
Een paar weken geleden zagen we een patentaanvraag voor een speciaal soort targa-dak van Ferrari, ditmaal zijn er schetsen opgedoken voor een nieuw deursysteem. De nieuwe deur zou gericht zijn op het verbeteren van de toegang voor passagier en bestuurder.

Het klapsysteem zorgt ervoor dat een deel van het voorscherm meekomt. De scharnieren staan naar boven, zodat je bij het openen van de deur je voeten direct achter het voorwiel kunt plaatsen. Deze insteek (woordspeling) kan bij diverse typen auto’s gebruikt worden, maar is vooral aantrekkelijk voor middenmotor configuraties. Tevens zou de ontwikkeling van deze deuren een stuk goedkoper zijn, in tegenstelling tot de bekende vleugeldeuren. (via Autocar)






Op die tekening lijkt het wel een DB7
Zie je wel dat ook Ferrari het ontwerp van Aston Martin mooier vindt!
waarschijlijk iets wat ze nooit gaan gebruiken maar ze ontdekten dat het kon en nu willen ze andere merken voorzijn ;)
Dit ziet er eerder uit als een Aston Martin DB7..
DB7 één van de mooiste ontwerpen ooit
Hup samen met dat klapdak op een auto proppen en verkopen die hap.
Klinkt als een topper.
De Ferrari piloten worden ook steeds ouder en hierdoor kan men makkelijk instappen..
Viel mij ook al op dat het eerder een Aston Martin dan een Ferrari is.
Gaan de deuren nog helemaal omhoog open, of gewoon naar buiten? Als dat laatste het geval is, dan moet je niet te dicht tegen een andere auto/muur/lantaarnpaal parkeren, want dan kun je bijna niet uitstappen. Ik heb nu soms al moeite om bij mijn 3-deurs de deur fatsoenlijk ver op te krijgen om uit te stappen omdat de deuren zo enorm lang zijn (Stilo).
@ redactie,
iemand een linkje naar de officiele aanvraag? dan duik er van ’t weekend even in, eens kijken wat er zoal geclaimd word, en welke toepassingen ze voor ogen hebben.
(vooropgesteld dat ze ’t zaakje niet in het Italiaans indienen..)
Ben wel benieuwd hoe het er in praktijk uitziet maarja zoiets zal toch niet uitkomen.
Ik zie nergens een Ferrari logo staan, dus hoe weten we dat het van Ferrari is?
Moet wel zegge dat het er niet uit ziet, waarom zijn gewone deuren niet goed?
nee hoor bakker…er staat een engelsman naast om te zeggen hoe ze het op moeten schrijven. Wat een prutser.
@Vincenzo:
Knuppel, noem je mij nou een prutser?? het komt vaak zat voor dat patenten in de taal van het land worden ingediend en pas vertaald naar het engels als er een internationaal patent aangevraagd wordt. Fransen en duitsers hebben daar nogal een handje van, die trotse volkjes zijn nogal kien op hun taaltje, en hebben lak aan de rest. en ik mag toch eigenlijk van een gerenomeerd merk als Ferrari verwachten dat er daar iemand op het juridische en technische departement rondloopt die engels babbelt en schrijft.
sorry knul maar die reactie van jou schiet me even in het verkeerde keelgat, wat probeer je nou te bereiken dan? beetje tof lopen doen ofzo? ga dan fijn met je scooter bij een schoolpleintje rondhangen ofzo
Ferrari onwerpt Lamborghini deuren met behulp van een Aston Martin model tekening.
Het moet niet veel gekker worden…kan wel….maar van mij mogen ze het echt laten…
Toch nog even een kleine tip richting de ontwerpboys en giorls van Ferrari:
Zorg dat de auto een halve meter omhoog komt bij het instappen. Dat scheelt denk ik meer dan een ruimere deur.
weten jullie wat zo leuk is???
iedereen reageert op welke wagen het is niet op de dueren en ik snap ze nie
*kuche kuche* DB7
De auto die je hier ziet is gewoon een schematische schets van een auto, dat het op een db7 lijkt is toeval. Het gaat om het systeem voor de deur en niet om de auto. Er is grote kans dat Ferrari zelfs nooit zo’n vorm auto gaat maken.
