• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari toont nieuwe F1-auto voor 2009: F60

Auteur: autoblogger, gepost 12 januari 2009 om 12:04 – 94 Reacties

Ferrari F60


Ferrari heeft vandaag de nieuwe auto voor het komende Formule 1-seizoen gepresenteerd. De bolide heet de F60, vanwege het zestigste jaar dat Ferrari actief is in de Formule 1. De F60 is de 55e auto van Ferrari sinds de autofabrikant in 1950 zijn intrede deed in de sport.

De F60 oogt een stuk slanker dan de F2008. De auto werd vanwege sneeuwval niet gepresenteerd op het thuiscircuit Fiorano, zoals gebruikelijk, maar op het circuit van Mugello. Coureur Felipe Massa reed de eerste rondjes. De eerste officiële tests vinden volgende week plaats in het Portugese Portimao.

De eerste race van dit seizoen is in Australie, op 29 maart 2009.

Scuderia Ferrari F60 single-seater Technical Specifications:

* Chassis:
o Carbon-fibre and honeycomb composite structure
o Ferrari longitudinal gearbox Limited-slip differential
o Semiautomatic sequential electronically controlled gearbox – quick shift
o Number of gears 7 + Reverse
o Brembo ventilated carbon-fibre disc brakes
o Independent suspension, push-rod activated torsion springs front and rear
o Weight (with water, lubricant and driver) 605 kg
o BS Wheels (front and rear) 13″
o Kinetic Energy Recovery System by Ferrari in cooperation with Magneti Marelli

* Engine:
o Type 056
o Number of cylinders: 8
o Cylinder block in cast aluminium V 90
o Number of valves: 32
o Pneumatic distribution
o Total displacement: 2398 cm3
o Piston bore: 98mm
o Weight > 95kg
o Magneti Marelli digital electronic injection
o Magneti Marelli static electronic ignition
o Fuel: Shell V-Power ULG-66L/2
o Lubricant: Shell

Ferrari F60
Ferrari F60

Met dank aan Andre voor de tip!

Ook interessant!

  • Video - waan je in een videogame met oude Ferrari F1 auto
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
  • Mijn Auto Ferrari 360
    Mijn Auto: Ferrari 360 Modena van Iteke
  • Nieuwe Ferrari kledinglijn
    Nieuwe Ferrari kledinglijn is speciaal voor kinderen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Felipe Massa, Ferrari, Formule 1, Kimi Räikkönen

Vorig bericht: « Video: VW Bluesport Concept roadster is sexy?
Volgend bericht: Officiële specificaties van de GT-R SpecV »

Lees Interacties

Reacties

  1. F zegt

    12 januari 2009 om 12:06

    Terug slicks!!!!

    Login om te reageren
  2. GeoBem007 zegt

    12 januari 2009 om 12:08

    De nieuwe regelgeving..

    Welkom slicks, welkom gigantische voorspoiler, welkom minuscule achterspoiler..

    Ben eens benieuwd!

    Login om te reageren
  3. JanJoost zegt

    12 januari 2009 om 12:10

    Gears: 7+reverse!?!?!

    Sinds wanneer een achteruit

    Login om te reageren
  4. papa zegt

    12 januari 2009 om 12:10

    Leukje hoor, ziet er beter uit dan de vorige… zeker met die slicks

    Login om te reageren
  5. Majinstar zegt

    12 januari 2009 om 12:12

    Lekker Aerodynamisch met zo’n voorspoiler, maar dat zal met voorbedachte raden zijn gemonteerd ( voor een toekomstige sneeuwval ), kan je meteen deze sneeuwschuiver gebruiken. en zie ik nou een streepjescode op een Ferrari ?

    Login om te reageren
  6. erik zegt

    12 januari 2009 om 12:15

    belachelijk die spoiler, en stom kers systeem. Mosley en Ecclestone mogen wat mij betreft ruimte maken voor mensne met hart voor de sport en niet alleen voor geld, gelukkig hebben de wagens nu iig nog een eigen motor…

    Login om te reageren
  7. F1-freak zegt

    12 januari 2009 om 12:15

    De achterspoiler is een beetje karikaturaal, maar de auto is toch niet zo lelijk als ik had gedacht.

