• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

FIA en Ferrari staan morgen voor de rechter [UPDATED]

Auteur: Dennis, gepost 18 mei 2009 om 21:25 – 42 Reacties

FIA vs Ferrari

Jullie hebben op mijn verzoek al gespeculeerd over wie als eerste zal zwichten, de FIA of de Formule 1 teams. De rechter mag zich er nu mee bemoeien, want morgen gaan de FIA en Ferrari samen gezellig op de koffie bij de rechtbank in Parijs. De rechter moet maar eens wijze worden uitspreken over de voorgenomen budgetlimiet. De FIA had ondertussen al een beetje water bij de wijn gedaan door de teams die de budgetlimiet overschrijden niet langer te zullen straffen met technische beperkingen, maar dat was voor Ferrari niet voldoende om af te zien van een rechtzaak.

FIA voorzitter Max Mosley weigert nog altijd af te stappen van de budgetlimiet van 44 miljoen euro en dat is voor Ferrari reden om de gerechtelijke procedure tegen de FIA door te zetten. Mosley maakt zich daar niet al te druk over en vraagt zich af of de rechter gevoelig is voor de argumentatie van Ferrari. De Formule 1 is zonder Ferrari wat Mosley betreft absoluut minder interessant, maar dat betekent nog niet dat zij ook de regels mogen bepalen.

De kwestie begint onderhand behoorlijk te dringen vanwege de inschrijvingstermijn voor het nieuwe seizoen. Tussen 22 en 29 mei moeten de teams zich inschrijven en inschrijven betekent conformeren aan de nieuwe regels. To be continued. (via: parool)

UPDATE 19 Mei: Het team van Ferrari krijgt woensdag om 14.00 uur te horen of hun rechtszaak tegen de FIA succesvol is of niet. Dat heeft een woordvoerder van de rechtbank bekend gemaakt. Ferrari probeert via de rechter de invoering van een budgetlimiet tegen te houden. (bron: gpupdate)

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Formule 1

Vorig bericht: « Veritas RS III debuteert op Salon Prive in Londen
Volgend bericht: Geiger Corvette Z06 biTURBO: 890 pk – 354 km/u »

Lees Interacties

Reacties

  1. wotevajjjj zegt

    18 mei 2009 om 21:27

    ferrari zwicht
    als ze egt zouden stoppen zou er geen rechtszaak van komen denk ik
    waarschijnlijk zal er een 200mil budget ofzo komen

    Login om te reageren
  2. WieAndersDasAuto zegt

    18 mei 2009 om 21:31

    Nou dan moet Ferrari maar opschieten. Want dit kan best lang duren… Ik hoop dat de rechter voor Ferrari kiest. Het is en blijft toch een legende in de F1.

    Login om te reageren
  3. jaudi zegt

    18 mei 2009 om 21:33

    r7 butgetliemiet?? Ik vind eigenlijk wel dar Ferrari moet winnen want ik denk niet dat het er echt spannender van gaat worden en het zou natuurlijk zonde zijn als er zoveel teams opstappen

    Login om te reageren
  4. Qrein zegt

    18 mei 2009 om 21:34

    ferrari kan niet zonder de F1 en de Formule 1 kan niet zonder ferrari, zouden ze echt willen stoppen dan hadden ze dat al gedaan

    Login om te reageren
  5. RenJie zegt

    18 mei 2009 om 21:36

    Ben toch bang dat Ferrari dit gaat verliezen..

    Login om te reageren
  6. Daniel zegt

    18 mei 2009 om 21:49

    Gokje,
    Budget limiet komt rond de 80-90 miljoen te liggen.
    met in het achterhoofd dat andere teams ook wel zulke bedragen zullen besteden om een seizoen door te komen
    vooral Mclaren, maar die durft zijn mondje niet open te trekken!

    Login om te reageren
  7. W115 zegt

    18 mei 2009 om 21:51

    De mafia achter Ferrari krijgt alles voor elkaar, dus dit zal wel een eitje worden ;)

    Login om te reageren
  8. MC zegt

    18 mei 2009 om 21:54

    Budgetlimiet hoezo dat eigenlijk? Een beetje normale wagen kost al een paar miljoen. Laten we zeggen brandstof, banden en de rijders. Nog een paar 10 mijoen euro weg. De monteurs en blablabla ook nog eens weer een miljoen weg. Tja, tel ze bij elkaar op en je hebt al gauw 30 mln. euro en dat enkel voor 1 wagen. Alle teams hebben meerdere wagens dus tja… En bij Ferrari meer kwaliteit en meer onderzoek in gezeten dus ook de prijs hoger.

