• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Video: Ferrari crasht met 200km/u op de Ring

Auteur: maru, gepost 2 januari 2013 om 23:04 – 56 Reacties

crashie-crashie!

De bestuurder mag van geluk spreken dat hij er heelhuids uit komt rollen, maar het had heel anders af kunnen lopen.

Dom ongeluk, of een domme fout? Bij het zien van deze video zou je waarschijnlijk het laatste roepen, maar we hebben hier eens niet te maken met een GT5-ridder. Deze bestuurder, Colin Alton, is een ervaren ‘Ringer met rondetijden ver onder de 8 minuten. Maar wat gaat er nou mis tijdens deze track day?

De crash vindt plaats in de laatste linkerbocht van Kesselchen, een serie die je vol gas neemt. Colin geeft toe dat het niet echt meehielp dat zijn Ferrari 458 Challenge linksgestuurd was, maar door een hobbel schakelt de traction control in. De rechter wielen belanden in het natte gras, waardoor alle controle over de auto weg is.

Met 200 km/u duikt de Ferrari de vangrail in. De schade zal aanzienlijk zijn, maar Colin heeft er wonder boven wonder geen ernstige verwondingen aan overgehouden. Sterker nog, de auto is alweer gerepareerd en deze keer voorzien van een KW raceophanging. De standaard ophanging, zo oppert hij, is ingesteld op vlakker GP circuits. Compleet het tegenovergestelde van de Nordschleife.

Hoe dan ook, dit is weer een wijze les voor iedereen die wel eens naar dat heerlijke stukje Eifel afreist. Stay off the grass! (mirror)

Ook interessant!

  • Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
    Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
  • Video: Nederlandse YouTuber Gio koopt Ferrari 458 Speciale
  • Video - personeel wasstraat geeft gas in Ferrari 458
  • Ferrari 488 Pista Tailor Made
    Video: Ferrari Pista crasht in Wassenaar

Nieuwste artikelen

  • Dit kost de elektrische Renault Twingo in Nederland!
  • Ford gooit roer om, cancelt drie elektrische modellen
  • Range, ruimte, knoppen: de Kia EV5 heeft alles. #test
  • Wopke Hoekstra doet water bij de wijn: tóch benzinemotoren na 2035
FacebookTweetPinLinkedIn

458, crash, dashcam, Ferrari, nurburgring

Vorig bericht: « Twee Lincolns uit “The Godfather” onder de hamer
Volgend bericht: Agenten nog steeds veel betrokken bij ongelukken »

Lees Interacties

Reacties

  1. gedece zegt

    2 januari 2013 om 23:07

    Het hielp niet mee dat het stuur links zat… Flauwste excuus ooit!

    Login om te reageren
    • gj8003 zegt

      2 januari 2013 om 23:10

      @gedece: Daar klaagt Geert Wilders anders ook over! Een links stuur!

      Login om te reageren
      • bigcar zegt

        2 januari 2013 om 23:14

        @gj8003: vrijheid van meningsuiting heet dat..

        Login om te reageren
        • gj8003 zegt

          2 januari 2013 om 23:16

          @bigcar: Daar is hij wel meester in he ! Jammer dat ie minder meester is in nuances….

          Login om te reageren
      • gedece zegt

        2 januari 2013 om 23:14

        @gj8003: Over wat klaagt hij niet?

        Login om te reageren
        • gj8003 zegt

          2 januari 2013 om 23:15

          @gedece: tja…..da’s een goeie! ;-)

          Login om te reageren
        • dennisr zegt

          2 januari 2013 om 23:17

          @gedece: over de kleur van zn schoenveters..

          althans niet op tv..

          Login om te reageren
    • bmwe46csl zegt

      2 januari 2013 om 23:14

      @gedece: jaa idd.. Door een hobbel, kwam traction controle in actie..

      Login om te reageren
    • maru zegt

      2 januari 2013 om 23:15

      @gedece: Wel eens in een rechtsgestuurde auto gereden dan? Zelfde effect als een linksgestuurde voor deze Brit.