    Login om te reageren
  8. erik zegt

    12 januari 2009 om 12:16

    @majinstar

    dat is de streepjescode op een pakje marlboro, want ze mogen het echte merk er niet meer opzetten wegens tabakreclamewedgeving (scrabblewoordje)

    Login om te reageren
  9. mikey zegt

    12 januari 2009 om 12:17

    @ Janjoost

    Volgens mij is een reverse zelfs verplicht op een F1 auto, hij zit alleen niet tussen de gewone gears maar als een soort knop ergens in de auto!

    Login om te reageren
  10. Antoon zegt

    12 januari 2009 om 12:18

    @JanJoost
    ehhhh wanneer zat er geen R op dan? Keren met gas is echter makkelijker :D

    Nieuwe F1 auto’s zien er echt niet uit! De top van de motorsport wordt zo tot de flop van de motorsport. Jammer. Nu nog die medailles en we zijn echt het spoor bijster.

    Login om te reageren
  11. mastertjen zegt

    12 januari 2009 om 12:18

    @ erik
    Je bedoelt tabakreclameweTgeving?

    Dat spoilertje achteraan ziet er wel niet uit.

    Login om te reageren
  12. GeoBem007 zegt

    12 januari 2009 om 12:19

    erik: ik zou scrablle’n met tabaksreclamewetgeving ;-)

    Zit trouwens ook wel wat camber op die voorste wielen?!

    Login om te reageren
  13. suprageex zegt

    12 januari 2009 om 12:23

    Ja eigenlijk trekt dit op niets, zeker zonder de bargeboards enz… Maar toch een positieve vooruitgang p het BMW model. Weet ook dat de wagen die in Melbourne gaat starten, er nog van gaat verschillen, aangezien er doorontwikkeld word.

    Login om te reageren
  14. Breinstein zegt

    12 januari 2009 om 12:23

    de F1’s nieuwe stijl zien er niet uit. veel te kleine achterspoiler.

    Login om te reageren
  15. dekster zegt

    12 januari 2009 om 12:24

    Wat een lelijk hok die nieuwe f1

    Login om te reageren
  16. VonStroke zegt

    12 januari 2009 om 12:24

    Looks like sh*t!

    En de naam F60? Belachelijk zeg, wat was er mis met F2009? Steek eens wat continuïteit in die namen. Opnieuw slap marketinggezeik. Zo kennen we Ferrari ondertussen al wel.

    Nuja, zal wel behoorlijk vooruit gaan zeker. ;)

    Login om te reageren
  17. Oli4K zegt

    12 januari 2009 om 12:32

    @VonStroke Intussen? Een bedrijf dat iets verkoopt dat niemand écht nodig heeft moet het volgens voor 100% van marketing hebben :)

    Login om te reageren
  18. Majinstar zegt

    12 januari 2009 om 12:33

    @ erik: Dan konden ze toch wel iets beters verzinnen. MARL can i BOROw a sigaret ? Of mag dat ook niet ?

    Login om te reageren
  19. Jimmie zegt

    12 januari 2009 om 12:34

    BS moet BBS zijn natuurlijk, stelletje copy and paste journalisten ;)

    Login om te reageren
  20. Burdy zegt

    12 januari 2009 om 12:38

    Tis toch om te huilen zo’n auto. Ziet er niet uit. En dat moet dan de top van de autosport zijn…..

    Wel stoer dat de slicks weer terugkomen. En dat Tata nu een sponsor is.

    Login om te reageren
  21. Martin zegt

    12 januari 2009 om 12:40

    Wat een lelijke verhouding die achterspoiler. Veel te klein!!! En die kappen die de wielen afdekken, het zal wel werken, maar het ziet er echt niet uit!

    Verder blijft mijn autohart natuurlijk wel voor Ferrari:)

    Login om te reageren
  22. DTR zegt

    12 januari 2009 om 12:49

    Heeft iemand een gedacht van het vermogen van deze motor?

    Login om te reageren
  23. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    12 januari 2009 om 12:50

    Aardige specs!

