• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

FIA baas wil elektrische Formule 1 klasse

Auteur: Dennis, gepost 5 april 2011 om 21:40 – 40 Reacties

Radiografische Formule1 wagen

Vanaf middelbare leeftijd, gaat je gehoor langzaam achteruit, maar de huidige mp3-generatie helpt de natuur graag een handje. Het gehoor van de 65-jarige FIA baas Jean Todt, zal ook niet opperbest meer zijn, want Formule 1 wagens maken nu eenmaal een ongelooflijke takkenherrie. Zou zijn interesse voor een elektrische Formule 1 klasse daar vooral door geprikkeld worden?

In de aanloop naar een elektrische Formule 1 klasse, zal de FIA eerst aparte klassen voor o.a. elektrische raceauto’s en karts introduceren. Op die manier moet de wereld meer en meer vertrouwd raken met het concept van elektrisch racen. Een eerste elektrische raceklasse moet al in 2013 een feit kunnen zijn.

Todt heeft zijn plannen reeds besproken met Europarlementariër Antonio Tajani, die graag ziet dat de Europese lidstaten dergelijke initiatieven omarmen. Bernie Ecclestone zal de plannen naar alle verwachting alles behalve warm ontvangen. Ecclestone was al een tegenstander van Todt’s plan om hybride turbomotoren vanaf 2013 te introduceren.

De Fransman is zich ervan bewust dat hij de F1 teams alleen zover krijgt wanneer elektrisch rijden ook ook duidelijke voordelen heeft. De teams zijn constant op zoek naar manieren om hun prestaties te verbeteren. Als voorbeeld noemt hij de Shelby Ultimate Aero EV, momenteel de snelste elektrische auto. Deze sprint in 2,5 seconden naar de 100 km/u. Dat is “slechts” een seconde langzamer dan een F1 bolide, dus de techniek heeft potentie. (via: telegraph)

Ook interessant!

  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
  • Oud FIA-baas Max Mosley overleden
  • Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
    Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
  • 1 in de sprintrace
    FIA: Regels sprintrace kunnen worden aangepast

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

bernie-ecclestone, Elektrisch, Formule 1, jean-todt, Racing

Vorig bericht: « We worden steeds meer afhankelijk van de auto
Volgend bericht: Ford gaat auto’s lichter maken met bubbeltjesplastic »

Lees Interacties

Reacties

  1. ds3lover zegt

    5 april 2011 om 21:43

    dat worden dus races van ongeveer 5 dagen… 5 rondjes rijden 8 uur in het stopcontact en weer 5 rondjes rijden. zo 1 raceweekend met 22 wagens zal veel uithalen op vlak van CO² uitstoot…

    Login om te reageren
    • Frasker zegt

      5 april 2011 om 22:12

      @ds3lover: Das de reden waarom ze het willen introduceren. Tuurlijk, 22 auto’s geven bij elkaar echt niet genoeg uitstoot om de wereld te redden. Maar de technologie gaat snel verbeterd worden als je F1-teams hier oplossingen voor last verzinnen. En die techniek stroomt door naar de openbare weg, en dat is wel belangrijk. Bovendien zet je hiermee elektrisch rijden meer in de schijnwerpers.

      Login om te reageren
      • jortie zegt

        6 april 2011 om 00:43

        @Frasker: noem jij eens 1 van de dingen die in bijvoorbeeld een bleumotions zit die rechtstreeks uit de f1 komt.

        formule 1 is de koningsklasse de wagens die het snelst het best en het meeste lawaai maken dat word dus gewoon weg verpest door de fia met hun groene ideeen.
        terug naar de v12 dat is f1

        Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          6 april 2011 om 10:02

          @jortie: inderdaad, het stille formule 1 wagen halen zoveel van de beleving weg! op tv zal je niet zo heel veel van merken maar als je wel is naar een GP bent geweest weet je wat een ongelovelijk geluid die wagens produceren.

          Login om te reageren
        • As_long_as_it_is_fast zegt

          7 april 2011 om 00:42

          @jortie: Daar gaat ’t toch om? Ze zijn de beste zeg je zelf. Wat gaat er van worden als alle teams betere techniek in hun elektrische auto willen steken? Er gaat meer onderzoek gedaan worden dan nu, en er gaat progressie komen op vlak van elektrische aandrijving en dat zal hoe dan ook de ontwikkeling ten goede komen en doorstromen naar de openbare weg.

          Login om te reageren
  2. ruud zegt

    5 april 2011 om 21:44

    ik ben dan benieuwd wanneer de FIA ook online race-gaming gaat organiseren….met een stoel van playseat;)

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      6 april 2011 om 17:08

      @ruud:

      http://www.formula-simracing.net/

      Is er dus al, maar (nog) geen FIA-klasse… ;)

      Login om te reageren
  3. janklaassen zegt

    5 april 2011 om 21:47

    Ligt er ook maar net aan hoe die energie wordt opgewekt, als het dmw van de kolencentrales gaat, komt daar alsnog CO2 vrij en schiet je weinig op. Maar bescherm je alsnog (en dat was de bedoeling) Jean Todt’s gehoor.

