• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Twee Lincolns uit “The Godfather” onder de hamer

Auteur: maru, gepost 2 januari 2013 om 22:04 – 66 Reacties

Afbeelding Twee Lincolns uit “The Godfather” onder de hamerAfbeelding Twee Lincolns uit “The Godfather” onder de hamerAfbeelding Twee Lincolns uit “The Godfather” onder de hamerAfbeelding Twee Lincolns uit “The Godfather” onder de hamerAfbeelding Twee Lincolns uit “The Godfather” onder de hamerAfbeelding Twee Lincolns uit “The Godfather” onder de hamerAfbeelding Twee Lincolns uit “The Godfather” onder de hamerAfbeelding Twee Lincolns uit “The Godfather” onder de hamer

que theme song

I’m gonna make him an offer he can’t refuse.

Zwarte auto’s zien er onheilspellend uit, zeker als ze uit de jaren ’30 en ’40 van de vorige eeuw komen. De film die hier een grote bijdrage aan heeft geleverd is The Godfather (1972) van Francis Ford Coppola. Want wat kun je nu beter kiezen (met dank aan Chuck Hannah) dan een 1941 Lincoln Continental coupe en 1941 Lincoln Custom limousine voor een maffia-film? Toentertijd al redelijk zeldzame wagens, en dan ook nog eens uitgerust met Lincolns 122 pk 4,8-liter V12 zijklepmotor.

Mocht je in de huid willen kruipen van Sonny Corleone en onderstaande scene naspelen, dan is dit je kans. De twee schoonheden van Lincolns worden binnenkort geveild in Arizona. De limo was destijds net gerestaureerd en werd ingezet als de auto van “die andere maffiabaas”, maar de coupe is de beroemde auto waarin Sonny zijn einde vindt. (mirror)

Op de veiling vinden we de enige van de drie overgebleven coupes uit de film. Hij was in het bezit van Eugene Beardslee uit Brookville, een verzamelaar die later ook de limo kocht om naast zijn auto tentoon te stellen. Gelukkig ziet de wagen er nog piekfijn uit. De twee andere coupes hebben hiervoor wel hun leven moeten laten. De een werd voorzien van explosieven om kogelinslagen te simuleren, de ander was van tevoren al beschoten. Hopelijk is de nieuwe eigenaar niet te fanatiek in zijn spel…

Ook interessant!

  • Honda NSX
  • Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer
    Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer
  • Video: nieuwe Mercedes GLC Coupé laat zich zien
  • Alpina D4 S Gran Coupé: heerlijk chique powerdiesel

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

continental, Coupe, Klassiekers, Limousine, lincoln, occasion, veiling, zwart

Vorig bericht: « Top Gear S19 begint 27 januari 2013 [updated]
Volgend bericht: Video: Ferrari crasht met 200km/u op de Ring »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    2 januari 2013 om 22:07

    Wat is het praktisch nut van een 2-liter V12?

    Login om te reageren
    • kickass zegt

      2 januari 2013 om 22:11

      @alcantara: Dat vroeg ik mij dus ook al af. Dan heb je toch heel veel interne vrijwing?

      Login om te reageren
      • fiestafeest zegt

        2 januari 2013 om 22:29

        @kickass: ik heb er niet zo veel verstand van maare waarom zal een 2 L V12 meer interne wrijving hebben als een 2 L V4?

        Login om te reageren
        • mgmgb zegt

          2 januari 2013 om 22:33

          @fiestafeest:
          meer bewegende delen is meer interne wrijving, uitgaande dat voor de V12 dezelfde materialen worden gebruikt. Ferrari heeft 2 liter V8’s gemaakt, maar die hebben door hoge kwaliteit lagers een lage interne weerstand en dus de voordelen van de betere loopcultuur van de V8 zonder het verlies van vermogen van de hogere wrijving.

          Login om te reageren
          • alcantara zegt

            2 januari 2013 om 22:45

            @mgmgb: Maar ondertussen snapt Ferrari ook dat het het crap is en zijn ze er vanaf gestapt. De beste motoren hebben nog altijd zo’n 0,5l inhoud per cilinder.

            Login om te reageren
            • mgmgb zegt

              2 januari 2013 om 23:08

              @alcantara:
              natuurlijk is het crap, maar toendertijd was het een slimme zet van Ferrari.

              Login om te reageren
          • fiestafeest zegt

            2 januari 2013 om 22:47

            @mgmgb: oke oke maare daar in tegen heeft hij toch een veel rustigere loop?

            Login om te reageren
            • mgmgb zegt

              2 januari 2013 om 23:08

              @fiestafeest:
              Absoluut! Maar ook meer wrijving.