    Alleen 13″ velgen, TSSSSSSSS!!
    Dat kan natuurlijk niet he!
    Ik zou er 20″ chromen Spinners onder zetten…

    :D

    Login om te reageren
  24. Prisma zegt

    12 januari 2009 om 12:52

    Der zullen veel auto’s binnen komen in de eerste ronde voor een nieuwe voor spoiler. Dat ding steekt buiten de wielen uit.

    Login om te reageren
  25. GT300 zegt

    12 januari 2009 om 12:52

    Majinstar = FAIL

    Login om te reageren
  26. RenesisHP zegt

    12 januari 2009 om 12:56

    Na een overdosis cafeïne werkt deze auto op mijn zenuwen. Dit is toch echt 1 van de lelijkste F1 auto’s die ik ooit gezien heb. Zelfs de Whale Nose BMW’s zagen er nog beter uit. Die achterspoiler is verschrikkelijk klein in verhouding met de voorspoiler.
    Wat zit ik eigenlijk te zeuren, F1 is niet bedoeld om mooi te wezen. ;)

    Login om te reageren
  27. mrB zegt

    12 januari 2009 om 12:58

    @svenska, wou net zeggen :P

    jammer van dat mini spoilertje achter :( Ik vond het wel vet dat er bij het vorige seizoen al dat aerodynamische spul voor downforce op de body van de wagen zaten. Ik snap dat ze dat een beetje willen tegen gaan, maar dit is echt niks

    Login om te reageren
  28. Een betere ontwerper zegt

    12 januari 2009 om 13:10

    D’r zouden roterende messen onder die voorspoiler moete. Beetje hoger op de poten en ik denk dat de gemiddelde boer heel blij wordt.

    Hm F60, was dat niet ooit een nietbevestigde codenaam voor de Enzo?

    Login om te reageren
  29. dekster zegt

    12 januari 2009 om 13:10

    F60?

    Login om te reageren
  30. NLBUURMAN zegt

    12 januari 2009 om 13:15

    hoezo opde foto’s neppe velgen? dat zijn gewoon de discs die er op zitten en met een sticker er op van velgen… hoe slecht kun je bezig zijn? 22″ er onder en klaar is kees (of doet Kees niets meer bij bridgestone).

    Login om te reageren
  31. alfaboy zegt

    12 januari 2009 om 13:15

    vond de foto`s er meevallen op diverse f1 site`s,minder lelijk dan verwacht,maar waarom maken ze de wagens kwa wielbasis niet weer 10 cm breder zoals voor 1998 als ik het goed hebt,de voor vleugels 16 cm smaler,achter vleugels 20 cm breder en achter diffuser bijna geheel weg,ik hoop ook dat ze niet met beweegbare vleugels komen volgend jaar,dit verstoord namelijk de erodinamica achter de wagens namelijk iets…en haal die houtenplanken onder de wagens weg en laat de bodem weer zo`n 4 cm zaken naar het asfalt,ook de sitepods mogen wat mij betreft iets breder worden en ietsjes hoger zoals vroeger,en die kers mag erop blijven maar dan zonder powerboost knopje op het stuur,het moet geen a1gp worden namelijk,je hebt volgens de nieuwe f1 reges als je op die knop drukt zo`n 80 tot 90 pk extra,die knop moet je halverweg de bocht voor een lang recht stuk al indrukken zei cubica,..als de f1 wil betaan blijven,dan zouden ze beter een maximum kwa personeel kunnen hebben zoals bijvoorbeeld maximaal 250.,maximaal 3 of 4 vrachtwagens mee,..maximaal motorbutget maken per team voor ontwikkeling,..en het minimum gewicht van de motor zelf kwa kg iets hoger maken zodat je minder dure matrialen hoeft tegebruiken,enz.enz,klinkt misschien stom,maar die mosley en ecclestone zijn niet zo heeel erg goed bezich,hoop dat de f1 teams allemaal kunnen blijven betaan in deze economy.en dat het echt stukken goedkoper wordt ene team terunnen en een motor tehuren.