    Login om te reageren
  4. vale46 zegt

    5 april 2011 om 21:56

    Jean Todt heeft echt géén verstand van elektromechanica!
    Die beseft niet hoeveel energie het kost om 300 KM te rijden, laat staan racen!
    Als ze dat willen doorduwen moet je er een karretje batterijen achter hangen :s

    Ik zeg: doen die elektrische opstapklassen!
    Maar: wel met brandstofcellen die op waterstof werken. Deze veroorzaken geen enkele (directe) uitstoot van schadelijke gassen & een brandstofcel kan je behoorlijk eenvoudig bijtanken(als het nodig zou zijn).

    De batterijen-technologie staat nu eenmaal nog niet zo ver om 300 km te racen aan het tempo van F1,F3000,GP2,… wagens.

    Ik heb zo een voorgevoel dat Ecclectone Todt nu helemaal naar de maan wil schieten XD

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      5 april 2011 om 22:12

      @vale46:

      Ik denk dat Jean Todt als teambaas en ex-rijder vrij goed beseft wat 300kmh is.

      Ofwel bedoelt hij brandstofcellen in combinatie met een elektromotor, er is onderzoek genoeg naar vloeibare brandstoffen om in brandstofcellen te gebruiken.
      Ofwel bedoelt hij superdure batterijen die niet lang zullen meegaan. Als ze dus lang willen racen moeten ze waarschijnlijk ipv bijtanken batterij wisselen ofzo (gevaarlijk?).

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        6 april 2011 om 17:37

        @Hupke:
        Ik bedoelde de afstand van 300km, niet de snelheid 300km/h.
        Snelheid is niet het probleem, afstand is het probleem.

        Momenteel zijn er nog geen batterijen(van aanvaardbaar formaat) die zo een snelheden, zo lang kunnen volhouden.
        Brandstofcel is de de enige optie.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          7 april 2011 om 18:39

          @vale46:

          Mag je zeker van zijn dat brandstofcell de enige optie is, tenzij de batterij in een pitstop gewisseld zou kunnen worden. Maar dan is die geen deel van het chassis en dus niet efficient.
          Het zou trouwens ook levensgevaarlijk zijn.

          Snelheid is trouwens wel een groot probleem. T’is te zeggen, tegen 200kmh rijden kost 4 keer zoveel energie (luchtweerstand nog niet meegerekend) dan 100kmh rijden en 300kmh is 9 keer zoveel.
          Terwijl afstand een gewoon lineair probleem is. 200 km kost dubbel zoveel energie dan 100 km.

          Login om te reageren
          • vale46 zegt

            14 april 2011 om 09:29

            @Hupke:
            Ik ken mijn lessen stromingsdynamica.
            F = 0,5 * Cw * A * rho lucht* v²
            De kracht word exponentieel groter bij een liniare versnelling. bla bla

            de snelheid van 300km/h halen is niet moeilijk, dat kan je batterij wel af, maar dit 50 rondjes aan een stuk doen , dat kan je batterij niet aan.

            Laat het er ons op houden dat die snelheid, in combinatie met die afstand onmogelijk is met batterijen.

            Login om te reageren
  5. norge zegt

    5 april 2011 om 22:05

    Een minirace voorafgaand aan de F1 op zondag kan best grappig zijn.
    Wel de teams vrije teugels geven ,alles mag zolang het maar electrische auto’s zijn.

    Login om te reageren
  6. mokum333 zegt

    5 april 2011 om 22:07

    Zet het eens open. Laat techniek weer een beetje meer spreken ipv regels maken.
    Zet bijvoorbeeld een CO2 limiet per race (en om écht milieuvriendelijk te zijn ook een limiet per bedrijf of iets in die richting.) en laat de motoren vrij.
    Maak een super zuinige 12 cilinder of en dikke 1 pitter. Laat de creativiteit maar vloeien.
    Dit is was ik een beetje mis in de f1, alles lijk veel op elkaar. Een f1 auto met 6 wielen? Hij is er geweest, maar zal je nu noooooit meer zien.
    Misschien zal je dan ook weer techniek terug zien in de ‘normale’auto.

    Login om te reageren
  7. dennisberkhout zegt

    5 april 2011 om 22:08

    Beetje tegenstrijdig vind ik dit soort racen.
    Wie milieuvriendelijk wil doen, gaat maar kijken naar wielrennen! Eerst het terugbrengen naar V8, binnenkort de 4 cilinder turbo motoren, en dan zou vervolgens de elektrische F1 moeten worden gelanceerd? Als dit zo doorgaat, voorspel ik dat er rond 2020 geen Formule 1 meer bestaat. Niemand die de sport dan nog waardeert. Ik in ieder geval niet, in dat geval.

