik heb dezelfde bandenmaat voor zowel het zomer als winterrubber
@n54coupe: mijn leasemaatschappij legt de winterbanden in dezelfde maat gewoon op dezelfde velgen. Het verschil merk je al op de parkeerplaats van het bandencentrum.
Mijn Ford (stug geveerd) was op de zachte winterbanden gewoon gevaarlijk, op snelweg tempo (Duitsland) ging de wagen dansen op de zachte winterbanden, doodeng. Mijn Volvo is minder stug en gaat dan ook beter om met winterbanden maar leuk wordt het nooit. Het is erg een combinatie van stugheid van vering, bandwanghoogte, breedte van de band hoe het allemaal aanvoelt. Omdat het profiel van winterbanden gemaakt is om sneeuw te happen en vast te houden! en opener is dan de zomerbanden zijn de eigenschappen (grip) op nat en droog wegdek gewoon vanwege de natuurkundewetten altijd minder.
@crs86: idd een commerciële aangelegenheid zo jammer dat ook jij er bent ingetrapt.
Ik heb volgende week een beurt met mijn (lease)auto dus dan laat ik ze er meteen onder leggen. Wel wat vroeg maar anders ben ik 2x mijn auto kwijt en mijn zomerbanden zijn toch al aan vervanging toe.
Als de temperatuur onder de 7 graden blijft zet ik ze er pas onder :)
Als leaserijder heb je vaak geen keus, als je eind september naar de garage moet voor onderhoud gooien ze er meteen winterbanden onder.
Winterbanden: Ik zweer d’r bij.. grootste effect is er echter vooral als er sneeuw ligt. NU (oktober) wordt de remweg vooral langer, doordat mijn zomer/all-weather ‘sport’sloffen nog prima grip hebben, en mijn winterbandjes een stuk smaller zijn.
Winterbanden, zijn dat die dingen waarmee je veel harder door de sneeuw kan zodat je per saldo onveiliger bezig bent?
@harrie: inderdaad ! Jij begrijpt het :)
Ik heb nog nooit winterbanden onder een auto gehad en ben nog nooit ergens in de berm geraakt of de bocht uit geslipt, gewoon een beetje normaal rijden en er kan je niks gebeuren in Nederland met normale banden.
Winterbanden in Nederland is de grootste onzin en puur een commerciële aangelegenheid.
Rij al 17 jaar rwd en op goede zomermaanden, nooit problemen gehad, aanpassen aan de omstandigheden is het belangrijkste, met sneeuw zie je veel mensen op winterbanden rijden als gekken, onder het mom van ik heb toch winterbanden en ben veilig.
@bofkont: zomermaanden ? Zomerbanden
Ze liggen er bij de A6 en de E93 al onder; maar dat is omdat ik een vrij dagje had en waarschijnlijk de komende maanden geen vrije dag heb.
Merk wel elk jaar weer dat er meer rijd-geluid vanaf komt; zeker tussen 100 en 120, bij 130 is t weer weg.
Ik rij al op de winterbanden, maar dat komt meer omdat mijn zomerbanden vorig week voor de APK werden afgekeurd dus heb ik ze even snel gewisselt.

De welles nietus discussie breekt elk jaar aan. Bij sneeuw hebben winterbanden zeker nut. Ik heb ook met rwd inclusief automaat een winter zonder gereden waarin er vrij veel sneeuw is gevallen en vooral op plekken waar er weinig gestrooid wordt of geveegd heb je gewoon weinig grip. Regelmatig staan slippen op een parkeerplaats om weg te komen. Met winterbanden heb ik deze problemen niet. Op gewoon gestrooide wegen maakt het inderdaad weinig nut.
Daarbij krijgen mijn zomerwielen niet te lijden onder de pekel.

Het grappige is wel dat de mensen zeggen dat het onzin is ook daar achteraan zeggen dat ze nooit winterbanden gehad hebben. De echte ervaringsdeskundigen zeg maar..
@Vreddy_B: genoeg ervaring met winterbanden , auto van mijn vader rijdt met winterbanden een stuk minder.
@Vreddy_B: en zelf ook een jaartje winterbanden gehad .
De gruwel banden moeten er komend weekend al onder. Ik zou nog graag een maandje wachten maar in Beieren waar ik regelmatig moet zijn kan het weer zomaar in oktober al omslaan.
De winterbanden gaan er hier pas onder als het een tijdje onder de 7 graden is en de voorspellingen zijn dat het nog wel even koud blijft. Dus wanneer dat in februari is, dan gaan ze er pas in februari onder en niet eerder.