    Login om te reageren
  9. ErikE zegt

    18 mei 2009 om 21:59

    @ MC
    De salarissen van de coureurs worden niet meegerekent in het budgetlimiet.

    Login om te reageren
  10. ErikE zegt

    18 mei 2009 om 22:01

    @ mezelf: meegerekend

    Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    18 mei 2009 om 22:02

    voor de rechter !!

    respectabelen ondernemers laten het nooit zover komen ..
    de wegen scheiden lang en breed voor dat het zover komt ..

    bedankt voor de gedane zaken en het gaat u goed ..

    Login om te reageren
  12. Jochempie zegt

    18 mei 2009 om 22:02

    Ik denk zodat meer teams een kans krijgen op een eerlijke strijd? Zou wel gaaf zijn natuurlijk!

    Login om te reageren
  13. Neluz zegt

    18 mei 2009 om 22:03

    En nu maar hopen dat Ferrari wint !! :D

    Login om te reageren
  14. Buijsman zegt

    18 mei 2009 om 22:07

    Ferrari mag wel keer hard aan gepakt worden..

    Login om te reageren
  15. DIPSHIT zegt

    18 mei 2009 om 22:12

    Uiteraard zegt ie dat F1 zonder Ferrari niet minder interessant wordt, hij wil zich sterk tonen. En UITERAARD is de F1 minder interessant zonder Ferrari (ben zelf McLaren fanaat).

    Login om te reageren
  16. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    18 mei 2009 om 22:14

    Vreemd, dus als een overkoepelende organisatie een regel opstelt en een ‘onderknuppel’ dat niet zint, spant het een rechtzaak aan??

    Kansloze missie voor Ferrari…
    Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat de regel ok is, er moet gewoon een ‘superklasse’ zijn waarin vrijwel alles mogelijk is.

    Zo wil ik ook al jaren een Olympische spelen waar alle doping toegestaan is. de 100 meter in 6 seconden ofzo. Humor toch?
    :D

    Login om te reageren
  17. e39turbo zegt

    18 mei 2009 om 22:16

    ferrari is niet tegen de BUDGETLIMIET (en niet budgetliemiet)
    ze willen gewoon met normale stappen terug gaan!
    dus bijv. 80 60 en daarna 40 mil.
    elk jaar weer wat minder

    Login om te reageren
  18. MGMIDGETMKIII zegt

    18 mei 2009 om 22:20

    @ svenska Aeroplan AB

    Als die superklasse er dan komt is er geen hond die naar een low budget klasse gaat kijken, dat resulteert weer in lage reclame inkomsten dus een verlies draaiende klasse en dat is wel het laatste wat de FIA kan gebruiken.

    En als je olympische spelen met doping gaat doen dan vallen er op een gegeven moment doden doordat ze zich stijf spuiten met steroïden en andere meuk. Misschien krijg je dan formule 1 auto’s met raketmotoren die zich binnen 200m opblazen. Ik weet niet of je daar gelukkig van wordt….

    Login om te reageren
  19. Esprit_de_Flandre zegt

    18 mei 2009 om 22:42

    Als Ferrari verliest kunnen ze toch nog met ‘creatief boekhouden’ aan de slag? Bijvoorbeeld Ferrari ontwikkelt de motor en verkoop die voor 1 euro aan Scuderia, of ze kopen bandjes voor 1 cent het stuk en het moederbedrijf geeft dan een paar enveloppen door. Zo van die dingen.

    Login om te reageren
  20. VonStroke zegt

    18 mei 2009 om 22:44

    Het zou slecht zijn voor de sport mocht Ferrari winnen. Zij moeten de regels niet bepalen. Ze zijn voor alle teams hetzelfde. (ook al zouden er twee aparte systemen zijn). Dan nog kan Ferrari simpelweg beslissen wat ze het beste vinden. Maar nee, Ferrari zit nu in de hoek waar de klappen vallen en alles is goed genoeg om een ander daarvan de schuld te geven. Ze weten altijd iets. Als andere teams het kunnen moeten zij het zeker kunnen.

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    18 mei 2009 om 22:44

    Geen technische beperkingen meer voor teams die het limiet overschrijden? Wat blijft er dan nog over? Dat was toch juist het belangrijkste..?