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      5 april 2011 om 22:14

      @dennisberkhout: ” Wie milieuvriendelijk wil doen, gaat maar kijken naar wielrennen!” +1 :P

      Login om te reageren
  8. imba zegt

    6 april 2011 om 03:02

    Tja,trap een gezonken koe nog maar wat dieper in de sloot zou ik zeggen.

    Login om te reageren
  9. mikeslsamg zegt

    6 april 2011 om 07:20

    ik hoop niet dat er elektrische F1 wagens komen. dan is er geen lol meer aan.

    Login om te reageren
  10. mattraket zegt

    6 april 2011 om 09:03

    Is er nu dan wel lol aan?!

    De lol wordt echt niet bepaald door het geluid dat er uit die wagens komt (en dat is zo’n beetje het enige verschil dat ik kan ontdekken tussen de huidige F1 en een elektrische F1). Geluid dat de meesten van ons bovendien nauwelijks goed te horen krijgen omdat we niet op een circuit staan maar voor de buis hangen (van de honderden miljoenen kijkers gaat minder dan één procent zelf naar het circuit).

    De lol wordt bepaald door de strijd tussen de rijders, en daarbij spelen de regels (die jaarlijks veranderen) een veel grotere rol.

    Maar ja, we zijn jongetjes hè en die vinden het erg als er iemand aan zijn lawaaiige speelgoed zit. Het is niet voor niks dat ‘broembroem’ een van de eerste woordjes is die we kunnen uitspreken. Word misschien tijd dat we daar ‘zoeeemmm’ aan toevoegen.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      6 april 2011 om 10:07

      @mattraket: dit is de hoogste tak van motorracen! niemand daar geeft een Fuk om het millieu, ze doen het alleen maar omdat ze dan meer geld krijgen. de fans willen 1200pk vuurspuwende turbomotoren en v12’s. de rijders willen het ook de vervuilende v12’s terug, maar nee we maken ons zorgen over wat de wagens uitstoten, we (de bazen van F1) willen een groen imago krijgen.
      De vliegtuigen waarmee ze de wereld overvliegen stoten in een vlucht meer uit de het hele veld in een seizoen…
      En alsjeblief, ga een keer naar een formula 1 race en dan praat je wel anders.
      formula 1 zonder geluid… stelletje idioten.

      Login om te reageren
      • mattraket zegt

        6 april 2011 om 23:39

        @lambo4all:
        Dat zei ik nou juist: de meesten gaan niet naar het circuit! Die zitten onderuit gezakt op de bank te luisteren naar een slechte geluidsopname. Maar wat maakt het uit, die hele Formule 1 is toch geen ruk aan. De meeste tijd zit je anderhalf uur lang te kijken naar auto’s die rondjes achter elkaar aanrijden, in de hoop tijdens een pitsstop te kunnen inhalen.

        Login om te reageren
  11. NLBUURMAN zegt

    6 april 2011 om 09:27

    dan wordt ’t net zo mooi als een schildpaddenrace… no sound, no feeling.

    Login om te reageren
  12. Megakix zegt

    6 april 2011 om 09:38

    Helemaal niets te horen = niets te beleven = niets te ‘doen’ = niets te genieten = nooit kijken.

    Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      7 april 2011 om 00:44

      @Megakix: Niemand zegt dat de gewone F1 moet verdwijnen omdat de elektrische geïntroduceerd wordt? Het lijkt mij een goed initiatief dit te organiseren want als ze het ergens voor mekaar krijgen als het om ontwikkeling draait, is het wel in F1 races en andere. Zolang er maar genoeg op’t spel staat! :)

      Login om te reageren
  13. Freewarefreak zegt

    6 april 2011 om 10:00

    Ik heb nu al regelmatig dat ik tijdens een live verslag van een race in slaap donder.. en dan nu zonder geluid.. spannend.. not.. dan haal ik niet eens de helft van de wedstrijd meer. Niet doen FIA!

    Login om te reageren
  14. minimarcos zegt

    6 april 2011 om 10:26

    Spectaculair is f1 toch al niet meer, ik kijk veel liever naar lemans of gt races…

    Dus kom maar op met wat anders, laat het weer de technologische klasse worden die het was…

    Maar alleen electrisch? de batterij techniek is nog niet vergenoeg gevorderd (of ze moeten electrolyt kunnen wisselen)

    of doe een hybride klasse, met bijvoorbeeld max 50liter brandstof per race… Degene met de meeste rondjes na 2 uur is numero uno

    Login om te reageren
  15. Alex_79 zegt

    6 april 2011 om 10:55

    Lijkt erop dat Todt hier naar heeft gekeken:

    http://green.autoblog.com/2010/12/03/trophee-andros-electrique-kicks-off-sophomore-season-in-the-snow/

    al loopt ie nu toch wel erg hard van stapel.