Vooral in Nederland waar de weergoden toch al zo van regen houden heb ik het liefst zo lang mogelijk mijn zomerslofjes aan!
Het aantal km’s dat je rijdt per jaar neem je natuurlijk ook mee in je overweging. Tenminste ik wel. Ik rijd 35k per jaar en vind het dus een kleine investering.
Er zijn natuurlijk een hoop mensen die een auto alleen maar gebruiken in het weekend voor de familie bezoekjes en de boodschappen bij de Jumbo. Dan nam ik ook geen winterbanden.
Met het juiste gereedschap kom je een heel eind. Ik wissel ze zelf binnen een half uurtje. Dus als het gaat sneeuwen, leg ik ze erom. Wordt het daarna langere tijd weer warmer, gaan ze eraf. Simpel :-)
Zeker nog niet eronder, zodra de sneeuwvlokken gaan vallen ofwel de temp naar vriespunt gaat schroef ik ze eronder. Setjes liggen voor alledrie de auto’s klaar in mn garage….uurtje en alle drie de auto’s staan weer op zacht rubber ;)
Wat een wauwel.

Alleen bij sneeuw en ijs is de winterband beter. De rest totaal NIET! Geen sneeuw of ijs.. dan heeft de zomerband vele betere resultaten, ook onder -20.

ANWB en ADAC geeft dit aan, maar wordt weer leuk in de doofpot gestopt vanwege de commercie.
@fean: Doofpot? Rij jij met aluminiumfolie om je banden?
Dit zijn gewoon openbare tests en onderzoeken en het is aan de consument of deze daar
zich iets van aantrekt.
@Vreddy_B:
Dat klopt, ik heb verwarmde banden, het ijs smelt alvorens het mijn banden raakt..
Ik heb een auto met 1500kg op bandjes van 175 breed. Ik heb op zomerbanden daadwerkelijk meer grip dan veel moderne auto’s met brede sloffen. Bovendien worden de banden alleen maar oud. Ik doe nu al 10 jaar met een paar banden en na 6 jaar buiten staan worden banden echt minder…

Ik heb echter wel ervaring met winterbanden en weet dat het voor de meeste auto’s echt zin heeft. Ook voor mijn auto zou het beter zijn, dat weet ik ook. Echt nodig is het echter niet. Als ik niet meer kan rijden van de sneeuw hebben winterbanden ook geen zin meer en regen heb ik toch geen last van met die messen onder mijn auto.

Mijn andere auto (1150kg op 205 breed) valt echt niet mee te rijden in de winter zonder wintersloffen. Die staat dan ook stil met sneeuw…
Nee, het is nu ook nog volop zomer!. heuvels en bergen hebben we ook niet dus lekker doortuffen op de regenbanden en evt. de bandenspanning wat verlagen indien het toch 1 a 2 dagen gaat vriezen en sneeuwen.
In januari gaan we met het leasehok incl. verplichte winterbanden regeling van oplichtersplan naar de wintersport. Heeft de regeling toch nog nut, als je naar de Bergen gaat, wellicht binnen een paar jaar verplicht via de Lease horror.
Bij ons moeten ze er altijd vanaf de eerste week van oktober onder t/m eerste week april.

Heb alleen uitstel gekregen want voorlopig zijn ze nog niet nodig.