    Login om te reageren
  32. Timmie zegt

    12 januari 2009 om 13:19

    @ Antoon:

    Keren met gas makkelijker? Da zal nie waar zijn! als je een muurtje voor je hebt, zal dat niet lukken… En achteruitversnellingen zitten al langer op F1-bolides hoor…

    Login om te reageren
  33. Barra zegt

    12 januari 2009 om 13:19

    13″ inch? 605 kg? Dat zijn praktisch dezelfde waarden als een AX uit 1988…

    Login om te reageren
  34. Timmie zegt

    12 januari 2009 om 13:22

    Sinds wanneer zijn die motoren slechts met een hoek van 90° geleverd? Vroeger was dat toch zo’n 108 graden (en bij Ferrari zelfs 180° als ik me niet vergis…)

    Login om te reageren
  35. Nijntje zegt

    12 januari 2009 om 13:25

    Ziet er beter uit als wat ik had verwacht..
    Maar nog steeds hondslelijk..

    Login om te reageren
  36. CRASH zegt

    12 januari 2009 om 13:39

    die achtervleugel kan echt niet!

    Login om te reageren
  37. Bot zegt

    12 januari 2009 om 13:39

    @Timmie: 180° is een boxer motor. Kan me niet voorstellen dat Ferrari een boxer had.

    Verder zijn ze wel echt graflelijk geworden die F1 bolides. Slicks zijn wel weer top. Helaas dat er geen grotere velgen op mogen, dat zouden de teams ook wel willen ipv die ballonbanden.

    Login om te reageren
  38. Jaapschaap zegt

    12 januari 2009 om 13:39

    @ Timmie

    Als je een hoek van 180° heb dan heb je gewoon een boxer motor volgens mij en daarmee hebben ze nog nooit in de F1 gereden dacht ik…

    Login om te reageren
  39. guzmann zegt

    12 januari 2009 om 13:58

    Wel bij productiemodellen iig…denk aan de BB serie en de Testarossa…

    Login om te reageren
  40. Thibaut zegt

    12 januari 2009 om 13:58

    heeft 13″ velgen?
    daar sta je dan met je hummer met 30″ :d

    Login om te reageren
  41. corjan zegt

    12 januari 2009 om 13:59

    # JanJoost schrijft,
    12 January 2009 om 12:10

    Gears: 7+reverse!?!?!

    Sinds wanneer een achteruit

    sinds monaco 2006 :P

    f1 wagens hebben dat al heel lang,word alleen zelde gebruikt

    Login om te reageren
  42. Svensson zegt

    12 januari 2009 om 14:03

    Dus 180° 12 cilinders zijn nog nooit in de F1 door Ferrari gebruikt? Schaam jullie :roll: Het is wel duidelijk dat sommige mensen hier niet bepaald thuis zijn in de geschiedenis van Ferrari en F1…

    http://en.wikipedia.org/wiki/Flat-12

    Login om te reageren
  43. Pannekoek zegt

    12 januari 2009 om 14:09

    @ Bot & Jaapschaap

    Je hebt ook 180 graden V-motoren. Dan heb je wel gewoon een contragewicht op de krukas, ipv dat het contragewicht de zuiger aan de andere kant is.

    De Testarossa had volgens mij ook een 180 graden V12.

    Login om te reageren
  44. guzmann zegt

    12 januari 2009 om 14:12

    oeps…..

    Login om te reageren
  45. Nick` zegt

    12 januari 2009 om 14:17

    Vindt deze wagen nog de mooiste die ik gezien heb met al die shit van de nieuwe regels. Vergelijk hem eens met de BMW, dat was echt om te janken..
    Oh @ NLBUURMAN, dat zijn geen stickers maar wieldoppen ;)
    Zou deze trouwens ook weer ong. 750pk hebben? :D

    Login om te reageren
  46. guzmann zegt

    12 januari 2009 om 14:17

    http://www.formule1.nl/fotoalbums.php?pid=29&sei=34&fid=380&foto=183752

    Login om te reageren
  47. Jorrit zegt

    12 januari 2009 om 14:18

    @ Bot & Jaapschaap:

    180* hoek van de cilinders t.o.v. elkaar hoeft nog geen ‘boxer’ motor te zijn. Dat kan ook een ‘platte V’ zijn. Vooral motoren met acht cilinders of meer, zijn voornamelijk platte V’s, zoals in de Ferrari Testarossa.
    Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_engine

    Van boxermotoren in de F1 weet ik niets af…

    Login om te reageren
  48. Savipe zegt

    12 januari 2009 om 14:20

    de spoilers:o slechtste idee ooit :o
    lang leve de slicks daarintegen xD

    Login om te reageren
  49. Moritzh zegt

    12 januari 2009 om 14:20

    Inderdaad heeft Ferrari in de afgelopen 25 jaar geen boxermotoren gebruikt in de F1, wel op straat zie bijv. de 512 BB.

