
Ferrari wil per 2021 zijn CO2-uitstoot met 20% terugdringen, en om dit te bereiken krijgen de V12’s hybridetechnologie, en alle toekomstige V8-modellen turbocompressoren. Zeg maar dag tegen de atmosferische V8-screamer.
Deze uitspraak doet Vittorio Dini, de baas van Ferrari’s Powertrain-divisie tegenover Automotive News Europe. Momenteel bedraagt de gemiddelde uitstoot van Ferrari 270 gram, heel wat minder dan de 435 g/km in 2007*, maar nog steeds te veel. Elk jaar moet er zo’n 3% uitstoot van af, om over 7 jaar bij benadering 20% lager te zitten.
“In the future, all of our V-8s will use turbos”, aldus Dini. Da’s klare taal, bye bye atmosferische 458! Of dit al van toepassing is op een 458-facelift, zoals de geruchten gaan, of pas vanaf een nieuwe generatie wordt niet expliciet gezegd. Laten we in ieder geval nog maar even genieten van Ferrari’s ongeblazen V8, want het eind is in zicht. Met de California T werd de eerste stap richting geblazen Ferrari’s gezet, en hier houdt het concern aan vast.
V12
Voor de V12-modellen grijpt Ferrari naar hybride-oplossingen, zoals nu in de LaFerrari het geval is. Bij deze hypercar zijn de batterijen overigens volledig gericht op meer performance, hun primaire taak is niet een zuiniger verbruik op te leveren, maar wellicht dat dit bij een F12 of een FF anders zal liggen. Turbo’s worden hier niet overwogen, vanwege ruimtegebrek en een te grote hitte-ontwkkeling.
Overigens stoot de LaFerrari 330g/km uit, zijn voorganger, de Enzo, pufte een royale 545g/km aan CO2 de lucht in.
*We vermoeden dat Dini hier een gemiddelde van de beschikbare modellen heeft gepakt, en niet van de totale vloot, om zo de oude cijfers wat op te krikken. Een 430 Scuderia stoot 360 g/km uit, en een California van die tijd ‘slechts’ 310 g/km (bron).
Lol, die laatste alinea, Italianen zijn nu eenmaal de uitvinders van het “creatief” boekhouden.
Wat het geluid betreft, daar maak ik mij minder zorgen om, ik heb zelden iemand horen klagen over het blaasorkest van de 288GTO en de F40..
@tupperware: turbo’s staan er om bekend geluid te vervormen/dempen. 288gto en f40 prima auto’s maar de f50 had toch het beste geluid.
Wat is er mis met een geblazen motor dan? Een flinke turbo kan juist een motor een geweldig karakter geven met een flinke boost in de hogere toerentallen. Ik heb zelf ook een tfsi-blok en het koppel overal in de range + de boost bovenin is iets dat ik niet zou willen missen.
@knipperlichtje: Mee eens, ik vind het het alleen maar positief!
@knipperlichtje: men maakt zich zorgen om het geluid, dat doet er bij VAG auto niet toe maar wel als je iets uit Maranello koopt
@thierryvth: ik denk dat dat wel met wat uitlaattuning te fixen valt, tot nu toe vallen alleen de quattroporte en de M5 qua uitlaatgeluid echt tegen. Bij AMG bijvoorbeeld lijkt het vooralsnog niks uit te maken, ik vertrouw Ferrari wel op het gebied van sound.
@knipperlichtje: Daar heb je een punt, AMG is koning qua geluid.
Maar als ik 3+ ton uitgeef aan een supercar met V8 zou ik niet aan uitlaattuning willen doen om de auto mooier te laten klinken.. Voor dat geld heb je het het liefst gelijk goed lijkt mij.
@knipperlichtje: Ben het daar niet helemaal mee eens, de atmosferische AMG V8 klonk echt nog wel een stukje beter dan de 5.5 met turbo’s, om nog maar te zwijgen over de geluiden die op de ring uit de 4.0 met turbo’s komen.