Overigens moet ik daarna ook 2 nieuwe voorbanden voor de zomer.
Man man man… is het weer tijd voor de groote welles nietes discussie over winterbanden? Echt… We nemen NOOIT banden voor de gemiddelde omstandigheden. We nemen ALTIJD banden voor de slechtste omstandigheden. Anders zouden we altijd op slicks moeten rijden. Die hebben namelijk altijd meer grip bij droog, en hoewel dat gevoelsmatig anders is bij velen, is de weg in NL vaker droog dan nat. En toch rijd IEDEREEN op banden met groeven, oftewel regenbanden. Rara hoe kan dat. Nou. Dat is heel simpel. We moeten helemaal niet kijken naar de statistiek van hoe vaak het regent of niet. Het gaat 100% zeker regenen terwijl jij aan het rijden bent. En 29 dagen per maand een iets kortere remweg hebben, om 1 dag per maand te aquaplannen in de eerste beste file die je tegenkomt is nou niet echt slim…
Hetzelfde geldt voor winterbanden. Voor al die droge zonnige dagen in de winter heb je inderdaad geen winterbandnen nodig. maar als je in de sloot belandt de eerste sneeuwdag, dan heb je niks aan je betere prestaties van je zomerbanden de rest van de winter.
Dus aan iedereen die zegt dat zomerbanden beter presteren ook in de winter: waarom rijden jullie niet op slicks??
@MDA: wij rijden niet op slicks omdat, zoals je zelf stelt, het 100% zeker wel een keer regent in de zomer terwijl we rijden. We rijden liever niet op winterbanden omdat het maar zeer de vraag is of het tijdens Nederlandse winter gaat sneeuwen terwijl je rijdt. Maar het wel zo ongeveer 100% zeker is dat we bij gewoon decembers winterweer flink moeten remmen omdat iemand besluit dat de het wel weer eens tijd is om een file te bouwen en dan de kortere remweg wel prettig is. Als tijdens sneeuw de zomerband 30% minder presteerd, tijdens droog en nat de winterband 10% minder en er tijdens 95% van de Nederlandse winter er helemaal geen sneeuw ligt, wat is dan eigenlijk de beste banden keus?
En natuurlijk nemen we wel een auto en banden voor de gemiddelde omstandigheden. We rijden toch ook niet allemaal in Defenders met modderbanden en snorkels omdat het er wel eens een overstroming is?
@mashell: Nee, dat is dus juist het probleem. We nemen geen banden voor gemiddelde omstandigheden, omdat 1 meter extra remweg bij droog weer, wanneer je toch al de kortste remweg hebt, je niet verder helpt bij het voorkomen van ongelukken, daar waar een winterband bij sneeuw dat wel doet.
Stel: je rijdt 100 op de snelweg, en iemand staat plotseling stil, dan heb je 1 sec reactietijd (=27 meter), en dan je remweg. als je netjes 2 sec tussenafstand hield, betekent het dat je nog 27 meter hebt om stil te staan. Als je met een zomerband in de winter rijdt, die zeg 12m nodig heeft bij droog, maar 36 meter bij sneeuw, dan heb je bijna alle dagen 15 meter over, en de dag dat het sneeuwt een ongeluk. Heb je een winterband die in het droge 30% slechter is, sta je alsnog na 20 meter stil. Bij sneeuw is ie 30% beteren sta je na 24 meter stil. In beide gevallen heb je geen ongeluk, hoewel je in de meeste gevallen inderdaad later stil staat. Het probleem met de statistiek die veel mensen gebruiken is dat een ongeluk een enkele binaire optie is, daar waar remweg een continue variabele is. En dat gaat al veel verder dan veel mensen kunnen begrijpen.

