• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

FIA: kritiek op strafpunten is onterecht

Auteur: nicolasr, gepost 6 juli 2021 om 20:00 – 14 Reacties

Strafpunten FIA

Er is na de Grand Prix van Oostenrijk nogal wat kritiek op het systeem van de strafpunten. Onterecht, zegt de FIA.

Het was me het raceweekendje wel in Oostenrijk. Naast de absolute dominantie van Max Verstappen, wordt er over meer dingen nagepraat. Over de strafpunten die sommige rijders op hun licentie hebben gekregen bijvoorbeeld.

Tekende collega @rubenpriest vanmorgen al op dat Red Bull-baas Christian Horner bang was dat de Formule 1 niet op voetbal moest gaan lijken, nu reageert de FIA daarop.

Teams zijn akkoord met strafpuntensysteem

Bij monde van racedirecteur Michael Masi laat de FIA nu weten dat de regels er nu eenmaal zijn en dat ze niet gewijzigd gaan worden. Hij vergelijkt het puntensysteem met een gewoon rijbewijs. In sommige landen kun je daar ook punten op krijgen.

Bij een bepaald aantal mag je je roze pasje inleveren. Dat is alleen te voorkomen door je rijstijl aan te passen. Zo ook in de Formule 1, aldus Masi.

Bovendien, zegt Masi, hebben de teams eind vorig jaar unaniem besloten dat het systeem werkt en dat er niks verandert hoefde te worden.

Lando Norris bijna het haasje

De discussie laait onder meer op vanwege Lando Norris. Hij kreeg na een klein incident op de baan met Sergio Perez 5 seconden tijdstraf en 2 punten op zijn licentie. Daarmee staat het totaal nu op 10.

Dat wil dus zeggen, als Norris zich volgende race weer breed maakt en zijn concurrent in het grint terecht komt, hij op 12 strafpunten kan komen. En die 12 is het magische getal, daarbij volgt een schorsing van 1 wedstrijd.

Max neemt het op voor Norris

Max Verstappen liet tijdens de persconferentie al weten de gang van zaken een beetje gek te vinden. Hij zou het een te zware straf vinden voor Norris als hij door een race-incident een wedstrijd langs de kant zou moeten staan.

Maar helaas voor Norris en Max, de FIA is onverbiddelijk. Het strafpuntensysteem blijft zoals het is en Lando moet oppassen. Pas volgend jaar kan er wellicht iets veranderen, maar dan moeten de teams daar wel allemaal mee instemmen.

Laten we het hopen.

Ook interessant!

  • Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
    Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
  • Waarom deze man hoopt dat Lando Norris iemand afsnijdt
  • 1 in de sprintrace
    FIA: Regels sprintrace kunnen worden aangepast

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, Lando Norris, Max Verstappen, McLaren, oostenrijk, Red Bull Racing, Sergio Pérez

Vorig bericht: « Koop deze Volkswagen Passat W8 voor een schijntje
Volgend bericht: Rechter oordeelt: Telefoon op schoot mag »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    6 juli 2021 om 20:11

    Dit artikel kan veel korter: “FIA: kritiek op FIA is onterecht”.
    Dat was altijd al zo en zal altijd wel zo blijven. Het is nou eenmaal een wet van Meden en Perzen dat als je bobo’s (sportbazen, directeuren, politici, zaakwaarnemers etc.) veel geld geeft dan worden ze vanzelf onfeilbaar…

    Login om te reageren
  2. Davion zegt

    6 juli 2021 om 20:35

    Wanneer verliest Norris terug punten ?

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      6 juli 2021 om 20:51

      @Davion: hij zal 2 punten minder op zijn licentie hebben per 10 juli. Dus vanaf Silverstone staat hij dan op 8 maar dan vervallen de volgende punten pas in november.

      Login om te reageren
      • okdoei zegt

        6 juli 2021 om 21:22

        @sportevo: hoe komt ie aan zoveel punten? Vind Norris niet bepaald roekeloos of lomp rijden.

        Login om te reageren
        • sportevo zegt

          6 juli 2021 om 21:33

          @okdoei: vorig jaar tijdens de Stiermarken GP 2 punten voor inhalen onder geel in de eerste vrije training, 3 punten in Turkije voor het negeren van de gele vlag in de kwalificatie, 3 punten in Baku voor het negeren van de rode vlag en niet meteen binnenkomen in de pits en dan deze 2 punten.

          Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    6 juli 2021 om 20:49

    Strafpunten omdat je aan het racen voor positie bent, daarbij nam hij gewoon de ideale lijn en Perez zat klem aan de buitenkant. Gegokt en verloren door Perez, uithuilen en verder racen

    Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    6 juli 2021 om 22:00

    Als er zoveel kritiek is dan mag de FIA er wel eens over nadenken. De FIA heeft immers ook alleen maar bevoegdheid omdat de teams dat zijn overeengekomen met elkaar. Ze kunnen ook een gezamenlijke middelvinger geven aan de FIA. Zijn ze meteen van die regels af.

    Login om te reageren
    • grandmasterb zegt

      7 juli 2021 om 00:03

      Flauwekul, de F1 barst van de reglementen, zonder regels zou het een ongelijke wedstrijd worden, degene met de sterkste motor (dan onbeperkt op te voeren) en het meeste geld zal dan altijd winnen. Nu lijkt het misschien ook daarop, maar door de huidige regels ligt het veld veel dichter bij elkaar.

      Login om te reageren
  5. Robert zegt

    6 juli 2021 om 23:09

    Ik durf de gok wel aan: Mazepin pakt die schorsing nog vóór het einde van het seizoen.

    Login om te reageren
  6. jippie zegt

    6 juli 2021 om 23:43

    Eigenlijk was de afgelopen race niet bepaald de race van Perez. In mijn ogen was het incident met Norris vooral aan hem zelf te wijten net als het incident erna. Los daarvan zijn het race incidenten die niet bestraft zouden moeten worden. Met bestraffen van dit soort futiliteiten wordt het leven wel uit de racerij gehaald en zullen races meer en meer een saaie optocht worden.

    Login om te reageren
  7. superfunky zegt

    7 juli 2021 om 06:56

    Nieuw fenomeen: de “F1 schwalbe”!! Die werkt als volgt:
    – Je kent het lijstje met strafpunten van je concurrenten uit je hoofd;
    – Je rijdt achter een concurrent die op scherp staat;
    – Op een onmogelijke plaats probeer je hem langs de buitenkant ik te halen;
    – Je belandt naast de baan;
    – En begint over de radio te roepen: “he pushed me of the track“;
    – next race: he is out!

    Easy!

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      7 juli 2021 om 10:00

      Om eerlijk te zijn: mocht Lewis nog wat punten terughalen, verwacht ik nog wel dat Bottas een keer per ongeluk met Bottas in aanraking komt. Heb je geen puntenschwalbe voor nodig.

      Login om te reageren
      • fapfap zegt

        7 juli 2021 om 10:46

        Ik verwacht altijd dat Bottas met Bottas in aanraking komt, maar dat gebeurt heel weinig de laatste tijd.

        Login om te reageren
  8. fapfap zegt

    7 juli 2021 om 10:48

    De FIA heeft gelijk, de regels moeten nageleefd worden.
    Het probleem is alleen, dat deze incidenten niet bestraft hoorden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North