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                3 januari 2013 om 06:26

                @mgmgb:

                je lult een hoop ..
                maar zelf denken zit er niet in ..

    • lambo4all zegt

      2 januari 2013 om 22:31

      @alcantara: zal wel lekker veel toeren draaien!

      Login om te reageren
    • bungabungastig zegt

      2 januari 2013 om 22:32

      @alcantara: waarom neem jij die 2 liter serieus?

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      2 januari 2013 om 22:34

      @alcantara: zeker zoveel nut als een 6 liter V12 TDI.

      Login om te reageren
    • maru zegt

      2 januari 2013 om 23:08

      @alcantara: Rekenfoutje. Het moest 4,8-liter zijn. :)

      Login om te reageren
  2. Megakix zegt

    2 januari 2013 om 22:08

    Die ene van ‘Sonny’ zat toch vol met kogelgaten ??? Issie weer opgelapt ofzeu…?

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      2 januari 2013 om 22:09

      @Megakix: haha, sorry, zie nu dat dát bewuste filmpje erbij staat….sry @maru (hulde voor je post)

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        2 januari 2013 om 23:09

        @Megakix: zow, wel een doorzetter die Sonny..

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          2 januari 2013 om 23:17

          @dennisr: Ff in de achteruit en er was niks aan de hand. Dat ie meer kogels kan hebben dan Tony Montana even terzijde.

          Login om te reageren
          • dennisr zegt

            2 januari 2013 om 23:28

            @E34M5Touring: Vast niet de slimste in de film idd, is maar beter zo.. :P

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              2 januari 2013 om 23:32

              @dennisr: Hij voelde zelf ook wel aan dat zijn tijd gekomen was.

              Login om te reageren
    • schildpadje zegt

      2 januari 2013 om 22:14

      @Megakix: stikkerfiks jonguh!!

      Login om te reageren
  3. gerjan zegt

    2 januari 2013 om 22:14

    hebben!! Weg met die moderne rommel hier zitten ten miste mooi lijnen in! Auto’s uit die jaren zijn sowieso mooier.

    Login om te reageren
  4. norge zegt

    2 januari 2013 om 22:23

    Ouwe shit dit zeg.

    Login om te reageren
  5. barchetta zegt

    2 januari 2013 om 22:24

    Toen waren auto’s nog echt gigantisch. In het Ford Museum in Hillegom staan een paar oude Lincolns, deze gaan niet passen op een Nederlands parkeervak.

    Login om te reageren
  6. zakar36 zegt

    2 januari 2013 om 22:27

    Hmmm, iets voor onze eigen @Lincoln?? :D

    Login om te reageren
  7. mgmgb zegt

    2 januari 2013 om 22:27

    2 liter V12 uit de USA met 122pk in 1941? No way sir, no way. Laat me even research doen maar dit klopt niet. 122pk uit een 2 liter lukt de Amerikanen tegenwoordig al bijna niet met een 4 cilinder met kopkleppen en veel minder interne wrijving.

    Login om te reageren
  8. exotic zegt

    2 januari 2013 om 22:28

    Verdomme had ik het geld maar!

    Login om te reageren
  9. nickmercedes zegt

    2 januari 2013 om 22:28

    Hier heb ik gewoon maar 1 woord voor, “Wauw”
    Echt gewoon wauw, prachtige auto’s stuk voor stuk.

    Login om te reageren
  10. mgmgb zegt

    2 januari 2013 om 22:29

    Research klaar, volgens Wikipedia is het een 4,8 liter V12, ofwel een 292 cubic inch. Geen 2 liter dus. Not by far.

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      2 januari 2013 om 22:30

      @mgmgb:
      En nu ik genoeg gezeikt heb: wat een gave auto’s met bijbehorende gave geschiedenis!

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      2 januari 2013 om 22:47

      @mgmgb: Je zegt dat je research gaat doen, om dan vervolgens gegevens van Wikipedia te gaan gebruiken…

      Dat is zoals zeggen dat je een muur gaat verven, en je vervolgens de pot open doet, om hem dan gewoon leeg te gieten tegen de muur…

      ( neemt niet weg dat de gegevens misschien correct zijn. )

      Login om te reageren
      • mgmgb zegt

        2 januari 2013 om 23:09

        @SimonMc:
        Ik ga het natuurlijk niet overdrijven. En ik mag die vergelijking wel. Ik noem het denk ik kunst en ik ga subsidie aanvragen.

        Login om te reageren
    • maru zegt

      2 januari 2013 om 23:12

      @mgmgb: Ik zag de fout ook al in. Miscalculatie. Dat krijg je ervan als je een iPhone het werk voor je laat doen.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        3 januari 2013 om 07:08

        @maru:

        slordig foutje ..

        denk maar niet dat autobloggers slimmer zijn geworden in 2013 ..
        ze slikken nog alles voor zoete koek en zien de topics voor waarheid aan ..

        ook grijpen ze in 2013 nog elke kans aan om verontwaardigt te kunnen zijn ..

        knoop dat maar in je oren ..
        of in je ogen in dit geval ..

