Ferrari-gereedschapssetje is duurder dan een BMW 1 Serie

Auteur: , 44 Reacties

Oud ijzer uit een Ferrari, het heeft waarde.

Niet alleen de prijzen van bepaalde klassiekers worden de laatste jaren als een malle opgepompt, ook de gereedschapssetjes gaan voor serieus geld weg. We hebben het dan niet over een modern setje met een naafdoprekker, een slotbout en een 12 V pompje waar je NIETS aan hebt, maar over de halve productielijn van een auto in compact formaat. Via @Hoxha kwamen we deze leren tas vol gereedschap uit een Ferrari 365 GTB/4 Daytona tegen. Wel gebruikt, maar nog helemaal compleet.

Het setje stamt uit een tijd waarin auto’s soms on-af uit een fabriek rolden, en een probleemloze rit nooit gegarandeerd was. Dat de set daarom meer tools heeft dan de werkbank van een gemiddelde beunhaas verbaast ons ook niet. Heck, met deze set zou je een complete motorrevisie kunnen uitvoeren. Van Everest steeksleutels (8-22mm), een ratel, een krik, een bougie, hamer, carburateur-dingessen tot v-snaren. Het zit er allemaal in.

Voor de leek een leuk tasje met oud doch kwalitatief hoogwaardig ijzer, voor de Ferrari-kenner een schat. De aanbieder op eBay durft er daarom een niet misselijke $32.500 voor te vragen, omgerekend ruim €28.000. Wie maakt hem los?



44 reacties

Is natuurlijk ook wel heeeuul bijzonder
Ik niet. Doe mij dan maar die 1 serie.
Ik bied €1
@gop1: ik bied de helft
@srthellcat: die strategie ga ik eens proberen bij het kopen van een huis!
Ja, want dat ga je echt nodig hebben als je een Ferrari kan betalen.
Opgegeven moment moet iemand met een Daytona deze van zijn auto verkocht/gescheiden hebben… Van een Rolls Royce eigenaar gehoord dat als iemand zo’n accessoire weghaald de auto meteen heel veel minder waard is, de helft grapte hij(of niet?)….
@guusboum: de paraplu waarschijnlijk? Kan je niet zo iets bij de fabriek weer kopen eigenlijk?
@guusboum: Bij die show van Wayne Carini op discovery had hij het ook vaak over de waarde van zo’n originele toolkit. Schijnt degelijk verschil te maken. En hij zei ook wel eens dat voor sommige modellen die toolkit zo 30-50k op kan brengen. Zal wel bij de hele bubble horen bij dt soort klassiekers. Ik zou als koper de auto er niet om laten staan in ieder geval…
@guusboum: Klopt, bij klassiekers zit er veel waarde in dit soort dingen. Dat kan ook best ver gaan. Bij een Woody bijvoorbeeld zorgen veel mensen dat het hout uit hetzelfde bos komt als het origineel kwam. Want meer waard. Wel gave wereld, en bedenk zelf maar. Je droomauto, eentje is helemaal compleet, origineel met de originele onderdelen. De andere is ook helemaal compleet, maar niet met originele onderdelen. Laat zo’n gereedschapssetje nou ook nog eens zeldzaam zijn en dan is het veel geld waard inderdaadm
@guusboum: weghaalt, verdorie.
Als het een dikke BMW was geweest, viel het setje in het niet… ;)
Revisie. Met een gereedschapssetje, yeah right autoblog. As if,…..



Tot ik op de foto’s een klem zie die voor een zuigerverentang zou kunnen doorgaan. Fuck.
@postzegel: denk eerder aan een oliefiltersleutel
@postzegel: inderdaad gewoon een spanner om oliefilters mee te lossen… Alsof je met een zuigerverenspanner wél een revisie kan klaren :)
Typisch gevalletje “omdat er Ferrari op staat, kost het gelijk een paar nulletjes meer”…
@e1000bmw523i: en natuurlijk vanwege het feit dat je het bij zo’n oude Ferrari daadwerkelijk nodig gaat hebben 😀😉
@gtwillem: Bij de Gamma en Brezan: alles wat je nodig hebt om een vergelijkbaar setje te hebben, voor een fractie van de prijs…
@e1000bmw523i: Veel succes met het zoeken van die loden hamer bij de Brezan. Laat staan de Gamma
@e1000bmw523i: iemand die gereedschap koopt bij de bouwmarkt neem ik bij voorbaat al niet serieus op dat vlak. De hoofdprijs betalen voor zèèr inferieur spul. Je kunt beter bij de locale ijzerwaren handel kopen of via internet. En dan niet via een dozenschuiver maar via een webwinkel die daadwerkelijk service bied. Zodat je wat hebt aan je levenslange garantie.