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        2 januari 2013 om 23:16

        @maru: Je hebt het wel tegen een van de beste coureurs uit Nederland he..

        Dat het duidelijk is..

        Login om te reageren
      • gedece zegt

        2 januari 2013 om 23:22

        @maru: Moest je nu nog zeggen in het drukke stadsverkeer en voor te parkeren dan zou ik je begrijpen maar voor op een circuit? De man moet enkel gas geven en soms eens aan zijn stuur draaien voor een bocht dus ik denk dat het best moet meevallen :)

        Login om te reageren
      • alcantara zegt

        2 januari 2013 om 23:28

        @maru: Wat een onzin weer, de baan is aangelegd voor links- of middelgestuurde wagens dus het zou juist heel krom zijn om daar rechtsgestuurd te gaan rijden. Dat is net zoiets als met regenbanden over een nat circuit rijden en als het dan fout gaat de schuld aan de banden geven, omdat je normaal gewend bent om te rijden met slicks…

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          2 januari 2013 om 23:32

          @alcantara: Word alleen gezegd dat het niet echt meehielp dat ie links gestuurd was, niet dat het er aan lag.. :)

          Rechts gestuurd was dit ook gewoon gebeurd denk ik..

          Login om te reageren
          • alcantara zegt

            2 januari 2013 om 23:36

            @dennisr: Oké bedankt voor je bijdrage. Nu ben ik gerustgesteld en kan ik vredig inslapen. Kusjes.

            Login om te reageren
            • dennisr zegt

              2 januari 2013 om 23:42

              @alcantara: Aww geen dank, ik doe het graag, welterusten!

              Login om te reageren
            • straatpiraat zegt

              3 januari 2013 om 05:08

              @alcantara: INSLAPEN?! RIP brother :(

              Login om te reageren
  2. bigcar zegt

    2 januari 2013 om 23:11

    als het zijn eigen auto niet was, dan valt hij flauw als hij ziet hoe hoog het eigen risico is..

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      2 januari 2013 om 23:14

      @bigcar: Als het z’n eigen auto wel was bedoel je? :)

      Login om te reageren
      • gj8003 zegt

        2 januari 2013 om 23:17

        @dennisr: Nee joh, bij andermans auto doet er dat toch niet toe ! :-)

        Login om te reageren
  3. alcantara zegt

    2 januari 2013 om 23:16

    Jammer dat dan juist op dát moment de batterij van je cam leeg raakt.

    Login om te reageren
  4. breakingpoint zegt

    2 januari 2013 om 23:17

    ik zie hem denk ik nog net een versnelling afkomen of opschakelen? lijkt me gewoon onoplettendheid, had nog meer naar links kunnen sturen. Maarja, de beste stuurlui staan aan wal hé

    Login om te reageren
    • gj8003 zegt

      2 januari 2013 om 23:19

      @breakingpoint: Dit was op wal hoor…of dacht je dat “de ring” op zee lag?

      Login om te reageren
  5. SCscreamGT2 zegt

    2 januari 2013 om 23:18

    Zou hij de tractioncontrole de volgende keer weer aanzetten?

    Login om te reageren
  6. rufctr01 zegt

    2 januari 2013 om 23:21

    De beste stuurlui staan aan wal??

    Login om te reageren
    • Endlezz zegt

      2 januari 2013 om 23:29

      @rufctr01: nooit te oud om bij te leren hé ;)

      http://nl.wiktionary.org/wiki/de_beste_stuurlui_staan_aan_wal

      Login om te reageren
  7. maxx1 zegt

    2 januari 2013 om 23:24

    welke homo heeft er nou tractie control aan als hij aan het racen is?

    Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      2 januari 2013 om 23:37

      @maxx1: Elke hetero.

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      2 januari 2013 om 23:39

      @maxx1: F1 coureurs ;)

      Login om te reageren
      • maxx1 zegt

        2 januari 2013 om 23:41

        @robbie: dat is heel anders. appels met peren vergelijken..

        Login om te reageren
        • Donstil zegt

          3 januari 2013 om 00:11

          @maxx1: F1 is geen racen?