        Login om te reageren
  11. wimpie zegt

    2 januari 2013 om 22:38

    Wat een prachtige auto’s!!

    Login om te reageren
  12. gj8003 zegt

    2 januari 2013 om 22:39

    krakkebakken!

    Login om te reageren
  13. fkbmw zegt

    2 januari 2013 om 22:44

    Man wat vind ik oude Lincolns and Caddys toch vet!

    Login om te reageren
  14. krijn zegt

    2 januari 2013 om 22:49

    waar blijft @Lincoln?

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      2 januari 2013 om 23:03

      @krijn: Is bloedsporen aan het uitwissen.

      Login om te reageren
  15. bozewolf zegt

    2 januari 2013 om 22:53

    Ik heb stiekem eigenlijk veel meer met die jaren 30/40/50 Amerikaanse auto’s dan met die muscle cars. Destijds maakten de Amerikanen echt wel de beste auto’s ter wereld.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      2 januari 2013 om 23:23

      @bozewolf: Ik weet niet of je bekend bent met Chasing Classic Cars maar daar hadden ze laatst een V16 Cadillac Roadster. Wat een imposant ding is dat zeg. Meer Capone dan Godfather maar wel heel cool.

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        2 januari 2013 om 23:56

        @E34M5Touring: Ik weet wat je bedoeld, imposante dingen maar niet helemaal wat ik bedoel. Ik weet ook (nog) niet zoveel van wat er destijds allemaal gemaakt werd, dat maakt het ook intrigerender natuurlijk.

        Maar dit soort auto’s en design:

        Plymouth Special Deluxe uit 1941 met mooi filmpje van Leno

        http://www.youtube.com/watch?v=gd5qq9e3apk

        Of een begin 50s Chrysler Imperial b.v.:

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          3 januari 2013 om 00:03

          @bozewolf: En zo’n Eldorado uit 53 dan? Vind ik persoonlijk een hele mooie..

          Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          3 januari 2013 om 00:52

          @bozewolf: Hudson Hornets, Ford Coupe V8’s etc. Ook een mooi era inderdaad.

          Login om te reageren
        • fkbmw zegt

          3 januari 2013 om 14:06

          @bozewolf: Wat vind je van de Tucker Torpedo?:

          Login om te reageren
        • gj8003 zegt

          3 januari 2013 om 21:58

          @bozewolf: krakkebak!

          Login om te reageren
      • fkbmw zegt

        3 januari 2013 om 12:15

        @E34M5Touring: This one?:

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          3 januari 2013 om 12:32

          @fkbmw: Yup maar dan bordeaux rood.

          Login om te reageren
  16. bmwe46csl zegt

    2 januari 2013 om 23:12

    Waar blijft @lincoln:, OT- dikke wagens, je hebt alleen niks aan een 2 liter 12 cilinder..

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      2 januari 2013 om 23:59

      @bmwe46csl: Dat realiseerden ze zich ook nadat maru er over had geschreven, vandaar dat ze wagens direct hebben aangepakt en er een 4.8 liter van hebben gemaakt..

      @maru is al zo brutaal geweest om de tekst aan te passen..

      Login om te reageren
  17. kapiteinaudi zegt

    2 januari 2013 om 23:16

    Wat een prachtauto’s!

    Login om te reageren
  18. gedece zegt

    2 januari 2013 om 23:36

    Doen mij denken aan deze :p

    Login om te reageren
  19. agera zegt

    3 januari 2013 om 00:22

    De auto’s zullen een hoop waard zijn, maar persoonlijk vind ik de film meer waard. Geen enkel andere maffiafilm kan The Godfather overklassen. Vandaag de dag nog steeds de beste!

    Login om te reageren
    • imba zegt

      3 januari 2013 om 01:31

      @agera: Behalve deel 3. Wat een k*t film.

      Login om te reageren
  20. sulobb zegt

    3 januari 2013 om 02:09

    Racisten!!!!!!!!

    Login om te reageren
  21. lincoln zegt

    3 januari 2013 om 06:23

    die hele fim zit vol met historisch correcte auto,s ..
    heb er nog geen foutje in kunnen ontdekken .. en ik ken echt elk modeljaar ..

    “mooi” kan ik ze niet echt vinden ..
    maar dit is wel de top-engenering van die periode ..
    samen met een 10-tal andere Amerikaanse merken ..
    Horch Mercedes en Vauxhall waren buiten Amerika de enige die toen aardig in de buurt konden komen ..