Mocht je wel willen maar niet beter weten, bij deze. Vergeet de bouwmarkt. Met alles. Bouwmarkt is troep. Met alles. Altijd.
@lekbak: Ik beken kleur: ik koop het inderdaad niet bij de Gamma…


…maar bij de Aldi in Duitsland. En het gaat al jaren mee…
@e1000bmw523i: vaak hebben ze bij aldi wel mannesmann spul. Maar dan de goedkopere lijn, minder goede pasvorm en legeringen maar het ziet er gelijk uit als het goede spul.

Ieder moet het voor zichzelf weten maar slecht gereedschap verneukt ook je materiaal. Net als dat de eerste persoon die met een verstelbare steeksleutel aan mijn auto werkt met gepast geweld bij de auto weg wordt gewerkt. Overigens is mannesmann greenline best ok spul (de net ff wat duurdere lijn is dat) en kost echt niet de hoofdprijs.
@e1000bmw523i: ik heb ook nog zo’n doosje van mijn eerste Fiat (begin jaren 70). Paar steeksleutels, een omkeerbare platte en kruiskopschroevendraaier, bougiesleutel. Wie biedt meer dan €10.000,00??
Oh ja, en dat kistje Is van mij geweest natuurlijk!
Niet extreem veel tools toch? Niet meer dan in een grote BMW
@undifined1: eh, heb jij ooit een filtersleutel gezien in een setje? Of een volledig setje steeksleutels?

Een setje voor in de auto kan je meestal de bougies en de wielen mee doen. Als extra krijg je er dan nog wat schroevendraaiers en een tangetje bij.
Ik heb hier nog een puntgaaf gereedschapssetje liggen voor een Daihatsu Charade. Als de bieding boven de €500 gaat, doe ik er Charade bij.
Vond het al zo vreemd. Ik zag nergens een brandblusser zitten. Maar dit is voor een oude Ferrari die vliegen niet spontaan in de fik…
Wat een goedkope zooi leverde rare ferrie met z’n auto’s mee. Lijkt wel zo uit de grabbelbak van de Gamma te komen.
Cool , de meeste hier weten nog geeneens hoe ze hun fiets moeten onderhouden …
Hamer is flink gebruikt zo te zien
@room850: waarschijnlijk om de naafmoeren te lossen en vast te zetten
@room850: hamer is voor de centrale wielmoeren. (Loden hamer) lood vervormt en zet zich naar de vorm van de vleugelmoer.
@e39540itouring: een koperen hamer is nog beter, iets harder. Wat een heerlijkheid trouwens zo’n ding. En je vrienden ‘lenen’ het nooit wat ze weten niet waar het voor is. Ik vind het een uitkomst.
Voor ’t zelfde geld heb je een Toyota GT86
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ja, maar die komt zonder gereedschapset (want niet nodig) en telt in dit vergelijk dus niet mee.
Ik denk dat nederlanders te nuchter zijn om hier zoveel geld aan uit te geven dit is meer iets van amerikanen vooral die belachelijke prijzen
Serieus wie koopt dit… voor minder heb je beter tools.
Voor de connaisseurs onder de heb ik nog een originele olietrechter in te koop…

Origineel Audi, uitgevoerd in hoogwaardig kunststof. Erg zeldzaam, want in mint conditie…
Handig zo’n hamer. Kan je direct je auto uitdeuken na een botsing.
Toevallig chasing classic cars gekeken?
Voor een daytona eigenaar die de set mist… Gaat het toch jeuken denk ik… Dat idee dat je iets mist
Tja…. het is maar hoe je er naar kijkt, 28.000 euro voor een setje gereedschap is niet goedkoop. Maar goed in deze markt willen veel mensen alles 100% compleet hebben, misschien levert het wel meer dan 28.000 euro aan meerwaarde aan de auto op.
De waarde van een goede mobiele gereedschapset is niet te schatten, maar om er nu 30k aan te geven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).