          Login om te reageren
          • LPJ zegt

            3 januari 2013 om 10:53

            @Donstil: In F1 gebruiken ze dan ook geen traction control.

            Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    2 januari 2013 om 23:31

    @maxx1 dat vind ik nou ook

    Login om te reageren
    • maxx1 zegt

      2 januari 2013 om 23:38

      @mrrallycross: “ervaren coureur”, PFF. Echt niet dus

      Login om te reageren
  9. E34M5Touring zegt

    2 januari 2013 om 23:39

    Overstuur lijkt mij hier het probleem, op te lossen door danwel links danwel rechts te sturen(soms meermaals herhalen voor optimaal effect). Dit lijkt mij mogelijk vanuit beide stuurposities. Ik heb wel eens in een rechtsgestuurde auto gereden en ook die ging rechtsaf toen ik naar rechts draaide. Dus dat lijkt mij niet het probleem. Ik begrijp dit soort dingen. Ware het niet voor mijn te grote voeten, had ik allang in de F1 gezeten.

    Login om te reageren
    • hugo85 zegt

      2 januari 2013 om 23:57

      @E34M5Touring: Heb je ook in een RHD geprobeerd de afstand tot de stoeprand aan de passagierskant in te schatten? Ik denk namelijk dat dat gebeurde bij de beste man; verkeerde inschatting van de breedte v/d wagen ómdat het stuur aan de verkeerde kant zit.

      Login om te reageren
      • imdoctorbob zegt

        3 januari 2013 om 02:25

        @hugo85: Beetje combi van vanalles inderdaad, motor in de begrenzer, heuveltje waardoor de achterkant wat licht wordt (+ tractioncontrol?), net de afstand tot de berm verkeerd ingeschat. Flink balen, maar goed dat de personen er heel uit zijn gekomen.

        Login om te reageren
      • BJ zegt

        3 januari 2013 om 11:39

        @hugo85: Dat zou ik ook denken. En je hebt de breedte van de baan daar denk ik wel nodig om op dat stuk flat out die bochten te nemen met 200km/h

        Login om te reageren
  10. meneersander zegt

    2 januari 2013 om 23:52

    Lucky him!

    Login om te reageren
  11. The_12oach zegt

    3 januari 2013 om 00:19

    Hij clipt een stukje gras. En met dit soort snelheden plus het abrupte gewichts verschil door die hobbel. Instant game over. Hier zou Hamilton, Button of Alonso ook niks aan kunnen doen. Dit is gewoon onfortuinlijk.

    Login om te reageren
  12. ezrider zegt

    3 januari 2013 om 01:44

    Volgens Maru: Dom ongeluk, of een domme fout? Bij het zien van deze video zou je waarschijnlijk het laatste roepen, maar we hebben hier eens niet te maken met een GT5-ridder.

    Ik heb geen idee wat GT5-ridders voor reputatie hebben, maar als Gran Turismo liefhebber heb ik door het virtuele racen vooral geleerd enorm respect te hebben voor de vaardigheid van echte rijders (m/v). Ik zou graag eens een rondje Nürburgring meemaken, maar nevernooitniet achter het stuur. Dat laat ik graag over aan Walter, Sabine of Stefan.

    Login om te reageren
    • The_12oach zegt

      3 januari 2013 om 01:55

      @ezrider: je zult het zelf DOLgraag willen als je eenmaal “shotfun” hebt gezeten! Het gevoel is immens! Jezelf inhouden is moeilijk omdat je het denkt te kennen maar je weet voornamelijk alleen ongeveer wat eraan gaat komen. Handig zeer zeker. Maar om het echt te kunnen en mogen doen is zoveel maal beter!

