
Is er een Fiat die nog lelijker is dan de Multipla? De Fiat Ecobasic concept komt in ieder geval aardig in de buurt. Het was Fiat’s eerste poging tot een milieuvriendelijk gebakje.
Begin deze eeuw scoorde Volkswagen goed met hun Lupo 3L, een A-segmenter met een revolutionair verbruik van 1 op 33. Fiat voelde die hete adem in hun nek en wilde de Duitsers hard gaan dissen met de Ecobasic. Een concept werd in 2000 op de autosalon van Genève gepresenteerd.
De Fiat Ecobasic moest een goedkope, milieuvriendelijke auto worden die gemakkelijk te produceren en te recyclen was. De conceptversie volgde die filosofie. Het was een 3,48 meter korte vierzitter, opgebouwd vanuit een stalen spaceframe. De carrosserie was om gewicht en kosten te besparen van plastic, net zoals de achter- en zijruiten. Er werd voor de auto geen druppel verf gebruikt, al het plastic was getint met kleurstof. Het interieur kenmerkte zich door vier inklapbare cheapass stoeltjes met stoelhoezen.
De auto was volledig modulair en als bouwpakket ontworpen. Dat zou grote voordelen bieden voor een snelle productie in meerdere fabrieken over de wereld.
Ook de eindgebruiker moest daar van kunnen profiteren. Zo kon er achteraf een vierde portier toegevoegd worden aan de van oorsprong driedeurs Ecobasic, of verving je het dakpaneel door een schuifdak-module.

Onder de kap van Ecobasic concept lag een 1.2 MultiJet diesel met commonrail-techniek, die destijds vooruitstrevend was doordat-ie voldeed aan de Euro-4 eisen die pas in 2005 van kracht werden. De 45 pk sterke mini-diesel was gekoppeld aan een halve automaat inclusief een eco-mode. Samen met de lage luchtweerstand van 0,28 Cw en het gewicht van 750 kilogram, bracht dat het verbruik op nog geen 3 liter per 100 kilometer, goed voor een CO2-uitstoot van 76 g/km. Helaas had toen nog niemand van een lage bijtelling gehoord.
De concept deed 0-100 km/u in 13 seconden en had een top van 160 km/u. Fiat had zo’n vertrouwen in de techniek dat ze besloten dat enkel de dealer bij de motor kon komen. Voor gebruikers was er een serviceluikje waar de vloeistoffen bijgevuld konden worden.
Het was al met al best een leuk idee van Fiat, echter was de uitvoering wat minder. Het design kon niemand waarderen en paste niet in de visie van Fiat om meer op kwaliteitsproducten te gaan focussen. Uiteindelijk besloot het merk dan ook om de auto niet in productie te brengen. Wanneer ze dat wel hadden gedaan, zou het ding volgens Fiat slechts 5000 euro gaan kosten. In dat opzicht toch jammer.
Rijdende beelden van Fiat Ecobasic check je op autojunk.nl













Ook leuk als vergeten concept is de peugeot Moove, bijna net zo lelijk als dit ding
@nvhuijkelom:

Bedoel je niet de Moville?
Als ik google op Moove in combinatie met Peugeot krijg ik een 106, 206 of een Daihatsu.
@nvhuijkelom: kan er geen plaatje van vinden op het internet :(
@thefmanl: Sorry verkeerd gespeld, 2006 Moovie Concept.. Haha
@nvhuijkelom:


Die kan ik wel vinden..
Nu ik toch bezig ben, nog een vergeten concept die ik persoonlijk wel erg gaaf vond.
Peugeot 910
@nvhuijkelom: haha zoiets dacht ik al ;)
@thefmanl: probeer op moovie te zoeken
@patab: ja daar kreeg ik wel dingen :p
Misschien kunnen ze ’t nog eens proberen, betaalbaar (nieuw) vervoer is schaars geworden in deze tijd!
Grappig, op de 1 of andere manier doet die zijkant me denken aan de Skoda Roomster
Deze staat ook in het Automuseum van Turijn, ben ik vorig jaar heen geweest.
Lelijker dan een wrat van Patty Brard, oké. Maar voor de rest is alles geniaal aan dat ding. Was gegarandeerd een succes geworden, voor die specs met die prijs…
Zoals het Fiat betaamt: zij komen met de ideeën. Een ander gaat ermee vandoor.
Lijkt me beter om deze snel weer te vergeten…..
Blijft een raar ding, had er een Double Chevron op gestaan dan was het een nieuwe Eend.
Probleem dat hij niet gebouwd werd: de lupo zag er wel normaal en netjes uit en kreeg je wel.een normaal interieur..
@dodge-hemi:
Die Lupo (ook de A2 3L) was destijds aan de straatstenen niet te verkopen. Niet zo gek als je bedenkt dat de Lupo 3L destijds dik 18K en de A2 3L maar liefst 28K moest opbrengen.
Dat zijn toch andere bedragen dan de 5K die Fiat hiervoor in gedachten had..
@tupperware: de 3Lupo Was toen inderdaad geen verkoopwonder.En want eigenlijk geen schoonheidswonder.
En ja hoor, deze maakt de Multipla Mooi. Hier is werkelijkwaar niks van te maken. En toch had ik hem wel graag gezien, zo tussen de grijze massa. Voor de mensen die het aandurfde.
Blij dat ze hem vergeten zijn
Veel eco-concepten zijn op z’n minst nog ‘hip’ of ‘schattig’ maar dit is geen van alles.
Laat het aan fiat over om italiaanse designers een misbaksel te laten maken.
@Hupke:
Duitsers kunnen er anders ook wat van Hupke.
Kijk maar eens wat er tegenwoordig uit de pennen van daSilva en Giugiarro vloeit.
@tupperware:
Waar doel je precies op?
Toen fiat tenminste nog eens nieuws had….
Is het interieur speciaal voor teletubbies gemaakt!
Die handgemaakte ontwerpschetsen zijn wel echt heel vet getekend
Geniaaaal! De perfecte auto met een middelvinger naar de design dodo’s van de autowereld. Zou hem graag willen hebben.