Neem een Ferrari Testarossa, geef deze twee facelifts en bouw er 501 exemplaren van en voila, je hebt een superzeldzame exoot. Niet minder dan twee stuks staan momenteel te koop in het Noord-Hollandse.
De Ferrari Testarossa uit 1984 kent iedereen, weinig sportwagens hebben net zo’n iconische status als deze brede (en breed inzetbare) supersporter met z’n egg slicers. Tussen 1984 en 1991 werden er 7177 exemplaren in elkaar geschroefd, waarmee het op dat moment het populairste model met 12-cilinder ooit was van Ferrari. Succes moet je uitmelken, dat wist ook Ferrari en dus kwamen de Italianen in 1991 niet met een nieuwe sportwagen, maar met een wat opgefriste Testarossa. Deze 512TR is te herkennen aan het iets minder hoekige frontje, dat sterk aan de 348 TB doet denken. Nog eens 2261 exemplaren worden tussen 1991 en 1994 toegevoegd aan de Testarossa-reeks.
de botox-Testarossa
En ook toen was het nog niet gedaan met de Testarossa, in 1994 volgt nogmaals een facelift. Ditmaal een stuk rigoureuzer en dat is niet per se een goede zaak. De klaplampen verdwijnen, de grille krijgt dezelfde stijl als de F355 en de achterlichten achter lamellen maken plaats voor de bekende vier ronde pitten. Om het geheel af te maken, moeten de fraaie wielen van de 512TR plaats maken voor drukke wielen die ook nog eens een stuk kleiner lijken dan ze zijn. Al met al wordt de 512M nu niet gezien als het hoogtepunt van Ferrari-design. Ook de klanten staan niet massaal in de rij voor de F512-M, er worden er slechts 501 gebouwd.
Niet dat je Testarossa’s op elke straathoek tegenkomt, maar een F512 M is echt een auto die je met een vergrootglas moet zoeken. Des te groter is de verbazing nu er in Alkmaar niet één, maar twee ogenschijnlijk identieke exemplaren te koop worden aangeboden bij Auto Leitner. Beiden uit 1995 en met weinig kilometers. De eerste heeft er 21.000 kilometer en kost 335.000 euro, de tweede heeft weliswaar met 32.000 kilometer meer ervaring, maar kost 359.000 euro. Hoe dat zo? Een en ander zal te maken hebben met de RVS Fuchs-uitlaat van de laatstgenoemde, maar ook de sluitende historie zal verschil maken bij zo’n verzamelobject. Voor welk van de twee je ook kiest, een 4,9 liter flat-12 (maar Ferrari F4912 M klinkt zo suf) met 440 pk is altijd part of the deal. Daarmee gaat je botox-Testarossa in 4,7 seconden naar de 100 en bedraagt de top een fijne 315 km/u. Daar kun je ook nu nog mee thuiskomen, heel snel zelfs.
Liever het origineel? Geen probleem, want het toeval wil dat ook een witte Testarossa de Alkmaarse showroom siert. Deze is met 159.500 euro ook aanzienlijk goedkoper. Iets met vraag en aanbod… Enig nadeel is de witte kleur, waardoor iedereen zal vragen of je Sonny Crockett bent.
Foto’s: Auto Leitner
Ik neem de witte Testarossa wel. Kan ik in de zomer met mijn pastel shirt en Jan Hammer op lekker cruisen. ;)
@rolov: Ik doe met je mee. Zeldzamer is niet beter. Die facelift is totaal mislukt.
@donvincenzo: eens…auto klopt van geen kanten…lelijke velgen..achterlichten..koplampen enz enz
@maarten020: ik ken deze auto niet, als ik het verhaal niet zou lezen zou het een kitkar zijn in mijn visie.
@rolov: Over Jan Hammer gesproken, er staat daar ook een Hammer 300 CE 6.0 AMG te koop.