    Login om te reageren
  22. Stefan-Venema zegt

    18 mei 2009 om 23:16

    “wijze worden uitspreken” > “wijze woorden uitspreken”

    Ot: Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat Ferrari op tafel weet te leggen. Met alleen een sentimentele redevoering over het belang van het behoud van Ferrari in Formule 1, zal een rechter niet onder de indruk zijn vrees ik.

    Login om te reageren
  23. Blizzzzz zegt

    18 mei 2009 om 23:34

    http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=37912

    Ik denk persoonlijk dat Ferrari een grote kans maakt om te winnen.

    Login om te reageren
  24. Stefan-Venema zegt

    18 mei 2009 om 23:36

    Er zit overigens wel een goede reden achter al de regeltjes; de F1 gaat te snel.

    De FIA wordt onderhand wanhopig om de snelheid eruit te halen, of in ieder geval niet op te laten lopen. Een budget limiet is natuurlijk bedoeld om technische vooruitgang de kiem in te smoren, maar dat is nu juist de essentie van de Koningsklasse der racerij.

    Ik vindt dat de huidige budgetten niet bijdragen aan een technologische vooruitgang, de wagens worden alleen maar 0,01 seconden sneller. De techniek waarin wordt geïnvesteerd loopt toch echt een paar jaar achter. Een motor met directe brandstof inspuiting is al geavanceerder dan F1 motoren. Natuurlijk zijn het technische hoogstandjes, maar alleen maar als optimalisering van datgene dat nu is toegestaan. En dat is toch echt verouderd.

    Er zouden regels moeten worden gemaakt waarbij er een brandstof verbruik limiet wordt ingesteld. Laat ze maar een auto bouwen die tijdens de race een verbruik heeft van 1 op 10, of misschien zelfs zuiniger. Dan zien we pas technische vooruitgang, dan wordt zo’n enorm budget het pas echt waard.

    Login om te reageren
  25. Stefan-Venema zegt

    18 mei 2009 om 23:41

    @ Esprit de Flandre; zo werkt het helaas niet. Aan alles dat wordt gebruikt tijdens een race, wordt door de FIA een waarde gekoppeld. Je kan dus niet een motor voor 1 euro aankopen, de FIA beslist voor jou wat volgens hen de waarde van die motor is. Zo wordt dan het Budget door de FIA ingevuld. Het is dan dus aan het team om te bewijzen dat ze die motor voor minder dan het vastgestelde bedrag is ontwikkeld en gefabriceerd, dat geldt natuurlijk ook voor de alle andere zaken zoals het salaris van de coureurs.

    Login om te reageren
  26. b0z4 zegt

    18 mei 2009 om 23:48

    FIA begint steeds gekker en gekker te worden. Wat is dat nou voor onzin over het budget ? Iedereen mag zelf weten hoeveel hij/zij uitgeeft , je mag ook niks meer.

    Login om te reageren
  27. JPM zegt

    19 mei 2009 om 00:08

    @ Dennis en iedereen

    Je mist het hele punt van de rechtszaak. Ferrari spant geen rechtszaak aan omdat ze het niet eens zijn met de regels maar omdat ze een veto recht hebben en daar geen gehoor aan gegeven wordt. Als de FIA regels opstelt dan heeft Ferrari daar een soort veto recht over. Ferrari beroept zich nu op het veto recht als het gaat over het budgetplafond. De FIA is van mening dat Ferrari de regelementen al heeft goedgekeurd een tijd geleden. Dáár gaat deze hele rechtszaak over.
    Weer een slecht geschreven stuk waar weinig research voor wordt gedaan, maar he dat maakt immers niet uit het is een blog en het is van jullie en wij moeten gewoon niet zeuren!

    Login om te reageren
  28. Arjan zegt

    19 mei 2009 om 08:19

    @ JPM

    Heel juist

    Login om te reageren
  29. Merry zegt

    19 mei 2009 om 08:26

    @ JPM

    Die Veto is 1 van Max zijn handige plannen om Ferrari slit te houden.
    Ze krrijgen extra geld om mee te doen en die Veto, in ruil zou Ferrari loyaal blijven aan de FOM en FIA zonder dissusie.
    Oftewel zwijggeld.
    Aangezien Ferrari zwart op wit hebben gedreigt weg te gaan zijn ze zelf hun afspraak niet nagekomen en geven de FIA dus vrij spel.
    Dit is een hele moeilijke zaak die Mosley denk ik makkelijk wint.
    En een gevecht met Mosley kom je noout goed van af, vraag maar na bij McLaren ;)

    Login om te reageren
  30. Lustigson zegt

    19 mei 2009 om 08:27

    JPM heeft ’t gesnapt, volgens mij.