    Weet iemand wat voor velgen het zijn? Zijn ze van gesmeed magnesium (zoals in de motogp) of van aluminium?

    Login om te reageren
  50. RenesisHP zegt

    12 januari 2009 om 14:29

    @Jorrit en anderen.

    Lees het linkje van @§vensson eens. ;)

    Login om te reageren
  51. Svensson zegt

    12 januari 2009 om 14:42

    Thanks mx5/rx8eigenaar 8)

    Login om te reageren
  52. guzmann zegt

    12 januari 2009 om 14:52

    Ze hebben er zelfs al een site voor:

    http://f60.ferrariworld.com

    Login om te reageren
  53. Westleah zegt

    12 januari 2009 om 14:54

    Ik zou haast overstappen op de A1gp. Wat een mislukking die nieuwe regels. Volgend jaar maar eens traction control terug, slicks mogen blijven, de normale spoilers er weer op en de V10 terug en dan lekker knallen!

    Login om te reageren
  54. Ash zegt

    12 januari 2009 om 14:56

    Yeah ziet er wel goed uit hoor!!

    Login om te reageren
  55. FrankyCash zegt

    12 januari 2009 om 15:20

    Volgens mij waren de verhoudigingen heel wat jaren geleden ook zo. Ik vind hem echt prachtig. En als McLaren-fan is dat best wat.

    Login om te reageren
  56. Cas zegt

    12 januari 2009 om 15:36

    Ik ben niet echt thuis in de F1 wereld, maar het valt mij op dat de achtervleugel zo smal is. Waarom dat?

    Login om te reageren
  57. midi zegt

    12 januari 2009 om 15:41

    Ik weet het niet hoor. Ongeacht hoe het eruit ziet volgens mij liggen er na de start bij bocht 1 elke race 15 voorvleugels af. Niet echt praktisch lijkt me.
    Wordt het niet tijd dat Ecclestone en zeker Mosley met pensioen gaan?

    Login om te reageren
  58. Mattie zegt

    12 januari 2009 om 15:46

    De Nederlandse regering is zich een hoedje geschrokken van de winterse buien die de afgelopen weken zijn gevallen en hebben nieuwe sneeuwschuivers laten ontwikkelen en zie hier het resultaat!!

    *begint hardop te jammeren*
    Och man man man wat lelijk!! Nog ff er word verplicht gesteld dat ze met 14 inch wielen moeten gaan rijden.. Jammer is dit..
    *stopt met jammeren en gaat zoeken naar een raceklasse die wel mooi blijft om te zien*

    Login om te reageren
  59. rider zegt

    12 januari 2009 om 15:53

    ik kan maar niet wennen aan de nieuwe afmetingen van de Formule 1, het lijken wel slotracers! ben benieuwd hoe de McLaren er uit komt te zien. die bouwen meestal wel auto’s met een mooi design, ofschoon ik een ferrari fan ben!
    de voor en achterbanden lijken wel even breed te zijn! ik vind de koets van deze ferrari wel heel erg smal/slank toe lopen. erg goed geslaagd.

    Login om te reageren
  60. onuris zegt

    12 januari 2009 om 16:14

    jammer dat het zo lelijk moet.
    die van 2008 was veel mooier

    Login om te reageren
  61. Peter - Italia zegt

    12 januari 2009 om 16:24

    13″ remmen zijn er om te zorgen dat de remmen niet nog veel effectiever worden…
    zet er 17″ carbon schijfjes met de zelfde kwaliteit/techniek van de huidige 13″ers en als je aan de rem denkt torpedeer je je ogen echt tegen je visor aan…of er doorheen.

