
De coupé met z’n monsterlijke V12 is nog niet zo lang op de markt, maar de Italianen vinden het alweer tijd voor een opfrisbeurtje.
F12 M. Zo gaat de nieuweling mogelijk heten. ‘M’ staat daarbij traditiegetrouw voor ‘Modificata’. Eerder werd de toevoeging al gebruikt voor opgefriste versies van bijvoorbeeld de 512, de 456 en de 575. Binnenkort is het dus de beurt aan de F12berlinetta, die tegen die tijd hopelijk ook dat berlinetta-achtervoegsel-zonder-spatie-of-hoofdletter lekker in Maranello achterlaat.
Verschillende spyshots op de interwebs tonen een F12 die een soort luier aan heeft. Het feit dat alleen de achterzijde gecamoufleerd is doet vermoeden dat men druk in de weer gaat met nieuwe diffusers en/of uitlaatsystemen. Wellicht dat er ook op de kont nog wat aerodynamische konijnen uit de hoge hoed worden getoverd.
Of er iets met de motor gaat gebeuren is nog niet bekend. Eerder wisten we al wel te melden dat Ferrari V8’s gaat combineren met turbotechniek (California T en 488) en dat de V12 atmosferisch blijft. Wel moeten bij het grote blok rekening houden met hybride spul, zoals bij de LaFerrari.
Foto: US-spec F12berlinetta
Yes Ferrari is de beste
@ferrariman: niet zo gek, gezien jouw naam
@power369: precies goed gelezen :)
Als er geen turbo’s op komen is het prima.
@power369: als er maar turbo’s op komen dan vind ik het prima
@pudi: omdat…
@power369: het geluid
@pudi: sutututu!
@mikevanvlerken: precies!
Ik hoop dat ze er niet te veel aan veranderen. Voor mij is ‘ie perfect zo.
Lelijker dan nu ook al vind ik de huidige ook lelijk
@pudi: Jij beschikt over een glazen bol begrijp ik?
@berlinetta: nee hoor ;)
Alsof een Ferrari rijder zich druk maakt om de bijtelling.
@centho: Er wordt toch ook met geen woord gerept over bijtelling?
@berlinetta: Waarom zou men zo’n juweeltje van een twaalfcilinder anders downsizen?
@centho: ja, ik denk ook dat Ferrari de uitstoot van de F12 onder de 50 gram probeert te krijgen zodat de F12 in 2016 van 15% bijtelling kan profiteren. De Ferrarileasers onder ons zijn daar vast blij mee. De F12 wordt de nieuwe outlander, mark my words.
@centho: Omdat Europese regelgeving hen daartoe dwingt.
@centho:
Er wordt ook niet gerept over downsizen….
Lijkt me een mooie reden voor een rijtestje. Qua looks hoeft hij wat mij betreft niet te veranderen. Wat een beauty is het toch!
Deze gast uit Dubai https://youtu.be/rPeKazGMO3g kan wel een nieuwe gebruiken, dus dat komt goed uit.
Mooiste ferrari op dit moment, die v12 is echt geweldig.
Geweldige wagen. Ziet er geweldig uit en die V12 is een monster. Stukje van TopGear dat JC hem test bezorgt me welke keer weer kippenvel als ik het kijk.
De facelift van de Cali en de 458 vind ik bijzonder goed gelukt dus dat is wel hoopvol voor deze. Ook pakken ze zo te zien alleen de achterkant aan en dat is net het enige deel van de auto dat ik wat minder vond.
@berlinetta: Er is geen facelift geweest van de 458. Die is vervangen voor de 488 GTB.
@BmwMPower: Daar kun je een boom over opzetten. De 488 GTB is wel een auto die behoorlijk veel deelt met zijn voorganger: chassis, complete body (licht gewijzigd), interieur (grotendeels), deuren, ophanging etc. Net als bij de 348tb/F355 en 360 Modena/F430is het meer een Facelift Plus dan daadwerkelijk een nieuw model.