Om mijn voorbeeld concreet te maken: We hebben in NL gemiddeld 30 dagen met minstens 1 cm (natte) sneeuw per jaar. Niemand maakt me wijs dat de kans dat een forens, die elke dag in zijn auto zit, niet een zeer grote kans heeft om sneeuw tegen te komen. Tuurlijk, dit jaar was het 0 dagen, maar de afgelopen 4 jaar was het echt 30 dagen per jaar…
@MDA: -1
@MDA: vrij simpel waarom wij niet op winterbanden rijden, omdat 99.9% van de dagen het totaal onnodig is!
Dus in 99.9% van de gevallen hebben wij dus een beter rijdende/sturende/remmende wagen dan winterbanden gebruikers.
@bofkont: A) dat is niet waar, we hebben 92.8% van de dagen geen sneeuw (30 dagen per jaar wel sneeuw of winterse omstandigheden, natte sneeuw, etc etc). B) Ik gebruik mijn winterbanden van half Nov to half Apr ongeveer. Alle sneeuwdagen vallen in die periode, dus 5 maanden per jaar. Dus hebben we het over 20% van de dagen. En dan heb je nog de dagen dat de temperatuur zo laag is dat de winterband echt beter presteert. En de temperatuur tijdens de ochtendspits is echt niet veel hoger dan ’s nacht. Dus je statement zou moeten zijn: Wij zomerbanders hebben 80% van de winterdagen beter rijdenden/sturende/remmende wagens, behalve bij die dagen dat de temperatuur echt laag is. En dan is mijn antwoord: ik sta op die 80% van de dagen nog ruim op tijd stil, alhoewel een metertje of 2 verder dan jullie, en jullie knallen op die 20% van de dagen vol bij mij achterin. Das toch jammer… want 20% is toch verdomde vaak. Als het nou echt 99.9% was, dan was ik het waarschijnlijk met je eens. Maar we wonen niet in zuid spanje… of geloof je zelf dat we eens in de 1000 dagen sneeuw zien?
als het zo’n winter wordt als verleden jaar, heb je er niks aan. Heb gisteren 4 PilotSports3
besteld :P
Ik rijd 60000 km per jaar en ben elk jaar weer blij met mijn winterbanden. Bij mij zitten ze alweer gemonteerd ook al vragen de omstandigheden er nog niet om. Voordeel is dat de moderne winterband ook bij hogere temperaturen niet meer extreem snel slijt. Ik ben het ermee eens dat bij een winter zoals afgelopen jaar de winterbanden niet elk moment nodig zijn. Ik vind het alleen wel fijn dat als ik in omstandigheden rijd waarin ik ze echt nodig ben, ik van de kwaliteiten van een winterband gebruik kan maken. Als de omstandigheden slecht zijn moet je absoluut je rijgedrag aanpassen, maar winter banden helpen daar gewoon extra bij mee.
Vorig jaar hele winter voor niks de winterbanden erop gehad. Zelfs in Oostenrijk niet nodig geweest. Nu gaan ze er onder als het een weekje 5 graden of lager is.
Ja, omdat mijn (lente-)zomer(-en-herfst)banden versleten zijn en de leasemaatschappij liever niet betaalt voor twee wissels kort na elkaar, en niet de mogelijkheid biedt om dat (deels) voor eigen rekening te nemen.
Grote onzin. Mijn winterbanden gaan er pas op als het overdag niet meer warmer wordt dan 10 graden. Heb er net nog andere normale “zomer” banden onder gelegd.
En toch houd ik van de wintermaanden, andere velgen onder m’n auto’s zijn toch ook leuk!
Mijn banden liggen klaar bij de dealer, maar ik bekijk het altijd per week. Afgelopen winter heb ik ze bijvoorbeeld niet eens gewisseld.
Bij veel reacties denk ik bij mijzelf. Heb je wel is gereden met een en dezelfde auto in de winter met en zonder winterbanden. Er word altijd geschreeuwd over 3 dagen sneeuw. Maar de overige 90 dagen regen maakt het ook een enorm verschil.
Winterbanden in Nederland is onzin.
In Nederland wordt de halve zoutvooraad van de noordzee op de wegen gedumpt waarbij je tot in juni nog witte auto’s krijgt, dus er ligt nooit sneeuw op de weg.
En DAT is het enige tijdstip dat winterbanden beter zijn dan zomerbanden.

Hier in zweden hadden ze laatst nog een test gedaan en daaruit bleek dat bij gelijkwaardige banden van dezelfde fabrikant de zomerbanden tot -1 graden celcius beter functioneerden dan dezelfde serie winterbanden van dezelfde fabrikant. Totdat je op sneeuw ging rijden.

7 graden celcius is een mythe die door de fabrikanten de wereld is ingeholpen om ook bij landen waar het geen bal nut heeft winterbanden te verkopen.

Uit eigen onderzoek blijkt ook dat winterbanden zuigen. Ik kwam afgelopen winter mijn eigen oprit niet af met winterbanden. Met (for gods sake) all-terrain all-weather banden van Bridgestone (dueler H/T) ging het wel, maar de door de ANWB (dunlop wintersport) en ADAC (conti wintercontact) als best geteste winterbanden onder mijn twee andere auto’s kon ik niet eens mijn eigen terrein af komen.

Als ik in Nederland rij, dan gewoon goede zomerbanden (en dan bedoel ik niet rommel als nankang ofzo maar Bridgestone Potenza PP of RE050/760, of Michelin Pilot Supersport.. Rij ik in Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland of Noorwegen, dan de winterbanden… In Duitsland vanwege de verzekering, en in de rest vanwege je daar immers vaak op sneeuw/ijs rijdt.
Ik wacht nog even tot eind November, dan is de kans op lage temperaturen, nattigheid en gladheid het grootst. Ik wissel dan de Pirelli P7 Cinturato om voor de Vredestein Wintrac Xtreme. De wintersport is pas eind Januari, dan heb ik pas echt voordeel van.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).