Ferrari 458 Speciale A: de heetste cabrio van Maranello

Auteur: , 38 Reacties

Dat er een open variant van de 458 Speciale aan zat te komen wisten we, en hier is 'ie dan, in geilgeel met streepjes: de Ferrari 458 Speciale A, met de 'A' van 'Aperta'.

Maandag lekte de 458 Spider A, in de vorm van een paar crappy korrelige schaalmodelplaatjes, maar dit is het echte werk. Het is niet de eerste keer dat Ferrari de ‘Aperta’ (Italiaans voor open) nomenclatuur toepast, we herinneren ons allemaal nog de SA Aperta, op basis van de 599 GTO, en met 80 exemplaren een stuk exclusiever.

499 exemplaren

Evenals bij de LaFerrari, rollen er in Italië in totaal 499 Speciale A’s van de band. Het model levert maximaal 605 pk en 540 Nm, identieke specs aan de dichte Speciale dus. Met zijn aluminium klapdak (dat in 14 seconden opent of sluit) weegt de 458 Speciale A slechts 50 kg meer dan de 458SpecialeZonderA. Een radio, en meer zaken die alleen maar afleiden en gewicht toevoegen, zijn achterwege gelaten.

458 Speciale A

0-100 gaat in 3 seconden vlak, en de Italianen melden trots dat de auto een rondje Fiorano in 1:23,5 aflegt. Wat ongetwijfeld rapper is dan mijn Seat Ibiza dat kan. De 458 Speciale A heeft een unique triple-layer yellow livery with a Blu Nart and Bianco Avus central stripe als introductiekleur, met gesmede Grigio Corsa vijfspakers.

Op de Autosalon van Parijs presenteert Ferrari zijn heetste V8 cabrio ooit. Het is de bedoeling dat dit alleen in figuurlijke zin opgaat, maar we hebben goede hoop: de laatste tijd is het aardig rustig omtrent de brandende Ferrari’s. Nog even de belangrijkste specs:

Motor: 4497 cc V8 – 90°
Maximaal vermogen: 605 pk @ 9000 rpm
Maximaal draaimoment: 540 Nm @ 6000 rpm

Drooggewicht: 1340 kg (2,21 kg/pk)
0 – 100 km/h: 3,0 sec
0 – 200 km/h: 9,5 sec



38 reacties

Prachtig, zo in het geel!
Vet ding. Persoonlijk vind ik hem een iets te hoog hot-wheels gehalte hebben maar zet maar voor de deur hoor.
Wat maken die strepen hem tog lelijk
@amglover: Maar wel sneller.
Het kan door het slechte rendertje komen, maar wat is dat blauwe carbon afzichtelijk!
@Jochempie: Ik vind het wel een soort welkome 80s vibe hebben.
Dat blauw carbon in het interieur ziet er maar raar uit..
Best wel heet.
Ben niet echt fan van de 458, of eigenlijk sowieso niet van de nieuwere generaties van Ferrari, maar deze en vooral in het geel vind ik wel enorm gaaf!
De bumper maakt de 458 speciale een veel mooiere auto dan de standaardversie.
@knipperlichtje: Niet eensch…vind de ‘gewone’ een cleanere look hebben. In het algemeen trouwens ook maar vooral aan de voorzijde, dat vinnetje in het midden met het springende paard logo vind ik er een beetje ‘shabby’ uitzien. De kleine vleugeltjes aan de dorpels vind ik ook niet zo tof.

De Speciale is wel wat bruter, maar niet mooier dan het orgineel IMHO.
Dit is automobiel genieten tot de max! Elke keer dat fantastische geluid, direct achter je! Reken maar dat de opvolger minder mooi klinkt, helaas. .
@gtwillem: De 650S Spider blaast hem echter wel uit het water op de 0-200. De dichte Huracan daarentegen kan hem met 5 pk’s extra net niet bijhouden.

Maar wellicht is dat alleen interessant voor spec-neukers. De mensen die hem kunnen betalen zullen er niet om malen.
@sir_smokalot: Niet alleen mensen die ‘m wel kunnen betalen geven daar vrij weinig om denk ik. Je hebt gewoon spec neukers met geld en zonder geld en autoliefhebbers met geld en zonder geld.