      Login om te reageren
      • ezrider zegt

        3 januari 2013 om 02:19

        @The_12oach: Dat is precies mijn gedachte: als game-racer kun je hooguit denken het te kunnen. Natuurlijk zou ik graag in staat zijn de Nürburgring vaardig te ronden, dat moet inderdaad een immens gevoel zijn. Maar de vele virtuele rondjes rond de ring op de Playstation stellen geen reet voor in het echie, ik weet wat voor bocht er komt, meer niet. Ik zou achter het echte stuur vooral respect hebben voor de meest legendarische track, en blij zijn als ik vlot en soepel een rondje weet te voltooien. Dan ben ik vast minuten later dan een Sabine of Walter…

        Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      3 januari 2013 om 14:13

      @ezrider: t zal er ook om gaan met wat voor wagen je t doet. Ik durf t best aan met mn dikke Fiesta *kuch* maar met n echte sportwagen zou ik al n stuk voorzichtiger zijn. Kwestie van haalbare bochtsnelheden… Kennis vh circuit via games is altijd nuttig, maar je mist de g-krachten die juist altijd de beperkende factor zijn….

      Login om te reageren
  13. sulobb zegt

    3 januari 2013 om 02:08

    Moet pijn hebben gedaan xp

    Login om te reageren
  14. boonoman zegt

    3 januari 2013 om 03:57

    Gras is killing

    Login om te reageren
  15. Vinny_93 zegt

    3 januari 2013 om 09:34

    Als hij nog even geschakeld had voor de bocht was het misschien harder geweest…

    Login om te reageren
  16. xilver zegt

    3 januari 2013 om 11:45

    Heel veel internethelden hier aanwezig… Ga het dan zelf doen als je het dan zo veel beter weet. Iedereen kan pech hebben, zo ook deze bestuurder…onoplettendheid, onkunde of pech… ik zou het niet weten want ik ken er geen barst van, net zoals 99% van dit forum…

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      3 januari 2013 om 12:04

      @xilver: Afgaande op wat ik al gezien heb IRL, kunnen de meesten van ons niet eens wegrijden met een 430 zonder na een meter stil te vallen :-)

      Login om te reageren
      • maxx1 zegt

        3 januari 2013 om 13:00

        @heidekonijn: dat is echt onzin..

        Login om te reageren
        • heidekonijn zegt

          3 januari 2013 om 16:13

          @maxx1: de buurman eens gevraagd een van mijn oude alfa’s te starten. Zelfs dat ging niet. Maar ot:
          Was een klantenbezoek aan het doen bij een transporteur. Veel volk op de parking, bleek dat de baas een f430 van zijn vrouw had gekregen. Stapte met veel gejuich in, wou wegrijden, te lage toeren plus flappy pedal gbox = motor afgewurgd. Vrop en stil. Een vijftal pogingen en rood gezicht later: “is kapot, de prul!”. Verschillende diensthoofden moesten natuurlijk ook proberen om te tonen hoe het wel moest, zelfde resultaat.
          Gaat blijkbaar moeilijker dan op de PS3.

          Login om te reageren
          • xilver zegt

            3 januari 2013 om 17:53

            @heidekonijn: Leuke vrouw heeft hij wel…

            Login om te reageren
          • _Eend_ zegt

            3 januari 2013 om 18:38

            @heidekonijn: Heeft die baas een dochter?

            Login om te reageren
          • maxx1 zegt

            3 januari 2013 om 19:41

            @heidekonijn: PS3 met real life vergelijken kan ook niet. Jaa sportwagens/supercars waar de Ferrari tussen in hangt is ook niet een gebruiksvriendelijke auto. Er zijn er dan ook maar weinig met handbak. Wie zegt dat die f430 geen klevende koppelingsplaten heeft of iets in die richting.

            Login om te reageren
            • heidekonijn zegt

              4 januari 2013 om 07:35

              @maxx1: Bleek achteraf dat er gewoon te voorzichtig werd gedaan en met een dot gas en wat concentratie het allemaal wel -wat schokkerig lukte. Niks mis met de auto.

              Login om te reageren
  17. heidekonijn zegt

    4 januari 2013 om 07:39

    Geen idee, maar als ze er uit zou zien als pa… :-/

    Login om te reageren
  18. hopeloos zegt

    4 januari 2013 om 09:48

    Ring Groningen of niet?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North