Laat ik het zo zeggen dat ik zowel het statement van @berlinetta als van jou kan begrijpen ;-)
@gtwillem: Je vergeet echter het belangrijkste; in de 488 GTB wordt turbo techniek gebruikt die niet gebruikt werd bij de 458 Italia.
Dat is zo’n radicale wijziging dat we het gerust een nieuw model mogen noemen.
Tevena vermoed ik dat de designrichting van de komende F12berlinetta zal ook die kant op gaan.
@BmwMPower: dan is de SL63 AMG R230 ten opzichte van de SL55 AMG ook een ‘ander model’ in plaats van een facelift. Zelfde geldt dan ook voor de A7 2.8, de gefacelifte versie heeft nu ook beschikking over turbotechniek. Ik begrijp wat je bedoelt, maar een nieuwe turbomotor is mijn inziens niet voldoende om te spreken van een ‘nieuw model’, het is meer een ‘vernieuwd model’.
@gtwillem: ze konden inderdaad ook “Super Modificata” achter 458 plakken om het verschil tussen een rigoureuze facelift en een normale facelift te duiden…. Heb alleen de toevoeging “Italia” nooit begrepen.
Het linkje ‘interwebs’ gaat naar een artikel waarin staat dat het NIET een facelift wordt maar een ‘GTO’ variant.
Deze auto is imo van top tot teen perfect! Wat een schoonheid! Als ik het geld had dan wist ik het wel.
Als ze hem ontdaan hebben van die rare syring aan de achterzijde zou ik hem zomaar eens de mooiste Ferrari van de laatste 15 jaar kunnen vinden.
De voorkant vind ik prachtig maar de achterkant heeft helaas altijd al een luiertje aangehad.
Ik ben benieuwd. Ik ben nooit zo weg geweest van de M modellen. De 456 GT was mooier voor de M, evenals de 550 Maranello. En ook de 512 is veel minder mooi dan de 512 TR.
Benieuwd wat ze doen, als ze de achterkant strak trekken is ie af. En de motor ‘downtunen’. Ik begrijp dat vermogen leuk is enzo, maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen: “Hmmmm, leuk zo’n 599 GTB, alleen mis ik ergens zo’n 120pk’tjes…”
@gtwillem:
Volgens mij is het een soort van “not done” om het aantal péékáás gelijk te laten. Moet altijd meer, ongeacht wat dan ook. Want Ferrari ofzo…….
@Rob: dat is tegenwoordig bij elk andere fabrikant tegenwoordig not done… Denk toch dat 740pk (NA) een beetje de max is. Nog een keer turbo’s er op lijkt mij te gek worden. Denk eerder aan een 3,9L V12 voor China.
Ferrari heeft zowaar de minst sexy koplampen ooit gemaakt. Valt me nu pas eigenlijk op. Misschien dat ze daar even wat “Chirug Plastique” op kunnen toepassen?
Heerlijk zo! Doe maar 1, of 2, mag ook.
Lekker in het geel! Hopelijk fixen ze de achterkant
Heel mooi!
Foto van de maand?
Ja er moet nog een hele dikke spoilert achterop!
Ik vraag me af of mensen die de achterkant niet zo mooi vinden ‘m ook allemaal van dichtbij aanschouwd hebben. Ik kan het me namelijk voorstellen vanaf foto’s maar in het echt klopt de achterkant IMO gewoon perfect. Wat heel goed werkt maar wat je op foto’s amper ziet is de hele lichte verlaging van het dak in het midden die doorloopt in de kofferklep en voor wat betreft de veel beklaagde ‘string’; helemaal niet storend.
Ik vind het sowieso een zeer geslaagd ontwerp maar als ze iets willen verbeteren heb ik liever dat ze dat aan de voorkant doen, ik heb het idee dat de koplampunits en de onderkant van de gril nog wel wat mooier kunnen…Maar dat gezegd hebbende, hopelijk doen ze het niet in de trant van de 488 want die heeft echt een lomp neusje gekregen dat zomaar op een Noble o.i.d. uit een Engelse schuur had kunnen komen.