Je kan er wel een lekker geluid uit toveren maar het wordt niet zo goed en puur als uit een atmosferische motor.
@jaapiyo: weet niet precies welke motoren je bedoel maar een blower zoals op de g55 is geen atmosferische motor maar er zit ook niets in de uitlaat dat het geluid vervormt dat een turbo wel doet. Prima geluid voor een geblazen motor.
@knipperlichtje: bij de F1 hebben ze een test gedaan met een enorme toeter op de uitlaat, heb het zelf niet gezien maar het schijnt hilarisch geweest te zijn
@thierryvth:
Mercedes rijdt nog steeds met die Vuvuzela uitlaat. Ze hadden er meer geluid van verwacht dan hij maakt maar hij ligt niet bij het oude ijzer.
Ferrari is bezig met een dubbele uitlaat i.p.v. de enkele die er nu op zit.
Vergeet niet dat er bij een F1 maar een klein stukje pijp direct van de turbo afkomt, dat geeft weinig ruimte voor sound engineering, dit i.t.t. een straat auto.
Als je weleens DTM gehoord hebt begrijp je waarschijnlijk wel wat ik bedoel, daar gebruiken ze ook vastgestelde motoren maar de Mercedes klinkt wezenlijk ander dan de BMW en de Audi.
Hetzelfde gaat op voor de Volvo in het Australisch V8 kampioenschap, dat is ook een screamer waar de rest een diep zwaar geluid produceert.
@knipperlichtje: Een moderne turbo zorgt niet per se voor boost bij de hoogste toerentallen, vaak ligt de vermogenspiek bij aanzienlijk lagere toerentallen dan bij de fijnste atmosferische motoren van vandaag of heb je een vermogens ‘plateau’ waarbij het dus geen zin heeft om verder door te trekken in de toeren. Daarbij komt inderdaad nog het veel hogere koppel bij lagere toerentallen als een atmosferisch blok, wat je ook niet per se wil met name niet in een lichte pure sportwagen.
De lineaire vermogensopbouw van de atmosferische motor gaat gewoon verloren. Kinderen die een snelle auto nadoen gaan niet meer ‘vrooeeeeeeeeem -schakel- vrooeeeeeeeeem -schakel- vrooaaaaaaaaar’ zeggen maar gaan een beetje blaasgeluiden maken.
In de California T wordt het koppel in de eerste versnellingen afgekapt om ‘het atmosferische gevoel’ te geven. De sportauto’s van nu worden zo steeds meer een kunstmatige simulatie van die van vroeger ipv the real deal. Nepplofjes, nepgeluid en kunstmatige koppelkrommes.
@knipperlichtje: excuus, ik heb nooit een TFSI-blok gehad. Ik heb slechts een paar keer met eentje meegereden.
Beleving, geluid, gasrespons.. Kijk naar de formule 1 is gwn minderi
@karsvdtuin: Niet mee eens, maar ja niet mijn mening.
Ik vind turbo motoren juist geweldig.
http://www.youtube.com/watch?v=5K3jvZFsRKg
Het einde van de échte auto is in zicht.
De dagen van een schreeuwende V8 lijken geteld.
Tegenwoordig moet alles schoner, milieuvriendelijk en weet ik veel.
Hiermee komt er een einde aan een mooi tijdperk.
Atmosferische motor, het ga je goed!
@viezefreddyw: het einde van de echte auto is allang voorbij met de komst van alle elektronica, de tijd dat als je gegarandeerd van je vrouw af wilde en je d’r op pad stuurde met een 911 in de regen ligt ver achter ons
Thanks Al Gore…
@bobster92: It was Manbearpig!
Zo lang de 8 cilinder motoren hun karakter, sound en response behouden vind ik het best. Hybride 12 cilinders hebben alleen maar voordelen op het feit dat nieuwe techniek kwetsbaar is na.
Wil of moet? 20% vermindering vind ik vrij weinig overigens.