Ze houden de auto alleen simpel en “clean” zodat de techniek die ze pattenteren beter zichtbaar is.
voor de hobbyisten die van ’t weekend wat interessants te lezen willen hebben, een linkje naar de Europeese aanvraag van het patent:
http://v3.espacenet.com/publicationDetails/originalDocument?FT=D&date=20091021&DB=EPODOC&locale=nl_nl&CC=EP&NR=2110276A1&KC=A1
Dit is het scharnier, Autowereld meldt dat de deuren omhoog opengaan.
@Stender: de bron staat in het artikel, daar zijn ook nog andere plaatjes te zien: http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/245208/
@autoblogger:
het vervelende aan afbeeldingen in patenten is dat je er vaak niet veel aan kunt afleiden. de oorspronkelijke patent tekst bied wat dat betreft iets meer soelaas. en deze tekst is nog (relatief) goed te lezen.
ik denk dat jullie het aardig hebben samengevat, interessant detail, de achterkant van het wiel komt bloot te liggen als de deur geopend word. het lijkt erop dat het hele zijpaneel omhoog, en naar buiten beweegt in deze constructie. de claim dat je je voeten direct achter het voorwiel kunt plaatsen moeten we misschien wel heel letterlijk nemen. het lijkt erop dat niet alleen een zijscherm met wielcover wegklapt maar ook een deel van de bodem, gezien de draaihoek is dat niet onmogelijk.
Da is dus echt gwn een DB7
@Seroo, toeval, zeg je? Hehe, kijk hier nog eens goed naar..
http://www.pistonheads.com/pics/news/10823/3_AstonDB7_1994-L.jpg
dus? ik vind het systeem dat bmw ooit had voor een cabrio eigenlijk slimmer :$ De deur zakte in de zijkant en het raam in de deur. Was het de Z3? of Z1 ofzo?
@NovaStar:
het was idd de Z1, maar een echt voordeel bood dat ding niet, je moest namelijk over de verzonken deur heen stappen, bij het instappen is dat niet zo’n punt, bij het uistappen however. de deurpost lag hoger dan de zitting van de stoel, niet echt een chille uitstap manier.
Zie niet echt in wat de verbetering moet zijn, zal wel aan mij liggen. Bovendien komt er een lelijke lijn over het zijpaneel te lopen ipv een rechtoe rechtaan motorkap…
geeft wel een lelijke lijn over de auto
[i]”De scharnieren staan naar boven, zodat je bij het openen van de deur je voeten direct achter het voorwiel kunt plaatsen.”[/i]
Maar, in geval van een carrosserievorm als afgebeeld, zit je nog altijd met de constructie van de veiligheidskooi die van de A-stijl naar de bodembalken loopt. Indien een dergelijke deur ooit toegepast zal worden, dan zal dat bij een auto moeten zijn met een totaal andere chassis-structuur. In de vorm zoals afgebeeld is het niet echt een systeem wat meerwaarde biedt voor de instap. Ferrari heeft haar eigen patent-beheerbureau en patenteert simpelweg alles om de concurrentie voor te zijn en daar zoveel als mogelijk aan te verdienen.
Lijkt me overduidelijk dat dit voor de F70 is. Ben ik nou de enige die dat ziet?
Ze gebruiken een DB7 om niks te onthullen van het model waarvoor ze het gaan gebruiken.
Ik zie hier niet zo goed wat de voordelen zijn trouwens. Alsof je een lage instap niet op een andere manier kunt bereiken die wel mooi is qua lijnen/naden.
@Novastar; de Z1
@Bakkerst; beetje Bebalfishen en het moet lukken hoor !