    1941 is het laatste productiejaar van de Amerikaanse autoindustrie voor de oorlog ..
    ze moesten van President Roosevelt ALLEMAAL de oorlogs-industrie in ..
    Harley-Davidson deed de motorfietsen ..
    Willy deed de Jeeps ..
    Lincoln Cadillac Packard Rolls Royce (die productie in Amerika had) de vliegtuigen + motoren ..
    de rest deed scheepsbouw om het door Hitler bezette Europa van voedsel te voorzien ..

    een hedendaags equivalent van deze auto is er niet ..
    op wat peekaas en een zwik plastic dat verkocht wordt onder de naam “emotie” na dan ..

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      3 januari 2013 om 09:40

      @lincoln:

      Hispano Suiza en Fiat behoorde toen ook tot de top ..
      en nog een zwik merken waar ik later op de dag op ga komen ..

      Login om te reageren
  22. lincoln zegt

    3 januari 2013 om 06:51

    nog een leuk feitje is dat deze auto het hersenspinsel van Jan Tjaarda is ..
    ja ja .. de vader van Tom Tjaarda ..

    John Tjaarda was 1 van de stille krachten achter de auto-industrie ..

    kennen jullie de vriendjes Adolf + Ferdinand nog ??
    die het ontwerp van die arme zielige Jood Josef Ganz had gestolen ??

    nou .. die arme zielige Jood had de ontwerpen 1 op 1 van John Tjaarda gestolen ..

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      3 januari 2013 om 09:51

      @lincoln:
      Om je aan te vullen, Delage, Delahaye en Ettore Bugatti.
      net eronder zat de aller aller-mooiste van het meuk.
      Panhard met de Dynamic uit de dertiger jaren, streamline avant-la-lettre en met de bestuurders plaats in het midden. Ik weet 100% zeker dat Gordon Murray deze wagens kent !
      Hier een linkje naar die oude Franse meuk :

      http://www.anciennes.net/annonce.php?n=A17210&rec_nouv=&rec_img=&dr1=&dr2=&dr3=&catrec=2000&rec=panhard

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      3 januari 2013 om 09:53

      @lincoln:

      Maikäfer heette dat ding toch?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        3 januari 2013 om 10:11

        @desjonnies:

        ik zal het eens opzoeken allemaal ..
        weet alleen wel dat Tjaarda veel met boten en vliegtuigen bezig was en daarmee een uni-body had ontwikkeld met blokkie in the back ..

        alleen lukte hem niet zijn plannen niet verkopen in Amerika ..
        weet ook niet meer of hij er patenten op heeft gehad ..
        maar volgens mij had hij het geld daar niet voor ..

        wel waren in die periode uitvinders en fabrikanten heeeeeeeel nieuwsgierig naar elkaar en de producten per land/continent meer met elkaar verweven dan nu het geval is ..

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          3 januari 2013 om 10:15

          @lincoln:
          Vlak mijn favoriet uit die periode, de Oostenrijker Hans Ledwinka ook niet uit, hij is ‘de man’ achter Tatra geweest, niet alleen de personenwagens met een luchtgekoelde V8 achterin, maar ook de man achter de vrachtwagens van Tatra die een BUIS hadden als chassis en de versnellingsbak al achter de cabine hadden liggen.

          TATRA trucks leeft gelukkig nog, gebruiken tegenwoordig DAF cabines en soms ook de motoren van DAF om aan emissie eisen te voldoen.
          Die vrachtwagens van Tatra waren ook allemaal luchtgekoelde V8 Diesels en waren geduchte tegenstanders in Parijs Dakar.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            3 januari 2013 om 10:22

            @desjonnies:

            whaaaaaaaa ..

            ik hoor het al ..
            heb een hoop leeswerk voor de boeg in 2013 ..
            MOET gewoon weer eens grondig gaan spitten om de boel in perspectief te zien ..

            Login om te reageren
          • Megakix zegt

            3 januari 2013 om 11:39

            @desjonnies: de Tatra trucks doen het nog steeds erg goed in de Dakar…in dat opzicht is het merk historisch gezien ‘meer dan geslaagd’ (geweest).

            Login om te reageren
  23. jawi94 zegt

    3 januari 2013 om 08:04

    Prachtige auto’s lincoln is gewoon het mooiste en beste amerikaanse merk. Met de zephyr enzo

    Login om te reageren
  24. jawi94 zegt

    3 januari 2013 om 08:10

    Maar hoe zit het dan met de BRM 1.5l V16? Hoe krijgen ze dat voor elkaar?

    Login om te reageren
  25. bmwe46csl zegt

    3 januari 2013 om 09:57

    Maarze zijn wel mooi

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North