@jagofiel: ja die is net verkocht las ik hieronder. ;)
Ik heb dan toch liever een F512TR
Beide toch nog aardig wat kilometers gemaakt. Ben bang dat de nieuwe eigenaren deze zeer prijzige objecten hoofdzakelijk staan af te stoffen.
@gash: Poeh, tot nu toe 1000 en 2500 kilometer per jaar gereden, dat zijn wel flinke rijders geweest die vorige eigenaren! /sarcasmemodus
Die achterkant kan ik begrijpen. Die lamellen heb ik nooit echt mooi gevonden, maar die voorkant….. BAH, BAH, BAH
Wat een snoepjes zeg!
Heerlijk spul hebben daar @ Auto Leitner.
Wat zijn die Testarossa’s duur geworden zeg.. Paar jaar geleden kon je nog een goeie voor 45 mille op de kop tikken. Vaarwel droom…
@jaguarjunk: Een 348 dan maar?
FTFA: Enig nadeel is de witte kleur, waardoor iedereen zal vragen of je Sonny Crockett bent.
Huh?
FTFY: Enig voordeel is de witte kleur, waardoor iedereen zal vragen of je Sonny Crockett bent.
@sacha:
Maar, maar, je bent toch Sjonny Kroket….
@jrk68: nee sunny burnett.
@sacha: merendeel van de spotters zal niet eens weten wie sonny Is. ;)
@rolov: Nou…de beste seizoenen van MV waren ook op TV voordat ik geboren ben maar het is zo’n cult serie dat de meesten er toch nog wel van gehoord zullen hebben, niet? Zeker als je ook nog autofanaat bent dan is het onmogelijk om niet een keer een referentie naar de witte Testa tegen te komen op een forum of zo.
Sinds wanneer is een Testarossa zo duur?
Bij VDM cars staan er ook 2! Jaja.. Gronau, maar wel van Nederlandse kom af
Doe mij die Testarossa maar die er achter staat.
Staat nog veel meer leuks te koop, Carrera GT, GT3RS, M3GTS 2x 360 CS
@raceboy23: zo een miljoen voor die Carrera gt. Das nie misselijk.
Die testarossa’s en aanverwanten zijn ook al niet meer te betalen…benieuwd wat een mondial doet over 5-10 jaar.
@Forza:
Roesten.
@gash: Hahahaha. ..mooi!;-)
Mooi spul!
Op zich unieke auto’s. En waarschijnlijk een goede inveestering als de luchtbel aannblijft houden. Maar als je een mooie Ferrari wilt met middenmotor: ga voor de F355. Dat is een zeldzaam goede entry level Ferrari. Waanzinnig mooi, snel zat, schitterend geluid en nog betaalbaar ook. Toch meer zin in een GT? Ga voor de mooiste moderne Ferrari aller tijden, de 442pk sterke 456GT. Een GT met scherpe kantjes en een koetswerk om je kat, kinderen en vrouw voor te verkopen (popje? Lees je mee? Dit is maar beeldspraak! Ik kook morgen voor je!). En wil je een ruige twaalfcilinder? Ga voor de 550 Maranello. Fantastische rijdersauto. Dus tenzij je een giga Ferrari collectie aan het verzamelen bent, zou ik direct voor de 550 Maranello gaan.
@gtwillem:
F355 is een fantastisch mooie wagen, maar hij is niet goedkoop.
In onderhoud duurder dan een 550 of testarossa, en nog erger nog geen oldtimer dus de belastingen erop zijn niet mals.
@Hupke: volgens mij zijn de prijzen van onderhoud altijd exhorbitant hoog, of je nu een 512M, F355, 456 GT of 550 hebt. Alleen zijn de aanschafprijzen wat schappelijker. Voor 60-70k heb je al een heel redelijk 355, een 456 vanaf 50k en voor 100k heb je een prima 550. Dat is een enorm verschil ten opzichte van deze 512M’s.