    @ Geobem: dat camber… das alleen als ze rechtuit rijden zo, wanneer ze sturen staat het gehele loopvlak in contact met het circuit (dus meer grip) door de zachte wangen.

    Login om te reageren
  62. Maksimum zegt

    12 januari 2009 om 16:40

    @ Bot & Jaapschaap:

    Ferrari had meen ik een 180 graden 3.0 V12.. Het verschil tussen een boxer en 180 graden V motor zit hem in of de 2 “tegenoverelkaarstaande” cilinders een eigen kruk hebben of hem met hun tegenover buurman delen. Bij delen is het een boxer.. bij niet delen is het een V motor

    Login om te reageren
  63. Dylan zegt

    12 januari 2009 om 16:46

    Al dat gezaag over uiterlijk, de wagens van vorig jaar waren ook niet prachtig hoor, bekijk het bovenaanzicht van de F2008 maar eens en vergelijk maar met de F60, dan vind ik die toch een pak beter tonen.

    soit, het kan mij niet veel schelen hoe ze eruit zien, ze gaan waarschijnlijk even snelle rondetijden draaien en er is meer kans op inhalen, wat is het probleem dan ?

    Login om te reageren
  64. mugman zegt

    12 januari 2009 om 17:02

    het is gewoon een mooie auto zoals alle f1 auto’s..

    een v12 met een blokhoek van 180 graden kan niet want dan is het een boxer…(hoezoo dom?!?)

    sliks zijn weer terug dat is super

    Login om te reageren
  65. Thom V8 zegt

    12 januari 2009 om 17:08

    mjaa te kleine achterspoiler maar niet slecht

    Login om te reageren
  66. RenJie zegt

    12 januari 2009 om 17:32

    Hij is wel erg lelijk, maar die slicks maken het helemaal goed!

    Login om te reageren
  67. daan zegt

    12 januari 2009 om 18:16

    Lekker die voorvleugel, als je je band naar de klote rijd is meteen je voorvleugel kapot. Zal veel helpen in de kosten besparing. Die mosley weet echt niet wat die wil.

    Login om te reageren
  68. bramwillemse zegt

    12 januari 2009 om 18:59

    Ziet er in ieder geval beter uit dan de BMW.

    Maarja, uiteindelijk wennen we er wel aan. Want je moet niet doen alsof Formule 1 auto´s nou zo extreem mooi waren vóór 2009 :P

    Alleen McLaren had afgelopen paar jaar een mooi ontwerp vond ik.

    Maarja, belangrijkste is dat Christian Klien vertelt dat de nieuwe aeropacks inhalen echt vergemakkelijken.

    Login om te reageren
  69. Henne zegt

    12 januari 2009 om 19:19

    Een boxer blok is wel degelijk gebruikt in de F1. Vanaf 1965 werd deze motor gebruikt door Ferrari in de 512 F1. Een 180 graden V-motor is dus ook een boxer. Een Horizontally opposed engine word het genoemd. Bij een boxer gaat het er om dat de cilinders tegen over elkaar staan. Ferrari heeft ze ook gebruikt in hun straatauto’s.
    De bekendste met een 180 graden boxermotor is de 512BB waarbij BB staat voor Berlinetta Boxer. Dit terwijl de de twee tegenover elkaar staande zuigers geen krukas delen. Tot de komst van de Type 021 motor(V6 met turbo’s) is dit type motor trouwens in de F1 gebruikt. De laatste 180 graden v12 was van de Ferrari 312T5 in 1980.

    Login om te reageren
  70. Henne zegt

    12 januari 2009 om 19:22

    De peekaas van het huidige motoren liggen tussen de 700 & 800 pk.
    Er zijn kleine aanpassingen ten opzichte van vorig jaar. Waar het Ferrari blok het sterkste was met iets over de 750pk. Nu zal het rond de 770pk zijn.

    Login om te reageren
  71. Sjaakk zegt

    12 januari 2009 om 19:26

    zal het deze keer ook zo spannend worden als vorig jaar en met zo’n eind senario. het was wel een leuk seizoen toen.