Onverwacht is het niet, zeker de laatste jaren zijn er weinig atmosferische concurrenten overgebleven. Waarschijnlijk worden ze zuiniger, krachtiger en zal het koppel enorm stijgen. En ja de F40 is legendarisch dus ik ben niet bang dat het suf word.
Maar toch… Atmosferisch blijft iets magisch houden.
@reistje: totdat je baas jou ineens 20% opslag geeft
@meneer: Ik ben stagiair, dan krijg ik alsnog te weinig.
Turbo’s zijn er toch om sneller te gaan? Niet om minder uit te stoten, dat is een bijkomstigheid.
Ik lees het bericht als: “officieel: Ferrari’s instapmodellen worden sneller”. En dat moet ook wel een beetje, gezien al het snelle turbospul uit Woking.
Dat turbogebeuren is een modegril. Net als in de jaren 80 met de Saab Turbo’s en Renault 5 Turbo’s. Er komt vast wel weer een reden om terug op atmosferisch over te gaan. :)
@jippie: ik weet niet. Toen gingen die Turbo’s er weer uit omdat ze het verbruik omhoog lieten schieten. Nu zitten de (veel kleinere) turbo’s erin om het verbruik naar beneden te brengen.
@mashell: Toen was het inderdaad meer ‘omdat het kon’, tegenwoordig simpelweg ‘omdat het moet’.
@mashell: maar dat is vrij relatief. Iedereen die een moderne auto met turbo rijdt weet dat hij bij lange na niet de fabrieksopgave haalt. Als de werkelijke verbruikscijfers tegenover elkaar worden gezet van een ongeblazen motor tegen een kleinere turbomotor dan zijn de cijfers vrij marginaal. Als je het mij vraagt hebben de turbo’s vooral bestaansrecht omdat die het beste voldoen aan de bureaucratische norm zoals die in de EU bedacht is.
Ik weet zeker dat Ferrari zijn uiterste best zal doen om de motor een prima geluid mee te geven. Het geschreeuw van 9000 toeren zal ik wel gaan missen.
Ik denk dat je straks struikelt over de tuners die deze modellen tot werkelijk belachelijke waarden gaan oppompen. En al dat gelul over geluid, wacht nou eerst is tot ie er is. Zijn zat merken die twin turbo V8en prima laten klinken. Ik hoop op een combi tussen Huayra aanzuiggeluid en 458Italia uitlaatgeluid.
@E34M5Touring: Ja maar daar heb je al het probleem of niet…Die Huayra klinkt als een stofzuiger door de turbo’s en de 458 klinkt goed oa door het gebrek aan turbo’s.
@jaapiyo: Dr staan filmpjes zat op jijbuis van twin turbo 8 pitters die zowel dat karakteristieke geluid van een V8 hebben gecombineerd met het aanzuiggeluid van bijv. een Huayra.
http://www.youtube.com/watch?v=6KajL7klumA
@E34M5Touring: ah deze kende ik al, goed geslaagde auto is dat met perfecte velgen ook. Maar ondanks dat het veel drama en geluid is mis ik toch een beetje die huil in het laatste stukje naar de toerenlimiet.
Nou ja we moeten het maar afwachten he…afgaande op de Cali T wordt het denk ik wel voldoende volume maar niet die mooie huil en een heel klein stofzuiger ondertoontje bij gas los als de turbo nog even door draait.
@jaapiyo: Ja ik vind het persoonlijk erg gaaf, v8 met turbo. Maar t’zal niet ieders smaak zijn. Ik denk dat Ferrari er wel raad mee weet.
Ach effectief zegt dit bericht dat ze nog een tijdje doorgaan met V8 motoren. Ergens kun je het positief zien dat ze niet direct de stap naar geblazen 6 cilinders maken.
grootste voordeel is dat je een halve ton minder aan de belasting hoef te betalen, plus een turbo is master, meer en breder koppel
Ik rijd zelf met een hoogtoerige motor met turbo en kan alleen maar zeggen dat dit zeer goed bevalt.
Geluid is anders maar geweldig.