    De opmerking in het artikel “maar dat betekent nog niet dat zij ook de regels mogen bepalen” snijdt dus geen hout, want dat is precies de discussie. De EU heeft enkele jaren geleden namelijk bepaalt dat de FIA zich niet mag bemoeien met de commerciële aspecten van Formule 1 (en andere klassen).

    De regelgeving, en specifiek die over een maximumbudget voor teams, beïnvloedt in hoge mate de commerciële kant van de sport. Ferrari vecht dit nu aan met als argument dat de teams (samen) de regels moeten opstellen en dat de FIA er alleen maar is om als scheidsrechter te bepalen of die regels wel worden nageleefd.

    Login om te reageren
  31. unanimo zegt

    19 mei 2009 om 08:55

    @Stefan-Venema
    1 op 10? Ik wil je idee niet gelijk wegsabelen, maar 1 op 10 is wel heel veel. Momenteel doen ze iets van 3-4 op 1. 1 op 1 is dan wat realistischer (en de tank dan natuurlijk kleiner laten maken, anders heb je geen pitstops meer).

    Login om te reageren
  32. Bert zegt

    19 mei 2009 om 09:27

    Ik vind het maar raar….
    voor 40 miljoen euro kunnen ze bij het ene team veel meer doen als bij het andere team. Al dat gezeik, ze moeten gewoon weer spanning erin brengen!

    Dat is het enige wat mist, spanning…. gevechten op de baan ala de eerste overwinning van Gilles Villeneuve, als dat er weer komt is het binnen een maand weer de koningsklasse!

    Login om te reageren
  33. Catch22 zegt

    19 mei 2009 om 09:30

    En dan koop je bij een extern bedrijf (dat je zelf runt) voor 1 euro een motor in die het andere bedrijf voor 5 miljoen heeft ontwikkeld en heb je officieel maar 1 euro besteedt.

    klaar.

    Login om te reageren
  34. Lustigson zegt

    19 mei 2009 om 10:01

    @ Catch22
    Dat is nu net wat de FIA in de vrijwillige (!) regeling heeft vastgelegd: alles wat je extern inkoopt, wordt tegen redelijke marktprijzen verrekend. Dus een motor of wat ook kan wel gesponsord worden, maar in de boeken staat er gewoon een bedrag bij.

    Login om te reageren
  35. Bart zegt

    19 mei 2009 om 10:46

    Vroeger was de F1 top notch techniek dat maakte het zo leuk.

    Login om te reageren
  36. Entwicklung88 zegt

    19 mei 2009 om 11:28

    De motoren zijn inderdaad niet direct ingespoten, maar ik heb ooit gehoord dat deze techniek gewoon niet haalbaar is met deze snelheden & krachten. Of dat het echt veel te duur zou worden op die manier, een van die 2 in ieder geval.
    Een budgetlimiet an sich ben ik niet tegen, wellicht wordt het dan ook steeds meer een strijd tussen de ingenieurs m.b.v. race-strategiëen.

    Login om te reageren
  37. Stefan-Venema zegt

    19 mei 2009 om 13:30

    Ze zijn niet direct ingespoten omdat ze dan nog véél meer vermogen zouden hebben. Dat mag niet van de FIA.

    Login om te reageren
  38. Benjamin1 zegt

    19 mei 2009 om 15:00

    Wat een kutmerk inderdaad. Dat F1 dan he, belachelijk al die betutteling met regeltjes hier en regeltjes daar.

    Login om te reageren
  39. Dan zegt

    19 mei 2009 om 16:39

    Wanneer stopt dit gezeur nu eens?

    Login om te reageren
  40. Kimi en Felipe zegt

    19 mei 2009 om 18:11

    @Dan: da’s een échte foute opmerking van je ;)
    Het is 3-3

    Login om te reageren
  41. BananaFlip zegt

    20 mei 2009 om 18:34

    De FIA begint zo langzaamaan toch een beetje te zuigen.

    Login om te reageren
  42. BananaFlip zegt

    20 mei 2009 om 18:35

    Ben ik nou echt de enige die nog oplet?
    Of ben ik gewoon een taalpurist?
    Kies maar, iig is “wijze worden” “wijze woorden”, toch?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North