    Login om te reageren
  72. Dagg zegt

    12 januari 2009 om 20:15

    Als ik eerlijk ben lijken ze met het uiterlijk een stap terug te doen in de tijd. GAAF!!!! De afgelopen twee seizoenen waren in mijn ogen mooi en dat zal dit seizoen niet anders zijn zo dunt mij. Goed bezig…

    Login om te reageren
  73. Citrofiel zegt

    12 januari 2009 om 20:17

    Ik ben nooit geïnteresseerd geweest in F1, maar met de ontwikkelingen van dit seizoen ben ik gefundeerd tegen. :P Ik ben overigens wel een beetje benieuwd naar wie er dit jaar gaat winnen, McLaren of Ferrari…

    Login om te reageren
  74. Victor-tje zegt

    12 januari 2009 om 20:18

    @bram, wat is nou het preciese verschil tussen de auto van mclaren en die van ferrari 2008, dat zijn naar mijn mening heel kleine dingetjes, een vouwtje hier en een vouwtje daar, dan nog wat carbon hier en daar, en klaar!

    Login om te reageren
  75. b0z4 zegt

    12 januari 2009 om 20:30

    Wat een rare vormen ? Een aantal jaren geleden vond ik F1 auto’s prachtig maar dat is nu echt veranderd !

    Login om te reageren
  76. topless zegt

    12 januari 2009 om 20:48

    Een boxermotor wordt boxer genoemd omdat de tegenover elkaar liggende zuigers naar elkaar toe bewegen of van elkaar af. Net als de vuisten van 2 tegenover elkaar staande boxers. Dat gebeurt alleen wanneer de drijfstangen van de tegenover elkaar liggende zuigers niet op dezelfde kruktap zijn bevestigd. Wanneer dit wel het geval is, bewegen de zuigers niet naar elkaar toe en is er dus geen sprake van een boxermotor. De motor in een 512BB is daarom geen boxer, maar een platte v12 met een blokhoek van 180 graden.

    Login om te reageren
  77. Robin zegt

    12 januari 2009 om 20:55

    Wat een walgelijk, afschuwlijk ding. Ik vond ze altijd vet, maar dit is echt
    niet-normaal-lelijk!

    Login om te reageren
  78. Klaas zegt

    12 januari 2009 om 21:47

    @jimmie

    ooit gehoord van Bridgestone? (bs). BBS zijn de velgen, niet het rubber (in de wandelgangen ook wel de band genoemd)

    ;)

    Login om te reageren
  79. Pelder zegt

    12 januari 2009 om 21:50

    http://www.youtube.com/watch?v=DAfhn6BaXHk#t=1m40s

    Filmpje van de F60, onboard

    Login om te reageren
  80. DonSei zegt

    12 januari 2009 om 22:03

    Ik zie nergens het logo van TATA op de auto

    Login om te reageren
  81. Sjaakk zegt

    12 januari 2009 om 22:34

    @topless uitleg boxermotor;

    twee cilinderbanken liggen recht tegen over elkaar.

    Login om te reageren
  82. CRASH zegt

    13 januari 2009 om 02:09

    ben echt geen ferrari-fan
    heb er eigenlijk een bloed hekel aan
    ordinaire rode bolides
    “nooit” bestraft worden
    met een V12 rijden en afgedroogd worden door een (ford) V8
    maar hoop toch dat ze hamilton van een tweede titel
    kunnen afhouden
    wist niet dat het kon
    maar haat hem 10 keer meer!

    Login om te reageren
  83. flappie zegt

    13 januari 2009 om 10:16

    lache die streepjescode op de zijkant!!

    Login om te reageren
  84. Arie zegt

    13 januari 2009 om 14:42

    http://www.autojunk.nl/clips/view/150858

    Login om te reageren
  85. Eibo zegt

    13 januari 2009 om 17:57

    Geen nood, volgens Ferrari-ontwerper Nikolas Tombazis gaan ze eerst nog even verder met doorontwikkelen voordat de eerste race gaat beginnen. Je mag immers tijdens het seizoen niet meer testen… Ben benieuwd wat het gaat brengen, maar in ieder geval moeten we het voorlopig hebben van de slicks en zeker niet van de regelgeving omtrent de vleugels van die dingen. BLEHG!