@gtwillem: Voor de 208/208/328 is het onderhoud goed te doen, wat simpelere techniek. 5-6 jaar geleden waren die auto’s nog goed betaalbaar, maar inmiddels lopen ook die al richting de 60-70 :(
@granlusso: 50.000-60.000 bedoel ik, en de 208 is nog wat goedkoper wel
@granlusso: ja, maar ook aanzienlijk minder snel, tenzij je een vroege Vetroresina zonder kat hebt. Maar ja, ook die worden erg duur…
@gtwillem: graag foto en prijs van de dame in kwestie!! hahahaha
En een carrera GT staat te koop!
Ik zou toch wel voor andere modellen gaan als ik dat geld mocht uitgeven.
Droombaan om zo je werk te mogen doen met zulke objecten om je heen!
Zie ik op foto 3 een MB ze Hammer staan?
@Smokey:
Die Hammer is gekocht door een Nederlandse handelaar voor +/- €80k. Mooie marges met dit soort handel.
Dan zou ik liever die 360 willen die op de achtergrond staat.
Jordan Belfort witte testarossa!!! Love it! Denk wel dat deze F512 M’s een sensatie zijn om te rijden! Heb wat YouTube filmpjes opgezocht, wat een geluid maakt dat ding! Maar mooi is anders ja…
@jorden: Eerder don Johnson van miami vice maar goed, ook belfort reed hier in rond
@henkhupelschoten: generatie kloofje;)
Auto Leitner, perfectie tot in de detail, hier komt mijn auto ook vandaan! Bekijk ook de site eens, autoleitner.nl
Minst mooie tr uit de serie..lelijke heldere koplampen ipv de karakteristieke opklap lampen en mislukte achterkant met ronde lampjes. .mede daardoor geen verkoop succes…doe mij maar een rode ferrari 512 tr
Is deze zaak nieuw..had nog nooit van auto leitner gehoord.
bizarre prijzen trouwens. …de waarde van deze ferrari’s gaan echt nergens meer over…gewoon geduldig blijven en over een jaartje of tien voor een normale prijs weer ophalen
Ikke willeee
Leuk zo’n witte miami vice testarossa maar 160k?? Bizarre prijzen worden er nu gevraagd. ..paar jaar terug kon je voor 60k een mooie testarossa kopen….
http://www.autoleitner.nl/automobielen/aanbod/1988-ferrari-testarossa-4.9-v12-bianco-fer
https://youtu.be/LyBBVgzm7N4
De testarossa uit miami vice had maar 1 buitenspiegel, deze was halverwege de A-stijl gemonteerd.. Waarom?
@MARS: omdat het er een van de eerste serie was, monospecchio genaamd. Overigens was de Testa (of beter de twee Testas) die door Ferrari aan de crew van MV geleverd is origineel zwart, maar zijn ze wit overgeverfd omdat dat beter werkte met nachtscenes. Grappig dat zo’n iconisch gegeven uiteindelijk ingegeven werd door zo’n praktische ‘onbenulligheid’.
Zo, weet je weer alles wat je eigenlijk al moest weten om hier te mogen posten ;)
@jaapiyo: terwijl die Daytona wel zwart Was. ( ik weet het, Was geen echte ;))
Ik was te lui om Google te checken @jaapiyo:
Heb me altijd afgevraagd of de bumper/voorkant van de Testa Rossa op de TR zou passen..
Ik zie wel waar Ferrari z’n inspiratie vandaan haalde, bmw z1 toevallig? Overigens gaat er binnekort ook 1 in de veiling
Bij Gina classics in Drachten verwachten ze een 512m. Die kwam mij een tijdje terug voorbij zetten.
@dwersbongel: Dan zal die bij Gina Classics wel 600k gaan kosten ;-)
Heel mooi vind ik ze niet, het is meer de zeldzaamheid en de status van de auto wat hem zo speciaal maakt. Hier in Heerlen hebben we er ook eentje staan, een lichtblauwe met 646 originele kilometers. Absoluut geweldige auto’s
Als perfectionist is dit extreem lastig om naar te kijken.
Doe me toch maar een f355.
Veel succes met de verkoop!
Zijn wel twee lelijke zusjes… Zou er met een boog omheen lopen.