    Login om te reageren
  16. zoef zegt

    6 april 2011 om 10:59

    Er is maar 1 juist reglement voor F1 denk ik: unlimited. Everything goes. Laat het allerbeste dan maar winnen.

    Login om te reageren
  17. r2d2 zegt

    6 april 2011 om 11:27

    in alle eerlijkheid, elektrisch rijden is de toekomst. Wat er nu gebeurd in de automobiel industrie heet gefaseerde overgang. Door de enorme concurrentie in de industrie is er geen enkele fabrikant die zijn positie kan opgeven en volledig over kan gaan op elektrisch. Oude techniek beleeft dan nog een laatste opleving (zoals nu dus met de zuinige diesels en regeneratieve remmen)alvorens nieuwe techniek opkomt. Angst voor de wet van de remmende voorsprong doet de industrie verbleken met drastisch innoveren. Bang om gekopieerd te worden en de strijd te verliezen. Lijkt mij een goed plan om de F1 over te laten gaan op elektrisch. Batterijtechniek is wel degelijk vergevorderd, er is alleen nog geen incentive voor de industrie om echt door te pakken.

    Login om te reageren
  18. Hubert zegt

    6 april 2011 om 13:08

    Kunnen ze dan niet gewoon electrisch gaas op 2meter hoogte over de baan spannen?
    Dan kunnen ze net als botsauto’s electrisch rijden en kan er normaal ingehaald worden en ze hoeven geen zware batterijen mee te nemen.

    Login om te reageren
  19. jobh zegt

    6 april 2011 om 15:33

    @ds3lover oude accu er uit nieuwe accu er in , how hard can it be

    Login om te reageren
  20. Frankypanky zegt

    6 april 2011 om 17:15

    Hm,

    Ik lees vaak dat het geluidsproductie onderscheidend zou zijn.

    Hetzelfde argument kwam ook bovendrijven, toen men opperde om met diesels te racen.

    Dat is nu toch ook goed gekomen? Rij eens mee met een Audi R10 TDI, dan piep je wel anders! Maar je piept niet over het gebrek aan ‘audiologe beleving’.

    Ik voorzie een soortgelijke reactie voor wat betreft elektrische race-wagens…

    Login om te reageren
  21. Dimglor zegt

    6 april 2011 om 20:18

    Zou enigszins echt jammer zijn.. Want die F1 bolides maken toch zo’n fantastisch geluid…. Anderzijds kan het ook positief zijn… Want dan zijn er steeds meer en meer mensen die onderzoek steken in elektrische voertuigen en zo zou die technologie veel rapper evolueren..

    Login om te reageren
  22. Cantago zegt

    6 april 2011 om 23:14

    Jongens snap het nu eens… Je hebt een bepaald aantal zintuigen, en hoe meer er geprikkeld worden hoe beter! Bij de F1 heb je uiteraard de spectaculaire auto’s (zicht), het gruwelijke geluid (gehoor), de hitte uit de uitlaat (tast) en de voelbare trilling telt ook mee als je gaat kijken op een circuit. Als je dit elektrisch maakt, welke zintuigen worden er dan nog geprikkeld? Of je er nu naast staat of via de TV, je kunt alleen nog kijken, is dat leuk? NEE! Dus doe maar gewoon niet!

    Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      7 april 2011 om 00:45

      @Cantago: Ook hier, niemand zegt dat de gewone F1 hoeft te verdwijnen als de elektrische eraan komt.

      Login om te reageren
      • Cantago zegt

        20 juni 2011 om 21:45

        @As_long_as_it_is_fast: Oe, dat vind ik een HEEL goed punt!

        Login om te reageren
        • As_long_as_it_is_fast zegt

          20 juni 2011 om 22:52

          @Cantago: Holy crap man! Waar heb jij gezeten? Ik herinnerde me deze post zelfs niet meer.. ;)

          Login om te reageren
  23. tjorque zegt

    7 april 2011 om 10:11

    ik ben voor!

    F1e gewoon naast de F1, leuk voor de ontwikkeling, en als je F1 kijkt op tv hoor je toch weinig van het geluid doordat er een janlul doorheen zit te lullen…

    Login om te reageren
  24. F1Tim zegt

    18 april 2011 om 13:14

    Geen nood. Wanneer de groene subsidies binnen enkele jaren afgebouwd worden (dat zal ongetwijfeld zo zijn, want de geldberg is niet oneindig), zal die groene hype automatisc uitdoven omdat het financiele voordeel dan omslaat in een financiele kater bij aankoop. Al die groenen hebben dus nog enkele jaartjes om hun laatste adem uit te blazen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North