Als je een beetje emotie door je aderen hebt stromen is de 650S toch niet echt een alternatief joh…

/flamesuit on
/oudeschool
Ik zou het met allebei wel kunnen hoor :)
Voor dagelijkse bruikbaarheid en snelwegritjes de Macca, voor rijden op het randje en bergweggetjes de Arie, any day of the week.
@jaapiyo: ….oudeschool

Dan wil je eigenlijk ook geen flippers denk ik?
Dat gezegd hebbende, wat blijft er nog voor alternatief over? Een R8 kan nog met handbak… maar die heeft AWD. Corvette? 911? Dat is het niet echt…
@baasbas:
Mwahh, een Corvette zou ik niet van de oprit schoppen hoor….
De rest, daar mogen jullie om vechten, die hoef ik toch niet
@jrk68: mee eens, maar een potentiële ferrarikoper zal hem niet als alternatief zien
@baasbas: nee ik doelde op /flamesuit on als oude school…zie je nooit meer op fora tegenwoordig.

Hoewel qua auto’s hou ik ook wel een beetje van old school maar flippers in een auto als de speciale kan ik op zich wel over het hoofd zien, zo lang je maar het idee kan hebben dat je zelf schakelt en niet zoals bij sommige van die oudere bakken het stiekem een automaat is die voor jouw bepaalt wanneer je wel en niet mag schakelen.
@baasbas: LP560-2 50th Anniversary met handbak ♥
@larsyboy1997: jethro bovingdon heeft een filmpje op youtube waarin hij met een 550-2 rijdt geloof ik. Hij noemt wat rake punten. Van de Gallardo zou ik zelf alleen de laatste face-lift laten staan. Een brug te ver zeg maar met die bumpers…
@sir_smokalot: ??? Ik refereerde met opvolger dat de opvolger van de 458 een turbo heeft, en waarschijnlijk minder mooi zal klinken, helaas.

Dat een McLaren sneller is, zou mij overigens helemaal niets uitmaken. Als ik een 458 Speciale A had, dan zou ik onmiddelijk een huisje in Italië (liefst toscane) huren en elke dag bochtige wegen pakken (waar de auto erg goed en is) in plaats van kijken of ie sneller is dan een andere hele dure open sportwagen. ;-)
@gtwillem: inderdaad en de 458 speciale klinkt al zoveel minder mooi dan de 430 Scuderia.
Alu klapdak? Daar wil ik wel een dichte foto van zien!
@gregorius: en niet vergeten… Niet in je broekzak stoppen.
Vanaf de introductie was ik verliefd op de Spider en dat nam al geruime tijd een beetje af… Maar de vlinders zijn weer terug, wat een wagen! Heerlijk!
Ik zou toch liever een dichte willen hebben,maar ik moet zeggen dat deze kleur ‘m verdomde goed staat hoor.En die 50 Kg vallen echt wel mee,daar merken wij gewone stervelingen helemaal niets van..
Ik ben benieuwd of Vicki met deze nieuwste open 458 weer half klaar komt tijdens een rit…
Liever 3 dikke pijpen in het midden
De 458 Spider is toch zo veel mooier dan de coupe! Zo ook bij de Speciale!
Zou deze wel voor mijn deur willen hebben maar wel in een andere kleuren stelling en geen blauw carbon maar als je er door heen kijkt toch echt wel een mooie auto.
Hij kan zo met Transformers mee doen… Stickers eraf en al die andere gekleurde rommel en een nieuw kleurtje en dan is het een geweldige Ferrari.
Pure porno!
In het rood zonder die lelijke strepen zou het veel beter zijn
@spotterkevin: dit geel met streep is zooveel mooier dan dat standaard fel rood.
Een van de mooiste cabrio’s op dit moment!!
ik vind de donkerblauwe die ik in Maranello had gespot toch wat mooier ogen! http://www.autojunk.nl/2014/08/spyshots-ferrari
Ik heb altijd het idee dat mensen hier vergeten dat je zelf de kleur mag kiezen als je zo’n auto aanschaft

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).