@Allen; yep, een DB7, onmiskenbaar
@Allen2; het is feitelijk het concept van de Koenigsegg zo te zien (zie foto 1, hellingshoek)
@Megakix:
dan moet jij nog eens heel goed naar de deuren van de Koenigsegg kijken, hoe die ook al weer opendraaien. ik heb het patent net even vlug doorgelezen, dat gaat echt heel ergens anders over dan Koenigsegg deuren…
dit lijkt me een betere versie van de Z1 deur.
http://www.youtube.com/watch?v=xGRzPFUlIeY
Nja, ik ben geen deurenspecialist van nature, daarvoor heb je IKEA…
@Bakkerst; meld je even als jij er uitgekomen bent ?
De vorm van de DB7 is misschien te verklaren in het uniform aanvragen van een patent? Een patent moet zo simpel en duidelijk mogelijk aangevraagd worden. Misschien dat er een ‘grijs’ uni-model als standaard geldt als je iets voor een sportwagen wil aanvragen.
lijkt helemaal niet op een aston eerder op een jaguar xk
Als die deuren omhoog open gaan… Wordt de auto dan niet onpraktisch hoog met de deuren open? Lijkt mij dat je dit ding niet fatsoenlijk in een garage kunt zetten…
heel erg mooi als de deurnaad weggewerkt wordt… bied veel design-ingangen mits het een voordeel biedt.
@ferrarigek, Aston Martin bouwde ook al auto’s vóór 2001, wellicht dat dat je is ontgaan.
Hm,
De beschrijving (werking van de deuren) lijkt veel op de “Gina” van BMW!

Correct Me If I’m Wrong…
Dit is zo’n patent om vast te leggen en te vergeten, hier hoor je nooit meer wat van.
@Michiel_vd_Brink Dit zal idd eerder gebruikt worden bij auto’s met een middenmotor: de A-stijl zit daar veel dichter bij het voorwiel. (Denk aan Koenigsegg)
ik heb het patent ondertussen even gelezen,
wat ik er uit opmaak is dat dit deurconcept toch echt niet te vergelijken is met enig bestaand systeem. dat ligt aan een aantal harde claims die ze doen.
1 de scharnieren van de deuren liggen tussen de voorwielen.
2 expliciet vermeld, je kunt je voet direct áchter het voorwiel plaatsen. dit kan geen marketing verhaaltje zijn, in een patent moeten dat soort dingen kloppen.
3 de achterkant van het voorwiel komt bloot te liggen bij het openen van de deur.
4 de deuren openen onder een hoek naar buiten toe, en naar boven.
de deuren openen omhoog tussen de 50 en 60 graden ten opzichte van het horizontaalvlak van de auto. dat is bij een schaardeur (lamborghini stijl) niet genoeg om fatsoenlijk toegang tot de auto te krijgen, vandaar een zijwaartse opening van de deuren die hoek is niet vast gelegd, maar met wat rekenwerk wel af te leiden (nu geen zin aan)
ik betwijfel of dit een ding is dat zo één twee drie vergeten gaat worden. patentaanvragen zijn kostbare zaken, zeker op internationaal niveau. en als je een patent toch niet denkt te gaan gebruiken waarom dan een internationaal zoekrapport aanvragen? (wordt gebruikt om de houdbaarheid & relevantie van een patent te onderzoeken) als het patent bedoelt was om snel iets te patenteren om te voorkomen dat een ander het doet, dan was een nationale patentaanvraag (dus alleen geldig in Italië) voldoende geweest. dit is een europese patentaanvraag, geldig in een (beperkt) aantal staten. er is ook een amerikaanse aanvraag gedaan, dus het lijkt erop dat ze dit principe goed willen afschermen, volgende stap zou zijn een wereldwijd patent aanvragen. maar de belangrijkste markten zijn op dit moment beschermt.
hoe gek het systeem misschien ook is, ik gok dat we het nog wel gaan mee maken.
en als er iemand een verband kan leggen tussen de uitvinder (Giovanni Stefanni) en Aston Martin, zou dat misschien wat licht op de zaak werpen. Aston Martin gebruikt op dit moment ook een systeem waarbij de deuren iet wat omhoog scharnieren, dit om stoepranden etc te ontwijken. vrijetijds detectives, zoek het uit..