    Login om te reageren
  86. hupke zegt

    14 januari 2009 om 19:30

    Euh, ik wist niet dat recesie betekende dat men terug met een auto uit de jaren ’90 moet gaan rijden.

    Man de FIA heeft het toch echt wel bond gemaakt. De arme teams verpesten de F1, nu ja de FIA verpest terwille van de arme teams de F1. Dat moet ophouden dat Max “Nazi” Mosley zich maar eens met wat anders gaat bezig houden.

    Login om te reageren
  87. Rico zegt

    15 januari 2009 om 08:45

    Mooie wagen,alleen nu weer de lichtmetalen velgen terug ipv die plastic wieldoppen.

    Login om te reageren
  88. Audiboy zegt

    19 januari 2009 om 12:06

    Ziet er goed uit!
    Nu wel Kampioen?
    Ik hoop het wel!

    Login om te reageren
  89. Marcel 16v driver zegt

    20 januari 2009 om 17:08

    nou dat word dit jaar geen f1 kijken het ziet er niet uit!!!!!

    Login om te reageren
  90. BMWX3 zegt

    24 januari 2009 om 12:39

    Inmiddels heb ik 10 verschillende vormen van uitleg gehoord wat nu wel en niet een boxermotor is. Hier komt nr. 11. En die klopt ;-)
    Boxermotor= de zuigerstang(en) van de tegenoverliggende cilinderbanken/rijen delen één kruktap. Dus twee zuigers op één kruktap. Dat de boxermotor ‘plat’ is (dus 180 graden) is gedaan voor de balans. Theoretisch zou je dus ook een boxermotor met een blokhoek van 90 graden kunnen bouwen.
    V-motor= iedere zuiger heeft een eigen kruktap. Een platte 180 graden v-motor is dus ook mogelijk. Ferrari BB heette Berlinetta Boxer maar had geen boxermotor maar een platte V-12.
    Een ‘echte’ boxer is goedkoper ivm een eenvoudiger en kortere krukas met minder lagers. Het blok op zich is ook een stuk korter/compacter. Aan de andere kant heb je wel twee aparte cilinderkoppen nodig als jedeze vergelijkt met een vier/zescilinder in lijn motor. De verbrandingsslagen zijn ook anders dan bij een ‘gewone’ motor. Vandaar het karakteristieke ‘boxergeluid’. Denk aan de kever, citroën 2CV enz. en natuurlijk de Subaru Impreza.

    Login om te reageren
    • stijn de baere zegt

      29 december 2009 om 14:14

      @BMWX3: le bent lekker mis hier is nr 12 en de juiste
      Boxermotoren worden ten onrechte ook wel 180º V-motoren genoemd. Er is echter een verschil: bij een boxermotor bewegen twee tegenover elkaar liggende zuigers in tegengestelde richting (dus naar elkaar toe of van elkaar af) en delen ze niet één krukastap. Bij een 180º V-motor hebben twee tegenover elkaar gelegen zuigers wel één krukas tap en bewegen ze in dezelfde richting.

      Login om te reageren
  91. Raptor zegt

    24 januari 2009 om 20:57

    Der staat FIAT op; behoorlijk groter dan het paardje… Ziet er maar raar uit FIAT op een F1. Moederbedrijf of niet… :-s

    Login om te reageren
  92. Xavier Ferrari-Fan 4 ever zegt

    28 januari 2009 om 09:20

    Ik vindt het echt jammer dat deze auto’s zo lelijk zijn geworden, van mooi, breed, aerodynamisch naar gedrongen, smal, blokkendoos…
    Verschrikkelijk, Enzo ferrari moet zich in zijn graf hebben omgedraaid, en als Schumi nog zou rijden zou hij op zijn knieën gaanvan armoede.
    Maarrrrrr… ferrari heeft wél de mooiste van alle deze lelijke wagens, hopelijk wordt het volgend jaar een beetje beter en worden de auto’s weer wat groter en sneller…

    Login om te reageren
  93. alfa freak zegt

    4 april 2009 om 17:49

    de F1 wagens van dit jaar vind ik echt lelijk ze trekken op niks zeker die spoiler :cry:

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North