Donkere brom met een geweldige fluit als de garrett opspoelt en bij overschakelen afblaast.
en dat met een motor die 8200 rpm draait en al dik 5 jaar probleemloos mee gaat.
alleen is warm rijden met een turbo nog belangrijker.
de sound van een quattro s1 is ook geweldig of een nissan gtr noem een subaru welke ook een karakterestiek geluid heeft.
Tuurlijk een NA engine heeft ook veel voordelen en super geluid.
Waarom de V8-modellen dan ook geen hybridetechniek meegeven? Of wellicht superchargers ipv turbo’s?
@berlinetta: Hybride techniek is neem ik aan te duur.
Superchargers (helaas) niet. De bewegende energie (uitlaatgassen) gaan verloren zonder turbo. Een supercharger werkt op je krukas en veroorzaakt dus veel weerstand op je krukas = kost verbruik.
+ De reden dat een turbo een auto zuiniger kan zijn is wat ingewikkelder dan “meer lucht = grotere explosie”. (hoewel dat gedeeltelijk wel waar is)
@reistje: Ja, het zal inderdaad duurder zijn, maar het verkoopt toch wel. En ze willen toch exclusiever worden dus dan zie ik het probleem niet zo.
Rekenwonder is het niet, Die Dini.
Als hij nou zegt dat er in 7 jaar 20% van de huidige uitstoot af moet, dan klopt het.
Als je de komende 7 jaar elk jaar 3% van de dan behaalde uitstoot af haalt ben je er al eerder…
@awesome: Van exponentiële afname zal ie niet gehoord hebben.
@awesome: Ten eerste vind ik 20% niet zo ambitieus. Ten tweede: dat viel me ook al op, maar het is een citaat, dus ik heb het zo gelaten. Wellicht geeft zijn spaarbank hem ook geen rente op rente?
3.5 L V8 40-klepper FTW
1000pk sterke v8 twinturbo?
een mens kan maar dromen:P
Ik hoorde dat de California T ook niet verkeerd klinkt. Geen probleem die turbo’s voor mij!
Ik ken maar 1 auto die goed klinkt met een turbo en dat is de Agera R.
@jarnobakker: Die klinkt als een tractor, de D8 GTO is in mijn ogen een van de weinig lekker klinkende auto’s met turbo. En de F40 niet te vergeten.
@motoragent: denk dat je dan in de war bent met de CCX.
@motoragent: ben het niet eens met ’tractor’. Rondvaartboot is meer op z’n plek.
Daar gaat mijn liefde voor Ferrari, laatst de california T gehoord en klonk voor een Ferrari gewoon niet goed. Het enige wat kwa geluid nog een beetje beleving geeft zijn de ‘plofjes’ uit de uitlaat. Ik ben blij dat tenminste de v12 geen turbo’s krijgt!
Een supercar met turbo die mooi klinkt is zeldzaam, maar McLaren kan het!
Waarom moeten dit soort sportautomerken nou aan minder CO2 uitstoot doen? De auto’s gooien per jaar wss gemiddeld even veel CO2 uit hun uitlaat dan een stadsautotje, alleen al omdat ze veel minder kilometers rijden. En ook begrijp ik niet waarom juist Ferrari zoiets doet. Het enige nadelige voor hun is dat de auto’s duurder worden, maar de vraag naar die auto’s is toch al meer dan het aanbod, dus maakt het de meeste klanten toch niet uit
@daniel23ccx:
Hier in Nederland worden ze juist goedkoper, iets met minder CO2 tax.
Ze moeten hun uitstoot van Brussel naar beneden brengen, die bepalen hoeveel de uitstoot over het hele gamma mag zijn. Elke gram teveel levert een boete op.
Vroeger kon men dat makkelijk met Fiat compenseren maar daar is de rek inmiddels wel uit.
@tupperware: ik bedoel ook een beetje te zeggen dat ik vind dat die CO2 belasting zinloos is, het heeft veel meer te maken met de rijstijl en de kilometers die gemaakt worden dus vind dat er aparte regel voor sportauto’s moeten komen:p